944 -84 | Grisen i säcken?

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#46 Post by Sebastu »

Intressant.

Vi står inför mer eller mindre samma jobb du och jag.
Jag har fixat bränsleslangar på min bil efter läckage, men ska få ordning på upphängningen av pump och filter inom kort. Vad var det du köpte på biltema, gummi-upphängda skruvar?
Efter det ligger en kamremsbyte på schemat.
Uppdatera gärna med mycket text och bilder :D

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#47 Post by AndersH »

Hittade de här på Biltema:

Image

Det är förvisso M8 istället för M6, så man får borra upp hålen. De är även några mm högre, men det verkar inte vara något problem att bända lite i konsolen eller fästet. :roll:

Finns andra varianter också, men jag tror de är hårdare, och för i så fall över mer ljud till karossen.

Image

Sen kan man säkert hitta en massa såna här kuddar i industrikatalogerna, typ Wiberger eller Elesa, och det brukar inte vara något problem att få hem några prover till företaget om man har de möjligheterna. :)
Hittade här t.ex:
https://www.elesa.com/ProductDisplay?ur ... reId=10154" onclick="window.open(this.href);return false;

Mer bilder kommer!

/Anders

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#48 Post by [Bobo] »

Motsvarande originalgummi finns på Swedol i ungefär hundra olika dimensioner och längder. Finns en variant som är några mm längre än originalet, men som funkar utmärkt. M6 såklart...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#49 Post by AndersH »

Verktygen hemma. Bara att börja med kamremsbytet nu då.

Image

/A

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 483
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#50 Post by JonasD »

AndersH wrote:Nja, enligt Transportstyrelsen är det 215/60 den ska ha, men det fanns ju faktiskt en hel del 205/60 istället. Får köra på det istället kanske.
Fälgarna är 7" breda fram, och 8" bak.

/A
Jag bestälde dunlop 205 55 15 till min bil. Får se hur det funkar. Vad hade du för fälgar. Jag hade en tanke på att sätta 225 50 15 bak men utbudet var rätt dåligt i den storleken.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#51 Post by AndersH »

Hittar faktiskt en del 215/60-15 på däckonline nu. Ganska begränsat om man ska ha V- märkta, men hyfsade priser ändå. Kumho för 839:- bl.a.
Annars verkar den här dimensionen mest vara pensionärsballongeco- däck nuförtiden...

205/55-15 finns det helt klart mer av, men de blir 5% mindre än originalen. Kanske inte så farligt förvisso.
Jag har som sagt 7" och 8" breda Fuchs till sommardäcken. Finns även en uppsättning vinterdäck på Cookiecutters. Undrar vad det var för dimension på dom...?

Monterade ny bränslepump.
Image

Återanvände kabelskor och skyddshättor. Ny banjokoppling med slanganslutning. Kanske skulle fixat ny mutter...
Image

Det gamla fästet fick lite färg och monterades med nya gummin (saknas ett på bilden). Rostfri slangklämma.
Image

Det nya filtret sattes också på plats. Återstår att passa in en ny slang mellan pump och filter.
Image

Sen började jag göra åtkomst för kamremsbyte. Plockade bort luftrenare och slang. Lossade och vek även undan kylarslangen sen.
Image

Tog bort plåten under motorn för att komma åt urtappningspluggen på kylaren.
Image

Där var den ja. Trevligt att de gjort det tydligt med en blå skruv.
Någon kanske reagerar på torx- skruven till höger, men jag upptäckte att alla skruvar saknades nertill på kylarkåpan i plast. Lika bra att sätta dit något direkt.
Image

Har inte snurrat på ett tag...
Image

Drar runt motorn manuellt till TDC.
Image

Ser väl skapligt ut där?
Image

Sen blev det kvällen...

/A

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 483
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#52 Post by JonasD »

Hittade du strecket på svänghjulet också. På min bil var det nästan omöjligt att se. Fick spruta med breakcleaner så kunde man se det om ljuset var rätt.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re:

#53 Post by AndersH »

JonasD wrote:Hittade du strecket på svänghjulet också. På min bil var det nästan omöjligt att se. Fick spruta med breakcleaner så kunde man se det om ljuset var rätt.
Inte än. Ska kolla det också innan jag låser svänghjulet.

Plockade av fördelarlocket. Kan nog vara läge att byta det, och rotorn, också.
Image

Image

Fick loss alla kåpor. Mycket remmar och hjul blir det...
Image

Spontant känns dom gamla remmarna ganska slappa, men det kanske ska vara så...?
En video:
http://vid143.photobucket.com/albums/r1 ... kym7sa.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;
(Soundtrack: Evergrey- The Lonely Monarch)

/Anders

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 483
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#54 Post by JonasD »

Samma som på min. Mina remmar känndes väldigt fina för att ha stått stilla i minst 13 år men nu är dom bytta.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#55 Post by fälgen »

Testa att vrida på remmarna, du bör kunna vrida 180 grader på balansaxelremmen och knappt 90 grader på kamremmen på de ställen där du trycker i filmen (så gör jag, men jag lämnar inga garantier :wink: )

Har också plockat bort väldigt dåliga fördelarlock och rotorer, imponerande hur bra motorerna kan gå med så slitna delar.

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#56 Post by AndersH »

fälgen wrote:Testa att vrida på remmarna, du bör kunna vrida 180 grader på balansaxelremmen och knappt 90 grader på kamremmen på de ställen där du trycker i filmen (så gör jag, men jag lämnar inga garantier :wink: )
Bra att veta ungefär hur spända de ska vara!

Kollade svänghjulet, och markeringen/ "OT" syntes, så motorn verkar stå i rätt läge.
Svårt att få bra bild på det...
Image

Annars fick jag roa mig med bromsmeck på fruns bil igår kväll. :|

/A

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#57 Post by Sebastu »

Hur går det? Nyfiken ;)

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 483
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#58 Post by JonasD »

PM

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#59 Post by AndersH »

Tog ett mindre avbrott i mekandet för en roadtrip till Malmö. Fick chans att prova brorsans nybyggda bastu, hans ölförråd och se ett av världens bästa band...(?) :D
Image

Gav mig även på en annan sorts skruvande, genom att försöka göra en hals-/ stränghöjdsjustering på en gitarr jag råkade köpa på mig. :roll: Frun undrade om det verkligen var nödvändigt med tre elgitarrer...
Image

Åter till det viktiga: Plockade loss startmotorn (föredömligt enkelt) och ersatte med låsverktyget för kuggkransen.
Image

Sen kunde jag dra loss bulten som håller remskivan på vevaxeln. Min bil har ju servo så den skivan sitter ytterst. Innanför den är det fyra små skruv för generator/AC- remskivan.
Image

Plockade sen av balansaxelrem, spännare, löphjul och drev. Drog ihop dreven med tillhörande bricka i rätt läge samt noterade position. Bäst att försöka hålla ordning.
Image

Även drevet på vevaxeln gick att dutta loss med assistans av gummiklubban.
Image

Kamrem, spännare och löphjul åkte också av.
Image

Detta drev satt lite värre, och jag fick ta hjälp av min minsta avdragare som precis fick plats.
Image

Är det dumt att inte byta packningen på vevaxeln?
Tror inte den läcker, men när man ändå har isär det så här långt?
Image

Till slut gick det att ta bort den bakre kåpan, så nu står vattenpumpen på tur.
Image

/A

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#60 Post by AndersH »

Pumpen loss.
Ett stycke imponerande gjutgods får man säga. Inte konstigt att den är dyr som skam...
Image

Image

Rensar bort gamla packningsrester, så nu bör det vara klart för återmontering.
Image

Insåg att det nog var lika bra att sätta i en ny termostat också. Småpengar i jämförelse...
Så det blev en ny beställning till Utzon ihop med fördelarlock och rotor, remmar och packboxen till vevaxeln.

Någon som har bra tips på hur man får loss kilen i vevaxeln på bästa sätt? :?:

/Anders

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users