951 -88 | Och så var det dags igen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#31 Post by Lilja »

För att då komma till kylvätskeläckaget som jag brottats med de senaste 2½ åren.
Jag körde och köpte en provtryckare på Biltema. Måste faktiskt säga att för att vara Biltema så är det faktiskt väldigt hög kvalite på denna, känns väldigt rejäl och ordentlig och man får en sats med alla möjliga anslutningar.
I vilket fall så pumpade jag upp trycket till 1 bar ungefär och väntade någon timme. När jag kom ut till verkstaden igen så kunde jag ganska tydligt se läckage från 3 olika ställen. Ett läckage var mellan slangen som går till röret under kamhuset, där den monteras i vattenpumpen. Ett annat ställe var själva vattenpumpen i sig, från remhjulet. Den andra grejen var en grej jag inte alls visste och det var elpumpen till Turbon.
Jag har nu rivit ner allt igen, ner med vattenpump etc. Såg ganska snabbt varför jag aldrig får den att täta.

Image

Image

Det är nämligen en ganska ordentlig gjutkant i godset på vattenpumpen. Och denna mesiga lilla slangen kommer aldrig kunna täta där.

Image

Denna slangen var ny men har blivit helt deformerad.
Pinsamt dålig tillverkning, hoppas det inte är en orginalpump utan någon form av kineskopia. Men får beställa en ny så får vi se hur den ser ut. Anslutningen är heller inte rund utan mer oval....

Det som gäller just nu dock är att täta kamhuset med ny packningar innan jag sätter ihopa vattenpump etc igen.
Det kommer dock ta ett tag, kan inte slänga hur mycket pengar som helst på denna bilen på en gång då jag har andra roligare bilar att fixa och köra med på sommaren. Så det får bli lite när det finns tid och pengar.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#32 Post by henca »

Lilja wrote: 2021-05-03 08:23:23 * Det skakar ordentligt på motorvägen, troligtvis har det med hjulen att göra, dock har bilen stått på pallbockar i 2 år så dom borde inte ha någon platt yta
Jag hade för ganska många år sedan samma fenomen på min 911, det var så att jag undvek att köra på motorväg med den. Vid en besiktning konstaterades att vänster framhjulslager var dåligt, men det skulle nog bara vara att dra åt. Nåväl, då hade jag en förklaring till vibrationerna. På verkstaden konstaterades dock att man var tvungen att byta lagret och efter bytet var vibrationerna kvar.
När jag något år senare bytte däck försvann dock vibrationerna.

Så det var inte det utslitna lagret som hade orsakat vibrationer utan vibrationerna som orsakat det utslitna lagret. Med denna insikt köpte jag mig en egen hjulbalanseringsmaskin att ha i garaget.

m v h Henrik

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#33 Post by Lilja »

henca wrote: 2021-05-03 18:22:07
Lilja wrote: 2021-05-03 08:23:23 * Det skakar ordentligt på motorvägen, troligtvis har det med hjulen att göra, dock har bilen stått på pallbockar i 2 år så dom borde inte ha någon platt yta
Jag hade för ganska många år sedan samma fenomen på min 911, det var så att jag undvek att köra på motorväg med den. Vid en besiktning konstaterades att vänster framhjulslager var dåligt, men det skulle nog bara vara att dra åt. Nåväl, då hade jag en förklaring till vibrationerna. På verkstaden konstaterades dock att man var tvungen att byta lagret och efter bytet var vibrationerna kvar.
När jag något år senare bytte däck försvann dock vibrationerna.

Så det var inte det utslitna lagret som hade orsakat vibrationer utan vibrationerna som orsakat det utslitna lagret. Med denna insikt köpte jag mig en egen hjulbalanseringsmaskin att ha i garaget.

m v h Henrik
Troligtvis är det däcken. Innan jag ställde in den för ca 2 år sedan skakade det inte i bilen så. Jag har plockat av alla hjulen iallafall, ska tvätta av fälgarna på in och utsida och balansera om dom. Sen försöka få tag på nya centrumkåpor då dessa knappt har någon färg kvar.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#34 Post by Lilja »

Har inte beställt vattenpumpen än men såg att det läckte en del olja från kamhuset. Då jag redan hade av kamremmen tänkte jag att det är väl lika bra att byta kamhuspackningen samtidigt när man är där.

Image

Så där var det avmonterat, kan säga att det inte var speciellt roligt att skrapa av packningen, den satt väldigt hårt :evil:

Image

Såg ganska visset ut dock. Så jag köpte lite prylar för att fräscha upp allt. Ett förzinkningskit från GDS butiken med gulplättering så att jag kan slipa rent och återförzinka samtliga skruvar och fästen. Sen drog jag på lite aluminium motorfärg och primer på alla aluminiumdelar. Måste säga att resultatet blev VÄLDIGT bra.

Image

Ser nytt ut, färgen ser nästan bättre ut än ren aluminium.

Påväg ihopa

Image

Det är nästan så det faktiskt blev för bra. Dvs sätta på detta kamhuset på denna motorn.... :roll:
Så det är nu jag tänkte be om lite råd och tips. Denna bilen har stått stilla väldigt länge, både i min ägo och tidigare ägares ägo. Pga att det alltid varit något fel på den och i stort sett alltid motormässigt. Jag har funderat på i flera år att riva ut motorn och gå igenom hela motorn steg för steg för att lösa alla konstiga problem vi haft med den. Och nu när jag håller på med detta är jag mer sugen än någonsin. Det hade varit drömmen att kunna måla, blästra och zinka om hela motorn, så allt blir som nytt eller bättre än nytt samt dra om alla slangar och fixa kabelmatta etc så allt ser ut som fabriksnytt.
Jag har gott om plats för det i verkstan/garaget, jag har 5 andra bilar att köra med så jag behöver inte bilen, och pengar är inte direkt något problem.
Den enda grejen som bär mig emot är att bilen kommer bli stående ännu längre tid, och det hade varit roligt att köra med den. Körde bara några vändor i våras med den innan jag plockade av vattenpumpen sen har jag hållt på och pillat med min Nova och min Camaro. Meeeen samtidigt hade det varit riktigt nice att ha en 944 Turbo i princip nyskick, har dreglat över bilder på motorer som detta har varit gjort på länge och det hade varit väldigt roligt att ha en egentligen :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#35 Post by Lilja »

Har inte beställt vattenpumpen än men såg att det läckte en del olja från kamhuset. Då jag redan hade av kamremmen tänkte jag att det är väl lika bra att byta kamhuspackningen samtidigt när man är där.

Image

Så där var det avmonterat, kan säga att det inte var speciellt roligt att skrapa av packningen, den satt väldigt hårt :evil:

Image

Såg ganska visset ut dock. Så jag köpte lite prylar för att fräscha upp allt. Ett förzinkningskit från GDS butiken med gulplättering så att jag kan slipa rent och återförzinka samtliga skruvar och fästen. Sen drog jag på lite aluminium motorfärg och primer på alla aluminiumdelar. Måste säga att resultatet blev VÄLDIGT bra.

Image

Ser nytt ut, färgen ser nästan bättre ut än ren aluminium.

Påväg ihopa

Image

Det är nästan så det faktiskt blev för bra. Dvs sätta på detta kamhuset på denna motorn.... :roll:
Så det är nu jag tänkte be om lite råd och tips. Denna bilen har stått stilla väldigt länge, både i min ägo och tidigare ägares ägo. Pga att det alltid varit något fel på den och i stort sett alltid motormässigt. Jag har funderat på i flera år att riva ut motorn och gå igenom hela motorn steg för steg för att lösa alla konstiga problem vi haft med den. Och nu när jag håller på med detta är jag mer sugen än någonsin. Det hade varit drömmen att kunna måla, blästra och zinka om hela motorn, så allt blir som nytt eller bättre än nytt samt dra om alla slangar och fixa kabelmatta etc så allt ser ut som fabriksnytt.
Jag har gott om plats för det i verkstan/garaget, jag har 5 andra bilar att köra med så jag behöver inte bilen, och pengar är inte direkt något problem.
Den enda grejen som bär mig emot är att bilen kommer bli stående ännu längre tid, och det hade varit roligt att köra med den. Körde bara några vändor i våras med den innan jag plockade av vattenpumpen sen har jag hållt på och pillat med min Nova och min Camaro. Meeeen samtidigt hade det varit riktigt nice att ha en 944 Turbo i princip nyskick, har dreglat över bilder på motorer som detta har varit gjort på länge och det hade varit väldigt roligt att ha en egentligen :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#36 Post by Jarlingar »

Kommer färgen också från GDS butiken?
Onekligen ett riktigt bra resultat! :thumbsup:

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#37 Post by Lilja »

Nej färgen köpte jag på Persåker.
https://persaker.se/olja-kem/farg/motor ... aluminium/
Kan dock inte rekommendera den än då jag inte vet hur den håller. Jag har endast målat ett lager då färgen täckte väldigt bra och jag ville inte att det skulle bli för tjockt, det ska se ut som ren aluminium.
Tänk på att du måste ha en primer också om du ska måla aluminium.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#38 Post by Lilja »

Köpte lite grejer från Utzon i veckan, bland annat en ny vattenpump. Missade dock beställa termostaten till turbon så får väl lägga en ny beställning. Tänkte ta Drivaxeldamasker och bromsslangar samtidigt isåfall.

Image

Anslutningen till den lilla slangen till värmepaketet ser avsevärt mycket bättre ut. Dock fanns det ganska mycket metallspån kvar i pumpen från tillverkningen som jag fick sitta och pilla ut med en skruvmejsel. Men det är väl så kvaliten är idag :roll:

Har dessutom ett annat "problem". Termostaten sitter inte ordentligt låst i pumpen, dvs den ligger löst och kommer således inte täta invärtes. Känns som man borde kunna shimsa den bakom E clipset så att den sitter ordentligt? Finns dock inga shims på sprängskissen.

Image

Ett ytterligare problem är också att elpumpen till turbon inte längre går att köpa ny, min läcker så då är frågan var man kan få tag på en hel sådan? Någon som vet någon annan tillverkare, alternativt någon som har en liggandes som inte läcker?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#39 Post by DLS »

Det ska sitta ett Chims bakom termostaten för det har jag för mig jag hade på min.
Sen det ska finnas en Mercedes pump som är direkt ersättning till turbo pumpen sånär på elkontakten.
Tror det finns nån tråd om den pumpen på det här forumet eller på rennlist.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#40 Post by Lilja »

Jo det ska finnas ett shims dock verkar de inte som Utzon säljer dom, får eventuellt ringa/maila han och kolla för säkerhetsskull.
Vad det gäller pumpen så hade det varit bra att veta men jag kan inte hitta det någonstans. Dock så har ju jag idiotiskt nog slängt den gamla pumpen så jag kan inte ta kontakten från den och jag vill inte klippa i kabelmattan.

Finns eventuellt ett annat alternativ dock. Verkar som 944Online fortfarande har Bosch pumpen i lager. Ska kolla med dom om det går att lösa. Bosch tillverkar ju som bekant inte den längre.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#41 Post by safe »

Aluminiumdelar som inte är utsatta för olja eller väldigt enkla, som en ventilkåpa. Dessa kan man vattenblästra (vapor blasting på engelska) och resultatet blir att det ser ut som nytt. Vattenblästring är vatten blandat med glasmedia som man blästrar med. Det blir rengjort och polerat, porerna i aluminiumet stängs och ytan "drar" inte till sig smuts, mediat sätter sig inte i godset som vid vanlig blästring.
MEN oavsett vad de som utför detta säger, det finns media kvar i alla skrymslen så var väldigt selektiv med vad man behandlar. Gjorde en massa saker till min MC och fast han rengjorde sakerna väldigt noga så krasade det i blinda skruvhål om jag inte gjorde rent först. Har man någon form av oljekanaler så kommer det sitta kvar skit där och det tar sig in överallt.
En kompis köpte en motor där man gjort detta på motorblocket men inte gjort oljekanalerna rena, vet inte om de var pluggade eller inte vid rengöringen. Det var många kockar från ax till limpa på denna motor. Från helt nyrenoverad till ras på under 100 mil. I princip allt i motorn var skrot (och det var fina grejer)!

Gummidelar blir också dunderfina!
bmw-blästrade-delar.JPG
bmw-blästrade-delar2.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#42 Post by Lilja »

Lite uppdatering. Har satt ihop hela motorn och fyllt på kylvätska, provtryckte den över ett dygn och den verkar inte läcka. Nu har den stått i över en månad med kylvätska i och läcker ingenting så det problemet verkar ju onekligen löst.
Har dock inte startat den än, måste komma iväg till Autoexperten eller något och köpa olja först.

Sedan började jag på att byta drivaxeldamasker, en var spräckt så jag tänkte det är väl lika bra att byta allihopa annars lär man bara göra om det sen ändå. En knut hade det gått vatten i och var helt rostig innuti samt djupa spår där kulan ska gå i.

Image

Image

Fick tag på en annan ratt också. Inte fått min gamla Sparco ratt att passa ordentligt samt få tutan att fungera så det blev en ny, med en riktig Porsche logga på också. RIKTIGT nöjd måste jag säga

Image

För övrigt kommer denna bilen åka ut till försäljning till våren. Pga rådande el/bensin/diesel priser har jag varken råd eller plats att ha kvar så många bilar. Så båda mina 944or kommer säljas. Det som är kvar på denna bilen dock innan försäljning är att byta båda bromsslangarna fram, sätta ihopa drivaxlarna sen polera den ordentligt då den blivit lite solblekt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#43 Post by Lilja »

Motorn har varit ihopa ett tag, har bara glömt att skriva något :mrgreen:

Image

Har dessutom renoverat alla delar av drivaxlarna. Rostborttagning samt omlackering av axlarna, nya gummin och zinkade samt gulpassivierade koppar. Så nu ska de bara sättas ihopa.
Innan drivaxlarna skruvas dit igen dock tänkte jag byta olja i lådan samt sätta dit nya packboxar för utgående axlar.

Image

Kan dessutom tillägga att jag troligtvis kommer kunna behålla denna bilen ändå, iallafall ett tag till. Har sålt min bruks Kia och började samåka istället :mrgreen:

Tanken just nu förutom det jag skrev tidigare är att få den igenom besiktningen. Därefter är planen som följer

* Nya dämpare fram och bak, ev coilovers
* Andra fälgar, Telefon eller Fuchs, eventuellt Speedline kopior. Lutar helst mot Fuchs. Har 18 tums 996 Turbo fälgar nu och jag tycker 18 tum ser dumt ut på en såhär liten bil, 16 eller 17 får det vara.
* Rostfritt avgassystem med lite trevligare ljud
* Montera på frontläpp Gemballa style (har en liggande ska bara lackas)
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#44 Post by Lilja »

Nu är bilen ihopa och körbar. Var ute och körde en runda precis på ca en timme. Ganska stor skillnad på Turbon och den andra haha.
Men nu ska jag bara få den igenom besiktningen och polera den.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#45 Post by Lilja »

Besiktigad idag med blanka papper :D Första gången på väldigt länge den är besiktigad faktiskt.
Har kört med den fram och tillbaka till jobb idag och igår. Riktigt riktigt skön bil att köra. Dock sitter ratten lite snett, får flytta den en kugg, fick nog inte den rätt i när jag bytte navet.

Kommer dessutom så småningom lägga ut en annons på den men säger redan nu att bilen är inofficiellt till salu om någon är intresserad. Har ingen brådska med att sälja den (vet inte ens om jag vill sälja den) men allting är till salu för rätt pengar.
Är någon intresserad kan ni ju PMa så kan vi diskutera saken.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users