924-80 min först porsche

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#61 Post by [Bobo] »

patand wrote:En bussning i nylon som ser ut som originalet (enligt din ritning Bobo) funkar nog inte så bra då den blir väldigt svår att få in i hålet på fästet. Originalet är ju i gummi och kan pressas ihop och sen expandera med en "fläns" på vardera sida om hålet.

Nylonbussningen får man nog göra så att den har en fläns på insidan bara så sitter den kvar i läge men kan samtidigt träs in i hålet från insidan. :)
Bara att göra den i två stycken och använda originalhylsan för att hålla ihop det hela.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#62 Post by Thörn »

Det går inte göre den så som orginalet är då nylonet inte går att defformera då den ska föras in i sin plats. i så fall får den vara tvådelad.

Det är en jättefin skiss du har gjort Bobbo, mkt finare än min men jag behöver fortfarande ha alla måtten på delen om jag ska tillverka den irl.

Mvh

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#63 Post by [Bobo] »

Thörn wrote:Det går inte göre den så som orginalet är då nylonet inte går att defformera då den ska föras in i sin plats. i så fall får den vara tvådelad.

Det är en jättefin skiss du har gjort Bobbo, mkt finare än min men jag behöver fortfarande ha alla måtten på delen om jag ska tillverka den irl.

Mvh
Som jag skrev till patand. Gör den i två delar och använd hylsan för att hålla ihop delarna.
bussning2.png
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#64 Post by Thörn »

jo vist kan man göra så som du säger att man gör den i två delar om man vill.

Men åter igen om det är ngn som vill ha en uppsättning i närtid så vill ja ha ett ritningsunderlag och du kan få den i vilket utförande du vill.

Mvh Niklas

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#65 Post by Thörn »

Var och puttsade upp plåten som kylarens expansionskärl sitter monterat på.

Demontera, blästra, måla, montera, klart.

Enkelt men ändå tog det 3 dagar från start till mål.
DSC_0562.jpg
DSC_0563.jpg
DSC_0564.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#66 Post by patand »

Rejäl skillnad blev det! :-)

Vad använde du för blästermedel? Har i höstas skaffat blästerpistol (enklare sort) och har inte riktigt koll men skulle vilja kunna blästra dylika delar t.ex. Har inget blästerskåp tyvärr heller.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

924-80 min först porsche

#67 Post by Jinnarp »

patand wrote:Har inget blästerskåp tyvärr heller.
Gjorde inte Bosse bildoktor (eller kanske Jim från Classic motor) ett blästerskåp för smådelar av en smartbox och typ diskvantar?
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#68 Post by Thörn »

patand wrote:Rejäl skillnad blev det! :-)

Vad använde du för blästermedel? Har i höstas skaffat blästerpistol (enklare sort) och har inte riktigt koll men skulle vilja kunna blästra dylika delar t.ex. Har inget blästerskåp tyvärr heller.
Det är aluminiumsilikat. Det är bra bett i det och det går att återanvända länge i blästerskåpet.

Köp ett billigt litet skåp det kommer du inte att ångra.

http://verktygsboden.se/blaesterskap/bl ... .0.16244.1" onclick="window.open(this.href);return false;
blästerskåp.jpg

Jag hittade ingen primer när jag målade så den kommer nog att rosta ganska snart igen men då får jag väll gjöra om det igen. Blästra är ju ganska kul när det fungerar som det är tänkt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#69 Post by Thörn »

Bytte igår tändspolen för att se om bilen skulle sluta misstända men det var ingen förändring efter bytet.

Mäte då späningen fram till tändspolen med motorn igång och då fick jag bara 2,65V.

Kanske det kan vara roten till att bilen misständer???
DSC_0579.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#70 Post by QV_ »

Så kan du inte mäta.
Endast ena sidan på spolen, den andra till jord.

Sedan har du motståndstråd (beroende på årsmodel) i kabelhärvan som sänker spänningen.

/Jan

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#71 Post by Thörn »

QV_ wrote:Så kan du inte mäta.
Endast ena sidan på spolen, den andra till jord.

Sedan har du motståndstråd (beroende på årsmodel) i kabelhärvan som sänker spänningen.

/Jan
Jo det har du helt rätt i att jag har mätt helt fel.

Ska ta och mäta om vid ett senare tillfälle och gå igenom felsökningsmanualen för tändsystemet.

Mvh Niklas

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#72 Post by Thörn »

Har haft isär fördelaren nu för att se hur det såg ut där. Skitigt var det men allt fungerade.

Tänkte ta och begränsa hur mkt den ändrar tändningen då jag hade problem med att den vandrade för mkt när jag stälde in tändningen sist.

Här är ett par bilder för den som undrar hur det ser ut inne i en fördelare.
DSC_0575.jpg
DSC_0577.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#73 Post by Thörn »

Demonterade vindrutetorkarmotorn idag för att se om det är den som gör att torkarna går långsamt, Det var det inte så broblemet är nog i länkaget skulle jag tro.
DSC_0582.jpg
DSC_0581.jpg
DSC_0578.jpg
DSC_0579.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#74 Post by patand »

Fin blev den iaf. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#75 Post by QV_ »

Nu har jag inte kollat vilka stift i mina (brända) elcentraler som är just brända.
Så det är (tyvärr) ytterligare en möjlighet att du har ett spänningsfall i elcentralens C och E kontakt

/Janne

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users