924S -88 | Janne J
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Gött!, då ses vi därs99kalle wrote:Självklart!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
PCS banmöte på Knutstorp, klassikgruppen har open Pitlane på eftermiddagen. Väderleksrapporterna tidigare i veckan var skiftande men den här gången fick vi som vi ville, sol!
Dagen började med att vi åkte E6:an söderut och det såg ut att bli en toppendag när Mats ringde och sa att tempmätaren rörde sig mot rött. Vi stannade på en pendelparkering och kollade läget, läget var dåligt.. det som inte skulle hända hade hänt, topplockspackningen i hans 944 turbo hade gett upp.
Vi lämnade bilen på pendelparkeringen och fortsatte i min bil till Knutstorp.
Väl framme träffade vi massor med kända människor som alltid på ett PCS möte, vi intog lunch och gjorde oss färdiga för körning. Mats fick en åktur med en funktionär i en GT2 och sedan körde han ett pass i min bil också.
Vinterns ombyggnader funkade bra, bromsar och kränghämmare gjorde gott. I sista stund fick jag också ett Fekzen chip ( tack Stig och Calle ) optimerat för 98 oktan och med varvstoppet vid 7200 rpm. Det hade faktiskt mer effekt än vad jag hade förväntat mig, bättre drag redan från 2000 rpm och märkbart rappare i gassvaret.
Efter första körningen kom det flera 964 åkare och undrade vad det var för bil jag körde,
" visst är 924:or svåra att tampas med i de kurvigare partierna men att inte ens komma om på rakan..."
964:or är snabbare, i varje fall de som heter RS eller har lite trim, men skillnaden mellan vanliga 964:or och min 924S2 är inte längre monumental.
Film från ett körpass: https://youtu.be/vU-1yYWJBFQ" onclick="window.open(this.href);return false;
När vi vände hemåt tänkte vi på något sätt få med oss Mats 944 turbo som stod och var ledsen med ont i toppackningen, den resan kommer att få en egen berättelse...
Dagen började med att vi åkte E6:an söderut och det såg ut att bli en toppendag när Mats ringde och sa att tempmätaren rörde sig mot rött. Vi stannade på en pendelparkering och kollade läget, läget var dåligt.. det som inte skulle hända hade hänt, topplockspackningen i hans 944 turbo hade gett upp.
Vi lämnade bilen på pendelparkeringen och fortsatte i min bil till Knutstorp.
Väl framme träffade vi massor med kända människor som alltid på ett PCS möte, vi intog lunch och gjorde oss färdiga för körning. Mats fick en åktur med en funktionär i en GT2 och sedan körde han ett pass i min bil också.
Vinterns ombyggnader funkade bra, bromsar och kränghämmare gjorde gott. I sista stund fick jag också ett Fekzen chip ( tack Stig och Calle ) optimerat för 98 oktan och med varvstoppet vid 7200 rpm. Det hade faktiskt mer effekt än vad jag hade förväntat mig, bättre drag redan från 2000 rpm och märkbart rappare i gassvaret.
Efter första körningen kom det flera 964 åkare och undrade vad det var för bil jag körde,
" visst är 924:or svåra att tampas med i de kurvigare partierna men att inte ens komma om på rakan..."
964:or är snabbare, i varje fall de som heter RS eller har lite trim, men skillnaden mellan vanliga 964:or och min 924S2 är inte längre monumental.
Film från ett körpass: https://youtu.be/vU-1yYWJBFQ" onclick="window.open(this.href);return false;
När vi vände hemåt tänkte vi på något sätt få med oss Mats 944 turbo som stod och var ledsen med ont i toppackningen, den resan kommer att få en egen berättelse...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Trevlig rapport som vanligt och fin film, det syns tydligt på filmen att tempot har höjts i år!
944 85b
944S2 Racebil Såld
944S2 Racebil Såld
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2014-07-12 10:31:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Dalby
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Kul att se filmen. Blir ännu mer sugen på att skynda på mitt projekt. Hade "tyvärr" barnkalas och kunde inte komma ifrån till "Knudan". Planen är att organbytet ska ske till helgen.
Var det Mats nya motor som kroknade på väg ner?
Var det Mats nya motor som kroknade på väg ner?
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Ser ut att putta på bra!
Är det verkligen så glest med folk på det svarta?
Inget roligt alls att köra omkring själv ju. Vem ska man då ha bromsdueller med?
Det är roligt att jaga 911/GT3 och annat med dessa bilar!
Är det verkligen så glest med folk på det svarta?
Inget roligt alls att köra omkring själv ju. Vem ska man då ha bromsdueller med?
Det är roligt att jaga 911/GT3 och annat med dessa bilar!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Hoppas transplantationen går bra, provstart nästa vecka kanske?Nicke36 wrote:Kul att se filmen. Blir ännu mer sugen på att skynda på mitt projekt. Hade "tyvärr" barnkalas och kunde inte komma ifrån till "Knudan". Planen är att organbytet ska ske till helgen.
Var det Mats nya motor som kroknade på väg ner?
Det var den gröna Turbon som gav upp, jag har haft lite misstankar om detta ett tag då den har startat på 3 cylindrar när den är kall.
Den nybyggda turbomotorn står kvar på pall och väntar på att vi ska ta tag i "Rose".
Ha det gött!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Jodå, S2 motorn är en riktig pärlaKarl Birgander wrote:Ser ut att putta på bra!
Är det verkligen så glest med folk på det svarta?
Inget roligt alls att köra omkring själv ju. Vem ska man då ha bromsdueller med?
Det är roligt att jaga 911/GT3 och annat med dessa bilar!
Vi var ca 25-30 st i gruppen och hade hela eftermiddagen på oss så stundtals kunde man få riktigt många fria varv för att träna spårval.
Alldeles för engagerade dueller är inte poppis på PCS möten då Porsche/IF försäkring täcker skador för de som har sådan försäkring, ingen tidtagning är tillåten heller, snyggt gentlemannamässigt uppträdande är grunden.
Visst är det lite roligt att vara underdog...
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Jag vet! Synd bara att låter så tråkigt och inte är rapp. Effektiv är den, men knappast skönsång eller jätteresponsiv.Janne J wrote:Jodå, S2 motorn är en riktig pärla
Vi var ca 25-30 st i gruppen och hade hela eftermiddagen på oss så stundtals kunde man få riktigt många fria varv för att träna spårval.
Alldeles för engagerade dueller är inte poppis på PCS möten då Porsche/IF försäkring täcker skador för de som har sådan försäkring, ingen tidtagning är tillåten heller, snyggt gentlemannamässigt uppträdande är grunden.
Visst är det lite roligt att vara underdog...
Ah!
Gentlemannamässigt är det väl i princip alltid, men jag gillar dom nära duellerna, både för att bli pressad och pressa. Jag borde bli färdig och börja tävla... .
Gillar receptet på din bil.
Tänk vilken grej om Porsche slängt ner den motorn i 924S från början...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
S2 motorn i min 924 är ganska rapp och nu när den är chippad med ett Fekzen 98 oktan/7200 rpm är den ännu bättre.
Är din chippad?
Är din chippad?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Janne J wrote:Efter första körningen kom det flera 964 åkare och undrade vad det var för bil jag körde,
" visst är 924:or svåra att tampas med i de kurvigare partierna men att inte ens komma om på rakan..."
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 775
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Vore kul att veta vad som skiljer i vikt på Karls och din bil...
Bantning gör underverk
Bantning gör underverk
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 775
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Bytte du till 944 turbo bromsar Janne?
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Min är också chippad. (Kopia på Promaxchip vill jag minnas, varvar strax över 7000 på mätaren, men inte 7200 tror jag.)Janne J wrote:S2 motorn i min 924 är ganska rapp och nu när den är chippad med ett Fekzen 98 oktan/7200 rpm är den ännu bättre.
Är din chippad?
Min jämförelse är främst med ungefär samtida bilar med relativt lika effekt, exempelvis MB 2.3-16 och M3E30.
Men även ex Opel 150 hp GSI. Det jag menar är att det märks både positivt och negativt att det är stor volym och tunga interna delar.
Jag känner två som kört/körde MB och när de var trimmade hängde jag på rätt bra, men deras levererade mer öron-körglädje och varvvillighet.
Bara så det inte missförstås: Jag gillar verkligen S2:ans gång.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
balansaxel wrote:Bytte du till 944 turbo bromsar Janne?
Bak har jag 944 turbo ok och skivor, fram är det ok från Boxster och skivor från 911 carrera 3,2.
Funkar riktigt bra!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
Who is online
Users browsing this forum: No registered users