Page 1 of 12

924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2013-03-09 16:24:32
by gegge
Stundens ingivelse gjorde att en trött 924 NA införskaffades efter att snabbt konsulterat flickvännen. Varken besiktigad eller körbar :roll: . Det jag inte kunde motstå var DP spoilerkitet och Compomotivefälgarna.
Image
Så här såg en 931 som såldes på forumet ut, även den med det fina DP kitet.
Image
Sänkt med samma fälgar ger det lite inspiration
Image
Troligen åker mina nyklädda sportstolar i plus en sportigare ratt i. Även baksätet blir perforerat svart skinn.
Image
Planen är en trevlig gatbil med slalomchassi. Drömmen är M030 med Weltmeisterfjädrar vilket min 931 hade i en tidigare version. 26,8mm framkrängare väntar. Bak blir det minst 25,5mm stavar plus tjockare krängare. Däck blir smalt gatgummi. En störe 944 spoiler får komplettera 80-tals stuket.


I ärlighetens namn har den inte hämtats ännu utan står kvar hos Sven. När den kommit hem, byter den namn och övergår till flickvännen(som för övrigt INTE var förtjust i namnet).

Re: 924 -85 Mamma Mu

Posted: 2013-03-09 18:01:14
by patand
Det där DP kittet är riktigt trevligt tycker jag. Gjorde att jag också var lite sugen på bilen.

Kul att du nu kanske har en Porsche som går att köra i sommar Fredrik! :) Blir nog riktigt trevlig med lite lagom chassie fix.

PS. Jag fixade rubriken på tråden så den följer standarden för "Våra bilar". DS.

Re: 924 -85 Mamma Mu

Posted: 2013-03-10 22:10:24
by FredrikÅ
gegge wrote:Stundens ingivelse gjorde att en trött 924 NA införskaffades
WTF!
:shock: :wink:

Re: 924 -85 Mamma Mu

Posted: 2013-03-12 00:32:09
by emm
FredrikÅ wrote:
gegge wrote:Stundens ingivelse gjorde att en trött 924 NA införskaffades
WTF!
:shock: :wink:

HAHAHAA!

Re: 924 -85 Mamma Mu

Posted: 2013-03-12 21:08:17
by gegge
Komplett topp köpt som ska in på "renovering". Svänghjul inhandlat och ska bantas.

27mm stavar införskaffade. "Emm" bjöd på kaffe över främre Weltmeisterfjädrar, M030 lagringar och tjock krängare. Tanken är kortade 250lbs fjädrar och 26,8mm krängare fram. Hårdare 27mm stavar och mjuk 14mm krängare bak för kompensera för bristen på diffbroms. Gaz dämpare?

En uppsättning Toyo R1R väntar, ett hyggligt vasst gatdäck. En hel svart främre matta ska in. Undrar hur man skickar en sådan med posten? En svart Momo Prototipo hämtades från 931an tillsammans med extra distans på 50mm.

Re: 924 -85 Mamma Mu

Posted: 2013-03-12 22:36:13
by Bathory
Saknas snart bara bilen då ;)
Hur gick det med bruksbilen? såld?

Sven

Re: 924 -85 Mamma Mu

Posted: 2013-03-12 23:31:39
by gegge
Som alltid när man ska sälja bilen på Blocket ska det bytas. Denna gång har det tack och lov varit varken snöskotrar eller kameler. Men inte långt därifrån. Jag behöver drag för att kunna hämta "din" 924 så jag har ingen brådska. Tänkte komma i nästa vecka om det passar.

Re: 924 -85 Mamma Mu

Posted: 2013-03-13 13:18:35
by patand
gegge wrote:Komplett topp köpt som ska in på "renovering".
Får man gissa att det blir lite sugmotortrim? :D

Porta toppen (matchportat insug)
Vassare kam (hårdare ventilfjädrar på G från mitt förråd...)
Extraktorgrenrör
Plana blocket

= Runt 150hk kanske? :D

Blir en sleeper i slalomsammanhang med rätt chassiesättning! :d=:

Re: 924 -85 Mamma Mu

Posted: 2013-03-13 13:42:00
by FredrikÅ
patand wrote:Blir en sleeper i slalomsammanhang med rätt chassiesättning! :d=:
Sleeper, i den meningen att den kommer att sova hårt, och vara svår att väcka. :lol:

Re: 924 -85 Mamma Mu

Posted: 2013-03-13 13:50:08
by patand
FredrikÅ wrote:Sleeper, i den meningen att den kommer att sova hårt, och vara svår att väcka. :lol:
:lol: Vi får hoppas Fredrik inte har lika stora planer för denna som för 931an, så kan ha få ut och köra lite också! :mrgreen:

Re: 924 -85 Mamma Mu

Posted: 2013-03-13 15:14:36
by Ragnar Joensen
patand wrote:
FredrikÅ wrote:Sleeper, i den meningen att den kommer att sova hårt, och vara svår att väcka. :lol:
:lol: Vi får hoppas Fredrik inte har lika stora planer för denna som för 931an, så kan ha få ut och köra lite också! :mrgreen:
Har han en 931:a ?

Jag trodde det bara var en snygg bild hittat på internet :twisted:

Re: 924 -85 Mamma Mu

Posted: 2013-03-13 19:29:57
by Bathory
gegge wrote:Som alltid när man ska sälja bilen på Blocket ska det bytas. Denna gång har det tack och lov varit varken snöskotrar eller kameler. Men inte långt därifrån. Jag behöver drag för att kunna hämta "din" 924 så jag har ingen brådska. Tänkte komma i nästa vecka om det passar.
Jag är upptagen måndag till onsdag men för övrigt skall jag vara hemma.

Sven

Re: 924 -85 Mamma Mu

Posted: 2013-03-13 20:00:12
by emm
FredrikÅ wrote:
patand wrote:Blir en sleeper i slalomsammanhang med rätt chassiesättning! :d=:
Sleeper, i den meningen att den kommer att sova hårt, och vara svår att väcka. :lol:
Fem poäng till Fredrik för hans kommentarer, dom är verkligen klockrena...!


Håller däremot tummarna så att du äntligen kan få gasa lite i sommar, trevligt att träffas igen!

Re: 924 -85 Mamma Mu

Posted: 2013-03-14 15:15:43
by gegge
Ni är sååå roliga :lol: retas men en gammal man. Well, inte helt oförtjänt gissar jag :oops:

Gällande toppen Patand har jag en idé som jag vill prova. Budgetlösning, men kanske fungerar:

Insug och grenrör är smalt men hyggligt väldesignade, de ger hög gashastighet och därmed fyllnadsgrad. Främjar kanske inte toppeffekten, men vridet. De ska behållas, bara ett större spjäll. (Kanske annan k-jet lösning :twisted: som är mer åt det mekaniska hållet...) Allt för att minska tryckfallet på sugsidan.

Toppens insugskanaler flödar ok, men stallar vid 10mm lyft på 150cfm. Med en vildare kam i orginaltoppen flyttar man bara "samma" vridmomentskurva högre i registret, vilket ger effektöktning i varvtal. En bromsad 924 med 280graders kam gav knappt 5Nm mer över hela registret och lite mer över 6000varv. Andra indikerar på närmare 140hk med en Piper 284 kam och ställbart kamdrev.

Applebit på 924.org lät porta en 924 topp vilken gav över 180cfm vid 16mm. Det flödet räcker till för 180hk i runda slängar. :#944burn: MEN skillnaden kom först vid 10mm lyft, så med orginalkam eller vanliga trimkammar gör portningen inte så mycket heller. Därför kommer jag att prova min AGAP slipade kam på 276 grader och 14mm lyft. Skulle förvåna mig om inte det blir 150hk av det. :#cheers:

Kommer inte höja komp genom att plana blocket eller annat. Vill kunna köra på vanlig bensin och kammen är så pass snäll att mer statiskt komp inte behövs för att kompensera förlusten i dynamiskt komp. Effektmässigt kostar backad tändning mycket mer är sänkt komp vid knack. Möjligen nytt grenrör då fyllnadsgraden gör betydligt mycket mer för effekten än en liten komphöjning.

Re: 924 -85 Mamma Mu

Posted: 2013-03-14 15:58:46
by gegge
I en 924 artikel flödestestade man olika delar och kom fram till följande:

Insug 152cfm, efter portning 188cfm
Spjäll 108cfm, efter portning 158cfm
Grenrör 143/165cfm, efter portning 191/203cfm. (Yttre/Inre)

Om maxflödet per insugskanal ska översättas till ett konstantflöde i spjäll och avgas blir det då ca 2/3 * 180cfm =120cfm.

Med små 40mm insugsventiler stryps det rejält över 6000varv. 44mm ventiler får visserligen plats men flödar inte bättre då de hamnar för nära cylinderväggen. Jag kommer istället att behålla orginalventiler och flytta hela toppen 2mm i sidled för att öka ventilspalten och därmed förbättra flödet.