931 -79

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

931 -79

#1 Post by rydan »

Efter sen vår kära 968 blivit krockad och skrot för några år sedan har vi varit billösa. Småbarn å grejor gjorde i vilket fall att utnyttjandet av bil inte blev så stort. Trots detta har jag saknat en lite roligare bil, och inte minst lite konslalom på sommrarna. Nånstans här förra hösten bestämde jag mig för att köpa en 944 under höst/vinter. Planen var att hitta en i schysst bruksskick, lite lagom problemfri, eftersom jag varken har plats, tid eller kunskap att mecka själv. Billig å bra, så ingen katastrof om utnyttjandegraden inte är fantastisk, och går ju typ att sälja igen för vad man gav. Dessutom väldigt lite pengar till att börja med.

Så, det var med en blandning av barnslig glädje, viss oro och inte minst överraskning som jag och min fars "meckargubbe" plötsligt satt i en bil med en 924 Turbo i icke-körbart skick på ett släp bakom oss på väg hem. =)

Bilen ifråga har tillbringat större delen av de senaste 10 åren under en pressenning. Senaste godkända besiktning var 2010 eller nått sånt, och de senaste fem åren hade den inte rullat alls. Den gick dock att starta, ibland. Relativt fin i kaross m m, någon enstaka rost, men mestadels bra. Ingen dokumentation alls, med undantag från en massa gamla besiktingsprotokoll som med relativt god tillförlitlighet fastslår att bilen nog "endast" gått drygt 15000 mil.

Efter ett första varv av genomgång, först lite av säljaren innan försäljningen, och därefter av sagd "meckargubbe" har den nya remmar och vätskor, bromsar genomgångna och renoverade, ny bränslepump och bränslefilter, nytt batteri, nya stift samt en trilskande spridare utbytt. Full tank å en flaska grå STP har den fått med. Just nu är den besiktad med en rätt lång rad tvåor som resultat (nu åtgärdade), men i alla fall körbar. Jag har varit ute och kört en 15 mil under helgen, "för att se vad mer som rasar", som meck:en uttryckte saken. Till en början gick den väldigt illa, men det känns som att den mådde bra av att få gå lite, för efter några mil började den gå relativt fint, och det är nu ett jäkla drag i den när den får upp laddtrycket. =)

Så, nu ska den ut ett varv till och meckas med, och därefter återbesök på besiktningen, får vi se hur det går. Planen är pålitligt körbar till den här säsongen, och därefter börja försöka få ordning på allt sekundärt bjäfs (värme, fläkt, elspeglar, motortemp&soppamätare, inredning m m) vart efter. =)

Såatt. Det finns viss risk för en aldrig sinande ström av dumma frågor från mitt håll här framöver. =)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -79

#2 Post by gegge »

:d=:

Vi finns här för dig, bara ös på med frågor!

Det är några av oss som gjort samma resa...

Snygg bil för övrigt :#944burn:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -79

#3 Post by Harpin »

Alltid trevligt när de hittar hem :)

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: 931 -79

#4 Post by Vidar9_4 »

Snygg bil! 931or gör sig verkligen helrätt i silver! Det är något med silver-svart tillsammans med orange(blinkers) som blir så snyggt!

Att bero på bränslemätaren lagade också den på min 944 -86 där det var metalltråden som gått av och därför gav mätaren 0 hela tiden. Så det var bara att löda dit ny och mätaren funkade som den skulle igen. Det går ganska fort att göra också om man bara vet vad som är fel! Tror jag har förklarat lite mer ingående i min biltråd hur jag gjorde så du kan ju ta en titt där om du vill!
Elspeglarna hade jag också problem med men de fixade sig med hjälp av lite WD-40 och sandpapper på kontakt ytorna, kan vara värt att prova då det går väldigt fort, om du inte redan provat förstås ;)

Kul att du och bilen befinner er i Sthlms-området, då kanske vi ses på någon brostugan träff eller också är du varmt välkommen till Veteranbilsträffarna som anordnas i Trosa på torsdagar kl. 18 under sommaren. Jobbar på att få dit mera Porschar och frontmotor i synnerhet!
Fler bilder också! :D :D

/Vidar

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

Re: 931 -79

#5 Post by rydan »

Nu godkänd av bilprovningen. :D :#944burn:
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: 931 -79

#6 Post by Vidar9_4 »

rydan wrote:Nu godkänd av bilprovningen. :D :#944burn:
Grattis! Det måste firas med närvaro på träffen på söndag: forum/viewtopic.php?f=4&t=31929" onclick="window.open(this.href);return false;

Håller tummarna på att min också ska gå igenom på torsdag!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users