924S -88 | Janne J

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#421 Post by Eddie Varvstopp »

Otroligt intressant uppgradering :D . Har hela tiden undrat om skivdiametern fram men nu fick jag svaret. Nu blir det spännande att se hur mycket nya ok gör i verkliga livet.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#422 Post by Janne J »

patand wrote:Verkar vara en ganska smidig konvertering! :D Blir intressant att höra hur bromsbalansen blir, om du kommer behöva reduceringsventilen eller inte.
Det är jag rätt säker på, som Ragnar skrev i ett tidigare inlägg är det rätt mycket kraft på bakbromsarna redan i original.
Har inte haft några större problem med upplåsning bak utom vid inbromsningen till idioten på Knutstorp. I och för sig har bilen lättat lite över krönet tidigare så det är nog inte så konstigt just där.

Den totala arean på bromskolvarna fram+bak skiljer mycket lite från original, skillnaden är att de bakre oken har lite större area och de främre lite mindre vilket flyttar balansen bakåt, bromskraftsreduceringen kommer att behövas.


Fram:
original kolvarea: 9847 mm²
Boxster 9093 mm²

Bak:
Original kolvarea: 4539 mm²
944 Turbo: 5288 mm²

Total area
original: 14386 mm²
Boxster+turbo 14381 mm²
Last edited by Janne J on 2016-01-29 07:50:25, edited 1 time in total.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#423 Post by Janne J »

Eddie Varvstopp wrote:Otroligt intressant uppgradering :D . Har hela tiden undrat om skivdiametern fram men nu fick jag svaret. Nu blir det spännande att se hur mycket nya ok gör i verkliga livet.
Tackar :#cheers:

Jag tycker också det ska bli kul att testa, är det värt pengarna och tiden?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#424 Post by Eddie Varvstopp »

Åfasen, så de ny oken har mindre area än original. Det ter sig som det inte blir mycket till uppgradering ;) . Men det är det som gör detta så intressant, det ligger en del tankar bakom. Det enda jag ser nu är att du antagligen undviker ok-separation och får betydligt bättre resistens för överhettning. Har du en aning om hur mycket originalok väger?

Jag har själv grubblat över fetare bromsar och det är ta mig tusan riktigt svårt att hitta en smidig lösning.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#425 Post by toyrace »

Fram:
original kolvarea: 9847 mm²
Boxster 9093 mm²

Bak:
Original kolvarea: 4539 mm²
944 Turbo: 5288 mm²

Total area
original: 14386 mm²
Boxster+turbo 14381 mm²[/quote]

Håller med om kolvarea för Boxster och 944Turbo ovan men hur original enkolvare kan ha ovanstående siffror förstår jag inte :roll:
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#426 Post by Janne J »

toyrace wrote:Håller med om kolvarea för Boxster och 944Turbo ovan men hur original enkolvare kan ha ovanstående siffror förstår jag inte :roll:
Ett glidkolvsok fungerar så att kolvytan blir den dubbla, det trycker så att säga både bakåt och framåt.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#427 Post by Janne J »

Eddie Varvstopp wrote:Åfasen, så de ny oken har mindre area än original. Det ter sig som det inte blir mycket till uppgradering ;) . Men det är det som gör detta så intressant, det ligger en del tankar bakom. Det enda jag ser nu är att du antagligen undviker ok-separation och får betydligt bättre resistens för överhettning. Har du en aning om hur mycket originalok väger?

Jag har själv grubblat över fetare bromsar och det är ta mig tusan riktigt svårt att hitta en smidig lösning.
Hade jag valt t.ex. Volvooken med sina 40+40 kolvar hade jag fått större klämkraft, nackdelen hade blivit att mer bromsvätska måste förflyttas vid varje inbromsning.
Utan att göra något annat i systemet hade effekten blivit att jag hade fått trycka ner pedalen lite längre för att få samma bromsverkan.

Egentligen är jag inte ute efter högre klämkraft, med tanken på vad bilen väger finns så att det räcker för att låsa bromsarna, det är däcken det som sätter stopp för hur hårt jag kan bromsa.
Vad jag är ute efter är en bättre känsla, alltså att det är färre detaljer som flexar när jag trampar på pedalen. Jag vill helt enkelt kunna ligga närmre gränsen för låsning och känna detta tydligt i pedalen.

Samtidigt är ett större belägg mer långlivat, mer slitagemassa och bättre värmespridning.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#428 Post by toyrace »

Janne J wrote:
toyrace wrote:Håller med om kolvarea för Boxster och 944Turbo ovan men hur original enkolvare kan ha ovanstående siffror förstår jag inte :roll:
Ett glidkolvsok fungerar så att kolvytan blir den dubbla, det trycker så att säga både bakåt och framåt.
Så är det så klart! Får skylla på feberfrossan som bromsar hjärnkapaciteten enl samma princip :oops:
944 85b
944S2 Racebil Såld

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#429 Post by Janne J »

Krya på dig snart Stig :#cheers:


Gjorde en enkel mall i det eminenta materialet trä för att få en känsla av hur oket hamnar:

Image

På med skivan:

Image

Hamnade hyggligt rätt i första försöket, nu blir det lite finlir med brickor innan jag har de slutgiltiga måtten.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#430 Post by Janne J »

Har funderat en del på adaptern till bromsoket, gjorde en mall i trä och sedan en i fyrkantsprofil. Måtten är inte de slutgiltiga, det har varit lite pyssel med brickor för att fintrimma mina mallar.

Image

Oket ser ut så här:

Image

Jämte mitt lager finns en firma som håller på med legotillverkning av diverse mekaniska konstruktioner.
Diskuterade mina önskemål med ägaren och fick en hel del matnyttiga tips angående material och tillverkning.
Räknade på kostnader för detta och fattade direkt att det skulle bli dyrt att låta någon specialtillverka 2 st adaptrar.

Vad gör man då?

Ebay!

Adapter till Golf Gti har väldigt många likheter med det jag vill ha, förhoppningsvis går de att modifiera så att jag blir nöjd. Beställde ett set genast:

Image
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 642
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#431 Post by gtBen »

...och här preppas det för fulla muggar :shock: Man lär ju få flytta fram både rödmarkeringen på varvräknaren och bromspunkterna väääldigt låååångt för att hänga med det här BigBlock-ekipaget 8)

Mina bromsar pallar än, luktar lite ibland men inte mer än så. Men lite bromskylning blir man allt sugen på.

Bengt :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#432 Post by Janne J »

gtBen wrote:...och här preppas det för fulla muggar :shock: Man lär ju få flytta fram både rödmarkeringen på varvräknaren och bromspunkterna väääldigt låååångt för att hänga med det här BigBlock-ekipaget 8)

Mina bromsar pallar än, luktar lite ibland men inte mer än så. Men lite bromskylning blir man allt sugen på.

Bengt :mrgreen:
Jag har så svårt att låta bli....och så är det så skoj... :mrgreen:

Bigblock är ett skönt uttryck, har ju haft jänk så begreppet är väldigt bekant men jag har inte ens tänkt på den som en Porsche 924S BigBlock, fränt! :#cheers:
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#433 Post by Janne J »

Adaptern till Golf passade sådär... några mm fel på bägge håll för min lösning, skulle nog sitta bättre med 996 ok och större skivor.

Hittade en annan istället:

Image

Som visade sig passa till 100%:

Image

Reduceringsventilen är monterad och systemet luftat, nu väntar jag bara på leverans av belägg.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#434 Post by patand »

Ser väldigt bra ut! :-D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#435 Post by Janne J »

Fick just en omgång begagnade Toyo R888 levererade via bussgods, 500:-/ st inkl frakt gick inte att motstå :mrgreen:
Däck.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users