968 -92 | Veilchenblau

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 968 -92 | Veilchenblau

#31 Post by Ragnar Joensen »

Sebastu wrote:968-an är snygg, mycket snygg!

Vad ska du göra med inredningen som du skickat iväg? Omfärgning? Lagning?
Inredningen är såld.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 968 -92 | Veilchenblau

#32 Post by Ragnar Joensen »

Janne J wrote:Snyggt jobbat som alltid.

En fråga: kör du med polybussningar i droplinksen till krängningshämmaren fram?
Jag har alltsammans liggande men har inte monterat ännu, har lite betänkligheter om det blir för hårt och hämmar rörelsen. Vad har du för erfarenheter?
Jag kommer att ha svarta Powerflex bussningar i princip överallt, även i droplinks fram. Jag hade lila Powerflex på 924:an, även om det var lite meckigt att få dit med den annorlunda konstruktionen. Funkade bra, så jag hoppas att det inte blir sämre på 968:an.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 968 -92 | Veilchenblau

#33 Post by Ragnar Joensen »

Som det syns på en tidigare bild, är inredningen av färgen Magenta. Jag vill ha svart och har tidigare gjort ett hållbarhetstest av en vinylfärg som jag köpte. Funkade bra, även nu efter ett halvår.

I dag testade jag att spraya mittkonsolen/armstödet och är ganska nöjd med resultatet.

Tvättade först noggrant med diskmedel, som är svårslaget att rensa bort fett.

Sen ruggade jag upp ytan med 400 papper, och torkade slutligen av med silikonrens.

Resultatet håller rätt färg och glans.

Färgen jag använde är tillverkad av Rustoleum, och finns att köpa här: http://www.race-shop.com/rustoleum-viny ... c-304.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Färgbyte.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 968 -92 | Veilchenblau

#34 Post by Ragnar Joensen »

När februari har lagts åt handlingarna känns våren inom räckhåll och tankarna dras åt Porsche åkandet.

Solen, värmen och gemenskapen - oslagbart!
968 kopia.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 968 -92 | Veilchenblau

#35 Post by Ragnar Joensen »

Äntligen har jag kommit igång med bilen på riktigt. Chassi nerplockat och bromsar under renovering.

Samtliga skruvar, muttrar och beslag skall elforzinkas, nya bussningar (typ plast) överallt och almän uppstuvning.
968 under kopi.jpg
Stavarna har bytts mot coilovers, och bakvagnen modeas enligt det. Blästrat och elforzinkning nästa.
968 under 2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#36 Post by JonasD »

Snyggt
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 968 -92 | Veilchenblau

#37 Post by gtBen »

Ragnar Joensen wrote:Äntligen har jag kommit igång med bilen på riktigt. Chassi nerplockat och bromsar under renovering.

Samtliga skruvar, muttrar och beslag skall elforzinkas, nya bussningar (typ plast) överallt och almän uppstuvning.

Stavarna har bytts mot coilovers, och bakvagnen modeas enligt det. Blästrat och elforzinkning nästa.
Bra jobbat Ragnar :#cheers: när blir det premiär?

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 968 -92 | Veilchenblau

#38 Post by Ragnar Joensen »

gtBen wrote:Bra jobbat Ragnar :#cheers: när blir det premiär?

Bengt
Jag hoppas på att ha bilen klar till Knutstorp i början på maj.

I princip alla delar finns nära till hands. Lämnade in alla beslag, skruvar och muttrar i morse, och ska montera i påskveckan. Besiktning och hjulinställning skall också fixas.

Interiörmässigt blir det nog inte 100% klart. Skalstolar monteras och sen tar jag bur, bälten och lack av bilen inuti efter säsongen. Vi får se :D
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 968 -92 | Veilchenblau

#39 Post by Ragnar Joensen »

Dags att montera bromsar. Oken fram är inte helt klara, så de kom inte med på bild.

Jag fick tag på en av de äldre handbromsspakarna, eftersom de är lättare (och min var lila).
Broms kopi.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 968 -92 | Veilchenblau

#40 Post by Ragnar Joensen »

Då blev bromsarna fram också klara. Blå Pagd i alla fyra hörn. Nu är inte mycket som kvarstår tills alla chassi- och bromsdelar är monterade. Planen är att köra på Knutstorp i helgen. Innan det hjulinställning och besiktning.
Broms 9 kopi.jpg
Broms 10 kopi.jpg
Broms 8 kopi.jpg
Broms 11 kopi.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Veilchenblau

#41 Post by robinkjellstedt »

Riktigt snyggt!

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 968 -92 | Veilchenblau

#42 Post by Ragnar Joensen »

Då var säsongens sista bandag avklarad. Två dagar på Knutstorp, en på Falkenberg, två på Kinnekulle och slutligen en dag på Knutstorp + några slalomtävlingar blev det till.

Hur funkar bilen då?

Bromsarna, som är fullständingt renoverade och uppgraderade till M030, har funkat perfekt. Ingen tendens till fading eller vibrationer. Mycket nöjd.

Chassit, där jag monterade H&R coilovers, och bytte alla bussningar till svarta Powerflex eller hårdare, är en lite blandad historia.

- Balans fram/bak är bra. Lite understyrning, som säkert kan fixas med mer camber fram. Däcken fram slits längre upp på sidan, än bak.

- Grepp fram är OK, men kan bli bättre med mer camber. Kommer att montera lamelldiff under vintern, så det kommer att öka behovet för mer camber fram.

- Grepp bak är inte bra. I svängar, korta som långa, med jämn asfalt är det bra. Men på ojämn asfalt är det hopplöst. Bilen studsar över ojämnheterna, och känns väldigt stutsig. Jag har isolerat källan till detta att vara spring plate bussningarna (http://www.9products.com/product/2644/s ... ushing-set" onclick="window.open(this.href);return false;), som nyper åt för hårt i sidled mot spring plate (på svängarmen). När jag lyfter upp bilen, sträcks inte fjädern helt ut, och jag får trycka med mer än 50 kilo kraft neråt, för att få fjäderna utsträckt. Som problem är såklart att trycka ihop fjädern. Det innebär att däcken tar en större del av fjädringen, och bakvagnen blir väldigt stötig, och in så flexibel och följsam, som den bör vara. Dessutom gnekar det något så fruktansvärt i bilen, när den går över ojämnheter. Skall slipa bussningarna i vinter.

Annars är bakvagnen ganska hård, vilket är som på 924:an, där jag hade exakt samma prylar. Innerhjulet spinner i tajta svänger, men det hoppas jag blir bätre med en diffat låda. Jag har till och med plockat bort krängningshämmaren bak. Jag har dock inte slitet lika mycket däck, som på 924:an.

Däcken (R888) är några år gamla. Tillverkade 2012 bak och 2010 fram. De har varit ganska hala på slalombanan. Så jag funderar på att testa Federal i samma dimensioner nästa år.

Motormässigt känns den lite seg. Jag måste växla mycket mer än jag gjorde i 924:an. Från Ronnie P. kurvan på Knutstorp, över krönet och till tajta vänstern, gick det en del fortare med 924:an. Samma på baksidan på Falkenberg och Kinnekulle. Men det måste vara något, som kan hämtas med ändrat körsätt. 968:an skall ha mer varv, än 924:an, känns det som.

Avslutar med en bild från Knutstorp (apex i Ronnie Peterson efter rakan). Ronny Persson har tagit bilden.
968 på Knutstorp.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 968 -92 | Veilchenblau

#43 Post by Janne J »

Att inte länkarmarna rör sig fritt måste vara grunden till att bakvagnen inte uppför sig som den ska. När du har fixat bussningarna kommer du förmodligen att ha en helt annan bil.
Jag tror också att dina upplevelser av däcken hör ihop med fjädringen, åker själv med R888 tillverkade 2013 bak, dimensionen är 265/35*18 på 10" fälg. Dessa har bättre bett även när de är kalla än mina Michelin Pilot Sport som jag har på gatfälgarna.

Vi ses!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 968 -92 | Veilchenblau

#44 Post by Ragnar Joensen »

Jag sålde bilen häromdagen och hoppas (är övertygad om) att nya ägaren kommer att köra den aktivt på bana. Bilen är knappast lämplig till annat, så oddsen är låga.
107612279_283186596454715_3741887276960428474_n.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 968 -92 | Veilchenblau

#45 Post by Ragnar Joensen »

Men korkad som man är gick det bara några dagar, så hade jag skaffat en annan 968. Jag kommer nog inte att skapa en ny tråd om bilen, eftersom det blir en mindre aktiv nivå på ägandet. Det blir en äta-glass-bil helt enkelt. Annars kunde jag lämpligen sagt "Från Veilchenblau till Cobaltblau". Men andra får syssla med poesin.

Men bilen är fin. Den blev tvåa och vann Best in Show i PCS Concours d'Elegance 2010. Gått 8.700 mil och i ett mycket fint skick. Lagom bil när man skall lugna ner sig lite.
117293238_286106049353358_8022410042632774230_n.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !

968 1992

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]