Inga inlägg här på ett tag, men jag har väl varit för upptagen i garaget...
A-traktorn blev folierad, vilket var en lärande upplevelse. Nästa gång vet jag mer hur det bör göras kanske, men det blev ganska ok (på lite håll). Ser väldigt enkelt ut när proffsen gör det på Youtube.
Efter en hel del annat skruvande kunde jag släpa iväg den till reggning. Prickade den första "snöstormen", men lyckades ändå ta mig fram i snömodd och isbark. Något av det mest obehagliga jag gjort.
Fick nedslag på att barlastflaket och mellanväggen skulle vara "mer permanent". Så vi fick hem och svetsa mer.
Även växellådan behövde ett (läsligt) serienummer.
Återbesök, och sen var den godkänd för trafik.
Sen fick jag en annan liten bil alldeles gratis av en bekants bekant. Behövde nya fjädrar fram, nytt avgassystem och en slipning/ lackning av strålkastarna som var dimmiga. Spenderade totalt 2500kr inklusive en besiktning.
Tänkte att dottern kan få den nu när hon fyller 18.
Slipad och klarlackad strålkastare.
Komplett, nytt avgas för 1380kr på Ebay.
Sen var det väl ändå Porschen som behövde lite pyssel? Solen värmde så gott i helgen, och våren är definitivt på väg.
Bromsskivorna fram var utslitna och skeva. Tjockleken var bara 16,5mm, och enligt specen är min. mått 19mm.
Ny skiva monterad på spacern.
Hoppas jag drog "muttern" och lagret lagom hårt. Enligt manualen skulle man "knappt kunna rubba brickan med en skruvmejsel". Någon som kanske har en bättre metod?
Får nog anledning att återkomma hit då bromsskölden frasade sönder fullständigt.
Några små kylvattendroppar upptäcktes också. Verkar som att det är termobrytaren på kylet som läcker.
Var ju tvungen att provköra idag. Värmen i bilen är bra, så kylan är definitivt inget problem.
Bromsarna var fantastiskt mycket bättre.
Återstår att ge mig på den slappa växelspaken och kolla var avgasröret pruttar.
/A