968 -92 | Metallic Amethyst

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#31 Post by robinkjellstedt »

Var och körde med PCS på Mantorp förra helgen också. Kände att den banan inte riktigt var anpassad för min slöa bil. Snacka om att dom där GT3-bilarna flög om på rakan! Men kul var det. Rudskogen var dock väldigt mycket roligare! Nu är däcken förresten HELT slut :twisted: Blir nog inte så mycket mer åka detta året, men vi får se!

Image

Image

Image

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#32 Post by robinkjellstedt »

Nu är bilen avställd och inväntar lite vinterpill. Det första som ska göras är att panelen vid passageraren fötter på högersidan framför dörren ska få en ny tyg-list runt sig, då den har gått sönder och ser lite tacky ut. Senare så ska det in brandsläckare på något bra ställe och även en batterifrånskiljare så att bilen går att entusiastförsäkra. Trevlig höst alla och tack för sommaren som varit! :#cheers:

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#33 Post by robinkjellstedt »

Har börjat pilla lite med de saker jag tänkte göra nu i vinter. Har börjat måtta lite för att tillverka en konsol att fästa brandsläckare i. Den kommer hamna framför passagerarsätet.

Fick även ett litet paket från England med bättre begagnade plastdelar till dörrventilationen. Min ena gamla hade ett trasigt fäste och trillade ofta ur.

"Ny" vs gammal. Den "nya" gjordes ren efter fotot..
Image

Image

Sen passade jag på att sätta dit en batterifrånskiljare. Dock så saknas det batteri för tillfället men det kommer inom kort :) Batterifrånskiljaren är väl mest för känslans skull mer än nyttans.

Image

Har också börjat göra iordning hjulmuttrarna. Kommer bli fint svarta igen.

Image

User avatar
Rhodin-Gbg
Turbo-Poster
Posts: 502
Joined: 2012-11-18 21:48:07
Telefon: 0705810303
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg - Vallda!
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#34 Post by Rhodin-Gbg »

Ska du eloxera om hjulbultarna eller bara lackera?
Porsche 944 Turbo 1986 återuppstår snart igen!

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

968 -92 | Metallic Amethyst

#35 Post by Jinnarp »

Bryter alltid strömmen med frånskiljare när bilen ska stå mer än över natten. Har för mig att kabelbrand är bland dom vanligaste olyckorna på entusiast (läs äldre) bilar. Det är iaf en billig försäkring, och klockan kan man leva med att ställa om ;)
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#36 Post by robinkjellstedt »

Rhodin-Gbg wrote:Ska du eloxera om hjulbultarna eller bara lackera?
Hade ju bara tänkt lackera. Dom har varit lackade svarta en gång tidigare. Men eloxera hade ju naturligtvis varit snyggare och borde hålla bättre. Har du eloxerat?

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#37 Post by robinkjellstedt »

robinkjellstedt wrote:
Rhodin-Gbg wrote:Ska du eloxera om hjulbultarna eller bara lackera?
Hade ju bara tänkt lackera. Dom har varit lackade svarta en gång tidigare. Men eloxera hade ju naturligtvis varit snyggare och borde hålla bättre. Har du eloxerat?
Hade inte alls eloxering i tankarna men när du nämnde det så kom jag ju på att min sambos bror jobbar med just ytfinnish på metall och de har ju allt som behövs och han har dessutom erbjudit sig att göra småjobb. Så det får nog faktiskt bli att ge det till honom så han får fixa en eloxering!

Så tack så mycket för tipset! :mrgreen:

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#38 Post by robinkjellstedt »

Jinnarp wrote:Bryter alltid strömmen med frånskiljare när bilen ska stå mer än över natten. Har för mig att kabelbrand är bland dom vanligaste olyckorna på entusiast (läs äldre) bilar. Det är iaf en billig försäkring, och klockan kan man leva med att ställa om ;)
Ja, det är ju i och för sig sant. Så ja lite funktion har det ju naturligtvis! 39 kr på Biltema får anses som en ganska billig försäkring ja :D

User avatar
Rhodin-Gbg
Turbo-Poster
Posts: 502
Joined: 2012-11-18 21:48:07
Telefon: 0705810303
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg - Vallda!
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#39 Post by Rhodin-Gbg »

Jag köpte nya!
Porsche 944 Turbo 1986 återuppstår snart igen!

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#40 Post by robinkjellstedt »

Har köpt nytt batteri nu! Nu ska det bli fart på grejjerna! :D Varta E38 Silver Dynamic

Image

Har även kladdat på lite silverfärg på centrumet på skivorna. Testade förra säsongen att bara putsa upp dom, men det blev ganska snabbt brunt igen, så nu kör jag på lack istället.

Image

Muttrarna är inlämnade för svart-eloxering och blir klara om några dagar! 8)

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#41 Post by robinkjellstedt »

Hade i och för sig varit trevligt med nya skivor då det är en del sprickor och dom är lite allmänt fula.. Men det får vänta tills nästa år!

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#42 Post by robinkjellstedt »

Snabba puckar!

Nu har jag fått tillbaka mina muttrar. Blev supernöjd!

Image

Fick även hem ett paket i posten. Med nytt batteri så känner jag att det kan vara bra att ha en underhållsladdare.

Image

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#43 Post by robinkjellstedt »

Efter lite garage-pyssel i helgen så upptäckte jag först att ena gångjärnet till handskfacket saknades. Det fanns bara ett på högersidan. Jaja tänkte jag, det funkar ju ändå.. Ca 20 min senare så öppnar jag handskfacket igen och då går det andra gångjärnet av :evil: Hittar sedan också det saknade gångjärnet längst in i handskfacket. Märker också att det som jag jag råkade ha sönder redan har varit limmat en gång så det var inte så konstigt att det gick sönder. Men hur kan man tillverka dessa gångjärn i tunn plast?! Hur tänkte Porsche där??

Men det blev i alla fall att tillverka nya gångjärn i plåt. Sågade ut exakta kopior av plastbitarna och svetsade dem i en plåt som fanns innanför tyget. Ser ut som original men håller mycket bättre. Nöjd! 8)

Original plastgångjärn

Image

Nytt och hållbart i metall, med lite svart färg på

Image

Har även fått dit brandsläckaren nu. Tillverkade en konsoll i form av ett stag som går mellan stolsinfästningarna och i den fäste jag hållaren till brandsläckaren. Blev skitbra tycker jag! På bilden är stolen bakdragen längst bak, så normalt så sitter man ju lite längre fram och då blir det inte så stort mellanrum mellan stolen och släckaren.

Image

Mitt fina silverbatteri åkte i bilen och batterifråskiljaren monterades

Image

Sen blev det också att byta bromsvätskan. När jag tömde ut den gamla så såg jag att det förmodligen var samma blå vätska som jag hällde i. Den var väldigt klar och fin så den var säkert OK, men det känns skönt att veta när den är bytt och exakt vad som finns i systemet. Så här är oljan som nu finns i bilen.

Image

Och till sist så hämtade jag lite däck på posten. Det blev Michelin Pilot Sport 2 i 235/40-18 fram och 265/35-18 bak. På torsdag ska de monteras på fälg och då kommer bilen ner på backen igen, Skönt!

Image

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#44 Post by Janne J »

Bra jobbat!

Det gläder mig att du har köpt ett riktigt batteri och inget från Bi,,,ma, att öppna huven och se ett sådant batteri skämmer hela bilen.

Bra bromsvätska, har kört med den i mina tävlingsbilar, snyggaste burken också ;)

Ha det bra

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#45 Post by robinkjellstedt »

Janne J wrote:Bra jobbat!

Det gläder mig att du har köpt ett riktigt batteri och inget från Bi,,,ma, att öppna huven och se ett sådant batteri skämmer hela bilen.

Bra bromsvätska, har kört med den i mina tävlingsbilar, snyggaste burken också ;)

Ha det bra

Janne
Tack!

Ja det känns som ett bra batteri. Har du testat det? Mitt förra batteri var ett från Biltema. Jag har hört mycket bra om Biltema-batterier, men att de är känsliga mot urladdning. Har de en gång laddat ur så går det inte att få upp konditionen på dom. När jag köpte bilen förra sommaren så hade den stått ett tag och batteriet var dött. Vi laddade upp det, men hela sommaren var det tveksam kraft i det och lät jag bilen stå i en vecka så var batteriet dött. Testade ta ur batteriet och ladda upp det. Då kom det inte ens upp i halva kapaciteten. Så nu ska det bli skönt med ett batteri jag kan lita på! :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users