944 -84 | Grisen i säcken?
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Vinterdäcken sitter på, och bilen har fått en ny brukare...
Nu har han ju kört en del a-traktor, så det gick ganska bra ändå tycker jag.
Någon mer än jag som råkat ut för att knoppen på handbromsspaken verkar vilja lossna?
Och det är lite fippligt att få spaken att fastna när man drar bromsen.
Åtgärd?
/Anders
Nu har han ju kört en del a-traktor, så det gick ganska bra ändå tycker jag.
Någon mer än jag som råkat ut för att knoppen på handbromsspaken verkar vilja lossna?
Och det är lite fippligt att få spaken att fastna när man drar bromsen.
Åtgärd?
/Anders
-
- S-Poster
- Posts: 52
- Joined: 2018-10-09 20:05:09
- Bilmodell: 944 Race
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Hej!
Snyggt jobbat! Mycket intressant tråd
Min tempmätare vandrade också hej-vilt. Visste att tempen på vattnet inte låg på 120 grader trots att mätaren nästan visade det, men det skapas ändå en olustig känsla när mätaren stiger.
Fick tips om att kolla jorden till mätarhuset.
Jag demonterade originalgivaren och monterade istället in en extern autometer då det känns mer tillförlitligt.
Kanske inget alternativ om man gillar original bäst.
Knoppen på handbromsspaken är gängad.
Att den inte låser är troligtvis spaken som blivit böjd, vilket i sin tur gör att mekanismen i spaken kärvar.
Lagade min häromdagen, plocka ur spaken och bänd försiktigt med en mejsel, gjort på 10 minuter.
Jag passade på att plocka isär spaken och smörja upp när man ändå hade den ute
Snyggt jobbat! Mycket intressant tråd
Min tempmätare vandrade också hej-vilt. Visste att tempen på vattnet inte låg på 120 grader trots att mätaren nästan visade det, men det skapas ändå en olustig känsla när mätaren stiger.
Fick tips om att kolla jorden till mätarhuset.
Jag demonterade originalgivaren och monterade istället in en extern autometer då det känns mer tillförlitligt.
Kanske inget alternativ om man gillar original bäst.
Knoppen på handbromsspaken är gängad.
Att den inte låser är troligtvis spaken som blivit böjd, vilket i sin tur gör att mekanismen i spaken kärvar.
Lagade min häromdagen, plocka ur spaken och bänd försiktigt med en mejsel, gjort på 10 minuter.
Jag passade på att plocka isär spaken och smörja upp när man ändå hade den ute
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Knappen på handbromsspaken var visst bara att skruva åt, hehe...
Nu fastnar den även som den ska.
Tack för tipset.
Har också hört lite om jordningen under panelen som kan vara halvtaskig. Sätter upp det på pyssellistan.
Känns ju som att mätaren inte stämmer då kylfläkten verkar starta oberoende av om den visar högt, eller bara aningens över mittstrecket.
/Anders
Nu fastnar den även som den ska.
Tack för tipset.
Har också hört lite om jordningen under panelen som kan vara halvtaskig. Sätter upp det på pyssellistan.
Känns ju som att mätaren inte stämmer då kylfläkten verkar starta oberoende av om den visar högt, eller bara aningens över mittstrecket.
/Anders
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Oj, forumet är visst uppe igen. Har jag missat...
Bilen har faktiskt fått några små förbätttringar.
Ny växelspakspinne:
Blev bra mycket mindre glapp.
Lagade avgasröret på ett kanske inte helt förträffligt vis, men det blev tätt och tyst.
(Svetsade på ett nytt hölje runt mittdämparen.)
En puts på det.
Sen tyckte grabben att det var dags att köpa hans 18-års bil.
En Jaguar Sovereign 4.0 med lite fixbehov.
Har under våren och sommaren fått nya bromsar, svetsat lite rost, bytt klonkande bussningar, broms- och bränslerör etc. Börjar kännas redo för trafik.
/A
Bilen har faktiskt fått några små förbätttringar.
Ny växelspakspinne:
Blev bra mycket mindre glapp.
Lagade avgasröret på ett kanske inte helt förträffligt vis, men det blev tätt och tyst.
(Svetsade på ett nytt hölje runt mittdämparen.)
En puts på det.
Sen tyckte grabben att det var dags att köpa hans 18-års bil.
En Jaguar Sovereign 4.0 med lite fixbehov.
Har under våren och sommaren fått nya bromsar, svetsat lite rost, bytt klonkande bussningar, broms- och bränslerör etc. Börjar kännas redo för trafik.
/A
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Jaguaren misstände ganska illa vid gaspådrag, något som förra ägaren trots flera verkstadsbesök inte fått ordning på.
Man hade lyckats byta en tändspole och motorstyrdon utan att lösa problemet.
Jag plockade ur spolar och tändstift för att se om det fanns något uppenbart, och blev faktiskt ganska upprörd.
Vem gör så här? Oavsett om det är en hemmafixare eller verkstad.
5 olika tändstift av sex möjliga. Dessutom slitna och med för stora gnistgap. Volvostiftet hade 1,4mm, mot specade 0,9.
Inte så konstigt att den gick illa kanske.
Nu sitter nya i, och ser fram mot en provstart.
Förra ägaren tyckte också att den "var lite trött" efter sista verkstadsbesöket, och efter en del snokande kunde jag konstatera att gasvajern gick så trögt att mekaniken i Traction Control- regleringen gick isär. Full gas på pedalen var bara halvgas på spjället...
Fick smörja och greja en del, men sen gick spjället hela vägen och det blev bättre fart i maskin. Kändes nästan som de 240hk den har på papperet. Förutom misständningarna då.
/Anders
Man hade lyckats byta en tändspole och motorstyrdon utan att lösa problemet.
Jag plockade ur spolar och tändstift för att se om det fanns något uppenbart, och blev faktiskt ganska upprörd.
Vem gör så här? Oavsett om det är en hemmafixare eller verkstad.
5 olika tändstift av sex möjliga. Dessutom slitna och med för stora gnistgap. Volvostiftet hade 1,4mm, mot specade 0,9.
Inte så konstigt att den gick illa kanske.
Nu sitter nya i, och ser fram mot en provstart.
Förra ägaren tyckte också att den "var lite trött" efter sista verkstadsbesöket, och efter en del snokande kunde jag konstatera att gasvajern gick så trögt att mekaniken i Traction Control- regleringen gick isär. Full gas på pedalen var bara halvgas på spjället...
Fick smörja och greja en del, men sen gick spjället hela vägen och det blev bättre fart i maskin. Kändes nästan som de 240hk den har på papperet. Förutom misständningarna då.
/Anders
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Mina dörrsidor är helt ras.
Förmodligen har de blivit våta väldigt ofta och löst upp sig själva till en sladdrig massa nertill. Jag har letat begagnade (till anständigt pris) utan framgång.
Tips på hur man kan göra nya, eller reparera?
/Anders
Förmodligen har de blivit våta väldigt ofta och löst upp sig själva till en sladdrig massa nertill. Jag har letat begagnade (till anständigt pris) utan framgång.
Tips på hur man kan göra nya, eller reparera?
/Anders
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Fick på nya bromsar bak, och ett set begagnade Koni- dämpare. Blev bra mycket bättre än de gamla som definitivt sett bättre dagar.
En nästan anmärkningsfri besiktning på det. Av någon anledning har visst tutan lagt av. 2200mil på två år.
Redo för säsongen...
Nja, köpte mig ett annat vinterskott: en 200hästars Opel Zafira OPC för 4000spänn. Ganska fladdrigt laddtryck, därav priset.
Har hittat en del lösa och spruckna luft- och vacuumslangar som jag tror är boven. Ska bara byta fjädrar fram också innan jag kommer ut och får testat.
/A
En nästan anmärkningsfri besiktning på det. Av någon anledning har visst tutan lagt av. 2200mil på två år.
Redo för säsongen...
Nja, köpte mig ett annat vinterskott: en 200hästars Opel Zafira OPC för 4000spänn. Ganska fladdrigt laddtryck, därav priset.
Har hittat en del lösa och spruckna luft- och vacuumslangar som jag tror är boven. Ska bara byta fjädrar fram också innan jag kommer ut och får testat.
/A
- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Kul att dämparna kom till nytta och gör sitt jobb!
944 85b
944S2 Racebil Såld
944S2 Racebil Såld
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Jag tror faktiskt att jag har fina beg Koni främre dämpare liggande om det skulle vara intressant.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Speciellt v. bak var helt slut, och bilen har uppfört sig därefter inser man nu såhär efteråt....
Det skulle det absolut kunna vara! Skicka gärna en prisidé. PM går bra.
Dagens överraskning var att jag hittade intervalläget på vindrutetorkarna.
Hehe, har ju ändå kört bilen i flera år, men har aldrig tryckt spaken neråt... Till mitt försvar får väl sägas att man fick trycka ganska hårt ändå.
/A
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Jaguaren gick f.ö. alldeles förträffligt med nya tändstift och ett gasspjäll som öppnade hela vägen.
Kändes ungefär som de 240hk den ska ha.
/A
Kändes ungefär som de 240hk den ska ha.
/A
-
- NA-Poster
- Posts: 20
- Joined: 2019-12-03 19:53:03
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Härligt att se dina blandade projekt Jag köpte en 944 för en vecka sen, bor i borås med
Porsche 944 1984 under renovering
Mercedes-Benz 300tdt 1982 under renovering
Peugeot 306cabriolet 1995 sommarbilen
Skoda Yeti 2016 bruksbilen
Mercedes-Benz 300tdt 1982 under renovering
Peugeot 306cabriolet 1995 sommarbilen
Skoda Yeti 2016 bruksbilen
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Skadeinspektion efter stormen Ciara...
Isoleringsskivorna som legat ordentligt förankrade i säkert ett par år fick plötsligt vingar och rasade ner på Porschen.
Som tur var ser jag inget uppenbart. Verkar som att backspegeln tog smällen och knäckte den stora skivan.
/A
Isoleringsskivorna som legat ordentligt förankrade i säkert ett par år fick plötsligt vingar och rasade ner på Porschen.
Som tur var ser jag inget uppenbart. Verkar som att backspegeln tog smällen och knäckte den stora skivan.
/A
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Tiden går fort när man har roligt!
Bilen har körts mycket under året, utan några särskilda bekymmer.
En lättare polering och keramiskt snabbvax i våras.
Fick tillfälle att testa reservhjul och pump när ventilen plötsligt började läcka.
"Uniroyal Space Master" från 1984...
Men det funkade fint, och gick att åka hem med.
Passerade 24.000mil.
Lyckades krossa förarsidans bälteslåshållare när jag stängde dörren.
Den här alltså.
Tog mig tid att rita upp delarna i CAD.
Skrev ut de i 3D- skrivaren. Ska ha på lite färg och monteras bara.
Satte på dubbdäcken häromdagen och insåg att mittplupparna inte var så snygga.
Blästrades av.
En var ganska rostig... Funderar på hur jag ska få den att sitta fast. De andra var ganska misshandlade också, och krävde lite riktning.
Avputsning innan det blev etchprimer och färg.
Nu behöver jag bara snö att sladda på.
/Anders
Bilen har körts mycket under året, utan några särskilda bekymmer.
En lättare polering och keramiskt snabbvax i våras.
Fick tillfälle att testa reservhjul och pump när ventilen plötsligt började läcka.
"Uniroyal Space Master" från 1984...
Men det funkade fint, och gick att åka hem med.
Passerade 24.000mil.
Lyckades krossa förarsidans bälteslåshållare när jag stängde dörren.
Den här alltså.
Tog mig tid att rita upp delarna i CAD.
Skrev ut de i 3D- skrivaren. Ska ha på lite färg och monteras bara.
Satte på dubbdäcken häromdagen och insåg att mittplupparna inte var så snygga.
Blästrades av.
En var ganska rostig... Funderar på hur jag ska få den att sitta fast. De andra var ganska misshandlade också, och krävde lite riktning.
Avputsning innan det blev etchprimer och färg.
Nu behöver jag bara snö att sladda på.
/Anders
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 475
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Snygg renovering av centrum-kåporna!
Vad använder du för slicer-programvara för att få till de upplyfta utskrifterna med sina "gren-aktiga" stödstrukturer?
m v h Henrik
Vad använder du för slicer-programvara för att få till de upplyfta utskrifterna med sina "gren-aktiga" stödstrukturer?
m v h Henrik
Who is online
Users browsing this forum: No registered users