Page 2 of 3

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-04-27 22:52:42
by Ragnar Joensen
Janne J wrote:Ska bli kul att känna på den i verkligheten, vi ses på söndag!
Jag säger samma sak. Det finns en del slitdelar att byta i växellänkage, bromsar och koppling, men jag tror den kan bli riktigt vass att ratta. Gärna samma ofiltrerade feedback som 924:an, men lite mer pulver och finess genom ABS och diffspärr.

Ska bli trevligt att träffas söndag :D

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-06-25 23:16:15
by Ragnar Joensen
I det tysta har jag rensat inredning, och monterat skalstolar.

Det finns en del kvar att rensa, och sen är det ta bort lim och slutligen lägga på lite färg.

Jag vägde bilen (på samma våg som 924:an, norr om Helsingborg, södergående riktning) och den landade på 1180 kg. Med lite tur får jag bort ytterligare 20 kilo, och sen +40 till buren. Så den landar ungefär där jag förväntade att den skulle.

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-06-27 09:43:24
by robinkjellstedt
Ragnar, kommer du till SSM på Knutstorp till helgen? Så man kan få se den live, det hade varit trevligt :)

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-07-16 15:15:46
by Ragnar Joensen
Då är bilen parkerad på pallbockar och tanken är att den skall stanna där tills allt underredet är gjort vid.

Stavarna bak är bortplockade och jag körde en slalomtävling efter det. Gick så där.

Men nu är det allvar. Jag har köp en mängd svarta Powerflex bussningar, renoverade bärarmar fram och M030 krängningshämmare från 9XX.DK. Funkade bra med leveransen. Alla skruvar, brickor och beslag skall elförzinkas innan montering, så det dröjer tills semesterperioden är över.
Chassi dele kopi.jpg

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-07-16 15:25:04
by Ragnar Joensen
Ursprungliga inredningen i bilen var Magenta färgad, och jag tycker att svart skulle passa bättre med bilens exteriörfärg, och de svarta kontrastdetaljerna, som fälgar, vingen bak, etc.
IMG_2854 kopi.jpg
Så jag har fått tag en annan instrumentbräda och andra dörrsidor, och det är den enda inredning, som blir kvar, förutom skalstolar och en mockaratt.

Delarna jag fick tag i var blå, med tecken på många år i solen. Så jag testade svart vinyl-färg, och jag är riktigt nöjd med resultatet. Rätt färg, och rätt glans. Nu skall provbiten testas för att se om det håller.
Dørside kopi.jpg

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-07-16 17:48:06
by Janne J
Kul att se din CS-ifiering av bilen.

Hur breda däck åker du på?

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-07-18 08:53:37
by Ragnar Joensen
Janne J wrote:Kul att se din CS-ifiering av bilen.

Hur breda däck åker du på?
Tack, hoppas att det skall bli ännu roligare att ratta den - lätt och smidig :D

Jag kommer att köra med original 17" dimensioner, dvs. 225/45 fram och 255/40 bak. Sen får vi så hur det kommer att funka. Fjädrarna bak är mycket hårda, 150 N/mm (855 Lb/In) jämför med 70 N/mm (399 Lb/In) fram, och jag kommer att ha M030 krängningshämmare fram och diffspärr. Med 924:an kändes dessa fjädrar bra, dock understyrd vid låga hastigheter. Med diffspärr bliver det knappast bättre.

Vi får se som sagt - justeringar kommer att göras enligt behov.

Arbetet fortsätter och jag är förvånad över hur bra limmet klibbar, även efter 25 år. Taket var dock relativt torrt och enkelt att ha med och göra. Jag använder Label Off från Biltema och Silikonborttagare från Hagmans. Ett beprövat koncept, som inte skadar grundlacken.
968 1.jpg
968 2.jpg

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-07-19 20:54:46
by Ragnar Joensen
Sakta men säkert ...
13702298_935445049917151_435563229_o.jpg

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-07-19 21:51:46
by knekten
:#cheers: 8) :#944burn:

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-08-16 20:39:25
by Ragnar Joensen
Jag hade inte förväntat att se detta. I USA finns det 7 968:or med färgen Veilchenblau/Violet Metallic.

I Sverige finns det tydligen minst tre, varav en cabbe.

https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... 2.htm?aw=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Skærmbillede 2016-08-16 kl. 21.36.14.png

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-08-17 07:46:58
by robinkjellstedt
Ragnar Joensen wrote:Jag hade inte förväntat att se detta. I USA finns det 7 968:or med färgen Veilchenblau/Violet Metallic.

I Sverige finns det tydligen minst tre, varav en cabbe.

https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... 2.htm?aw=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Skærmbillede 2016-08-16 kl. 21.36.14.png
Såg den i morse och blev lite besviken på priset, hade hoppats att värdet börjar öka lite :roll:

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-08-17 21:20:03
by Ragnar Joensen
robinkjellstedt wrote:
Ragnar Joensen wrote:Jag hade inte förväntat att se detta. I USA finns det 7 968:or med färgen Veilchenblau/Violet Metallic.

I Sverige finns det tydligen minst tre, varav en cabbe.

https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... 2.htm?aw=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Skærmbillede 2016-08-16 kl. 21.36.14.png
Såg den i morse och blev lite besviken på priset, hade hoppats att värdet börjar öka lite :roll:
Bilen är redan såld, så priset var i alla fall inte för högt. Det finns hopp :D

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-12-30 21:56:37
by Ragnar Joensen
Julhelgen har jag nyttjat att få ordning på projektet. Lämnade iväg inredningen och städat undan saker som är rensade ur bilen.

M030 frambromsarna ska renoveras, och samma för oken bak. Nytt är ändå nytt!
15820955_1083421975119457_481915195_o.jpg

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-12-31 10:35:08
by Sebastu
968-an är snygg, mycket snygg!

Vad ska du göra med inredningen som du skickat iväg? Omfärgning? Lagning?

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-12-31 11:43:09
by Janne J
Snyggt jobbat som alltid.

En fråga: kör du med polybussningar i droplinksen till krängningshämmaren fram?
Jag har alltsammans liggande men har inte monterat ännu, har lite betänkligheter om det blir för hårt och hämmar rörelsen. Vad har du för erfarenheter?