Page 1 of 17

944 -84 | Ersättaren

Posted: 2015-06-02 16:48:37
by fälgen
Eftersom min 951 står inför motorrenovering och har all hjulupphängning med mera bortmonterat så kände jag att det enda vettiga var att köpa en 944a till som behöver skruvas med.

Tanken var en bil som går att köra med i sommar, mest gata, men även slalom och kanske någon bankörning. Sen ska bilen gå som andrabil i höst och vinter.

Efter att ha letat 924/944 ett tag så hittade jag en i Stockholm som verkade ha en hyfsad kvot mellan skick och pris. I fredags hade jag möjlighet att få skjuts dit så då passade jag på. Bilen har körförbud sen den inte gick igenom besiktningen 2014 och verkar ha stått mest i ett par år. Den var i sämre än jag tänkt mig, så priset justerades, kanske inte så mycket jag ville, men tillräckligt. Så sent på fredagskvällen blev det affär.

När alla papper skrivits och pengar flyttats så var det dags att åka och tanka. Upptäcker då att jag har punka på ena bakhjulet och att det inte finns några verktyg eller kompressor eller punkalagning i bilen. Med lånade verktyg satt snart ett av de tre medföljande telefonfälgarna på bilen istället och jag kunde börja leta efter någonstans att fylla på luft.

Eftersom det nu var midnatt så var det inte lätt att hitta en mack som kunde sälja verktyg, punkalagning och luft. Den första jag stannade vid hade säkert, men det var bara en liten lucka öppen till butiken dit det var lång kö av korvköpare och eftersom batteriet var helt slut ville jag inte stänga av bilen. Med tanke på hur bilen ser ut ville jag inte be någon av de motorburna ungdomarna med fulla kompisar om starthjälp. Tänkte att jag tar nästa mack och körde vidare. Eftersom jag glömt GPSen så följde jag en skylt mot Södertälje, den ledde in mig på småvägar som jag fick följa hela vägen till Södertälje. Det var rätt spännande, en bil jag som inte gått på länge, gammal kamrem, jättedåligt med tryck i däcken, dåligt lyse, kolsvart och inga andra bilar...

Bilen slingrade sig ordentligt på vägen, 245or runt om och snitt på 1bar i tryck är inte anpassat för svenska spåriga vägar. Hittade ingen mack, så fick köra så hela vägen hem. Strax efter klockan 02:00 parkerade jag hemma i garaget, rätt nöjd över att ha kommit hem :D

Påfyllning i Porschegaraget
Image

944 -84 | Ersättaren

Posted: 2015-06-02 16:52:13
by fälgen
Bilen har en del fel som ska bockas av innan besiktning.

Några enkla och gratis grejer är fixade:
Plockat bort stereobygge och ful-el, samt fixat en del jordpunkter.
Baklyse funkade inte - bytte glödlampa, OK
Nummerplåtsbelysningen funkade inte - fästet till jordkabeln var trasigt så fick göra om lite, OK
Spolarvätskan rann ut under bilen - fanns ingen slang kopplad till pumpen till strålkastarna, pluggade den istället, OK
Ena lyktan trasig - en annan följde med så bytte till den, OK

En del är påbörjat men väntar på delar:
Bytte slangar och backventilen till spolarna, men pumpen orkar inte trycka förbi backventilerna- ska köpa en ny pump då den här ändå var ifrån turbon.
Hastighetsmätaren hoppar vid låga hastigheter - ny kabel är beställd.
Damasker till styrväxeln är beställda.

Även nya remmar och spännare är på väg.

Rent kosmetiskt ser bilen hemsk ut, bilden i första inlägget är enda vettiga vinkeln. Den är röd, men folierad grön med svart huv, riktigt slarvigt folierad och det lyser igenom rött på många ställen.

Ska börja ta bort folieringen när jag väntar på delarna. Det gömmer sig nog ett och annat under folieringen gissar jag, så det är nog dags att lära sig lacka :D

Säkring till stereon var ordentligt fastskruvad i en luftslang, med inte mindre än tre hål.
Image

Någon som behöver stereoprylar?
Image

Stilig..
Image

Felsökning
Image

Image

944 -84 | Ersättaren

Posted: 2015-06-02 17:23:16
by fälgen
Plockade ur hastighetsmätaren och provkörde med skruvdragaren.
ImageUploadedByTapatalk1433261906.541391.jpg
Mätaren verkar funka så jag hoppas på dålig kabel. (Borrmaskinen maxar ca 140 km/h för den som undrar)

Vet inte om det syns på bilden nedan, men popuplysena gick väldigt tungt. Det visade sig bero på att en slangklämma fastade i mekanismen som drog med hela kylaren mot motorn. Fläkten har gått emot genetatorremmen och skavts lite.
ImageUploadedByTapatalk1433261802.118678.jpg
Även sportluftsfiltret som var fäst i stången till popup:en gjorde att det gick onödigt tungt.
ImageOriginal box följde med, så den ska monteras istället.

Nu har jag nog uppdaterat ungefär till dit jag är idag.

Re: 944 -84 | Ersättaren

Posted: 2015-06-02 19:25:43
by jockes
Har man inte tillräckligt att göra, så skaffar man sig en 944 (till). Vad säger frugan om att du bor i garaget?

Grattis till nyförvärvet! :D

944 -84 | Ersättaren

Posted: 2015-06-02 20:24:26
by fälgen
jockes wrote:Har man inte tillräckligt att göra, så skaffar man sig en 944 (till). Vad säger frugan om att du bor i garaget?

Grattis till nyförvärvet! :D
Jag bodde ju här ute redan innan :D Tanken är att ta turbon i lugn och ro över vintern istället för att meka dygnet runt. Men hur det blir med det får vi väl se..

Sitter och försöker få igång motorn till lysena. De går upp men inte ner. Har plockat bort motorn och kör den utanför bilen. Öppnade motorn, men hittar inget som verkar trasigt. Har två reläer ( kan testa det ifrån turbon också sen) men blir inte klok på hur de fungerar. Tolkar det som att när relät får spänning på 85 och 86 så ska det vara spänning mellan 30 och 87 istället för 30 och 87a. Om det är enda funktionen så verkar de funka.

Det är fyra kablar in i motorn. 12v, jord, en som ger 12v när lyser är uppe och den fjärde vet jag inte funktionen på, någon som vet?
ImageImageImageImage

Re: 944 -84 | Ersättaren

Posted: 2015-06-02 20:28:53
by balansaxel
Haha, underbart, känner igen känslan att efter nattliga bilköparäventyr
känna lycka av att bara komma hem helskinnad... :D :#cheers:

Lycka till med bilen!

Re: 944 -84 | Ersättaren

Posted: 2015-06-02 21:26:23
by [Bobo]
Grattis till nya projektet! :mrgreen:
Kommer förbi och sparkar på den någon dag i veckan!
Kolla så inte felet sitter i själva knappen till pop-upen innan du blir McGyver. :wink:

Bobo

Re: 944 -84 | Ersättaren

Posted: 2015-06-02 21:53:23
by fälgen
[Bobo] wrote:Grattis till nya projektet! :mrgreen:
Kommer förbi och sparkar på den någon dag i veckan!
Kolla så inte felet sitter i själva knappen till pop-upen innan du blir McGyver. :wink:

Bobo
Du är välkommen, då kan vi snacka lite lackering för lacken följde med folien när jag tog bort lite på tröskeln...

Kör motorn med spänningsaggregat för att utesluta knapp och säkring, men är osäker på vilken ordning kablarna ska sitta i, det är omgjort på bilen och lite andra färger på turbon så den är inte heller till hjälp.

Re: 944 -84 | Ersättaren

Posted: 2015-06-02 21:56:23
by [Bobo]
fälgen wrote:Du är välkommen, då kan vi snacka lite lackering för lacken följde med folien när jag tog bort lite på tröskeln...
Låter kul. :D
fälgen wrote:...det är omgjort på bilen...
Välkommen till min värld. :roll:

Bobo

944 -84 | Ersättaren

Posted: 2015-06-03 06:35:09
by fälgen
Angående motorn till lyktorna kom jag på igår att det ju måste finnas någon brytare i den, så öppnade upp där jag tidigare tänkte att det bara var en vinkelväxel. Det var lite dålig kontakt på kontaktytorna så de rengjordes. Nu är jag rätt söker på att motorn är ok, nästa steg är att felsöka i bilen.

Någon som vet om man ska få 12v på den fjärde kabeln när lyset fälls ner, isf konstant eller bara en impuls?
Image

Re: 944 -84 | Ersättaren

Posted: 2015-06-03 06:37:25
by henca
fälgen wrote:Tolkar det som att när relät får spänning på 85 och 86 så ska det vara spänning mellan 30 och 87 istället för 30 och 87a.
Ja, det är precis så som vanliga standard enkel-relän fungerar. Just den numreringen är också standard på relän, det går nog att köpa sådana på vilken mack som helst. Porsche har i en del bilar runda relän med runda kontakter i stället för flatstift, men även dessa special-relän använder samma standard-numrering.

m v h Henrik

Re: 944 -84 | Ersättaren

Posted: 2015-06-03 12:27:47
by Mattias 924
När den fjärde jordar ska lysena gå ner med reservation för skillnader på olika årsmodeller.

Re: 944 -84 | Ersättaren

Posted: 2015-06-03 20:37:16
by patand
fälgen wrote:Mätaren verkar funka så jag hoppas på dålig kabel.
Kabel? Den där är det wire till vänster framhjul på. :-) Den är enkel att byta i teorin, i praktiken är det trångt bakom mätaren. :-)

Grattis till nya projektet förresten! :d=:

944 -84 | Ersättaren

Posted: 2015-06-03 21:58:07
by fälgen
patand wrote:
fälgen wrote:Mätaren verkar funka så jag hoppas på dålig kabel.
Kabel? Den där är det wire till vänster framhjul på. :-) Den är enkel att byta i teorin, i praktiken är det trångt bakom mätaren. :-)

Grattis till nya projektet förresten! :d=:
Jaja, kabel eller wire (eller vajer?) Den är såklart redan identifierad och lossad eftersom mätaren är urplockad. Givetvis är varvräknaren redan satt i mitten också istället för hastighetsmätaren :D

Tanken var ju att detta inte skulle bli ett projekt, utan några dagars skruvande och sen lite man kunde skruva med under tiden som bilen var körbar. Men efter kvällens två timmar i garaget med frun och en hårtork så inser jag att det måste kallas projekt....

Vi fick bort plastfilmen på ena sidan och på bakre delen. En bra och en dålig nyhet visade sig. Den bra är stt det inte är mycket rost, lite bakom hjulen men det verkar bara vara ytligt. Det dåliga är att där bilen verkar varit omlackad följde lacken med plastfilmen. Lutar nog mot att en hellack är enda möjligheten att få bilen att ok ut.

Höger bak verkar den omlackad. Att den högra bakre telefonfälgen saknas tyder på att bilen skadats här en gång.
ImageImageImageImage

944 -84 | Ersättaren

Posted: 2015-06-05 14:25:52
by Natanael
Vilken misshandel att sätta på sån gräslig vinyl på en så annars fin bil.. Min åsikt. Kul att den hamnat i bättre händer!