924S -88 | Janne J
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Otroligt intressant uppgradering . Har hela tiden undrat om skivdiametern fram men nu fick jag svaret. Nu blir det spännande att se hur mycket nya ok gör i verkliga livet.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Det är jag rätt säker på, som Ragnar skrev i ett tidigare inlägg är det rätt mycket kraft på bakbromsarna redan i original.patand wrote:Verkar vara en ganska smidig konvertering! Blir intressant att höra hur bromsbalansen blir, om du kommer behöva reduceringsventilen eller inte.
Har inte haft några större problem med upplåsning bak utom vid inbromsningen till idioten på Knutstorp. I och för sig har bilen lättat lite över krönet tidigare så det är nog inte så konstigt just där.
Den totala arean på bromskolvarna fram+bak skiljer mycket lite från original, skillnaden är att de bakre oken har lite större area och de främre lite mindre vilket flyttar balansen bakåt, bromskraftsreduceringen kommer att behövas.
Fram:
original kolvarea: 9847 mm²
Boxster 9093 mm²
Bak:
Original kolvarea: 4539 mm²
944 Turbo: 5288 mm²
Total area
original: 14386 mm²
Boxster+turbo 14381 mm²
Last edited by Janne J on 2016-01-29 07:50:25, edited 1 time in total.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
TackarEddie Varvstopp wrote:Otroligt intressant uppgradering . Har hela tiden undrat om skivdiametern fram men nu fick jag svaret. Nu blir det spännande att se hur mycket nya ok gör i verkliga livet.
Jag tycker också det ska bli kul att testa, är det värt pengarna och tiden?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Åfasen, så de ny oken har mindre area än original. Det ter sig som det inte blir mycket till uppgradering . Men det är det som gör detta så intressant, det ligger en del tankar bakom. Det enda jag ser nu är att du antagligen undviker ok-separation och får betydligt bättre resistens för överhettning. Har du en aning om hur mycket originalok väger?
Jag har själv grubblat över fetare bromsar och det är ta mig tusan riktigt svårt att hitta en smidig lösning.
Jag har själv grubblat över fetare bromsar och det är ta mig tusan riktigt svårt att hitta en smidig lösning.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Fram:
original kolvarea: 9847 mm²
Boxster 9093 mm²
Bak:
Original kolvarea: 4539 mm²
944 Turbo: 5288 mm²
Total area
original: 14386 mm²
Boxster+turbo 14381 mm²[/quote]
Håller med om kolvarea för Boxster och 944Turbo ovan men hur original enkolvare kan ha ovanstående siffror förstår jag inte
/ Stig
original kolvarea: 9847 mm²
Boxster 9093 mm²
Bak:
Original kolvarea: 4539 mm²
944 Turbo: 5288 mm²
Total area
original: 14386 mm²
Boxster+turbo 14381 mm²[/quote]
Håller med om kolvarea för Boxster och 944Turbo ovan men hur original enkolvare kan ha ovanstående siffror förstår jag inte
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld
944S2 Racebil Såld
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Ett glidkolvsok fungerar så att kolvytan blir den dubbla, det trycker så att säga både bakåt och framåt.toyrace wrote:Håller med om kolvarea för Boxster och 944Turbo ovan men hur original enkolvare kan ha ovanstående siffror förstår jag inte
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Hade jag valt t.ex. Volvooken med sina 40+40 kolvar hade jag fått större klämkraft, nackdelen hade blivit att mer bromsvätska måste förflyttas vid varje inbromsning.Eddie Varvstopp wrote:Åfasen, så de ny oken har mindre area än original. Det ter sig som det inte blir mycket till uppgradering . Men det är det som gör detta så intressant, det ligger en del tankar bakom. Det enda jag ser nu är att du antagligen undviker ok-separation och får betydligt bättre resistens för överhettning. Har du en aning om hur mycket originalok väger?
Jag har själv grubblat över fetare bromsar och det är ta mig tusan riktigt svårt att hitta en smidig lösning.
Utan att göra något annat i systemet hade effekten blivit att jag hade fått trycka ner pedalen lite längre för att få samma bromsverkan.
Egentligen är jag inte ute efter högre klämkraft, med tanken på vad bilen väger finns så att det räcker för att låsa bromsarna, det är däcken det som sätter stopp för hur hårt jag kan bromsa.
Vad jag är ute efter är en bättre känsla, alltså att det är färre detaljer som flexar när jag trampar på pedalen. Jag vill helt enkelt kunna ligga närmre gränsen för låsning och känna detta tydligt i pedalen.
Samtidigt är ett större belägg mer långlivat, mer slitagemassa och bättre värmespridning.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Så är det så klart! Får skylla på feberfrossan som bromsar hjärnkapaciteten enl samma principJanne J wrote:Ett glidkolvsok fungerar så att kolvytan blir den dubbla, det trycker så att säga både bakåt och framåt.toyrace wrote:Håller med om kolvarea för Boxster och 944Turbo ovan men hur original enkolvare kan ha ovanstående siffror förstår jag inte
944 85b
944S2 Racebil Såld
944S2 Racebil Såld
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Krya på dig snart Stig
Gjorde en enkel mall i det eminenta materialet trä för att få en känsla av hur oket hamnar:
På med skivan:
Hamnade hyggligt rätt i första försöket, nu blir det lite finlir med brickor innan jag har de slutgiltiga måtten.
Gjorde en enkel mall i det eminenta materialet trä för att få en känsla av hur oket hamnar:
På med skivan:
Hamnade hyggligt rätt i första försöket, nu blir det lite finlir med brickor innan jag har de slutgiltiga måtten.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Har funderat en del på adaptern till bromsoket, gjorde en mall i trä och sedan en i fyrkantsprofil. Måtten är inte de slutgiltiga, det har varit lite pyssel med brickor för att fintrimma mina mallar.
Oket ser ut så här:
Jämte mitt lager finns en firma som håller på med legotillverkning av diverse mekaniska konstruktioner.
Diskuterade mina önskemål med ägaren och fick en hel del matnyttiga tips angående material och tillverkning.
Räknade på kostnader för detta och fattade direkt att det skulle bli dyrt att låta någon specialtillverka 2 st adaptrar.
Vad gör man då?
Ebay!
Adapter till Golf Gti har väldigt många likheter med det jag vill ha, förhoppningsvis går de att modifiera så att jag blir nöjd. Beställde ett set genast:
Oket ser ut så här:
Jämte mitt lager finns en firma som håller på med legotillverkning av diverse mekaniska konstruktioner.
Diskuterade mina önskemål med ägaren och fick en hel del matnyttiga tips angående material och tillverkning.
Räknade på kostnader för detta och fattade direkt att det skulle bli dyrt att låta någon specialtillverka 2 st adaptrar.
Vad gör man då?
Ebay!
Adapter till Golf Gti har väldigt många likheter med det jag vill ha, förhoppningsvis går de att modifiera så att jag blir nöjd. Beställde ett set genast:
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
...och här preppas det för fulla muggar Man lär ju få flytta fram både rödmarkeringen på varvräknaren och bromspunkterna väääldigt låååångt för att hänga med det här BigBlock-ekipaget
Mina bromsar pallar än, luktar lite ibland men inte mer än så. Men lite bromskylning blir man allt sugen på.
Bengt
Mina bromsar pallar än, luktar lite ibland men inte mer än så. Men lite bromskylning blir man allt sugen på.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Jag har så svårt att låta bli....och så är det så skoj...gtBen wrote:...och här preppas det för fulla muggar Man lär ju få flytta fram både rödmarkeringen på varvräknaren och bromspunkterna väääldigt låååångt för att hänga med det här BigBlock-ekipaget
Mina bromsar pallar än, luktar lite ibland men inte mer än så. Men lite bromskylning blir man allt sugen på.
Bengt
Bigblock är ett skönt uttryck, har ju haft jänk så begreppet är väldigt bekant men jag har inte ens tänkt på den som en Porsche 924S BigBlock, fränt!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Adaptern till Golf passade sådär... några mm fel på bägge håll för min lösning, skulle nog sitta bättre med 996 ok och större skivor.
Hittade en annan istället:
Som visade sig passa till 100%:
Reduceringsventilen är monterad och systemet luftat, nu väntar jag bara på leverans av belägg.
Hittade en annan istället:
Som visade sig passa till 100%:
Reduceringsventilen är monterad och systemet luftat, nu väntar jag bara på leverans av belägg.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Ser väldigt bra ut!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Fick just en omgång begagnade Toyo R888 levererade via bussgods, 500:-/ st inkl frakt gick inte att motstå
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
Who is online
Users browsing this forum: No registered users