Page 16 of 17

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN - Vinter

Posted: 2020-12-31 13:15:01
by hakabeng
Tycker din bil är hur frän som helst som den är, men TAG Heuer är ju otroligt cool den också.

/ Håkan
951 -86

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN - Vinter

Posted: 2021-02-28 19:56:23
by 964RS
Hej Håkan!

Tack! Jag vandrar som en osalig ande fram och tillbaka, klibbor / clean. Nu är det kort tid fram till säsongen, får se vad det blir. Kommer du och besöker ett banmöte nästa år?

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN - Vinter

Posted: 2021-03-06 08:10:49
by hakabeng
Hej Anders
Tid som det är ont om, fått hem fyra nyrenoverade ok i fjol men de ligger fortfarande i kartongen. Skall försöka hitta någon som man kan lita på som går igenom bilen. Sista rundan var nog 4 år sedan på Knutstorp och det är dax för en genomgång. Något glapp här och något läckage där som borde fixas 😃

Vi hörs och ses säkert, men 2021 vet i tusan. Har du förslag på lämplig mek får du dock gärna PMa eller maila på hakabeng@gmail.com

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN - Vint

Posted: 2021-04-08 23:07:02
by 964RS
Förra året krånglade elektroniken i bilen. Började med att startmotorn inte ville köra igång när jag vred på nyckeln. Senare under året blev jag vid något tillfälle förbannad och gav säkringsboxen än spark underifrån vilket hjälpte. Sen gav kylfläkten upp, vilket avhjälptes med en strömbrytare i kupén. Nu vid uppstarten inför våren startade inte bilen trots att startmotorn så gärna ville. En spark hjälpte inte, jag konstaterade efter en stund att bänslepumpen inte startade. I stället för fler sparkar tryckte jag lite här och där på säkringsboxen ovanifrån och hepp så gick bränslepumpen igen. Men efter ett försök vred jag ånyo på nyckel, ingen ström någonstans helt svart. Säkringsdosan igen,...merde.

Så nu har plockat i sönder säkringsboxen och kan konstatera att det ha varit ett mindre sjöslag i boxen. Är det någon medlem i intresseklubben som är intresserad över hur en säkrings/relälåda ser ut inuti så finns svaret i bilden.

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN - Vinter

Posted: 2021-04-09 06:55:38
by henca
Wow! Det ser inte så svårt ut att plocka isär, men att sen skruva ihop igen med samma funktionalitet verkar vara en tuff utmaning. Man får hoppas att du dokumenterade noga under isärskruvandet?

m v h Henrik

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN - Vinter

Posted: 2021-04-09 07:39:39
by safe
Vad har du för ECU? Kan inte den styra en "Power distribution module" över can-bus? Då kan du väl skrota alla reläer och säkringar.

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN - Vinter

Posted: 2021-04-09 07:49:37
by 964RS
henca wrote: 2021-04-09 06:55:38 Man får hoppas att du dokumenterade noga under isärskruvandet?
Jo tack, mycket delar blev det. Men med tysk noggrannhet så är allt spårat i plasten så man ser tydligt vad som skall sitta var, som ett pussel med facit så att säga. Nu är mycket gravt oxiderat och att pilla med att slipa eller syra kopparen skulle vara ett enormt arbete. Dessutom ökar risken för att det skulle oxidera igen.

Som väl är så är det goa kompisar här på forumet som gräver i sina lager för att hjälpa till :#cheers:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN - Vinter

Posted: 2021-04-09 07:52:37
by 964RS
safe wrote: 2021-04-09 07:39:39 Vad har du för ECU? Kan inte den styra en "Power distribution module" över can-bus? Då kan du väl skrota alla reläer och säkringar.
Helt rätt väg att gå Magnus, men att ge mig på det precis vid säsongstarten, njae. Dessutom är mina el-kunskaper lika med noll.
:#stupid:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN - Vinter

Posted: 2021-04-09 07:55:51
by 964RS
Ecu’n är en gammal Motec, den gör sitt jobb men inte så mycket mer. Så ingen hjälp där Magnus

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN - Vinter

Posted: 2021-04-09 08:05:11
by safe
964RS wrote: 2021-04-09 07:52:37
safe wrote: 2021-04-09 07:39:39 Vad har du för ECU? Kan inte den styra en "Power distribution module" över can-bus? Då kan du väl skrota alla reläer och säkringar.
Helt rätt väg att gå Magnus, men att ge mig på det precis vid säsongstarten, njae. Dessutom är mina el-kunskaper lika med noll.
:#stupid:
Nä, det vore väl feltajmat just nu!
Jag funderade på det själv, men en sån PDM är också ganska dyr. Maxxecus variant kostar typ 15.000...

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN - Vinter

Posted: 2021-04-10 10:04:33
by Eddie Varvstopp
Asså detta är ju nästan som att se en motorrenovering. Den oinvigde får lätt panik vid synen på mängden delar utspridda. Är i full beundran att du ger dig på detta projekt :D

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN - Vinter

Posted: 2021-04-13 08:25:56
by Björn Nilsson
Hoppas du slipper att montera ihop "relälådan" igen och den "lätt" begagnade funkar :#cheers:

/Björn

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN - Vinter

Posted: 2021-04-13 23:58:01
by 964RS
Björn Nilsson wrote: 2021-04-13 08:25:56 Hoppas du slipper att montera ihop "relälådan" igen och den "lätt" begagnade funkar :#cheers:

/Björn
Tack Björn,
Startade bilen idag och den har minst 200 hästar mer tack vare den ”lätt” begagnade lådan. Strömmen flyter snabbt och smidigt genom reläerna som klickar belåtet i takt.

Än en gång stort tack för boxen!

/Anders

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN - Vinter

Posted: 2021-04-14 09:30:29
by Björn Nilsson
Haha...borde vara 400hk+ för den lär inte startat alls utan box :toot:

Lugnt, skönt boxen kom till nytta :#cheers:

/Björn

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN - Utväxling

Posted: 2021-06-02 09:20:02
by 964RS
Bilen bara går och går. Tydligt att torrsumpsystemet har gjort nytta. :-D

Jag har ett litet problem med drivlinan, motorn och växellådan passar inte tillsammans nu när kraften inte ligger på 163 hästarsnivån längre. En normalt sett fantastisk uppgradering för turbomotorn, men för mitt vridmoment passar den inte riktigt in längre. Jag behöver en låda med lite längre utväxling. Det enklaste sättet är förstås att uppgradera till en turbolåda, men eftersom min S2-låda nyligen är genomgången så hade det kanske varit bättre att byta slutväxel på den. Går det?

Är det någon där ute som vill byta sin turbolåda mot min S2 låda och få en kick i accelerationen? Eller kanske bara sälja en turbolåda?