944 -84 | Grisen i säcken?

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#181 Post by AndersH »

Porschen bara går och går... Fick iaf ett oljebyte och nya gummikuddar till bränslepumpen. Trodde pumpen var på väg att haverera, men det var bara att den hängde löst och låg emot karossen lite ibland. :P
En polering behövdes också. Lacken är verkligen inte bra, men på lite håll ser det hyfsat ut.
Image

Annars har det blivit mest Jaguar, och efter en alldeles för spännande tur i rusningstrafik i Göteborg, då bilen började gå pissdåligt, så är den nu reggad med luftfjädring, besiktigad och godkänd. :D
Image

Image

Visade sig att vi hade en dålig tändspole som levde rövare i hela elsystemet...
Image

/A

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#182 Post by AndersH »

Dags för en uppdatering, och besiktning.

Bilen hamnade lite på undantag när det rullade in andra bilar på gården... Hittade en Saab med trasig bränslepump som jag fixade iordning åt dottern.
Image

Grabben kunde inte vara sämre. Han behövde en "daily driver" istället för Jaguaren. Åkte Porsche för att hämta en kombi till.
Image

Den skulle förstås sänkas och få större hjul...
Image

Frun krockade rådjur med sin Vectra, och köpte en Mini istället.
Jag tyckte den behövde piffas lite och satte på flagga och stripes. :lol:
Image

Nu (ett par år senare) tyckte dottern att hon skulle ha något nyare/ snyggare och slog till på Saab kombi nr 3.
Image

Då blev den första kombin min daily driver istället... Kompletterade den med extraljus bara.
Image

Med alla dessa fordon preppade för vintern kunde jag äntligen ta tag i 944'an. :)
Besiktningen hade gått ut, mest för att jag fortfarande inte fått tutan att fungera...
Får börja med att reda ut härvan under panelen och äntligen få lite ordning i råttboet och den gamla larminstallationen.
Image

Monterar ut stolen för att komma åt bättre. Fyra små M6or bara. :shock: Pja, säkert någon ingenjör som tyckte det räckte.
Image

Fast en korgmutter har knäckts loss ur golvet, så den satt bara på tre då.
Image

Mattan sitter ju rätt bra fastlimmad, och jag täcker in bilen med en brandfilt som operationsduk. Den spruckna plåten fräses bort.
Image

Passar in en bricka som jag kan svetsa fast.
Image

Målat och klart. Lyckades tom. komma ihåg att lägga i korgmuttern innan jag svetsade. Hade varit snyggt om jag glömt den. :D
Image

Monterar ur andra stolen också och kör en välbehövlig våtdammsugning av hela bilen. Rent och fräscht.
Image

Sorterar slutligen ut alla kablar så det ser lite mer ordnat ut.
Det grå reläet går till tutan från larmet, och fungerar om man jordar styrstiftet. Är nästan på väg att ta bort det, men inser att det kanske kan användas istället...
Image

Fortsättning följer...

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#183 Post by AndersH »

Numera hittar jag ingen jord någonstans i ratten, och det är väl därför tutplattan inte fungerar.
Image

Försöker komma åt kablarna i elcentralen, men inser att jag nog bara riskerar att ställa till med fler elproblem om jag rotar för mycket...
Bättre att sätta tutan på en knapp och använda det gamla larmrelät tänker jag. Bara att fundera ut var knappen ska sitta, och man vill inte att det ser för hemmasnickrat ut heller.
Hittar en liten fjädrande knapp på Kjell som nog skulle kunna passa bredvid ljusbrytaren.
Image

Vill inte kapa i brytarpanelen heller, så jag ritar upp den i cad och lägger till hål för knappen.
Image

Lägger till några fler detaljer och skriver ut den i 3D. :) Blir riktigt bra, hehe. Kanske skulle skrivit på tyska förstås...
Image

Image

Provmonterar knappen.
Image

Image

Målar den svart och hittar mina 35år gamla modellfärger, som fortfarande funkar. :o
Image

Monterar in och kopplar. Nu går det att tuta igen! :D
Image

Som avslutning monterar jag på dubbdäcken. Återstår en utvändig tvätt innan jag försöker besiktiga. Kommer högst troligt få nerslag på framrutan, men vill kolla så det inte dyker upp en massa annat också.
Image

/Anders

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#184 Post by AndersH »

Efter en provtur inför besiktning insåg jag att bromsarna fram behövde en översyn. Det gick väääldigt trögt...
Image

Höger var inga konstigheter. Plockade isär allt och putsade rent på alla glidytor.
Samma på vänster, men där gick kolven lite väl trögt. Fick ta till ett ovanligt verktyg för att trycka tillbaka kolven.
Image

Ingen renoveringssats hemma förstås, så jag försökte motionera den ut och in några gånger och hoppas det funkar ett tag.
Image

Skärmkanten har jag lyckats ignorera länge, men nu skulle jag allt dit och pilla. Det var en dålig idé...
Eller, ja, behövde ju åtgärdas förr eller senare. :(
Image

Men det här var F-n inte nåt jag räknat med. :evil:
Började putsa bort lite "rödrost" på min fem år gamla isvetsade plåt i hjulhus/ golv, för att bättra på skyddet.
Kunde snart konstatera att det var rejäl gravrost, och hade tom. rostat igenom. :shock:
Image

Lagningen när den gjordes:
Image

Vad trött man blir. :(
Om jag minns rätt sprayade jag på zinkgrund, vanlig rostskyddsfärg och sen underredsmassa. Tydligen inte rätt metod.

Måste ju ha dit ny plåt igen. Helvete.

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#185 Post by Gunnarsson »

Men det här var F-n inte nåt jag räknat med. :evil:
Började putsa bort lite "rödrost" på min fem år gamla isvetsade plåt i hjulhus/ golv, för att bättra på skyddet.
Kunde snart konstatera att det var rejäl gravrost, och hade tom. rostat igenom. :shock:
Image
Attans vad surt! Sjukt tråkigt att det redan rostat hål... Vi kanske borde sammanstråla och svära över rostbesvären :lol:

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#186 Post by Ingemansson »

AndersH wrote: 2022-02-16 10:53:43 Monterar in och kopplar. Nu går det att tuta igen! :D
Image

/Anders
Denna var ju riktigt smutt! Kan du skriva ut fler? :-)
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#187 Post by AndersH »

Ingemansson wrote: 2022-03-24 14:55:10
Denna var ju riktigt smutt! Kan du skriva ut fler? :-)
Det kan säkert gå. Skicka ett PM!

/Anders

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#188 Post by AndersH »

Golvet fram lagat, igen.
Image

Sen körde jag givetvis stålborsten över en annan tidigare lagning i golvet, och den var bara pepparkaka den också. :cry:
Image

Kapar bort och ser att även förstärkningsplåten inne i tröskeln är rutten...
Image

Överväger några alternativ:
1. Sätta en plåt över och låtsas som ingenting.
2. Rulla ut eländet och glömma bort den ett tag.
3. Kapa upp och försöka ge den några år till.

Blir det tredje.
Ska det gå att komma åt måste yttre tröskelplåten bort.
Image

Yay...
Image

Inser förstås att jag egentligen behöver byta hela ytterplåten, men det får bli ett (eventuellt) senare projekt.

Kapar rent innerplåten. Den är iaf helt frisk en liten bit upp.
Image

Förstärker lyftpucken.
Image

Hålet i golvet lagas. Var lite för många kurvaturer för att passa in den kant-i-kant. Nu fäster den ihop golv, invändig golvbalk, tröskelfläns och lyftpunkten.Känns väldigt stabilt iaf.
Image

Sätter sen dit en ny bit på förstärkningsplåten inne i tröskeln. Inte så snyggt, men kändes onödigt att kapa bort plåt för att den skulle matcha den gamla...
Fäster ihop bra med flänsen på golvplåten.
Image

Bockar till en ny ytterplåt (så mycket det gick).
Image

Får se hur den blir...

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#189 Post by Ingemansson »

Kämpa på, tycker att det ser ut att kunna bli bra!
Jag åker nog på att göra något liknande.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#190 Post by safe »

Lite svetsprimer på plåtarna kanske innan du bränner dit dom? Å lite spruta in lite hålrums rostskydd.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#191 Post by Jarlingar »

Dra på ett lager zink på insidan av biten, innan du syr fast plåten.

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#192 Post by AndersH »

Ska se till att få in rostskydd på insidan sen.
Kommer troligen att borra upp hål så att man får in en oljespruta eller nåt.

Jobbade vidare på tröskelplåten.
Image

Så småningom satt den på plats. Nu kan det vara läge att köpa aktier i Hagmans som tillverkar spacklet...
Image

Bara framskärmen kvar då.
Image

Tänker att det borde gå att få till om man delar upp det i mindre delar.
Image

Efter en timmes plåthamrande har jag en bit som är i det närmaste helt plan och inte passar alls. :lol: :lol: :roll:
Tyckte inte skärmen krökte så mycket, men den har kurvatur åt båda hållen och behöver nog mer avancerade verktyg för att få till, typ engelskt hjul eller nåt.
Image

Överväger att beställa en sån här, eller finns det andra firmor som har plåt också?
https://www.classiccarpartsandpanels.co ... om-repair/

Frågan är hur lång tid det tar innan man har den hemma.
F-n, jag kanske får plasta ihop det så länge, annars är väl inte bilen körbar innan midsommar.

/A

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#193 Post by AndersH »

Drar på lite spackel.
Ett lager glasfiber i botten som putsades av, och sen finspackel på det.
Image

Tätar svetsskarvarna under med karosserikitt.
Image

Överväger att göra en träplugg för att hamra fram plåt till framskärmen. Får se hur det går...

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#194 Post by safe »

Om du sprutar på body på tröskeln så ställ ner trycket till runt 2 bar så kan du få fram en struktur som liknar resten. Man får experimentera lite med tryck, avstånd hur mycket man lägger på.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#195 Post by AndersH »

Hur går det här då? Har jag fått besiktigat 944'an än??
Givetvis inte...

Bruksräserbussen (Zafira OPC, 240hk) behövde lite nya bromsar till att börja med.
Image

Och en ny spindelled.
Image

Sen var det lite rost på den ock.
Image

Gjorde en snabbfix, så får vi se om den kan gå en vinter till.
Image

Sen köpte dottern lite nödvändigheter till sin Saab, och jag fick förstås montera.
Image

20"- hjul på det också. Blev bra, och skapligt körbart tom.
Image

Sen gjorde jag lite jobb för att få den andra räserOpeln (Vectra OPC) besiktningsbar.
Väldigt dålig ljusbild på en strålkastare, så jag fick ersätta hela lampan med en bättre begagnad.
Image

Image

Blev bra, men precis när jag tvättat bilen inför besiktning verkar det som att ECU'n gav upp... :(
Image

Bilen går lite, sen tvärdör den, och jag får upp en massa felkoder, oftast innehållande "Ingen kommunikation med motorstyrenhet- intermittent".
Får se vad jag gör med detta...

Sen fick jag rycka ut några tidiga morgnar för att rädda dottern då bilen börjat gå konstigt och stannat. :shock:
På samma ställe, ganska exakt en kvart hemifrån...?
Image

Efter en massa felsökningar och diverse utbytta delar, verkar det vara ECU'n på denna också. Ny fixad, och hoppas det funkar nu.

Och sen behövde grabben en ny koppling i sin Saab...
Slutade med att vi bestämde oss för att byta till en 6-växlad låda samtidigt. :roll:
Image

Min gamla upprostade Signum fick agera donatorbil.
Image

Mycket att greja med när hela familjen behöver bil... :|
Nåja, fick lite semester med cykling nu iaf.
Image

Hemma igen, och nu kunde jag ta lite nya tag med Porschen.
Fanns en del glapp i hjullagret bak, så jag bestämde mig för att byta innan bes.
Image

Inbillar mig att det är lite lättare på en tidig 944 som denna. Behöver inte pressa några lager iaf.
Kunde konstatera att p- bromsen var kass. Brusten returfjäder och utslitna backar.
Image

Hade inget nytt hemma, så jag hittade bara en ny fjäder i gömmorna, smörjde och justerade in den så gott det gick.
Nya lager och tätningar monterade.
Image

Med allt monterat blev det en provtur, och givetvis ligger bromsen fram på igen.
Nu hade jag köpt hem en renoveringssats, så det var bara att plocka loss.
Image

Kolven ville inte gärna röra på sig, men med stora rörtången och tryckluft fick jag ut den.
Image

Ny kolv, tätningar och luftnippel. Nu ska det väl tusan funka. :#944burn:
Image

Ny provtur och allt verkar ok. :D
Gäller att hitta en bestid nu då.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]