944 -84 | Ersättaren

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#16 Post by fälgen »

Natanael wrote:Vilken misshandel att sätta på sån gräslig vinyl på en så annars fin bil.. Min åsikt. Kul att den hamnat i bättre händer!
Alla får såklart göra vad de vill med sina bilar, men jag håller med dig, jag fattar inte färgvalet. Speciellt inte när det röda syns på flera ställen.

Andra sidan är nu rensad, den var något bättre men lite lack följde med här också. Det som ser matt ut är lim som sitter kvar.
ImageUploadedByTapatalk1433536516.838334.jpg
Min plan med bilen, efter att den är besiktad och lackad, är att montera bilstein clubsportdämparna med turbofjädrar som jag har plockat bort ifrån turbon. Sen får krängningshämmarna ifrån turbon gå över till den här, eventuellt monterar jag mina nya 968 cs krängare jag köpte till turbon och kör med i sommar. Har ju även r-däck från turbon, så jag tror väghållningen kan bli grym eftersom den här bilen är lättare än turbon.
ImageUploadedByTapatalk1433536110.312057.jpg
Även motorfästena ifrån turbon får nog flytta över ifall de passar. Tror det ena motorfästen är slut, ser väldigt platt ut.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#17 Post by Natanael »

Mycket godis på det golvet ;-) Sånt vill jag uppgradera min med också. Sjukt sugen..
Ser redan bättre ut som sagt på bilen. Bra jobbat. Har själv pillat med lack idag och det är tillfredställande men pilligt jobb.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#18 Post by fälgen »

Idag lovade SMHI årets hittills varmaste dag, så jag tänkte passa på att ta ur mattan som var lite blöt på passagerarsidan och låta den torka i solen. Det var jobbigare att få ur den än jag trodde eftersom den satt fastklämd med fläktpaketet, men nu är den ur och på tork.
ImageUploadedByTapatalk1433593254.287131.jpg
ImageUploadedByTapatalk1433593281.218388.jpg
Passar på att fixa med elen bakom. Trodde klockan var trasig, men jag provkörde den med spänningsaggregatet och den verkar funka, hittade istället en trasig säkring, smidigt. Har rengjort kontakterna och även haft isär blinkers- och spolarspaken och rengjort kontaktytorna. Några nya glödlampor, sen är det färdigt att montera tillbaka.Image
ImageUploadedByTapatalk1433592949.176988.jpg
ImageUploadedByTapatalk1433592975.846075.jpg
Lampan till slitagevarnarna på bromsklossarna har nån tidigare ägare tagit bort, vill inte ha dem så det får vara så.

Hade även nya fästen till solskyddet liggandes som monterades. Nu får jag lite bättre sikt utåt, dessutom upptäckte jag att stolen var höjd, så distanserna ska såklart bort. ImageImage
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by fälgen on 2015-06-06 13:34:44, edited 2 times in total.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#19 Post by fälgen »

Hittade ingen rost på golvet, men däremot en skada vid infästningen av förarstolen. Vet inte riktigt hur detta ska lösas. Antar att det enda vettiga är att svetsa dit muttern igen.. Har ni några andra tips?Image

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#20 Post by patand »

Distanserna är original, kanske en raritet eftersom många tar bort dem. :-)

Sprickor i golvet runt stolsinfästningen har jag råkat ut för också, dock inte riktigt så illa som det såg ut på din bild. Det enda rätta är att svetsa dem ordentligt. Muttern ligger löst i golvet original (antagligen för att det ska vara lite enklare att få dit stolen när det finns lite "vickmarginal") men kan troligen svetsas fast om det är enklast.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#21 Post by fälgen »

Äntligen är all plastfolie borta,! Är riktigt trött i armarna och fingerspetsarna nu efter 4 kvällar/dagars dragande i plasten. Nu kvarstår att få bort limmet som sitter kvar på vissa ställen. Har inte hittat någon bra metod för det än, label off biter inte alls, det bästa hittills är t-röd eller värme, men det är riktigt svårt att få bort.
Image

Det visade sig att huven var riktigt fin, beroende på hur det går att få bort limmet kanske det inte blir hellack, utan bara bättring där det krävs.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#22 Post by fälgen »

Idag hämtade jag ett paket ifrån utzon som innehöll ett kamremskit, termostat, lite tätningar och hastighetsmätarvajern.

Bytte termostaten, fick bocka till en låsringstång så den passade bättre, då gick det rätt bra att få bort låsringen. När den nya termostaten var på plats blev jag lite osäker om det var rätt, för termostaten går att rotera och röra in och ut kanske en millimeter. Har googlat ikväll och inser att det finns olika termostater och packningar. Jag har den nya pumpen, men mätte aldrig avståndet i pumpen (ska tydligen vara 4.5 eller 7mm). Den termostat och packning jag köpte är den som kallas "Old style" på Clarks garage http://www.clarks-garage.com/shop-manual/cool-08.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kollade på turbon och där sitter det en distansbricka, men termostaten kändes ungefär lika lös, så det kanske är ok?

Tänkte testa att ta brickan ifrån turbon imorgon och se hur det passar. Vet någon om det funkar med den gamla sortens termostat till en nyare pump?Image

Spolade även ur motor när termostaten var ur, ska byta glykoltyp och vill undvika blandning. Kylaren och expansionskärlet är rengjorda sen innan.Image

Provkörde även hastighetsmätaren med den nya vajern (med skruvdragaren) och det funkar. Upptäckte sen att låsringen vid hjulet saknades, detta är antagligen anledningen till den hoppande mätaren, men vajerns ska ändå bytas nu när jag har en ny.Image
Last edited by fälgen on 2015-06-30 12:04:40, edited 1 time in total.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#23 Post by fälgen »

Kollade på turbon och brickan som satt där var tunn, ca 0.5mm. Avståndet till spåret i vattenpumpen är 4.5mm på båda bilarna, trots att det är de nya pumparna, det bekräftar att den "nya" pumpen finns med det "gamla" avståndet jämfört med clarks garage.

Flyttade över brickan till den här bilen och nu sitter termostaten så att det inte är något spel in-och-ut, men den går att rotera lite. Så nu känns det bättre, ska komma ihåg att skaffa en ny till turbon bara...
ImageImage

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#24 Post by fälgen »

Idag har jag bytt remmarna, har gått rätt bra, men blev tveksam över några grejer. Dels tyckte jag det var svårt med spänningen på kamremmen, körde med metoden att vrida 90 grader och att kunna rotera vattenpumpen med (rätt mycket) handkraft, men tyckte det gick vrida remmen mycket även vid full spänning. Tror det blev bra till slut ändå.

Märkningen på svänghjulet var tydlig ovanifrån men jag hittade inte märkningen(spåret) på undersidan, hur kan det komma sig?

Var även tveksam över rullen till balansremmen, man ska mäta 0.5mm till nedre balansaxeln, men beroende på hur man mäter får man olika avstånd.
Manualen säger ImageImage
Så jag antar att man ska mäta såhär(metallbiten är 0.5mm från ett bladmått)Image istället för så härImage.

Mäter man längs med remmen så blir avståndet lite större och trycket mot remmen lite högre. Det kändes som det säkraste sättet så jag gjorde så, ska ändå efterkolla spänningen snart.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#25 Post by fälgen »

Startade bilen i söndags och den går bra. Gick in och åt och när jag kom tillbaka så hade jag en stor vattenpöl under bilen. Trodde ett tag att jag haft sönder kylaren, men upptäckte sen att tempgivaren verkade läcka. Köpte en ny packning och bytte, men förmodligen var det bara en av slangarna ovanför som läckte, men nu verkar det vara tätt.
Image

När jag luftade kylsystemet idag upptäckte jag att bilen inte laddar, laddningen funkade när jag körde hem bilen så något har ju hänt. Generatorn är renoverad nyligen och det enda jag gjort är att jag bytt remmen.

Sökte på nätet och hittade att laddningslampan måste lysa för att bilen ska ladda. Det gjorde den inte så jag tog ur instrumenten igen. Glödlampan är hel och det är kontakt i instrumentet så det verkar helt. Det är 12 stift i kontakten, nummer 9, 10 och 11 hör till de tre lamporna till vänster i instrumentet(laddning, handbroms och bränslevarning), men det verkar inte vara spänning fram till de stiften. Allt annat i instrumentet funkar.
Image
Image
Image

Hittar inget uppenbart fel, vet någon om något annat påverkar detta?

I samma veva verkar popuplysena slutat gå ner om det kan ha något samband?

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#26 Post by fälgen »

Hann med en kort felsökning igår, om jag lägger 12 volt på instrumentet via de 12 kontakterna så kan jag få alla lampor att lysa, så glödlampan och instrumentet funkar.
Image

Kollade att den blå kabeln som går ifrån generatorn till instrumentet inte är av någonstans. Den har en koppling bakom bromsservot, så man behöver inte sträcka sig inifrån bilen till generatorn. Kabeln är hel, men fortfarande så lyser inte laddningslampan.
Image

Om jag gasar till ordentligt en gång så drar laddningen igång och ger 14.4V och håller sig så även på tomgång. Startar jag om bilen så är det samma sak igen, ingen laddning förrän motorn varvats en gång.

Att popuplyset inte gick ner berodde på att en av kablarna hade åkt ur motorn och att varningslampan för handbromsen inte funkade berodde på dålig brytkontakt vid handbromsen, så de felen var lättfixade.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#27 Post by fälgen »

I väntan på några smådelar ifrån utzon och Porsche innan jag kan provköra bilen har jag fortsatt att riva i elsystemet. Har haft en kabel som verkar gått varm och saknade isolering på flera ställen. Kabeln var till ett eftermonterat centrallås som nu plockats bort.Image

Har även tagit bort de sista (?) delarna ifrån larmet. Det som är kvar är ett relä där stora strömkabeln till tändningslåset är skarvad och ström går dels till lyset och dels till en kabel jag för tillfället inte vet vad den är till. Den har tidigare gått till en kontakt med fyra stift i, vet någon vad den kontakten är till för? Sitter ungefär under rattstången och sitter ihop med kablaget till spakarna vid ratten. Farthållare kanske?Image

Snart tror jag all "extra" eldragning är borta, det är skönt :D

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#28 Post by Natanael »

Skönt! Så tråkigt när någon har härjar runt och gjort massa fullösningar. Inte ok på en Porsche :) 740 kanske..

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#29 Post by fälgen »

Natanael wrote:Skönt! Så tråkigt när någon har härjar runt och gjort massa fullösningar. Inte ok på en Porsche :) 740 kanske..
Det är egentligen inga fullösningar från början, både larminstallationen och centrallåset (som också gått till larmet) var väldigt seriöst gjort, möjligtvis redan när bilen var ny. Men sen har väl larmet börjat krångla och det verkar ha klippts lite på måfå bland kablarna. Har ju funkat länge så det var säkert ok, men det känns som sagt skönt att rensa bort allt som inte har en funktion.

Kontakten jag visade ovan hittade jag i kopplingsschemat och det är till farthållare som jag gissade, dock heter det tempostat på engelska enligt Porsche. Det tog en stund innan jag lyckades pussla ihop min tyska och förstå vad de menade.

Kopplingsschemat är ju för övrigt ett helt fantastiskt hjälpmedel, varför har jag inte insett det förut? Där står ju allt, så man slipper fundera ut hur det funkar :D

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#30 Post by fälgen »

Igår kväll gjorde jag klart elen, det var krångligare än jag trodde så det tog två timmar att ta bort två relän och löda tillbaka kablarna på rätt plats. Men nu är det klart så nästa steg är att montera tillbaka mätarna. Ikväll kom jag hem sent, men gick ut och kopplade i batteriet. Lyset funkade som det ska (plockat bort automatiken) och bilen startade, så jag verkar inte gjort bort mig.
Image
Image

Under midsommarhelgen bytte jag till mig 4 st 15-tums telefonfälgar, 6 och 7 tum breda med dubbdäck, mot de tre 16tummarna jag hade. Ska byta ut två av dubbdäcken, sen är det bara att vänta in snön!

Har lite kaos i garaget, ska ta och städa lite snart. Kanske är dags för en garageträff så jag måste ta tag i det. Image
Såg visst inte så farligt ut på bilden såg jag nu.
Last edited by fälgen on 2015-09-02 19:56:07, edited 1 time in total.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users