Page 5 of 6

Re: 944-82 3,0 16v. Monstret. Vad göra i vinter??

Posted: 2017-03-12 23:27:37
by chrix
Nu har jag hittat 2st 9x17" fälgar till så nu är man glad :-)
Blev Cup 2.
Så nu är det egentligen bara gatdäck till mina 8,5x17" fälgar jag behöver fixat innan typ 15/4, men har lite däck på g så det löser sig nog...
Nu är man sugen på att åka ut och gasa...
Tyvärr är jag redan bokad 29/4 när det är slalom på Säve :-(
Men 17/5 då står jag i R-klassen och skall försöka att inte bli pinsamt långsammare än alla dom snabba bilarna som kör där.. Misstänker att min blir äldsta bilen i den klassen..

Re: 944-82 3,0 16v. Monstret. Snart snabbare än någonsin

Posted: 2017-05-03 08:10:50
by chrix74
Då var säsongen igång...
Var på Kinnekulle 1 maj med Autotech.
Var en nästan helt perfekt dag, solen sken och många trevliga människor och bilar.
Men jag hade inte med mig någon extra bensin så när jag väl började få upp ett hyffsat tempo så fick jag sluta pga lite bensin.
Det var synd för målet med dagen var att köra på 1.00.XX och det sket sig.
Men nytt PB med 1.01.18 och 12st 1.01.XX varv.
Så ni förstår att jag är lite sur på att jag inte kunde köra ett gäng varv till....
Men annars så funkade det helt okej med Kumho V70 245/40-17" på 9x17" fälgar och bilen gick perfekt...

Re: 944-82 3,0 16v. Monstret. Snart snabbare än någonsin

Posted: 2017-05-04 16:27:01
by Janne J
chrix74 wrote:Då var säsongen igång...
Var på Kinnekulle 1 maj med Autotech.
Var en nästan helt perfekt dag, solen sken och många trevliga människor och bilar.
Men jag hade inte med mig någon extra bensin så när jag väl började få upp ett hyffsat tempo så fick jag sluta pga lite bensin.
Det var synd för målet med dagen var att köra på 1.00.XX och det sket sig.
Men nytt PB med 1.01.18 och 12st 1.01.XX varv.
Så ni förstår att jag är lite sur på att jag inte kunde köra ett gäng varv till....
Men annars så funkade det helt okej med Kumho V70 245/40-17" på 9x17" fälgar och bilen gick perfekt...
Kul att det går snabbare och snabbare, det där 1,00 varvet kommer nog snart, sedan vill du ha ett 0,59...
Lite sopigt att inte få med bensin till ett banmöte :wink: :wink: :#cheers:

Re: 944-82 3,0 16v. Monstret. Snart snabbare än någonsin

Posted: 2017-05-04 19:15:04
by chrix74
Ja det är kul, men jag är för feg, men under minuten skall jag, vore ju kul denna säsongen, men tror det blir nästa.
Ja nästa gång har jag med mig en dunk....

Re: 944-82 3,0 16v. Monstret. Snart snabbare än någonsin

Posted: 2017-05-04 19:49:29
by toyrace
chrix74 wrote: Ja nästa gång har jag med mig en dunk....
Whow, é dé äkta skopgsstjärnan så kommer jag också! :#cheers:

Re: 944-82 3,0 16v. Monstret. Snart snabbare än någonsin

Posted: 2017-05-04 21:54:44
by chrix74
Jag får ta med något till dig oxå Stig. :-)
Tycker ni båda skall anmäla er till nästa Autotech körning.
Så ser vi om Alingsås eller Marks kommun har den snabbaste 944....
Vi är 3st anmälda...

Re: 944-82 3,0 16v. Monstret. Snart snabbare än någonsin

Posted: 2017-06-08 13:00:20
by chrix74
Ja då är det snart dax för slalom igen.
Nu på lördag på Hasslösa flygfält.
Gick hyfsat sist i Vårgårda (4a) men satsar på pallplats denna gången.
Men svårt när motståndet har vassare bilar och kör bättre.....

Re: 944-82 3,0 16v. Monstret. Snart snabbare än någonsin

Posted: 2017-09-14 10:39:33
by chrix
Då är säsongen nästan slut...
Skall köra på Kinnekulle imorgon.
Sedan får det bli vintervila.
Har lite saker på attgöralistan..
Bla måla bilen inuti, få på en liten frontspoiler, byta ut mina 996 C4 fälgar mot nyinköpta Cup2 mm.
Men först skall 1.00.xx tiden på kullen fixas

Re: 944-82 3,0 16v. Monstret. Snart snabbare än någonsin

Posted: 2018-08-25 18:02:34
by chrix
Ja nu är säsongen snart slut.
Verkar inte bli någon 59.xx tid på Kinnekulle detta året heller.
Men nytt PB på 1.00.60.
Blev bara en körning på bana.
Men ett gäng slalom, och det är minst en slalom till innan jag låser in den för vintern

Re: 944-82 3,0 16v. Monstret. Snart snabbare än någonsin

Posted: 2018-08-25 18:17:16
by Cédric
Råkade kolla på sida 2 i din tråd och ditt kopplingahaveri ser väldigt likt ut det jag hade med min lamell. Har det funkat sen dess?

Har du jobbat något med aeron?

Re: 944-82 3,0 16v. Monstret. Snart snabbare än någonsin

Posted: 2018-09-18 10:41:51
by chrix
Jo den funkar, men hugger lite på kopplingen om man tex skall backa i lite uppförsbacke..
Inget jobbat ÄN med Aero.
Kommer förhoppningsvis i vinter.
Blir läpp fram och 968 turbo vinge bak till att börja med.
Sedan skall jag köpa 2st 10x18" fälgar och ha bak när jag kör slalom.
Skall se om man kan sko dom med några däck som passar slalom bättre än dom V70 (Hard) jag har nu.

Re: 944-82 3,0 16v. Monstret. Snart snabbare än någonsin

Posted: 2018-09-18 21:07:38
by claes
Hej Chrix!
Det verkar som om vi tänker ganska lika då det gäller en snabb slalombil! Här kommer några tips från en som testat...
En läpp fram är bra för downforce men en splitter gör mycket mer nytta. Jag har läpp och splitter.
968 turbovingen ger inte så mycket downforce i slalomtävlingar (80-140km/h) då behöver du en större vinge, typ APR. Dock är 968 turbovingen bra vid högre hastigheter, typ bankörning.
Fälgar. 10x18" gjorde inte min bil ett dugg snabbare än 9x17", men det kan bero på att jag köpte fel däck. Jag köpte Michelin cup1 och de är superbra på bana ( då de blir varma), men inge vidare i slalom ( de hinner inte bli varma). Jag kör just nu med Toyo R888R bak och Yokohama AO48 fram. Men det finns säkert däck som är ännu bättre. :#944burn:
/Claes

Re: 944-82 3,0 16v. Monstret. Snart snabbare än någonsin

Posted: 2018-09-19 07:09:41
by Cédric
Snodde några bilder ur en SAE rapport jag råkar sitta på d'r dom råkar göra en del jobb på en 944s2, hade det varit min bil hade jag försökt mig på något liknande, helst som går en bra bit under bilen som på bilden. Helst komplettera det med en riktig vinge, men det blir ju en del mek med fästen och så. Om du har möjlighet så ger det lägre drag och mer front downforce om du kan täcka för så mycket kylhål i fronten som möjligt, utan att kompromissa kylprestandan, man kan se på den grumliga bilden att dom tejpat för en del av inloppshålet i fronten för att testa just det.

Re: 944-82 3,0 16v. Monstret. Snart snabbare än någonsin

Posted: 2018-09-19 09:12:54
by chrix
Ja läppen och vingen gör jag mest för utseendet.
Tänker ha en plywood splitter under läppen och har en stor "bananvinge" som oxå skall på samtidigt som splittern fram.
Båda dom skall vara lätta att montera/demontera.
Tänker testa Federal 595 RS-R och köra 255 fram och 285 bak på slalom för dom skall ha ganska bra grepp kalla och är väldigt billiga.
Behåller väl mina Kumho V70 till bana för dom funkar bra när det är varmt och man kan ligga och nöta varv efter varv..

Re: 944-82 3,0 16v. Monstret. Snart snabbare än någonsin

Posted: 2018-09-29 07:56:16
by chrix
Då var sista körningarna för i år gjorda.
Slalom final med porscheklubben.
Tyvärr började det regna så tror en del i S2 och alla i R klassen körde sista varvet på blöt bana.
Jag kom bara på plats 9 av 11 i R, men plats 21 av totalt 40 förare.

Även kört Slalom med jobbets bilklubb.
Kul blandning av bilar som vanligt..
Saab 9000, MX5, Opel Speedster, Viper, Amazon, M3 mm
Lyckades vinna så det var ju extra kul.
Det kanske blir någon sväng på gatan, annars så skall väl vintersäsongen börja med lite lagningar och förbättringar.
Vill ju vara klar 1april...