944 turbo -89 - Gatracer

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#31 Post by bbellman »

Äntligen!! Igår så startade jag bilen för första gången, drog säkringen till bränslepumpen och drog runt så jag fick olja i turbon, sedan startade den på första försöket efter 2 år i dvala, skönt!

https://vimeo.com/165740463" onclick="window.open(this.href);return false;

Motorn tickar lite men antar att det är tryckarna som gör det, tickandet blev lite bättre eftersom så det var bra, blev även en mindre provtur, den hade bra temp, oljetryck osv, gasade inte så mycket men turbon spoolar iallafall! Och inga läckage heller!!!!

Nu ska jag justera växelläckaget då jag bara fick i 2an och 4an, sedan montera en laddtrycksmätare och se så jag inte får skenladd då förra ägaren installerat en ww med ställbart laddtryck i kupen.

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#32 Post by bbellman »

Jotack, fick äntligen ihop bilen efter turbobytet och har därefter startat bilen samt provat lite. Fick inget ordentligt laddtryck i bilen. Eftersom turbon var utbytt uteslöt jag den, tog även iden wastegaten (den är också ny) och provade så den funkade, kollade efter vakuumläckor med rökmaskin men hittade inga, sumpventilen verkade funka som den skulle med.

Ringde upp förra ägaren och fick reda på att den började ladda sämre efter att han hade lämnat in den för byte av kamrem, började fundera på om kemremmen satt en kugg fel så började riva isär lite för att kika och då hittade man något som troligtvis kan vara orsaken.

Image

Image
inte så roligt har lite lödande att göra nu, och vilken jäkla tur att man inte bränt någon box eller liknande. i alla fall inte vad jag vet om nu :cry:

Sen hängde även denna koppling lös, den gick in i motorhärvan men hittade ej vart den skulle sitta.. Någon som har en aning?

Image

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#33 Post by bbellman »

Idag kom det paket från staterna.

Image

En lindseyracing j-boot med 3"/2,75" inlopp. Har inna detta kört med en 5-6cm lång adapter till original j-boot, men i och med att det är så trång så har lysena ej kunnat fällas upp p.g.a. för tajt mellan j.boot och länkaget. Men nu ska det förhoppningsvis gå bättre och en besiktning är inte alltför långt borta :)

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#34 Post by bbellman »

Har gått lite trögt ett tag nu när sommaren kom. Testade att besikta bilen vilket slutade med 4st 2or.
*Ingen varningstriangel
*Läcker soppa vid bränslefiltret
*2st dåliga avgasvärden.

Så nu står bilen uppallad för byte av bränslefilter, tätning av avgas samt ett oljebyte.
Har inte fått någon ordning på laddet än heller men ska testa att byta TPS nu, ska även tryktesta systemet för att verkligen fastställa att den inte läcker någonstans (fast jag redan röktestat).

Blev även ett litet minus i bilbaggar kassan efter att jag köpt en ny bruksbil, men förhoppningsvis ska man spara in det i bränslekostnader :wink:

Bifogar några bilder på den nya burkisen för att det inte ska bli helt bildtorrt :)
Image
Image

En BMW 320d -08 automat! Riktigt nöjd efter att ha åkt en Passat 1,8t 3bg innan som sjöng på sista versen :)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#35 Post by Karl Birgander »

Bra bruksval! Har en likadan med manuell låda. Går lätt att köra på under 0,55 och med lite eftertanke på 0,48 (0,49 specat på min).

Har du kollat upp kamkedjorna? Det är en teknisk aktion från BMW. Dom bytte utan snack i aug -15 på min bil som då gått nästan 20'.
Jag har kört min 9000 på ca två år...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#36 Post by bbellman »

Karl Birgander wrote:Bra bruksval! Har en likadan med manuell låda. Går lätt att köra på under 0,55 och med lite eftertanke på 0,48 (0,49 specat på min).

Har du kollat upp kamkedjorna? Det är en teknisk aktion från BMW. Dom bytte utan snack i aug -15 på min bil som då gått nästan 20'.
Jag har kört min 9000 på ca två år...
Körde min på 0,57 hem 10 mil, dock drar väl automaten lite mer, men satan vad skönt det är!
Har inte kollat upp kamkedjorna, har läst runt lite och med tanke på hur många som sålt och tillverkats verkar det ändå vara väldigt få som drabbas av problem med kemkedjorna, men går det att få BMW att byta kedjorna gratis? gäller det för några specifika årsmodeller?

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#37 Post by bbellman »

Håller just nu på att byta bränslefiltret på bilen, pappa hade ett liggandes som han köpte till sin 951 när han hade en. Visade sig vid närmare titt att det inte var bränslefiltret som läckte utan slangen mellan pump och filter, slangen kostade ca 800kr med frakt och då bestämde jag mig för att istället köpa biltemas 044 pump och AN-slang till ungefär samma pris. Har flera kompisar som kört 500whp med biltema pumpar så tror att den ska funka bra, skönt även ha bytt ut den då jag är sugen på VEMS och mer effekt till vintern!

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#38 Post by Janne J »

bbellman wrote:Håller just nu på att byta bränslefiltret på bilen, pappa hade ett liggandes som han köpte till sin 951 när han hade en. Visade sig vid närmare titt att det inte var bränslefiltret som läckte utan slangen mellan pump och filter, slangen kostade ca 800kr med frakt och då bestämde jag mig för att istället köpa biltemas 044 pump och AN-slang till ungefär samma pris. Har flera kompisar som kört 500whp med biltema pumpar så tror att den ska funka bra, skönt även ha bytt ut den då jag är sugen på VEMS och mer effekt till vintern!

Biltemas pump låter fruktansvärt, jag provade en sådan för några veckor sedan, fick köpa en annan hos Utzon och nu är det tyst.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Vidde
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2013-09-24 20:30:24
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Malmö
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#39 Post by Vidde »

bbellman wrote:Håller just nu på att byta bränslefiltret på bilen, pappa hade ett liggandes som han köpte till sin 951 när han hade en. Visade sig vid närmare titt att det inte var bränslefiltret som läckte utan slangen mellan pump och filter, slangen kostade ca 800kr med frakt och då bestämde jag mig för att istället köpa biltemas 044 pump och AN-slang till ungefär samma pris. Har flera kompisar som kört 500whp med biltema pumpar så tror att den ska funka bra, skönt även ha bytt ut den då jag är sugen på VEMS och mer effekt till vintern!
Jag har beställt VEMS till min 951 och inväntar leverans. Kan skriva några rader efter att det är monterat om du vill. :-)

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#40 Post by bbellman »

Vidde wrote:
bbellman wrote:Håller just nu på att byta bränslefiltret på bilen, pappa hade ett liggandes som han köpte till sin 951 när han hade en. Visade sig vid närmare titt att det inte var bränslefiltret som läckte utan slangen mellan pump och filter, slangen kostade ca 800kr med frakt och då bestämde jag mig för att istället köpa biltemas 044 pump och AN-slang till ungefär samma pris. Har flera kompisar som kört 500whp med biltema pumpar så tror att den ska funka bra, skönt även ha bytt ut den då jag är sugen på VEMS och mer effekt till vintern!
Jag har beställt VEMS till min 951 och inväntar leverans. Kan skriva några rader efter att det är monterat om du vill. :-)
Ja jättegärna! Beställde du PnP från Peep eller ett med lösa ändar :)?

User avatar
Vidde
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2013-09-24 20:30:24
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Malmö
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#41 Post by Vidde »

bbellman wrote:
Jag har beställt VEMS till min 951 och inväntar leverans. Kan skriva några rader efter att det är monterat om du vill. :-)
Ja jättegärna! Beställde du PnP från Peep eller ett med lösa ändar :)?[/quote]

Jag beställde ECU:n av Peep som kommer bli PnP i princip, det som ska göras är att kasta ut AFM:en, montera bredbandslambda och en givare på laddtrycksröret. VEMS-boxen är förberedd med anslutningar som passar med original kabelhärva.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#42 Post by Karl Birgander »

bbellman wrote:
Karl Birgander wrote:Bra bruksval! Har en likadan med manuell låda. Går lätt att köra på under 0,55 och med lite eftertanke på 0,48 (0,49 specat på min).

Har du kollat upp kamkedjorna? Det är en teknisk aktion från BMW. Dom bytte utan snack i aug -15 på min bil som då gått nästan 20'.
Jag har kört min 9000 på ca två år...
Körde min på 0,57 hem 10 mil, dock drar väl automaten lite mer, men satan vad skönt det är!
Har inte kollat upp kamkedjorna, har läst runt lite och med tanke på hur många som sålt och tillverkats verkar det ändå vara väldigt få som drabbas av problem med kemkedjorna, men går det att få BMW att byta kedjorna gratis? gäller det för några specifika årsmodeller?
Ring BMW och fråga om din bil omfattas. Om den omfattas så tar dom det utan snack! Om den inte omfattas så vet du och kan sova lugnt.
Jag har just kör på en asfasltsbit lite söder om Köln med min, funkade där med! :)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#43 Post by bbellman »

Har inte hänt så mycket med bilen hittills i vinter, har funderat på att beställa ett VEMS nu, men fick precis reda på att det var strul när kamremmen byttes på min bil, tydligen vart det lite fel med krysskilen vilket mycket väl kan vara en anledning till att den inte går som den ska, inte så kul att få reda på det när man bytt en massa andra grejer, men ska iaf riva isär den nu i veckan och se hur det ser ut och om kamremmen är ordentligt ditsatt..

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#44 Post by JonasD »

Passa på och byt remmen då. Remmen kostar bara en 500 kr

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#45 Post by bbellman »

Har nu bytt kilen, när jag bytte satt det en kil som var lite förskjuten, antagligen för att slippa köpa ställbart kamdrev, när jag sedan stoppade dit en originalkil så stog kemremmen en kugg fel, så de har troligtvis ställt den en kugg fel och sedan justerat den lite rätt med hjälp av kilen, men nu är iallafall allt återställt till original och jag hoppas att bilen ska gå bättre nu, ska ut och sätta ihop det sista och försöka att provköra lite inom snar framtid :) Ber om ursäkt för att jag är så dålig på att lägga upp bilder, får bli fler i framtiden!!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users