931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Harpin
Addict
Posts: 1117
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!

#1 Post by Harpin »

Image


Hallojsan!

Äntligen! Har sedan några år tillbaka haft Blåbäret. Har sedan en tid tillbaka känt att jag är färdig med den. Nu är det bara vanligt underhåll som gäller för den. Men vad ska jag då göra..?? Som en skänk från ovan kom Fredrik för att hämta delar till sin 931. Då slog det slint i skallen totalt! Jag ska såklart ha en 931a!!

Fredrik kunde eventuellt tänka sig att sälja sin, som till viss del är ombyggd med CGT motor. Vet inga detaljer. Dock faktiskt ganska så risig av det lilla jag såg.. Kollade runt och fann då denna i Umeå via en tråd på forumet. Började konversera med Uffe vid mail Mycket hjälpsam och trevlig liten (dock numera porschelös) prick. Efter en vecka bestämde jag mig för att bilen absolut var värd en flygresa från Arlanda till Umeå. Bära eller brista..

Nu började dock det svåra att smyga med detta hemmavid.. Flyget bokades måndag morgon och resan började tidigt tisdag. Kl 06.00 skulle min skjuta köra mig till Arlanda. Men det dröjde. Visade sig att man fick börja dagen med avgas meck.. Tiden gick och Stockholm hade börjat vakna rejält. Och vi skulle till hela andra sidan av stan. 20minuter innan avgång kom vi äntligen fram till Arlanda. Planet lyfte och landade ( :)).

Vid flygplatsen mötte Uffe upp med en fin 931. Såg på långa vägar att den var fin. En snabb titt utvändigt och under huven sedan bar det av på provkörning. Kändes väldigt bra! Efter ca 20minuter bar det av mot Nordea där affären fullbordades. Uffe ville sedan ha skjuts till jobbet men det fick han inte. Han fick ju såklart köra själv för sista gången!

Nu började hemresan! Såg fram emot de 67milen. Vilket drag det var i bilen! Svårt att hålla sig från pellen. Ganska så snart stannade jag för att fylla upp tanken. Det tog aldrig slut på siffrorna på pumpen. Kom då på att det är 82liters tank. Nästa stopp blev Sundsvall för lite mat och ett besök på Biltema för att handla en flaska olja och en brandsläckare, bra att ha då jag fått förklarat att något är knas med att den drar upp olja till luftburken. Och mycket riktigt. En stor regnbågspöl på det nyregnade asfalten när jag kom ut. Kollade stickan med knapp synlig nivå. Fyllde på en liter och sprang in och köpte nu 4liter. Bra att ha somsagt. Gjorde några stopp under tiden och det droppade hela tiden friskt från luftburken. Åtgick ca 2,5liter olja på dessa 67mil. Blir till att undersöka grundligt. Ska kunna ha med dåliga kolvringar att göra, och det kan stämma. Har inte själv mätt upp men ska vara 9-9,5bar på tre av dem och ca 7bar på den sämsta. Proffsen får gärna ge inputs på detta. Vi båda kom hem rena och hela med två färjor på hemvägen. Bilen gick mycket bra och fint. Lite halkigt med gamla däck. Antingen är de från 1981 eller från 1991 :)

Lite mer om bilen:
Såld av VAG Södertälje till Bil & Buss i Sundsvall 1981-06-26.
Bil & buss sålde sedan vidare till Mona 1981-07-15.
1984-06-19 var det åter dags. Då övertog Berner & Co i Sundsvall över.
Snabbt igen ut på vägarna tack vare Niklas som övertog bilen 1984-07-26.
Sedan dröjde det många år. Så sent som 2011-09-14 köpte en herre i Sundsvall den.
2013-08-02 for den upp till Uffe i Umeå. Och idag 2014-08-19 är den i min ägo.

Bilen anser jag var i väldigt bra skick! Riktigt roligt. Ca 13.000 dokumenterade mil och allt tyder på att detta stämmer.
Renoverad turbo hos Svensk Turbo Teknik AB 1989-09-12 för 3008kr. Lite oklart men enligt vissa uppgifter har den endast gått 4000mil sedan 1989.


Nu är det dags att bege sig till sängs efter en lång och underbar dag :)
Bjuder dock på lite bilder.

Image

Image

Färjeläge 1. Snart hemma!
Image

Färjeläge 2. Snart hemma ännu mer!
Image
Last edited by Harpin on 2015-04-28 19:46:56, edited 7 times in total.
Image Image

User avatar
laakso
Turbo-Poster
Posts: 433
Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#2 Post by laakso »

Hade detta varit FB så hade jag tryck "gilla"!
Kul!

/T
968 -93 (Nöjet)
[i]924-80 - Såld[/i]
Seat Leon 1,5 FR Tsi -21(Lilla familjebilen)
Scott Sportster P3 -10 (Motion)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4244
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#3 Post by Cédric »

Naaajs ! Komptest gick bra antar jag?

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 -81 | Välkommen hem :)

#4 Post by Freddie_81 »

Grattis, vad kul! Var hämtade du hem den ifrån? Som andra sa till mig, kul att 931:orna hamnar hos intresserade och insatta entusiaster :)
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

tanndal
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2014-07-02 16:16:42
Bilmodell: 944 Targa
Årsmodell: 1988
Location: Norra Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#5 Post by tanndal »

Grattis!

Anar att denna kommer bli lika fin som den blå!
Är planen rensad med bur eller blir det mer åt originalhållet?
Porsche 951 -86
Porsche 944 -88

User avatar
Harpin
Addict
Posts: 1117
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#6 Post by Harpin »

laakso wrote:Hade detta varit FB så hade jag tryck "gilla"!
Kul!

/T
Klicka på :)

Cédric wrote:Naaajs ! Komptest gick bra antar jag?
Enligt uppgifter i inlägget ovan så nja (uppdaterade efter du skrev detta). Ska dock göra själv imorrn och även ett leak-down test.

Freddie_81 wrote:Grattis, vad kul! Var hämtade du hem den ifrån? Som andra sa till mig, kul att 931:orna hamnar hos intresserade och insatta entusiaster :)
Grattis själv :) Umeå åkte vi ifrån =) Håller med dig, och så borde det förbli. Kom hem allihopa!
tanndal wrote:Grattis!

Anar att denna kommer bli lika fin som den blå!
Är planen rensad med bur eller blir det mer åt originalhållet?
Denna är minst lika fin som Blåbäret, dock helt original. Och så ska det förbli.
Image Image

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3808
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#7 Post by [Bobo] »

Grattis och välkommen i gänget! :D
Ser ut att bli nytt 931-rekord i Stjärnhov i år!

Bobo

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1325
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#8 Post by Janne J »

Grattis till "nya" bilen!

Rolig reseskildring också.

924 passar bra i silver, och nej, jag är inte partisk.... :wink: :mrgreen:

Vi ses
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

931 -81 | Välkommen hem :)

#9 Post by Natanael »

Kul! Grattis! Ser riktigt fin ut!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4244
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#10 Post by Cédric »

Den ser riktigt trevlig ut, vad är planen, åka bana eller ha som glassätarbil?

Som ja skrivit tidigare så har jag för mig att min bil låg kring drygt 10 bar i komptest. Ser att ett kit kolvringar på ideolasgarage.com kostar 253$ (snudd på värt att köpa nya smidda diamondkolvar istället från samma ställe), men dock finns det risk att även loppet är skadat om kolvringar är av, så var det iaf på min orginalmotor. Nu har du lite att pyssla med i vinter :)

User avatar
Harpin
Addict
Posts: 1117
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#11 Post by Harpin »

[Bobo] wrote:Grattis och välkommen i gänget! :D
Ser ut att bli nytt 931-rekord i Stjärnhov i år!

Bobo
Vi får hoppas att vi kommer :)

Janne J wrote:Grattis till "nya" bilen!

Rolig reseskildring också.

924 passar bra i silver, och nej, jag är inte partisk.... :wink: :mrgreen:

Vi ses
:)

Natanael wrote:Kul! Grattis! Ser riktigt fin ut!
Den bara inte ser fin ut. Den är fin :)
Cédric wrote:Den ser riktigt trevlig ut, vad är planen, åka bana eller ha som glassätarbil?

Som ja skrivit tidigare så har jag för mig att min bil låg kring drygt 10 bar i komptest. Ser att ett kit kolvringar på ideolasgarage.com kostar 253$ (snudd på värt att köpa nya smidda diamondkolvar istället från samma ställe), men dock finns det risk att även loppet är skadat om kolvringar är av, så var det iaf på min orginalmotor. Nu har du lite att pyssla med i vinter :)
Nu är det konstaterat. Det är kolvringar. Trycket ökade från 6,5bar till 9,5bar med en skvätt olja i cylindern.
Ska vi sätta körförbud tills det är ordnat? Eller får jag brassa på i normalt crusing tempo? Laddtrycksmätare monterade jag lite snabbt imorse och det ser bra ut. Laddar till maxtrycket 0,65bar. Tycker det är tråkigt med kolvringarna. Toppen lät den förra ägaren renovera upp. Och symtom på kolvringarna fanns innan. När man ändå var där.. Fast jag visste ju om det. :)


Cédric, tänkte att du som Pro 931 driver ska få ta en titt på bilen och provköra så det är som det ska. Ganska ovant jämfört med en vanlig 924!
Image Image

User avatar
Harpin
Addict
Posts: 1117
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#12 Post by Harpin »

Några timmar till investerade. Några för många. Mina XZN bits är för slitna.. Fettade om drivknutarna och monterade på nya bultar. Knutarna på höger sida var extremt fina :) De på vänster var sådär men ändå ok. Tog fram två fina knutar och bytte ut till dem istället. Det lite skumma är att två av knutarna var fettet bara gammalt och torkat. De andra två var fettet väldigt rinnigt. Liknade mer olja än fett.
Image Image

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#13 Post by patand »

Harpin wrote:Denna är minst lika fin som Blåbäret, dock helt original. Och så ska det förbli.
Kul att det blev affär och grattis till en fin bil! Lagom meck att fixa med kolvringar. :d=:

Tycker det är toppen att du tänker behålla den original. Börjar bli ont om fina original 931 inbillar jag mig nämligen. :#pray:

Hur upplevde du draget i den jämfört med blåbäret? Var det så stort skillnad som jag försökte beskriva via PM? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Harpin
Addict
Posts: 1117
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#14 Post by Harpin »

patand wrote:
Harpin wrote:Denna är minst lika fin som Blåbäret, dock helt original. Och så ska det förbli.
Kul att det blev affär och grattis till en fin bil! Lagom meck att fixa med kolvringar. :d=:

Tycker det är toppen att du tänker behålla den original. Börjar bli ont om fina original 931 inbillar jag mig nämligen. :#pray:

Hur upplevde du draget i den jämfört med blåbäret? Var det så stort skillnad som jag försökte beskriva via PM? :)
En jäkla skillnad. Förut när man skulle köra om på E4an norr om Sundsvall (2+1 med 400m omkörning) får man växla ned till 3an nästan och brassa på. Nu är det bara att trycka på gasen och man är förbi och måste bromsa för att man ligger i 150. Ungefär så :) Och den är så tyst och skön :)
Image Image

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#15 Post by patand »

Harpin wrote:Nu är det bara att trycka på gasen och man är förbi och måste bromsa för att man ligger i 150.
Det där känner man igen! :D Det är ett väldans drag i motorvägsfart jämfört med en vanlig 924a.

Kör försiktigt! :wink:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users