924-80 min först porsche

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#46 Post by Berand »

Bakom frostpluggarna är det kylarvätska.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#47 Post by gegge »

OT: Skulle man kunna ha ett värmeelement som värmer oljan. Den tål högre temp. och viskositeten är rätt direkt.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#48 Post by Thörn »

Lagade min infästning till kylarbehållaren idag som jag har stör mig på att den bara satt fast med ett buntband.

Dom gamla gummikuddarna som satt där orginal hadde gett upp men jag kunde använda dom igen efter att jag borrat gemomgående hål i dom och bultade fast det så i stället. tycker att resultatet blev bra, bätre än buntband iaf.

Såg att plåten som behållaren sitter fast på inte såg så fin ut. Får nog bli att blästra o måla den ngn gång.
DSC_0564.jpg
DSC_0568.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#49 Post by QV_ »

De dära gummibussningarna har man slagits med.
Alla utom någon vid bensinpumpen har jag varit på och sett till att de går att lossa på samt att de är hela.
Tycker att de stör meckandet förmycket om man inte kan lossa på dom vid behov utan "bekymmer" .

Jag har dock inte varit så kreativ att jag har borrat igenom dom. Det var en ny variant.
Det finns ett subsitut på SWEDOL för några kr. Fast själv har jag överlevt på bussningar från reservdelbilar.

/Jan

Det är rätt OK att rengöra behållaren invändigt med tryckluft. Tar lite tid men det fungerar. För att komma åt på alla omöjliga ställen tog jag och skarvade blåspistolen med ett bromsrör i koppar.

Men just metalldelarna runt behållaren tenderar att vara mer eller mindre risiga på de flesta bilar.

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#50 Post by Janne J »

QV_ wrote:Det är rätt OK att rengöra behållaren invändigt med tryckluft. Tar lite tid men det fungerar. För att komma åt på alla omöjliga ställen tog jag och skarvade blåspistolen med ett bromsrör i koppar.
En näve grus och en slatt avfettning i behållaren, på med locket och plugga andra anslutningar. Skaka, skaka till den är ren , skölj ur gruset och beundra din fräscha behållare. :D
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#51 Post by Thörn »

bra tips där om hur man kan rengöra behållaren.

Ska se om jag kan göra det också.

//Niklas

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#52 Post by Thörn »

Idag så fick jag en ny brilliant ide om var det skulle kuna vara som gör att motorn går dåligt. Kan det vara så att kamremmen inte satt riktigt rätt efter att den byttes förrra året.

När jag linjerade upp motorn och tittade efter markeringen på kamaxeln så märkte jag att den satt en kugge fel. Tog och demonterade det som satt i vägen och flyttade kammremmen lite och moterade ihop alt igen.

När jag hade bort generatorn så hittade jag ett par gummibusningar som jag tror var orginal från 1980, det var knapt att jag förstog var det var som trillade bort. Jag tillverkade 2 nya provisoriska bussningar som får duga tills att jag orkar svarva nya i nylon. Dessa dåliga gummikuddar gjorde också så att generatorn inte linjerade upp med dom andra remmskivorna och att remen slets snett och slirade lite ibland.
DSC_0561.jpg
När jag sedan efter en ny tändinställning provkörde så är orkeslösheten och tvekan vid gaspådrag nästan helt borta, dock så misständer den fortfarande :(
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#53 Post by patand »

Men shit, kamremmen en kugg fel! :shock:

Synnerligen klantig verkstad som bytte den alltså... :roll: (det var INTE jag!) Vore kul att provköra den nu och se hur den går.

Hoppas du kan hitta varför den misständer också. Kanske prova en annan tändspole?

Bussningarna såg ut som de brukar göra... både Bobos vintersläde och mitt impulsköp har haft problem med de bussningarna.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#54 Post by Cédric »

Kul med lite framgångar!

Hojta till när du ska svarva generatorbussningar i nylon, det kan finnas fler som är intresserade om du vill sälja några uppsättningar, nya i gummi håller tyvärr inte länge.. :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#55 Post by patand »

Cédric wrote:Hojta till när du ska svarva generatorbussningar i nylon, det kan finnas fler som är intresserade om du vill sälja några uppsättningar, nya i gummi håller tyvärr inte länge.. :)
Bra tänkt där Cédric! Jag vet t.ex två bilar i min närhet som det inte skadar att få bra bussningar till! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
laakso
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#56 Post by laakso »

Det där med kamremmen ska verkstan få höra. Sånt ska dom ju inte missa.
968 -93

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

924-80 min först porsche

#57 Post by Freddie_81 »

Jag är också intresserad av bussningar :)
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#58 Post by Thörn »

Cédric wrote:Kul med lite framgångar!

Hojta till när du ska svarva generatorbussningar i nylon, det kan finnas fler som är intresserade om du vill sälja några uppsättningar, nya i gummi håller tyvärr inte länge.. :)
Nu hade jag inte tänkt och demontera generatorn på ett tag då mina provisoriska bussningar blev så fina så dom får sitta där tills vidare, Jag behöver ha bort generatorn för att kunna mäta hur bussningen ska se ut.

Men ifall att det är ngn som kan ge mig en enkel ritning på hur busningen ska se ut så kan jag svarva så många ni vill åt er. Pris blir beroende på hur bussningen kommer se ut som du vill ha på plats. Gissar 50:- paret ink frakt.

Här kommer ett exempel på en enkel ritning från Paint. Det blev ju inte så snygt men ni fattar säkert att det behöver inte vara så krångligt beskrivet.
Busning.png

Mvh Niklas
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#59 Post by [Bobo] »

Tycker att den ser lite väl "lång ut"... :?
Den jag täljde till av en slangbit blev bara någon centimeter lång och det blev trångt redan då.
Den ska inte vara lägre än godset som den ska träs igenom är tjockt plus några mm extra per sida.
Har inte måtten i huvudet just nu, men det går att komma åt att mäta på godset innan du börjar svarva...

Skissade upp hur den bör se ut för att matcha originalet.
Du kan få den i CAD om du vill, men då måste jag ha måtten...
bussning_ritning-ish.png
"ritningen" är gjord med vänsterhanden som sagt utan att ha måtten.
Säg till om du behöver en mer detaljerad variant.

Så här ser den ut i original:
bussning_924.jpg
Lycka till! :D

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#60 Post by patand »

En bussning i nylon som ser ut som originalet (enligt din ritning Bobo) funkar nog inte så bra då den blir väldigt svår att få in i hålet på fästet. Originalet är ju i gummi och kan pressas ihop och sen expandera med en "fläns" på vardera sida om hålet.

Nylonbussningen får man nog göra så att den har en fläns på insidan bara så sitter den kvar i läge men kan samtidigt träs in i hålet från insidan. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users