928 -79

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
henca
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#61 Post by henca »

Min 928 har lidit av det "magic blower syndrome" som beskrivs på https://members.rennlist.com/pirtle/svc_blo.html
Att fixa det problemet enligt instruktionerna på den sidan är ganska jobbigt, men det var ändå ett jobb som jag var beredd att göra eller i värsta fall leja bort. Efter att nu ha försökt fixa det seriöst i ett par år och flera gånger gett upp så slutade det med att jag i stället gav mig på en ful-fix.

Problemet som jag hade var inte att montera loss handskfacket och kupe-fläkten, nej mitt problem var mycket mer trivialt än så: Jag kunde inte få bort de två skruvar som delen som jag skulle byta satt fast med :roll:

Vi tar det från början:
schema8.png
I krets-schemat ser man nr 6 som är vredet för att reglera fläkt-hastigheten. Nr 7 är 4 olika resistorer för olika hastighet och nr 8 är fläktmotorn. I nr 7 finns inte bara 4 resistorer, där finns också en bimetall som om det blir för varmt kopplar förbi alla resistorer så att fläkten går med full fart. I mitt fall går fläkten redan efter några sekunder med full fart, resistorerna värmer upp bimetallen och luftflödet får inte bimetallen att gå tillbaka som det är tänkt. Alltså behöver nr 7 i bilden bytas ut, jag köpte en sådan:
nyinkopt.JPG
Precis ovanför 0an i .101. kan man ana bimetallen med sin brytare. Ovanför bimetallen ser man två av totalt fyra spolar som är de resistorer som styr fläkthastigheten.
Den gamla enheten sitter som sagt knöligt till:
den_gamla.jpg
I fotot ovan ser man hur kontakten tagits bort från den gamla enheten och man ser kontaktstiften som sticker ut från den gamla enheten. I fotot syns en av två skruvar som håller den på plats. Om man skulle lyckas lossa dessa skruvar måste dock sedan enheten tas bort från insidan av luftkanalen, därav behovet att skruva loss handskfack och kupefläkt för att komma åt. Men de två skruvarna var som sagt helt fastärgade, det satt också för knöligt till för att kunna borra loss skruvarna. Jag har provat allt möjligt, bits, kardan och slagmejsel, laddbar minidremel för att fräsa/borra loss skruvarna. Skruvarna sitter dock som berget och det är svårt att komma åt i den lilla "baljan" i bakändan av motorrummet där bl a vindrutetorkarmotorn finns. Därför nöjde jag mig i stället med ett försök till en ful-lösning:
flarp.JPG
Med min 3D-skrivare skrev jag ut en 0.5 mm tjock "flärp" avsedd att pressas in mellan bimetallens kontaktytor.
flarp_pa_plats.JPG
Flärpen har tryckts in och hålls sedan på plats av ett skal, även det utskrivet i PETG med min 3D-skrivare:
skal.JPG
Skruven som syns på bilden ovan satte jag bara dit för syns skull, i själva verket hålls skalet på plats med en skruv från andra hållet:
skruv_i_skal.JPG
Den gamla enheten som jag inte fick loss får som sagt sitta kvar, den nya enheten med oskadliggjort bimetall får ligga inkopplad bredvid.

Fortsättning följer, det verkar inte som man kan bifoga för många bilder i ett och samma inlägg...

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
henca
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#62 Post by henca »

Den nya får som sagt hänga och dingla i kontakten bredvid den gamla som sitter fast i sina skruvar.
ny_pa_plats.JPG
Det återstår att se hur bra det här fungerar. Hur varma blir egentligen resistorerna? Var det kanske dumt att bygga in dem i ett skal? Det dröjer några veckor innan jag börjar köra med bilen.

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
henca
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#63 Post by henca »

Idag blev det årets premiärtur och fläkten verkade funka jättebra, inga tendenser till "magic blower syndrome" längre. Jag ställde undan 928an, körde ur en bil till ur garaget och gjorde sedan en seriös vårstädning där garagegolvet sopades och blåstes rent med tryckluft. Därefter tvättade jag de två bilarna. Då jag tvättar 928an känner jag att det luktar lite bränt vid motorhuven. Lyfter på huven och känner på plasthöljet som jag skrivit ut, det var rejält varmt (inte så att jag brände mig, men så att jag inte ville hålla kvar fingrarna på plasthöljet). Då hade det nog ändå gått någon timma sen jag körde med bilen. Jag får nog ge upp den här "fusk-lösningen".

m v h Henrik

User avatar
felix83
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 928 -79

#64 Post by felix83 »

Du kanske kan göra ett nytt hölje av tillbockad aluminiumplåt (kanske med några rudimentära kylflänsar) för att öka värmeavledningen?
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
henca
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#65 Post by henca »

Ja, jag har funderat över både upp-borrade ventilationshål och kylflänsar. Mest lutar jag dock åt att försöka leja bort arbetet till någon som är duktigare än jag att skruva bort saker som trilskas. Det vore lite smått förargligt om lådan skulle bränna hål på luftkanalen av plast eller någon vakuum-slang och det vore riktigt illa om den skulle ställa till med en brand.

m v h Henrik

User avatar
felix83
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 928 -79

#66 Post by felix83 »

henca wrote: 2021-05-02 10:08:24 Ja, jag har funderat över både upp-borrade ventilationshål och kylflänsar. Mest lutar jag dock åt att försöka leja bort arbetet till någon som är duktigare än jag att skruva bort saker som trilskas. Det vore lite smått förargligt om lådan skulle bränna hål på luftkanalen av plast eller någon vakuum-slang och det vore riktigt illa om den skulle ställa till med en brand.

m v h Henrik
Det låter klokt, småsnålhet kan straffa sig.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users