944 -86 | Första bilen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#31 Post by robinkjellstedt »

jesper wrote:
jesper wrote:Dom fälgarna är ju bara att dö för. Borbet A?
Du är för ung för att förstå ditt bästa :D De är asbrutala!
Riktiga klassiker :)

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#32 Post by jesper »

Hej. Så här sitter min knapp för att öppna bakluckan
Image

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#33 Post by Vidar9_4 »

Freddan_82 wrote:Trevlig tråd att följa.

Har samma rostproblem under min regskylt, hur fixade du detta? Slip spackel o lack eller svets?
Mina rostingrepp är ganska lindriga så det räcker nog med spackel och lack för min del men jag tror det är ganska vanligt att våra bilar rostar just där, tror att Janne J's vinterprojekt tråd från förra året innehåller några bilder på när han lagade det :)
jesper wrote:
Vidar9_4 wrote: iallafall, den enda kontakten som skulle kunna operera bakluckelåset är denna? Vet att det sitter en dimljus knapp på men jag har inget annat samt att den är ju ändå bara on/off på. Har sett på någon youtube-film att knappen ska sitta vid spaken till huvöppningen men plastpanelen där på min är borta. Hur ser det ut på era bilar? Det händer förövrigt ingeting när jag trycker på knappen.

Ja den sitter där nere på plastpanelen. En sån här är det
http://www.ebay.com/itm/92-Porsche-968- ... 1592179171

Kan ta bild på det nästa gång jag är i garaget.
Alright det är så den ser ut! Det bör väl vara samma till 968 som 944.

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#34 Post by Vidar9_4 »

robinkjellstedt wrote:
Du är för ung för att förstå ditt bästa :D De är asbrutala!
Riktiga klassiker :)[/quote]

Kul att de uppskattas! Hittils har det mest känts som att folk tyckt att de inte passar på bilen, själv skulle jag nog föredra typ Cup, turbo twist eller de som sitter på din 968, hmm känns som att vi har en bytesaffär på gång här eller? :lol:

Uppdatering om bilen: har i princip inte gjort ett dugg. Startade bilen för nån vecka sen och då rök det väldigt mycket från grenröret så de packningarna ska bytas inför säsongen. Hade tidigare märkt att det börja lukta en hel del avgaser i kupén när man gasade över 4000 rpm så det är dags nu. Är också på högsta jakt efter gummilisten till bakkofångaren så om du har en liggande är jag intresserad, dock behöver den finnas inom sörmland-stockholmsområdet så vida den inte kan skickas vilket jag förstått inte går.

/Vidar

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#35 Post by jesper »

Jag hade bytt med dej utan att tveka men du har lågt ET och jag högt så det går inte tyvärr.

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#36 Post by Vidar9_4 »

jesper wrote:Jag hade bytt med dej utan att tveka men du har lågt ET och jag högt så det går inte tyvärr.
Vad typiskt! Stilen på dina fälgar är precis vad jag har i åtanke, får helt enkelt försöka ta lära mig uppskatta min fälgar mera. Men de har vuxit hos mig sedan jag köpte bilen kan jag säga :)

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#37 Post by jesper »

De är tidstypiska och är snygga på vilken sen 80talare som helst och kommer i mina ögon höja värdet på din bil i förlängningen.

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#38 Post by Vidar9_4 »

jesper wrote:De är tidstypiska och är snygga på vilken sen 80talare som helst och kommer i mina ögon höja värdet på din bil i förlängningen.
Man kan ju hoppas på det iallafall! Dock har jag faktiskt börjat gilla dem mer sedan ni påpekade storheten i dem, är det en låg självkänsla som spökar? :shock: :D

Iallafall! Tänkte uppdatera tråden lite så allt inte kommer på en och samma gång.
Sedan senast har det faktiskt hänt lite. Blåste rent dräneringen till takluckan så nu läcker det inte längre. "Lädret" är också tillbakalimmat på innertaket och vid höger baklucka. Ser lite mindre skabbigt ut nu iallafall.

Sen har ni kanske märkt att jag vart på jakt efter gummilisten till bakkofångaren, detta löste sig på ett mycket kul sätt. En kille (från forumet) hörde av sig och ville ha den där överdragskofångaren och kom för att hämta den en lördag, då visade det sig att han satt på en kofångare + list som han inte behövde till sitt bygge. Helgen efter åkte jag över till hans garage och hämtade kofångaren gratis. En riktig win-win alltså! Porschefolk är de bästa! Något som även visade sig vara ännu lyckligare var att den här kofångaren var i bättre skick än originalet eftersom vänstersidan av upphängningen till kofångaren hade spruckit och därför hängde snett på min bil. Dock var denna kofångare vit så därför ska den lackas vinröd liksom tanklocket, nedre delen av vänster bakskärm och bättringen vid rosten där PORSCHE-dekalen ska sitta.

Sen ska gummilisten få sig några skruvar då inte helt oväntat de gamla skruvarna var sönderrostade och gick av när man försökte skruva ut dem. Återkommer mer bilder på hur det löses när det är gjort, men har en idé på hur det ska göras.

Dock är det stora jobbet som ska göras lacken.
Har inte heller fixat grenrörspackningen än men grejerna har kommit så det är bara en fråga om tid. Efter det är det nog bara ett oljebyte och sen bör bilen vara färdig för säsongen, har tänkt att ställa på den i April, om vädret tillåter alltså. Vilket jag hoppas!! :#944burn: Firar även ett år tillsammans med bilen på fredag! :)

Lite andra grejer som jag pysslat med under tiden är att jag plockade av torkararmarna som hade en del ytrost på sig och sandade + spreja svarta. Passa även på att byta ut en sprucken solskyddskrok och den där lilla "V-biten" som håller fast haspen på takluckan när jag beställde från utzon. Den nya huvdämparen ajg köpte i somras ska också installeras.

Sitter numera ofta och föreställer mig en fin vårkväll med ca 12-15°C, lågstående sol, targacabbad och fina åkrar med accelerationer fram och tillbaka på fina landsvägar. Längtar nu verkligen! Hoppas allt går som det ska och att vädret blir lite bättre snart så det kan bli verklighet! :)

/Vidar
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#39 Post by Sebastu »

Vilket bra jobb du gör, och vad snygg du gör bilen! Hatten av!

Gissar att det även snart är dags att gratulera till studenten?

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#40 Post by Vidar9_4 »

Sebastu wrote:Vilket bra jobb du gör, och vad snygg du gör bilen! Hatten av!

Gissar att det även snart är dags att gratulera till studenten?
Tack! Även om det framstår som att jag gör allt står även min far för en hel del av arbetet men tack ändå!! Ja det känns som för varje sak man gör blir bilen lite, lite snyggare. Jag personligen skulle säga att bilen fått ett enormt lyft intrycksmässigt sedan jag köpte bilen mars förra året. Då hade den bucklor och sprucket spackel både här och där samt den stora vulgospoilern där bak. Nu börjar bilen liksom komma ihop till sin rätta form!
Stämmer! Några veckor och några prov/uppgifter sen är det dags för även mig att ta studenten! :#cheers:

När man ändå är inne på min biltråd är det väl lika bra att uppdatera lite om det tråden handlar om... Har inte haft något sug efter att uppdatera här trots att en lite grejer gjorts på bilen. Idag gick han iallafall igenom besiktningen vilket gjorde mig aningen mer motiverad! Nästa besiktning 30 april 2018! Känns riktigt skönt!

Dags att sammanfatta om bilen då, var så länge sen så jag har glömt bort vad som inte var gjort senast. Har iallafall spacklat på och lackat om vänster bakskärm så den ser helt ok ut nu. Blev lite apelsinskal men med tanke på ambitionerna känns det ändå som ett godkänt resultat.
13224286_10204540900760851_2120375519_o.jpg
Även panelen där porsche-script-klistermärket sitter rostlagades från de små ingrepp som fanns och lackades om + ny list såklart. Dock i svart vilket inte är original på en så mörk bil som min så det fick bli att lacka om "944" märket under spoilern också för att få färgernas "harmoni" att gå ihop! Tycker dessutom det blev snyggt med bara svart också.
Den nya kofångaren lagades från en gammal olycka och lackades även den i samband med de andra delarna. Tanklocket också...
Grenrörsproblemet löstes också. Först köpte jag byxrörspackningar från utzon och efter att allt var åtdraget startades bilen upp men nästan lika mycket fortfarande. Så vi tog loss hela det yttre grenröret som går mellan cyl 1 & 4. Kunde då konstatera att det hade spruckit och ett nytt köptes av Eddie Varvstopp här på forumet! Snabb och smidig leverans! I samband med att hela röret byttes kändes det också logiskt att byta packningarna mellan blocket och röret, dessa införskaffades och allt sattes ihop!

Till slut läckte det inte mer, känns alltid riktigt skönt när man övervunnit ett problem även om allt känns värdelöst när man är mitt i jobbet.

Köpte också en ny liten skylthållare från en annons på PCS annonstorg. Tycker det numera ger ett renare intryck än det ursäkta fördomarna men "stylad volvo/bmw/honda" intrycket det gav när plåten satt och hängde där nere. Dessutom döljer skylten nu de fula hålen för infästningen av den gamla skylthållaren som jag inte fick med bilen.
13230927_10204540945081959_1042906278_o.jpg
11272298_10202775306622101_55369892_n.jpg
Sen har jag även bytt gasdämpare till huven, lackat de rostiga torkararmarna och bytt blad. bytt plastdetaljer som kroken till ena solskyddet osv.
13242094_10204540961802377_1645428033_o.jpg
Har inte funderat så mycket på vad som är nästa steg i denna bils utveckling. Har tagit bilen så långt utseendemässigt som jag vill med de pengarna och tiden jag har vart villig att lägga ner. Taket skulle behöva lackas men för att få bilen riktigt fin skulle egentligen en hellack krävas, och där är jag varken ekonomiskt eller tidsmässigt. Nu ska bilen köras och göras bättre i första hand!
Kan lista det som finns att fixa
-Bussningar bakvagn, har vart troligtvis dåliga sen jag köpte bilen
-syncringar eller något kullager i vxllådan, viner.
-Höger styrväxel har läckage. Finns satser att beställa från USA men får se.
-Fixa dörrfack, inte jätteviktigt men till framtiden.
-Borsta av rosten från bromsokoch måla på lite färg.
-lacka om bakfälgar som är ganska repiga, de främre är nyligen renoverade.
När dessa grejer är fixade är ju såklart nya dämpare och väghållningsgrejer aktuellt! Men det blir då, allt har sin tid.
Mer än så vet jag inte nu. Nu/förra veckan var sommaren här och då ska det bara köras! Tipsa gärna om Porscheträffar i sörmlands/sthlmsregionen om ni vet nåt! Jag är sugen på att åka och träffa likasinnade samt se fina bilar! :D

MVH Vidar
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#41 Post by jesper »

Tycker den är jättetjusig och du har fått till den fint!

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#42 Post by Vidar9_4 »

Finurlar på småprojekt till våren och tänkte åtgärda ett irriterande håll i instrumentbrädan. Ungefär 1 mm diameter, ser precis ut som att någon tryckt ett häftstift rakt genom lädret, 5 cm höger om fläktgallret och ca 8 cm ovanför den digitala klockan i 85B-inredningen.

Nån som har ett bra tips på vad man kan göra? Att klä om hela brädan är inte ett alternativ och läderspackla har jag gjort förut med... smått otillfredställande resultat. Så jag funderar på nåt att täcka för med, kanske en halvtacky Porsche-manschettknapp från eBay för 11 kr? Eller en självhäftande liten analog klocka (armbandsur utan armband) men något sånt tycks jag inte hitta. Gärna en billig men stilren lösning.

Vad är mest "rätt" och minst tacky?

Gott nytt år!

MVH Vidar

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#43 Post by Sebastu »

Om du tycker att ett litet häftstiftshål är irriterande måste nog din instrumentbräda vara i riktigt gott skick i övrigt :)

En kopphållare kanske?

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#44 Post by Vidar9_4 »

Sebastu wrote:Om du tycker att ett litet häftstiftshål är irriterande måste nog din instrumentbräda vara i riktigt gott skick i övrigt :)

En kopphållare kanske?
Haha knappast! Brädan är sprucken och dann men sprickorna räknar jag löjligt nog lite mer som "patina" och hålet ser bara slarvigt och fult ut enligt mig.
Kopphållare är en bra idé! Ska kolla om jag kan hitta någon bra som smälter in med resten av inredningen hyfsat. Manschettknapparna är f.ö. beställda, 33 kr för två st var ju inget att klaga på. Återstår bara att se om knappen hamnar på instrumentbrädan eller i kavajen på släktmiddagen för att se ut som en riksmupp :roll:

User avatar
Adolfsson
S-Poster
Posts: 176
Joined: 2008-10-23 19:41:22
Bilmodell: Cayenne Turbo
Årsmodell: Vet ej
Location: Habo
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#45 Post by Adolfsson »

Hej

Jag har ju kört och mekat med bilen för länge sen, och då va bakvagnen helt slut och helsladdrig.
Fixa den så kommer bilen bli som dag och natt. :D

Är Servon fixad? Det är ju annars prio 2, För motorn gick super fint va jag för mig. :mrgreen:
Calle Linnér (fdAdolfsson)
Porsche Cayenne Turbo
Förr: Porsche 944 S2-91
www.attitudemotorclub.com

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users