924 -83 | Restaurering & trimning

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#31 Post by Tanso »

Henka_E wrote:
Inkoppling och uppkoppling och rita tändkurva....busenkelt. Testa olika kurvor on the fly eller mappa, lite yxigt men görbart. Begränsningarna är väl att man inte har så många datapunkter att leka med och att man bara kan varva 8000rpm. Eller - det inbyggda varvstoppet går bara att sätta till 8000, det går dock att varva mer men den tändning du satt vid 8000 är den som gäller upp i varv...
Låter lite knixigt det där måste jag säga och 8000rpm hade vi iallafall inte tänkt varva :lol: Möjligtvis 7000rpm.
gtBen wrote:kul tråd :d=:

Bengt
Kul att du gillar tråden :D

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#32 Post by Tanso »

UPDATE

Nu är det dags att lyfta i motorn :D

Image

I med packning.

Image

På med det lättade svänghjulet :)

Image

Image

Smörjer lagret.

Image

Byta urtrampningslager.

Image

Image

Image

På med tryckplatta.

Image

Image

Stoppar in centreringsverktyg och drar åt.

Image

Image

Image

På med startmotor.

Image

Vi monterar sprängkåpan på motorn istället efter tips från forumet :)

Image

Image

Motorfäste på.

Image

Nu är det dags!

Image

Image

Image

Image

Såhär jobbar vi :lol:

Image

Image

Image

Image

Nu är den i!!!

Image

Image

Under nästa steg kommer vi behöva testköra k-jetronicen, ställa in kamaxeln etc

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#33 Post by patand »

Väldigt inspirerande med alla bilder! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#34 Post by Tanso »

patand wrote:Väldigt inspirerande med alla bilder! :D
Kul att du gillar det :D

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 -83 | Restaurering & trimning

#35 Post by Natanael »

Snyggt jobbat! Så braa med bilder, utbildande i högsta grad :D

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#36 Post by QV_ »

Jag såg ingen värmeskyddsplåt mellan startmotor och grenrör på bilderna. Men den kanske finns där ändock?

Det finns ju 4 skydd runt grenröret
Intagsluften till generatorn (den såg jag)
plåten ovan grenröret (kände inte igen utformningen men den finns där)
plåten som skyddar startmotorn
isoleringen (tunn) som sitter på karossen direkt vid grenröret (10x10 cm ungefär) brukar saknas.

/Jan

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#37 Post by Tanso »

[UPDATE]

Nu har vi monterat dit balken fram, länkarmarna och krängningshämmarn.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Kylslangar bakom motorn och kylaren har vi också monterat.

Image

Image

Image

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#38 Post by Sebastu »

Sweet! Snyggt jobbat, och jag håller med alla andra, så kul med många bilder. Där kan vi alla lära oss något!

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#39 Post by Tanso »

UPDATE

Nu monterar vi avgassystemet och ställer in kamaxeln :D

Image

Image

Image

Image

Gummiupphängningen är lite slut kan man säga.

Image

Nytt!

Image

Image

Image

Image

Haha skratta inte nu men detta är bara tillfälligt tills vi sätter dit en annan ljuddämpare.

Image

Vi mäter kamaxeln så att insug och avgasloberna pekar exakt lika åt varsitt håll. Såkallat "Split".

Image

Image

Image

Sen gör vi en liten märkning så vi kan komma tillbaka till samma position.

Image

Image

Eftersom vi nu har planat blocket och har en helt annan kam så kan vi inte riktigt få till timingen rätt för att kamremmen har för stora hack. Men vi ställer tändningen tidigare så får vi lite mer effekt.

Image

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#40 Post by gegge »

Annars kan ni vrida kammen 180 grader så att nockarna trycker ner tryckarna lika mycket, vilket är både lättare att se och lättare att mäta. Då vet ni med säkerhet att kammen är nollad.

Utgår man från ventilkåpans anläggningsyta skulle det teoretiskt kunna bli fel.

Med mycket planing blir kammen backad många grader. Låg och mellanregister kommer bli lidande utan att ni vinner något på toppen. Helt nollad eller möjligen ett par grader tidigare hade jag satsat på. Ett ställbart kamdrev är en god investering. Med era maskiner kan ni säkert modifiera standard kamdrev.

(Original har 108 grader på insug och 112 på avgas, dvs avancerad 2 grader.)
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#41 Post by Tanso »

gegge wrote:Annars kan ni vrida kammen 180 grader så att nockarna trycker ner tryckarna lika mycket, vilket är både lättare att se och lättare att mäta. Då vet ni med säkerhet att kammen är nollad.

Utgår man från ventilkåpans anläggningsyta skulle det teoretiskt kunna bli fel.

Med mycket planing blir kammen backad många grader. Låg och mellanregister kommer bli lidande utan att ni vinner något på toppen. Helt nollad eller möjligen ett par grader tidigare hade jag satsat på. Ett ställbart kamdrev är en god investering. Med era maskiner kan ni säkert modifiera standard kamdrev.

(Original har 108 grader på insug och 112 på avgas, dvs avancerad 2 grader.)
Tack för tipset!

Den här kammen har 110 grader på insug och avgas.

Vi lät tillverka en förskjuten kil till kamdrevet så att vi kunde få det till några grader tidigare tändning.

Image

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#42 Post by Tanso »

UPDATE

Nu fortsätter vi med bränslesystemet!

Monterar dit kjet tronic enheten.

Image

Image

Image

Image

Image

Nytt bränslefilter.

Image

Image

Image

För att testa bränslesystemet så måste vi först bygla bränslepumpen så att den pumpar bensin när vi sätter på strömmen.

Image

Image

Sen sätter vi dit en flaska per spridare.

Image

Image

Sätter på strömmen och lyfter på luftvågen!

Image

Det vi kollar efter är att nivåerna ska vara likvärdiga och att spridarna sprutar rakt och fint.

Image

Image

Vi hade dock problem med att en spridare inte sprutar rakt utan den sprutar hejvilt åt alla håll. Så vi har beställt 4 nya spridare. Vi såg att någon länkade till några speciella "guld" spridare som skulle vara bättre. Kostade även 50% mindre mot vad original kostar så det var ju bra :D

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#43 Post by Tanso »

UPDATE

I väntat på grejer så har vi installerat en oljetempmätare :)

Vi stoppar in givarn i den övre oljepluggen.

Image

Image

Byter ut klockan som inte är till någon nytta.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Så då var det klart :D

Image

Image

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#44 Post by balansaxel »

Bra jobbat!

Vart köpte du mätaren?
Behöver köpa jag med... :wink:
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#45 Post by Tanso »

balansaxel wrote:Bra jobbat!

Vart köpte du mätaren?
Behöver köpa jag med... :wink:
Jag köpte mätarn på Ebay :D Mätarserien heter Cockpit som ser ut som originalmätarna. VDO Oil Temperature Gauge Cockpit.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users