951 -88 | Och så var det dags igen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#16 Post by Lilja »

Halloj igen. Har fixat lite mer på bilen. Bland annat så hittade jag en säkring som var trasig till vattenpumpen till turbon. Satte i en ny säkring och körde en sväng och säkringen är fortfarande hel. Dock vet jag inte när vattenpumpen slås till?

Image

Ser fin ut iallafall men jag har en ny liggandes om den skulle behöva bytas. Vet inte hur pass mycket man behöver extra pumpen vid normal gatkörning heller.

Sen lyckades jag även fixa bakluckefästet på högersidan. Den har inte fäst ordentligt där så bakluckan har legat och skramlat ganska irriterande.
Nu ser det dock bättre ut

Image

Fick smörja upp och lossa lite på muttrarna som håller låset. Då mekanismen är plast så kärvar allt ihopa om man spänner för mycket. Märkte att så fort man bara precis lossar muttrarna en kvarts varv så ploppar låset ut, så det får vara såhär. Nu är bilen myyyycket tystare innuti så det är skönt.

Image

Körde med den till jobb igår. Tänkte köra med den lite till och från jobb nu i några dagar och se saker och ting lirar bättre om det får jobba lite frekventare. Den verkar ha stått stilla vääääldigt mycket de senaste åren där av de låga milen.
En grej jag märkte dock var att temperaturen i bilen gick upp och ner, man vred upp värmen så blev det varmt, sen en stund senare så blev det kallt igen, sen blev det varmt, etc. Samtidigt som jag då och då hörde surrande eller klickande från vad som lät som ett relä på högersidan typ under hanskfacket? Har inte kört med den innan när värmen behövts så har aldrig märkt något innan.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

951 -88 | Äntligen

#17 Post by Freddie_81 »

Skramlet du hörde från "lådan" kan inte det vara det berömda lagren i transaxelröret? Hade liknande på min gamla 951:a. Lärde mig leva med det och det blev inte värre de två åren jag hade den..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#18 Post by Lilja »

Freddie_81 wrote:Skramlet du hörde från "lådan" kan inte det vara det berömda lagren i transaxelröret? Hade liknande på min gamla 951:a. Lärde mig leva med det och det blev inte värre de två åren jag hade den..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Slutar det vid gaspådrag isåfall? Jag hade ett gnisselljud från transaxelröret på min gamla S2a som kom ibland men det lät inte såhär. Detta låter som något som ligger och skramlar. Dock hör man inte det direkt med rutorna nere och takluckan stängd. Utifrån endast en aning på tomgång. I vilket fall får det va sålänge om det inte blir värre, dock verkar det faktiskt ha blivit bättre. När kopplingen byts någon gång i en avlägsen framtid kan man ju passa på att byta lagrena i transaxelröret också.

Blir ju lätt en massa konstiga saker på en bil som stått väldigt länge men förhoppningsvis så slätar det ut sig när den används.

Finns även en del elfel. Säkringen smäller t.ex. till elbackspeglarna och backljuset så fort man sätter på tändningen. Såg att dom lagat och tejpat kabeln bak vid bakluckan dock ser det ordentligt ut så vet inte om det är där problemet ligger.
Men det är väl en del av hobbyn också. Hade varit tråkigt med en felfri bil och huvudsaken är att den är fullt körbar och besiktningsbar, de felen som finns är petitesser för en 30 år gammal bil.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

951 -88 | Äntligen

#19 Post by Freddie_81 »

Jo ljudet ändras ju när du gasar i och med att motorn rör sig och belastar då olika mycket på olika lager vid gas mm. Bara ett förslag..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#20 Post by [Bobo] »

Freddie_81 wrote:Jo ljudet ändras ju när du gasar i och med att motorn rör sig och belastar då olika mycket på olika lager vid gas mm. Bara ett förslag..
+1 på det!
Det första jag tänkte när jag läste det var transaxellager.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#21 Post by Lilja »

[Bobo] wrote:
Freddie_81 wrote:Jo ljudet ändras ju när du gasar i och med att motorn rör sig och belastar då olika mycket på olika lager vid gas mm. Bara ett förslag..
+1 på det!
Det första jag tänkte när jag läste det var transaxellager.

Bobo
Jag får undersöka det närmare när jag har någonstans att mecka på. Får hoppas det inte blir värre eller orsakar någon skada bara.

För övrigt går det bra att använda bilen som bruksbil, saker och till löstes annorlunda förr och det är en omställning att gå ifrån en nästan helt ny Volvo till en 30 år gammal Porsche, men det är en extremt bekväm bil att köra och åka i. Med tanke på att jag kör hem mitt i natten så har dom även väldigt bra hel och halvljus.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#22 Post by Peter O »

Din beskrivning på "skrammelljudet" stämmer med en grej jag hade på min (också en Turbo från -88). Det var inte mer komplext än att rosten ätit lite på bromsskölden vänster bak, precis vid båda fästskruvarna. Därmed satt den inte i spänn längre, och det skramlade precis som du beskriver. En bricka till varje skruv, så var det löst. Kan vara värt att kolla i a f.

Hälsningar,
Peter

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#23 Post by Lilja »

Peter O wrote:Din beskrivning på "skrammelljudet" stämmer med en grej jag hade på min (också en Turbo från -88). Det var inte mer komplext än att rosten ätit lite på bromsskölden vänster bak, precis vid båda fästskruvarna. Därmed satt den inte i spänn längre, och det skramlade precis som du beskriver. En bricka till varje skruv, så var det löst. Kan vara värt att kolla i a f.

Hälsningar,
Peter
Kan kolla det men det låter inte riktigt på samma sätt. Att en bromssköld skramlar är mer ett metalliskt gällt ljud, detta låter mer som lagerskrammel så tror nog mer på transaxellager. Dessutom borde inte en bromssköld låta om man bara står stilla på tomgång.
Men tack för svaret!
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#24 Post by Peter O »

Det var på tomgång jag märkte mitt problem. Skölden hängde riktigt lös så vibrationerna "satte fart" på den. Kanske ändå en "long shot"....

Lycka till med att finna orsaken.

Peter

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#25 Post by R924T »

"Transaxelskallret" hörs som bäst vid tomgång, stillastående men slutar när du kopplar ur =axeln slutar snurra. Prova det.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#26 Post by Lilja »

R924T wrote:"Transaxelskallret" hörs som bäst vid tomgång, stillastående men slutar när du kopplar ur =axeln slutar snurra. Prova det.
Jo det är precis så det är, det slutar när man kopplar ur. Frågan är väl mer om det är i växellådan eller transaxelröret.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#27 Post by Lilja »

Har nu hittat orsaken till skrammelljudet och det är inte transaxellagret. Det är faktiskt så enkelt som växelstallaget som ligger lite löst. Märks ganska enkelt om man står stilla med kopplingen uppsläppt och det skramlar räcker det med att flytta växelspaken lite så att staget kommer liksom lite i spänn så blir det knäpptyst. Har även märkt av att där är lite glapp då den ibland kan vara lite svår att få i backen, är precis som det fjädrar i stallaget utan att den liksom går i. Så får kolla på det till våren. På söndag ställs den in för vintern så ska gå igenom med glykol etc eftersom det är kallgarage.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#28 Post by Lilja »

Har faktiskt glömt att skriva här haha. Bilen är fortfarande kvar och står hemma i garaget. Dock så har vi haft hela sommaren och vintern full med både renovering av ovanvåning samt garagebygge så jag har inte haft så mycket tid över för bilen tyvärr.
Har endast kört 50-100 mil med den denna sommaren sen gick vattenslangen till vattenpumpen sönder (den stora). Satte på en ny slang men den läcker fortfarande då anslutningen till vattenpumpen är extremt ärgad. Det är dessutom dags att byta kamrem så slänger väl på en kamrem och vattenpump nu i vinter.
Saker som i nuläget måste fixas

* Byta huvdämpare
* Fixa stenskott i vindrutan
* Byta vattenpump och kamrem
* Byta avgassystem (eller svetsa dit katten då denna saknas). Tänkte dock sätta dit något roligare 3 tum
* Fixa en riktig wastegate för att få upp laddtrycket samt fixa en del vakuumläckage
* Oljeservice
* Fixa elfel till backljus samt speglar
* Byta batteri

Har dessutom en del glapp i fjäderbenen på båda sidorna fram. Detta tillsammans med det faktum att jag fått tag på riktigt fina 17 tums Fuchskopior så har jag varit lite sugen på att byta till coilovers så vi får se om det blir av också i vinter.
Skulle även behöva kolla över hjullagret höger fram då det finns ett visst missljud.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#29 Post by Lilja »

Köpte lite nya grejer till bilen. Kamremssats, oljefilter, fördelare. Ska även byta vattenpumpen då denna läcker men ska riva av den gamla först och se om jag behöver byta packboxar och grejer också.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#30 Post by Lilja »

Tänkte starta upp denna tråden igen då jag uppenbarligen kommer få behålla denna bilen ett tag till. Då jag inte skrivit i denna tråden på över 2 år så kanske det kan bli dags att ge en liten uppdatering på vad som har hänt de senaste två åren.
Svaret på det är inte mycket.
Problemen började nämligen när jag som jag sist skrev skulle byta vattenpump. Den gamla vattenpumpen var väldigt ärgad i anslutningarna och slangarna tätade därför inte, jag beslöt mig för att sätta dit en annan vattenpump jag hade liggandes från en annan bil som såg betydligt mycket fräshare ut. Det visade sig dock ganska snart att denna bilen stått väldigt länge utan att användas, då samtliga skruvar till vattenpumpen var extremt rostiga, varav en small av i blocket. Då jag har många andra bilar och jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med denna, eller hur mycket pengar jag skulle lägga på den så blev den stående, väldigt länge. Tillslut så tog jag mod till mig iallafall och borrade ut den brutna skruven och monterade på vattenpumpen jag hade liggandes. Då märktes att jag hade fått helt fel kamrem från Utzon (ingen aning om vad det är till ens, den är både för bred och för lång). Det hade dock gått nästan 2 år sedan jag köpte den så det var bara att beställa en ny. När detta väl var monterat iallafall så var det dags för första uppstarten på 2 år. Bilen startade till, och dog igen..... Vid detta laget var jag ganska trött och gav upp för dagen och fortsatte dagen efter. Många många timmars felsökning och mätande samt testade med olika komponenter så kom jag slutligen fram till att Larmstyrenheten bröt strömmen till DME styrenheten och laddtrycksstyrenheten. Kopplade bort larmet och byglade kontakten och vips så startade bilen, med ett fantastiskt ylande. Detta visste jag dock anledningen till då jag ställt balansremsspännaren så som instruktionerna säger att man ska göra, vilket är helt fel. Så efter att ha justerat till den på mitt sätt, dvs rätt sätt. Så blev den tyst.

Därefter körde jag några rundor med bilen innan det blev vinter. Det märktes ganska snabbt att bilen har en hel del problem.

* Det skakar ordentligt på motorvägen, troligtvis har det med hjulen att göra, dock har bilen stått på pallbockar i 2 år så dom borde inte ha någon platt yta

* Det läcker fortfarande precis lika mycket kylvätska som förut

* Innerbelysningen fungerar inte vid öppning av dörr

* Tutan fungerar inte

* Backljus och el speglar fungerar inte, smäller säkringen direkt man sätter i den

* En drivaxel damask har spruckit

* En bromsslang höger fram läcker

* Väldigt mycket glapp i växelspaken och väldigt svårt att få i backen

* Läcker olja från sumppluggen samt korkpackningen bak på kamhuset

* Den går ej heller upp i temperatur ordentligt så termostaten är troligtvis dålig också

Vissa av dessa grejerna har jag dock redan fixat. Tutan var pga min Sparco ratt inte jordade i rattaxeln så jag fick dra en extra jordkabel till denna. Backljuset var pga en bygling till bortkopplad bakrute torkare som kortslöt i karossen. Så nu håller säkringen och backljuset fungerar, dock fungerar fortfarande inte elspeglarna. Glappet i växelspaken är också fixat med nytt växelstag bak på lådan.
Fortsättningen på kylvätskeläckaget tänkte jag ta i en ny post.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]