928 -79

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3808
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#16 Post by [Bobo] »

Den där rackarn åker du nog på att borra/mejsla bort är jag rädd...
Kan kika på det när jag kommer hem den 16:e om du inte löst det tills dess.

Bobo

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 796
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 928 -79

#17 Post by Lilja »

Lättare när det är aluminium. Jag hade försökt spräcka ringen genom att slå in en skruvmejsel eller något liknande i kanten på den. Så släpper spänningen i den
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

User avatar
henca
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#18 Post by henca »

På porscheklubbens facebooksida fick jag tipset att använda en hålsåg. Men var hittar man en lagom smal och tillräckligt djup sådan? Den smalaste som jag hittat verkar vara 16 mm, är det tillräckligt smalt?
http://www.swedol.se/halsag-bi-metall-pc-bosch.html" onclick="window.open(this.href);return false;

m v h Henrik

User avatar
henca
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#19 Post by henca »

Det visade sig på facebook att han som lyckades genom att använda en hålsåg förstörde sina fälgar i processen. Därför är jag nu mest inne på att försöka spräcka den med borr och dorn.

m v h Henrik

Borken
S2-Poster
Posts: 207
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 928 -79

#20 Post by Borken »

Borde gå att svarva en hylsa som passa exakt på skruven. Lite filande och man har en vettig hålsåg (är väl bara aluminium eller magnesium i muttrarna?) är man smart så kör man den moturs så kanske mutterbiten släpper innan man hinner igenom.

Annars hade jag nog borrat små hål och försökt spräcka muttern.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3808
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#21 Post by [Bobo] »

Kom på att jag har specialverktyg för det där jobbet i garaget...
Hör av dig om det fortfarande är aktuellt i början av nästa vecka!

Bobo

User avatar
henca
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#22 Post by henca »

Det kommer nog fortfarande vara aktuellt om någon vecka, det är ingen ide att försöka få bort de gamla muttrarna förren de nya som jag beställt från utzon kommit. Jag vet inte riktigt när muttrarna kommer, men skulle det funka om jag hör av mig till dig någon helg?

m v h Henrik

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3808
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#23 Post by [Bobo] »

Inga problem!
Bara att du hör av dig. :D

Bobo

User avatar
henca
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#24 Post by henca »

Idag fick bilen ett nytt fel... Då jag kört med den började det ryka ånga ur motorhuven. Från expansionskärlet kommer det en stråle som träffar motorn och förångas. Det verkar vara ett litet hål i expansionskärlet någon centimeter under påfyllningslocket. Jag har aldrig varit med om att det gått hål i ett expansionskärl förr, vad kan ha orsakat det? Med tanke på hur smal strålen är verkar hålet typ som om någon tagit en knappnål och gjort ett jättelitet hål, det verkar inte vara någon stor spricka som jag har större förståelse för om det skulle kunna uppkomma.

m v h Henrik

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 796
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 928 -79

#25 Post by Lilja »

Det kan hända ibland och är väl inte jätteovanligt på gamla bilar. Har nog mer med att plasten blir torr och spröd med ålder. Bara att beställa nytt :)
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

User avatar
henca
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#26 Post by henca »

Ok, då skall jag nog se till att beställa ett nytt expansionskärl för ca 2 kkr. Det gick att hitta begagnade för någon hundring på skroten, men då är ju de ungefär lika gamla som det expansionskärl som jag har.

Antagligen hamnar detta med expansionskärlet på den stora to-do-listan som motorn kräver i översyn. Kanske är det så att mycket går att härleda till ett grundproblem. Om motorn kokar skulle vattenpumpen kunna vara dålig. Kanske har sedan dessa temperaturproblem blivit spiken i kistan för mitt expansionskärl och även orsakat andra problem i motorn som nu visar sig som olja i kylvattnet och ojämn gång.

m v h Henrik

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 796
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 928 -79

#27 Post by Lilja »

Se fördelen i det istället. Nu får du ett nytt vitt expansionskärl som man kan se igenom istället för det gamla gula :mrgreen:
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

User avatar
henca
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#28 Post by henca »

Det var jag inte ens riktigt medveten om, men nu då jag googlar efter bilder på 92810625603 ser jag att de nya som säljs är vita till skillnad från de gula som jag har och som säljs på t ex ebay. :D

m v h Henrik

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 796
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 928 -79

#29 Post by Lilja »

Den du har har varit vitt en gång i tiden med. Dom blir gula med åldern
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

User avatar
henca
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#30 Post by henca »

Så bra, då innebär inte ny ny vit att jag frångår orginalskick utan att jag bara närmar mig nyskick.

m v h Henrik

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]