944 1983 N/A "Det stora äventyret"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#61 Post by Nicke36 »

Nu har det gått några veckor och jag kan summera lite livet med ”det stora äventyret”. Man kan väl säga att äventyret fortsätter.
Oftast har jag kommit fram dit jag tänkt och nästan alltid hyfsat hel. Första turen till jobbet så la ett relä till rutan på förarsidan av så rutan gick ner men inte upp. Kom ju både dit och hem iallafall. Lite dragigt men ok.
Andra turen slutade vid vägkanten. Det berodde först o främst på att sändaren i bensintanken till mätaren och den faktiska mängden bensin inte är kompisar. Soppatorsk alltså. Men det löste sig med hjälp av en snäll medmänniska som skjutsade mig till en mack och tillbaka med en soppadunk. Bilen gick igång och jag tog mig till macken för att fylla upp. Väl där dog den igen. Inga tecken på att vilja starta igen. Det fick bli att beställa dragbil och hyra ett bilsläp. Misstänkt dme relä då varvtalsnålen inte rörde sig medan startmotorn gick runt.
Väl hemma rullades bilen av och den startade. Överhettat relä? En stund senare ville den inte starta igen.
Fick mitt nya dme relä igår och den startade på en gång.
Nu får det bli lite kortare provturer och se om problemet återkommer.
Kommande vinterprojekt:
Bygga om bränslesystemet då jag misstänker att ledningarna läcker, både här o där. Droppar så det dunstar men doften finns där.
Tanken ska tas ner för att byta slangar vid påfyllningen. Stinker soppa från det området när den är fulltankad. Måste växellådan tas ner för att få ut tanken?
Om jag hinner så ska säkring o relä boxen flyttas. Det är ett stort OM.
Innan något av detta görs ska den andra 944:an ihop. Står idag utan ett bakhjulslager då byte är påbörjat innan värmen kom.
Just det skärmarna är nu lackade, fronten klädd med kolfiber wrap, huven får vara vit ett tag till.
3F066483-2F04-44BC-9462-9D308035F73B.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#62 Post by Nicke36 »

Liten uppdatering. Bilen vägrade starta även med det nya relät och en hel del andra elfel gav sig till känna. Som att blinkers, kupéfläkt, varningsblinkers slutade fungera. Så operation "leta elfel" drogs igång. Det slutade med att jag har fått bort hela "extra" säkringslådan dvs de nio säkringar som sitter så logiskt placerade att man inte kommer åt DME-relät. När detta var klart så startade bilen direkt och verkar gå helt ok. Men jag misstänker fortfarande att några reläer har gett upp och behöver bytas. Samt att några som jag inte har användning för längre kan tas bort. Felsökningen går vidare!
Just elfel är inget som jag tycker är superkul att syssla med, då jag saknar en hel del kunskap av detta. Samt att arbetsställningen vid relä- säkringsboxen lämnar en hel del att önska. Det är lite jobbigt när man vikt sig tredubbel in under instrumentbrädan, har kopplingen i pannan och inser att armen sitter fast så att det inte går att få dit sladden som verkar vara lös...
Har dock fått hem ett nytt DME relä från F-tech USA som består av ett kretskort istället för de spolar som finns normalt. Ska bli intressant att testa det. För övriga vinterprojekt så har en fuelrail från Lindsey också anlänt, låg bara hos Postnord i en månad...
Nåja, felsökning och problemlösning är väl en del av nöjet att köra en gammal bil. För när den väl går, då sitter leendet från öra till öra.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#63 Post by felix83 »

Låter som jordfel, testa att göra rent jordpunkten under instrumentbrädan, strax ovanför säkringsboxen (den sitter i alla fall där på 924). Lite otydlig bild, men så här ser den ut:
IMG_20200318_072112_550.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#64 Post by Nicke36 »

Tack för tipset.
Ska krångla mig in där för att göra rent och se om det hjälper. Har för mig att jag sett två stycken sådana kontakter där uppe. Inte roligaste platsen att försöka komma åt...
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#65 Post by felix83 »

Med rumpan i sätet, huvudet vid pedalerna och ratten bortplockad så är det enkelt! :mrgreen:
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#66 Post by Nicke36 »

:lol: Visst är det. Har för mig att arbetsmiljöverket rekommenderar den ställningen... :mrgreen:
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#67 Post by Nicke36 »

Här pågår stora vinterjobbet. Hela "bakaxeln" byts mot en nyare i aluminium. Nya drivaxlar, nya dämpare bak. Uppfräschning av bränslerör (de var inte så dåliga, bara ytrost), uppfräschning av bromsrör, (bytt gummislangarna till stålomspunna bak) och lite annat. Passar på att göra det när allt som kan vara ivägen är nedmonterat som drivaxlar, dämpare... Det går att hitta en hel del som man kan fräscha upp när man inte alls är sugen på att ta tag i saker som man borde... elfelssökningstråkigadelen!
Målet är ändå att den ska vara körklar till våren och att förhoppningsvis njuta lite mer än de tre gånger det blev förra året efter besiktningen.

Efter att ha läst och letat en del på olika forum så verkar det som att det problemet jag hade med att den dog när man körde och sen startade efter ca 30-60 minuter beror på att vaccumklockan på "fuelrailen" har gett upp. Det är en sak som ska åtgärdas nu under den mörka årstiden. En ny fuelrail och en extern bränsletrycksregulator har införskaffats och väntar på att monteras. Sändar delen från tanken behöver åtgärdas också, misstänker att den inte rikigt visar rätt bränslenivå. Kan även behöva göra rent filtret från tanken och montera ett nytt bränslefilter. Det tråkiga är att tanken är fulltankad, var gör man 50 l (?) soppa? Senast jag gjorde något så tömde jag 20 liter på mig själv... Inget jag vill göra om.

Nåja, roligt är det och lär sig saker gör jag varje gång jag är ute hos bilen. Fast en sak verkar jag ha svårt att lära mig, dokumentera när man demonterar...
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#68 Post by safe »

Lossa en bränsleslang på fuelrailen och stoppa ner i en dunk/dunkar, bygla soppapumpen tills tanken är tom. Soppan kan du förhoppningsvis använda i en annan bil.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#69 Post by Nicke36 »

Tack för svar safe.
Det får bli en sådan lösning. Passa på att se hur "skitig" bensinen är efter att ha gått igenom systemet också.

Idag är en bra dag för jag ska ut till garaget!
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#70 Post by Nicke36 »

Hade skrivit en uppdatering och så försvann den…

Nåväl uppdateringarna duggar inte tätt här. Det beror inte på att det inte händer något bara att det tar lång tid att skruva.
Men bakaxel bytet är klart, med egengjorda bromsrör. Så nu har jag lärt mig hur man konar rör. Det verkar dessutom hålla tätt. Så det är ju bra.
Bränslebrygga är bytt och nya regulatorn är installerad och igår startades bilen. Upplever att den fick en jämnare tomgång snabbare än tidigare. Det gick även bra att ställa in bränsletrycket. Smolket i bägaren var en liten läcka i kopplingen mellan brygga o retur. Men inte värre än att lite gängtejp kan lösa det.
I övrigt inte mycket nytt. Vår 84:a blir till salu strax, den behöver få en ny trailing arm och besiktas. Armen har jag från mitt axelbyte så den kan bytas så snart min bil kommer ut från garaget. Det är en usa modell som är fräsch. Sitter idag Fuchs fälgar på den, ett par bbs kopior följer med. Så hojta till om någon skulle vara intresserad.
Det var allt för denna gången.
72417A81-AC87-4E63-BE79-E9F56CAE095F.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#71 Post by Nicke36 »

Ja, nu har det gått några veckor och den rullar på. Inte haft några bekymmer sen den fick komma ut och luftas. Känns väldigt märkligt, det brukar ju vara någon form av problem, bogsering, garagebesök, domkraft och pallbockar...
Det enda smolket i bägaren är att jag hade glömt bort att det stinker soppa när man tankar fullt... Har beställt lite nya ventiler för avluftningen, misstänker att det är där som doft läckaget är. Och så har jag konstaterat att bränslemätaren och verkligheten inte riktigt lirar, visar ca 1/4 för mycket på mätaren än vad som är i tanken. Återigen en sån sak jag hade tänkt göra i vintras men glömt bort... Men då har jag något at göra under helgerna... :-)
Idag ska även en hjulinställning göras, så att det blir lite bättre styrning på det hela.
Det var det för denna gången.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#72 Post by Nicke36 »

Man ska aldrig säga att allt verkar funka och att det inte är några problem för då jinxar man...

Så klart så ville en kabel inte vara med riktigt igår så det blev att söka elfel på jobbets parkering. Det positiva var att jag hittade var felet var, en matar kabel från huvudströmbrytaren som glappade i kabelskon. Så genom att hålla fast den med ena handen lyckades jag få igång motorn och köra de 2 milen hem, dog bara tre gånger. Skönt att veta vart felet är och en trolig lösning på det samma. Men ändå surt! Det blev ingen hjulinställning igår. Ska försöka löda fast kabeln idag...
Oh well, det är kul med hemmafixad 38 årig bil...
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#73 Post by Nicke36 »

Så var det äntligen gjort! Hjulinställning fixad och vilken skillnad det blev. Helt plötsligt har man en bil som svarar och är tydlig i kommunikationen till mig. Fantastiskt skönt!
Det verkar som att elfelet är löst också, lödde om en kabelsko som glappade, bytte huvudströmbrytare som "råkade" kortslutas... En sak som jag märkt är efter alla de gånger som bilen dött för mig när jag kört är att jag inte litar på den. Är ständigt lite nervös när jag ska ut och köra. Men igår funkade det bättre och med fler mil utan bekymmer så växer förtroendet. Men en sak som kommer att vara prioriterad under vintern är sändarenheten i tanken. Det är ju intressant när mätaren visar strax under halvtank för att nästa gång visa 3/4 tank, soppan har alltså fyllts på utan att jag har tankat. :-D
Det innebär även att 84:an nu ska besiktas då den är klar. Sedan kommer den att säljas.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#74 Post by felix83 »

Nicke36 wrote: 2021-08-31 08:40:25 Så var det äntligen gjort! Hjulinställning fixad och vilken skillnad det blev. Helt plötsligt har man en bil som svarar och är tydlig i kommunikationen till mig. Fantastiskt skönt!
Det verkar som att elfelet är löst också, lödde om en kabelsko som glappade, bytte huvudströmbrytare som "råkade" kortslutas... En sak som jag märkt är efter alla de gånger som bilen dött för mig när jag kört är att jag inte litar på den. Är ständigt lite nervös när jag ska ut och köra. Men igår funkade det bättre och med fler mil utan bekymmer så växer förtroendet. Men en sak som kommer att vara prioriterad under vintern är sändarenheten i tanken. Det är ju intressant när mätaren visar strax under halvtank för att nästa gång visa 3/4 tank, soppan har alltså fyllts på utan att jag har tankat. :-D
Det innebär även att 84:an nu ska besiktas då den är klar. Sedan kommer den att säljas.
Jag litar inte fullt ut på mina bilar, även om de har uppfört sig exemplariskt under hela säsongen så är jag alltid vaksam på konstiga ljud och annat. Jag är nog för neurotisk för att ha gamla bilar egentligen! :? :mrgreen:
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#75 Post by safe »

För tillfället liter jag mer på min 911 -69 än på min bruks-Opel från 2006.... Bortsett från att jag har en trasig fälg på 69an....så den funkar ju inte just nu....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]