924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Det är alltid intressant med budgettrim! Som vanligt är du rejält påläst dessutom, imponerande!
Hoppas det blir lika bra i praktiken som i teorin, då blir det riktigt spännande.
Hoppas det blir lika bra i praktiken som i teorin, då blir det riktigt spännande.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Än så länge bara teori...
En Pipemax beräkning för en 2 liters motor som lämnar 180 hk vid 6500 varv
Required Intake Flow between 162.7 CFM and 171.2 CFM at 28 Inches
Intake Duration @ .050 = 255.00 Exhaust Duration @ .050 = 255.00
Intake CenterLine = 104.00 Exhaust CenterLine = 112.00
Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .515 Lift @ 6500 RPM
2nd Harmonic induction length = 19.651
Note> 2nd and 3rd Harmonics typically create the most Peak Torque
Plenum Runner Average Recommended Entry Area = 1.996 Sq.Inch
Minimum Plenum Volume CC = 301.3
1st Y-Segment Dia.= 1.447 Length= 14.5 to 15.9 inches long
2nd Y-Segment Dia.= 1.572 Length= 14.5 to 15.9 inches long
4:1 3rd Harmonic = 29.0 inches long, both Y-Segments combined Length, best TQ + HP
Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 16.8 , 33.6 , 67.2 , 134.4 inches long
1st Harmonic = 134.4 inches long ... longest with Mufflers and TailPipes
En Pipemax beräkning för en 2 liters motor som lämnar 180 hk vid 6500 varv
Required Intake Flow between 162.7 CFM and 171.2 CFM at 28 Inches
Intake Duration @ .050 = 255.00 Exhaust Duration @ .050 = 255.00
Intake CenterLine = 104.00 Exhaust CenterLine = 112.00
Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .515 Lift @ 6500 RPM
2nd Harmonic induction length = 19.651
Note> 2nd and 3rd Harmonics typically create the most Peak Torque
Plenum Runner Average Recommended Entry Area = 1.996 Sq.Inch
Minimum Plenum Volume CC = 301.3
1st Y-Segment Dia.= 1.447 Length= 14.5 to 15.9 inches long
2nd Y-Segment Dia.= 1.572 Length= 14.5 to 15.9 inches long
4:1 3rd Harmonic = 29.0 inches long, both Y-Segments combined Length, best TQ + HP
Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 16.8 , 33.6 , 67.2 , 134.4 inches long
1st Harmonic = 134.4 inches long ... longest with Mufflers and TailPipes
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Det skall bli spännande att följa det här projektet.
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Blir säkert skitbra det där=(är inte alls med i matchen).
Följer med spänning.
Följer med spänning.
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Efter lite putsande...
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
"före" bilden
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Blev ju riktigt snyggt det där.
Tycker att det ser ut som en framfälg dessutom & dom vart ju sämst.
Vart det mkt jobb för att få dom så snygga?
Sven
Tycker att det ser ut som en framfälg dessutom & dom vart ju sämst.
Vart det mkt jobb för att få dom så snygga?
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Asså det här blir ju så fränt! Trimma-trimma!
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Sjukt feta fälgar! Jobba på så kommer det bli riktigt trevligt det där, nåt annat kul som är på gång?
Ideola byggde ju ihop sin stroker motor nyligen., hade passat perfekt i ditt motorrum
Ideola byggde ju ihop sin stroker motor nyligen., hade passat perfekt i ditt motorrum
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Ska väl plocka ur motorn för kopplingsbyte så fort man slipper frysa fingarna av sig. Väntar på lättat svänghjul, toppen och lite andra motordelar innan den åker tillbaks igen. Annars det vanliga; justerbara Koni runt om, Hawk HP+ belägg, Goodridge bromsslangar och liknande. Bägge framhjulen är polerade förresten. Bakhjulen sitter tryggt kvar med fälglås tyvärr. Bucklan ska åtgärdas även om bilen inte kommer bli lika fin som andras på forumet.
Stora frågan är vad jag gör med chassiet? 43N/mm fjädrar och 26,8mm krängare fram måste matchas med något bak och det jag har liggandes är endast 25,5mm stavar. Ingen bakre krängare. Blir kanske en mjukare sommar set-up.
Stora frågan är vad jag gör med chassiet? 43N/mm fjädrar och 26,8mm krängare fram måste matchas med något bak och det jag har liggandes är endast 25,5mm stavar. Ingen bakre krängare. Blir kanske en mjukare sommar set-up.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Snygga fälgar!
Säger inte att det är det som är bäst i ditt fall, bara att det inte behöver vara dåligt. Du märker ju om den blir för understyrd och då får du styva upp bakändan lite för att få bättre balans, kanske en dämpare med lite klenare coilover fjäder kan vara en smidig lösning i så fall t.ex.
Tycker förresten det är skitkul att någon äntligen tar och bygger en "club sport" av en vanlig 924 och satsar på lite lagom masserad motor ("budgettrim") med realistiska förväntningar på effekten! Ska verkligen bli kul att följa detta och jag hoppas innerligt du får ut den denna säsongen och tar dig till Sviestad!
Att inte ha någon bakre krängare behöver inte vara fel. Min 931a saknar ju bakre krängare för att istället få lite mer grepp ut ur böjjarna (lyfta innerhjulet lite mindre). Så var inte allt för rädd att skippa krängare och ha lite mjukare akter.gegge wrote:Ingen bakre krängare. Blir kanske en mjukare sommar set-up.
Säger inte att det är det som är bäst i ditt fall, bara att det inte behöver vara dåligt. Du märker ju om den blir för understyrd och då får du styva upp bakändan lite för att få bättre balans, kanske en dämpare med lite klenare coilover fjäder kan vara en smidig lösning i så fall t.ex.
Tycker förresten det är skitkul att någon äntligen tar och bygger en "club sport" av en vanlig 924 och satsar på lite lagom masserad motor ("budgettrim") med realistiska förväntningar på effekten! Ska verkligen bli kul att följa detta och jag hoppas innerligt du får ut den denna säsongen och tar dig till Sviestad!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Framvagn nere. Det blir de röda 937 M030 framfjädrarna på 28N/mm som kortas ett par centimeter plus Koni Sport. Framkrängare M030 26,8mm och 951 M030 fjäderbenslagringar. Bromsarna ska få nya packningar, stålomspunna bromsslangar och banbelägg sitter på. Sebroskivorna är nya och lager är justerade. Tog bort bromsskjöldarna för kylning och så såg de bara rostiga och trista ut.
Motorn är på backen. Svänghjulet är lättat max på baksidan och så mycket jag vågade på ytterkanten, gissar 4mm. Nya markeringar vid 0, 10 och 36 grader. Ny AP koppling och Sachslamell från Utzon(Tack Sven ). WUR genomgången, den visade konstant 5bar ovh var fullständigt igenproppad. Nedra grenrör ligger på Posten, det ska kortas ner vilket flyttar avstämningen uppåt. Toppen har plastats då kanalerna var heltokiga, grytan är igenlagd. Insuget är portat då det är för trångt i förhållnade till kanalen. Weber redline 60mm spjäll löser den andra flaskhalsen. Hoppas att motorn är tillbaks i bilen till helgen.
Bakvagnen har två problem. Hjullås utan nyckel. Ska som om det blir borr med svinpitt, svets eller däcksverkstad. Får se när det finns tid till uppgradering.
Motorn är på backen. Svänghjulet är lättat max på baksidan och så mycket jag vågade på ytterkanten, gissar 4mm. Nya markeringar vid 0, 10 och 36 grader. Ny AP koppling och Sachslamell från Utzon(Tack Sven ). WUR genomgången, den visade konstant 5bar ovh var fullständigt igenproppad. Nedra grenrör ligger på Posten, det ska kortas ner vilket flyttar avstämningen uppåt. Toppen har plastats då kanalerna var heltokiga, grytan är igenlagd. Insuget är portat då det är för trångt i förhållnade till kanalen. Weber redline 60mm spjäll löser den andra flaskhalsen. Hoppas att motorn är tillbaks i bilen till helgen.
Bakvagnen har två problem. Hjullås utan nyckel. Ska som om det blir borr med svinpitt, svets eller däcksverkstad. Får se när det finns tid till uppgradering.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Oj vad det går undan Gegge
Du skriver att bakvagnen har 2 problem men du nämner bara 1, vilket är det andra?
Så här löste jag det ena problemet.
Sven
Du skriver att bakvagnen har 2 problem men du nämner bara 1, vilket är det andra?
Så här löste jag det ena problemet.
Sven
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Verkar som det går raskt framåt med denna bilen! Kanonkul!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 41
- Joined: 2010-08-29 18:46:53
- Bilmodell: Porsche 924
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Kommer lätt följa denna tråd då jag själv håller på att trimma en 924 lite lätt. (Tyvärr går det extremt långsamt pga plugg i annan stad än bilen...)
Kommer du köpa ett ställbart kamdrev också? Isåfall vars ifrån?
I övrigt, ser bra ut! Önskar att det gick lika fort framåt för min del...
Kommer du köpa ett ställbart kamdrev också? Isåfall vars ifrån?
I övrigt, ser bra ut! Önskar att det gick lika fort framåt för min del...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users