924 -83 | Restaurering & trimning
- jesper
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2014-07-01 07:02:00
- Bilmodell: 944 N/A 2,7l
- Årsmodell: 1989
- Location: Växjö
- Contact:
Re: 924 -83 | Restaurering & trimning
Fantastiska bilder och filmer. Jättetrevlig tråd!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -83 | Restaurering & trimning
När ska nya motorn ner i bilen?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Tanso
- S-Poster
- Posts: 76
- Joined: 2015-08-25 11:51:29
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -83 | Restaurering & trimning
Nej, det här är första gången vi utför ett sånt här omfattande projekt. Vi tänkte att det här är perfekta bilen att lära sig med. Enkel 4 cylindrig motor och utan massa elektronik. Vi tar också mycket bilder för vår egen skull så att vi själv ska kunna gå tillbaka och titta hur vi gjorderobinkjellstedt wrote:Wow! Häftig tråd! Kul att det är så väldokumenterat! Har ni gjort andra liknande projekt förut? Såg att ni hade inredningen till salu, vad blir det för ny inredning? Blir det race?
Känns kul att höra att du blir inspirerad av vårt projektpatand wrote:Oj Vilket "första" inlägg! Härligt mycket bilder! Jag blir väldigt insprirerad och önskar jag själv kunde sätta fart och renovera en motor.
Tack för att du lyssnade på mig och startade en tråd!
Förhoppningsvis om inte alltför lång tid! Under september månad garanterat!patand wrote:När ska nya motorn ner i bilen?
Tack så mycketjesper wrote:Fantastiska bilder och filmer. Jättetrevlig tråd!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -83 | Restaurering & trimning
En fråga till: Vad har ni gjort åt toppen? Det är flödet i toppen som är den största restriktorn för 924:ans effekt nämligen. Övriga åtgärder ger betydligt bättre resultat om även flödet i toppen förbättras.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -83 | Restaurering & trimning
Rätt kam kan man komma en bra bit med, även på en orginalmotor. Se länk:patand wrote:En fråga till: Vad har ni gjort åt toppen? Det är flödet i toppen som är den största restriktorn för 924:ans effekt nämligen. Övriga åtgärder ger betydligt bättre resultat om även flödet i toppen förbättras.
https://youtu.be/jVs4PDd6a6s" onclick="window.open(this.href);return false;
Även om en enkel portning definitivt är trevligt..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -83 | Restaurering & trimning
Intressant! Byta kam är ju inte så svårt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 924 -83 | Restaurering & trimning
Ah men... Nu börjar det suga i 924-tarmen...
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 -83 | Restaurering & trimning
Otroligt väldokumenterad och kul tråd att följa! Väldigt lärorikt för en annan också att se hur allt är uppbyggt och hur ni går tillväga. Följer med stort intresse
- Tanso
- S-Poster
- Posts: 76
- Joined: 2015-08-25 11:51:29
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -83 | Restaurering & trimning
Ingenting är gjort åt toppen när det gäller flödet. Vi har endast finplanat och slipat in ventilerna. Vet att flödet är det största problemet och vi hade antagligen behövt lämna in toppen till någon men det kostar ju pengar Bara nya ramlager kostade 2000kr!patand wrote:En fråga till: Vad har ni gjort åt toppen? Det är flödet i toppen som är den största restriktorn för 924:ans effekt nämligen. Övriga åtgärder ger betydligt bättre resultat om även flödet i toppen förbättras.
Intressant! Ska verkligen bli kul att pröva nya kammen vi har köpt!Cédric wrote:
Rätt kam kan man komma en bra bit med, även på en orginalmotor. Se länk:
https://youtu.be/jVs4PDd6a6s" onclick="window.open(this.href);return false;
Även om en enkel portning definitivt är trevligt..
Vi tänkte att det kunde vara lärorikt för många att se mycket bilder! Det hade underlättat för oss om det fanns mycket bilder att seNatanael wrote:Otroligt väldokumenterad och kul tråd att följa! Väldigt lärorikt för en annan också att se hur allt är uppbyggt och hur ni går tillväga. Följer med stort intresse
- Tanso
- S-Poster
- Posts: 76
- Joined: 2015-08-25 11:51:29
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -83 | Restaurering & trimning
UPDATE
Nu har vi fått vår 280° kamaxel och de ny lyftarna! Dags att installera!
Vi måste ta de gamla justeringsskruvarna för de ingick inte.
I med lyftarna.
På med kamaxeln.
Vi roterar kamaxeln för att ställa in ventilspelet.
Vid första mätningen så fick vi 3 ventiler rätt. Insuget ska vara 0,20 och avgas 0,25.
Bara att lossa allt igen och justera skruvarna.
På med kamaxelsmörjröret.
Ny plastvinkel såklart
Vi måste laga en bult som har gått av på grenröret vi ska använda.
Fräschar upp motorfästena.
Installerar insuget och monterar dit en ny kamrem.
Ny termostat.
Lite kluriga vattenslangar.
Generatorn på plats
Massa kablar...
Motorfäste på.
Snart är motorn redo för att lyftas i igen
Nu har vi fått vår 280° kamaxel och de ny lyftarna! Dags att installera!
Vi måste ta de gamla justeringsskruvarna för de ingick inte.
I med lyftarna.
På med kamaxeln.
Vi roterar kamaxeln för att ställa in ventilspelet.
Vid första mätningen så fick vi 3 ventiler rätt. Insuget ska vara 0,20 och avgas 0,25.
Bara att lossa allt igen och justera skruvarna.
På med kamaxelsmörjröret.
Ny plastvinkel såklart
Vi måste laga en bult som har gått av på grenröret vi ska använda.
Fräschar upp motorfästena.
Installerar insuget och monterar dit en ny kamrem.
Ny termostat.
Lite kluriga vattenslangar.
Generatorn på plats
Massa kablar...
Motorfäste på.
Snart är motorn redo för att lyftas i igen
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 924 -83 | Restaurering & trimning
..och så ett riktigt grenrör och en 123Tune fördelaren på det där så blir det kanon!
- Tanso
- S-Poster
- Posts: 76
- Joined: 2015-08-25 11:51:29
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -83 | Restaurering & trimning
Ah ett riktigt grenrör vore trevligt. Men det är ganska dyrt och jag har hört att de flesta grenrören på marknaden spricker lätt! Förutom märket Stahl från Mittelmotor som kostar typ 8000kr.....Henka_E wrote:..och så ett riktigt grenrör och en 123Tune fördelaren på det där så blir det kanon!
Hur enkel är 123Tune fördelaren att använda? Vi har en MSD 6a tändbox liggande som vi tänkte installera sen
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 -83 | Restaurering & trimning
Så snyggt! Vill ha
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 924 -83 | Restaurering & trimning
Inkoppling och uppkoppling och rita tändkurva....busenkelt. Testa olika kurvor on the fly eller mappa, lite yxigt men görbart. Begränsningarna är väl att man inte har så många datapunkter att leka med och att man bara kan varva 8000rpm. Eller - det inbyggda varvstoppet går bara att sätta till 8000, det går dock att varva mer men den tändning du satt vid 8000 är den som gäller upp i varv...Tanso wrote:Ah ett riktigt grenrör vore trevligt. Men det är ganska dyrt och jag har hört att de flesta grenrören på marknaden spricker lätt! Förutom märket Stahl från Mittelmotor som kostar typ 8000kr.....Henka_E wrote:..och så ett riktigt grenrör och en 123Tune fördelaren på det där så blir det kanon!
Hur enkel är 123Tune fördelaren att använda? Vi har en MSD 6a tändbox liggande som vi tänkte installera sen
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924 -83 | Restaurering & trimning
kul tråd
Bengt
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users