Har kört bilen en hel del i vinter, men plötsligt en dag gick det inte att komma in i den...
Trodde något frusit ihop i förardörren, passagerardörren var låst (och nyckeln passar inte) och bakluckan var också fastfryst eller nåt.
Tog någon vecka innan det blev såpass varmt att jag till slut fick upp bakluckan och kunde krypa in den vägen.
Låste upp passagerardörren, men förardörren gick fortfarande inte att öppna utifrån...
Plockade isär dörren och skruvade loss handtaget, och då såg jag att ett öra i godset brutits av så att öppningsmekanismen ramlat bort.
Ser inte lagningsbart ut, så jag
behöver ett nytt handtag.
Har ni något liggande får ni gärna höra av er!
KÖPES!
Sen tänkte jag det var dags att fixa tutan, som jag fick besiktningsanmärkning på. Av någon anledning funkar den inte när man trycker på ratten.
Börjar under huven:
Ordinarie signalhorn är urkopplade, och det går istället en kabel till ett relä som ska dra igång kompressorhornet, som även sitter kopplat till det gamla CarGuard- larmet.
Relät är kopplat så att det jordar kompressorn när det går ström till signalhornen.
Testar att jorda direkt, men kompressorn startar ej. Ström finns på anslutningen, så det är ok.
Plockar ur kompressorn, har den kärvat ihop?
Lossar locket till pumpdelen, och den ser ok ut och snurrar utan att kärva.
Plockar av bakstycket istället, där strömanslutningarna och kolen sitter.
Ah! Ena fjädern som trycker kolen mot själva motorn har rostat av.
Dålig bild, men man ser den trasiga fjädern.
Lyckas snurra ut lite av fjädern och får den att spänna kolet igen.
Monterar, och nu blir det fart på både kompressor och horn när jag jordar.
Men det fungerar fortfarande inte när jag trycker på ratten... Hmm, får leta vidare.
Fast jag provade förstås inte med motorn igång, bara med tändningen påslagen.
/A