951 -88 | Äntligen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 797
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

951 -88 | Äntligen

#1 Post by Lilja »

Så efter att ha letat i några månader lyckades jag äntligen hitta en Turbo som jag fastnat för. Var och hämtade den idag så jag passar på att slänga upp en tråd direkt :D
Bilen är en svensksåld 944 Turbo med ca 14.000 mil på mätaren, mycket fräsh och fint skick. Orginal med diffspärr och sportstolar med extra stöd. Ingen AC eller farthållare dock men jag ser det som mer plats i motorrummet :D

Image

Image

Så det som skall fixas på den är egentligen inte så mycket. Först och främst så fick jag den till ett bra pris då turbon inte laddar som den skall. Jag har dock meckat med den en del i förra ägarens ägo så jag har några aningar om varför.
Jag vet att Turbon är hel, jag vet att alla vakuumslangar etc är rätt dragna och inga läckage i laddtryckssystemet.
Jag vet också att wastegaten läcker, samt det finns en chans att downpipen är igenkorkad, alla dessa delar har jag. Det sitter en Tial wastegate som verkar vara en kopia på bilen nu men jag fick med en shimsad orginalwastegate så ska börja med att byta tillbaka till orginal och se.
Bilen är dock fullt körbar, laddar ca 0,7 som orginal och jag har papper på att den ger ca 220 hk. Så det enda som saknas är det där extra som wastegaten och chipet ska ge.
Annars ska inte så mycket göras, fixa till lite smågrejer och återställa en del icke orginal grejer tillbaka till orginal, samt fixa lite på lacken, bland annat en backspegel är lite taskigt omlackad.
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#2 Post by jockes »

Så vacker. Grattis :#cheers:
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 797
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#3 Post by Lilja »

Körde med den till jobb idag. Vill inte köra för mycket förrän allt med försäkring etc är uppklarad.
Dock verkar det där med laddtrycket lite konstigt faktiskt. Så som jag minns felet så laddade bilen bara runt 0,7 och på runt 5300 varv och uppåt började den bluddra lite precis som den tappade ladd.
Detta gjorde den dock inte idag när jag körde med den. Den bottnar laddtrycksmätaren precis, dvs som den ska och drar hela vägen upp till varvstoppen. Antingen har jag köpt en bil med ett fel som inte finns eller så är felet väldigt intermittent. Kan det vara wastegaten som hänger sig öppen ibland eller något liknande?

För övrigt så har jag kollat på lite diverse grejer. Bland annat sitter det ett Volvo tanklock på bilen, förmodligen från en 144 eller nått liknande. Tänkte byta till ett orginal men, om jag sätter på ett orginaltanklock går det inte att stänga locket? Är precis som själva röret går för långt ut.

Sen centrallåset har jag till viss del fått ordning på, lite uppsmörjning är vad som krävdes. Men, om man låser upp förardörren så låser den upp båda dörrarna. Men om man låser låser den bara förardörren? Däremot om man låser passagerardörren så känner man i nyckeln att centrallåsmotorn liksom låser den så motorn fungerar. Är det något kontakt eller nått som spökar?

Kollade även lite på elspeglarna, inga av dom fungerar. Säkring nr 28 vilket är en 30 amp säkring hade smällt. Satte i en ny men så fort man vrider på tändningen så smäller säkringen igen. Sannolikt är väl att det är kortis i en av spegelmotorerna. Men hur demonterar man dom?
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

User avatar
Vidde
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2013-09-24 20:30:24
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Malmö
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#4 Post by Vidde »

Lilja wrote:Kollade även lite på elspeglarna, inga av dom fungerar. Säkring nr 28 vilket är en 30 amp säkring hade smällt. Satte i en ny men så fort man vrider på tändningen så smäller säkringen igen. Sannolikt är väl att det är kortis i en av spegelmotorerna. Men hur demonterar man dom?
På min -86:a finns det ett litet hål på undersidan av backspegeln där man med hjälp utav en platt skruvmejsel kan släppa själva fästet för spegelglaset. När väl spegelglaset är borta kan du enkelt komma åt elmotorerna.

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 797
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#5 Post by Lilja »

Har inte pillat så mycket med bilen än bara kört :mrgreen:
Däremot fick jag för mig att byta ratten idag. Ska inte modifiera bilen eller racea till den men tycker orginalratten är hemsk i 944orna så bytade till en som jag hade liggande. Skulle jag vilja kan jag bara byta tillbaka till orginal.

Före

Image

Efter

Image

För övrigt kan jag också säga att felet med laddtrycket är intermittent då jag upplevt det några gånger nu, är dock inget jag har bråttom med att fixa då det inte stör mig speciellt mycket.
Vill inte pilla och fixa för mycket när jag inte har fått ordning på mitt garage/verkstad än.
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 797
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#6 Post by Lilja »

Idag har jag bytt wastegaten tillbaka till orginal. Satt en Tial wastegate på den nu som läckte, detta orsakade laddtrycksproblemet jag och tidigare ägare har haft visade det sig.

Image

Detta är då den som satt på. Kör man tryck i den så efter en sekund så åker ventilen tillbaka ner igen. Verkar även som den laddat för mycket då med denna wastegaten bottnade den mätaren i bilen och på 5000+ varv så ströp styrenheten motorn.

Image

Så nu sitter det en orginal på, med orginalfjäder. Denna laddar dock bara runt 0,7 bar (vilket är orginal). Dock tycker jag den känns lika pigg som med Tialwastegaten även fast den enligt mätaren laddade 1 bar? Vet inte om det har påverkat tändningen eller nått.
Skulle dock vilja ha en orginal med hårdare fjäder så får se om det går att hitta.

Tyckte den förtjänade en liten tvätt med.

Image

Ser rå ut bakifrån med 275or :D

Image

Sen har jag även beställt golvmattor och andra torkarblad samt insugspackningar. Ska byta den lilla ventilen som styr den stora ventilen till tankventilationen då denna läcker som ett soll. Ska även försöka dra rätt på vakuumslangar etc också.
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

User avatar
Jerrevik
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2014-07-29 14:52:37
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#7 Post by Jerrevik »

Snygg bil! :#944burn:

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 797
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#8 Post by Lilja »

Fick ett litet paket idag från Utzon.

Image

Insugspackningar (för ett senare projekt) oljefilter, torkarblad samt golvmattor.

Image
Image

Även en bild på motorn, ser lite messy ut för tillfället men ska fixas till när insuget ska av (måste täta två saker som läcker)

Image
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1989
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#9 Post by maverick »

Kom golvmattorna från utzon?
MVH//Per

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 797
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#10 Post by Lilja »

maverick wrote:Kom golvmattorna från utzon?
Yes, ska tydligen vara Porsche orginal. Väldigt fina, inte direkt billiga men lätt värt det. Kommer även med fästen att sätta fast dom i stolarna så dom inte kasar runt
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 514
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#11 Post by robinkjellstedt »

Har du någon länk? Hittar inte dom på hemsidan..

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 797
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#12 Post by Lilja »

Vet inte om dessa typer av länkar är tillåtna annars får en mod ta bort det:
http://utzon.se/39/15/20209" onclick="window.open(this.href);return false;
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 797
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#13 Post by Lilja »

Har suttit och funderat på en sak. Det finns en del olika teorier angående när det är dags att byta kamrem och då funderar jag själv på min bil. Remmen och remhjul etc är bytat 2010 senast, dock har bilen bara gått 600 mil sedan dess och stått i varmgarage för det mesta (vad jag vet).
Har lite dåligt med tid och faciliteter just för tillfället så frågan är, är det läge att byta eller törs man vänta till nästa sommar? Förra ägaren hade frågat Sandén tidigare i sommar och enligt honom skulle det inte vara någon fara men vill gärna ha er åsikt med :)
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 514
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#14 Post by robinkjellstedt »

Lilja wrote:Har suttit och funderat på en sak. Det finns en del olika teorier angående när det är dags att byta kamrem och då funderar jag själv på min bil. Remmen och remhjul etc är bytat 2010 senast, dock har bilen bara gått 600 mil sedan dess och stått i varmgarage för det mesta (vad jag vet).
Har lite dåligt med tid och faciliteter just för tillfället så frågan är, är det läge att byta eller törs man vänta till nästa sommar? Förra ägaren hade frågat Sandén tidigare i sommar och enligt honom skulle det inte vara någon fara men vill gärna ha er åsikt med :)
Tack för länken!

Sandén säger väl 7 år och då blir det ju nästa sommar. En del säger väl kortare tid och en del längre tid, men jag antar att man bör lita på en expert som jobbar med dessa bilar varje dag?

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 797
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#15 Post by Lilja »

Antar att jag vågar vänta då, lär ju säkert bara kunna köra med bilen typ 1 månad eller 1½ till ändå innan vintern.

Fick sig en liten tvätt idag iallafall

Image

Ett fenomen som börjat uppenbara sig den senaste tiden är ett visst rassel vilket verkar komma från växellådan. Dock slutar det låta när man gasar lite över 1000 varv så det är endast på tomgång. Likadant när man är ute och kör och släpper gasen och bara rullar i växel så hör man rassel/skorrande.
Lär ju knappast va något trasigt inne i lådan för då skulle det ju låta hela tiden. Det är knäpptyst bara man rör gasen lite.
Låter typ som nån plåt som skramlar eller ligger lös men kan inte hitta nått?

En annan grej som jag har undrat över som jag undrar om någon har koll på är att enda sedan jag köpte bilen har den varit aningen svårstartad. Den startar alltid men ofta får man köra på starten upp till 4-5 sekunder innan den startar. Ibland startar den direkt men vill liksom dö igen. När den väl är igång dock så går den hur fint och stabilt på tomgång som helst
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users