Hade varit roligt att provköra någon gång. Jag har ju själv en S2-90 original som referens och visst märks det på prestandan att min 924 väger mindre ( 924:an väger 1140 kg just nu, har planer på att skala bort en del..)Karl Birgander wrote:Min är också chippad. (Kopia på Promaxchip vill jag minnas, varvar strax över 7000 på mätaren, men inte 7200 tror jag.)Janne J wrote:S2 motorn i min 924 är ganska rapp och nu när den är chippad med ett Fekzen 98 oktan/7200 rpm är den ännu bättre.
Är din chippad?
Min jämförelse är främst med ungefär samtida bilar med relativt lika effekt, exempelvis MB 2.3-16 och M3E30.
Men även ex Opel 150 hp GSI. Det jag menar är att det märks både positivt och negativt att det är stor volym och tunga interna delar.
Jag känner två som kört/körde MB och när de var trimmade hängde jag på rätt bra, men deras levererade mer öron-körglädje och varvvillighet.
Bara så det inte missförstås: Jag gillar verkligen S2:ans gång.
924S -88 | Janne J
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Jag bytlånar gärna bilar på träffar, men jag kommer nog inte köra med bana med PCS.
Vikt är ju skönt att bli av med, har slängt ut många kilo i vinter, men sånadäringarörsomgörbilensäkrare väger ju en del...
Din begränsning blir väl snarare när gummit ner i backen inte kan vara nog brett?
Vikt är ju skönt att bli av med, har slängt ut många kilo i vinter, men sånadäringarörsomgörbilensäkrare väger ju en del...
Din begränsning blir väl snarare när gummit ner i backen inte kan vara nog brett?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Har lite fälgar liggande som kan råda bot på detta, 4 st D90 8*16. med 225/45*16 däck blir det lite mer grepp och de får fortfarande plats i hjulhusen.Karl Birgander wrote:
Din begränsning blir väl snarare när gummit ner i backen inte kan vara nog brett?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Bra! Kör själv samma fälgmodell med 245 breda kumho.
Är tanken att tävla i framtiden? Eller clubsportbil?
Är tanken att tävla i framtiden? Eller clubsportbil?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Kul att se videon, verkar ha gått riktigt bra. Men innan det är dags att köra ännu bredare däck får du köra fortare än vad jag gör med mina smaldäck, mindre mos och tyngre bil
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Kinnekulle den 12 juni! Jag är bokad, kommer du?Cédric wrote:Kul att se videon, verkar ha gått riktigt bra. Men innan det är dags att köra ännu bredare däck får du köra fortare än vad jag gör med mina smaldäck, mindre mos och tyngre bil
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Kul rapport Janne och trevlig film!
Håller för övrigt med om att det alltid är kul att slå från underläge mot "finporscharna" med våra gamla frontmotorporschar!
Förarträning gör mer för vartiderna än några millimeter bredare däck.Cédric wrote:Men innan det är dags att köra ännu bredare däck får du köra fortare än vad jag gör med mina smaldäck, mindre mos och tyngre bil
Håller för övrigt med om att det alltid är kul att slå från underläge mot "finporscharna" med våra gamla frontmotorporschar!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Janne J wrote:
När vi vände hemåt tänkte vi på något sätt få med oss Mats 944 turbo som stod och var ledsen med ont i toppackningen, den resan kommer att få en egen berättelse...
Ok, på vägen hem stannade vi och tankade 924:an i Bjuv, Mats hittade en tom dunk i soporna och gick och fyllde den med vatten. Vi åkte vidare och Mats kom på att han ville ha en bogserlina som sista krisplan, vi stoppade strax söder om Halmstad för detta inköp.
Väl framme vid pendelparkeringen utanför Getinge fyllde vi turbon med 3 liter vatten ( Inte turbon, kylsystemet..) rekade en lämplig väg som inte innefattade E6:an upp till Varberg. Turbon startade med ett rejält vitt moln ur avgasröret och vi gav oss av norrut i sakta mak på gamla E6:an.
Mats höll järnkoll på termometern och jag bevakade avgaserna, för hög temp eller för mycket vita moln betydde på att det behövdes mera vatten.
Vi kom förbi Falkenberg innan vi gjorde ett stopp, lite påfyllning och vi gav oss av igen.
Någon kilometer senare tittar jag till på termometern i 924:an och ser att den är på väg mot rött! WTF!!
Samtidigt tänkte jag på att det kändes en söt lukt för någon minut sedan, trodde det var från Mats bil.
Ringde Mats och sa att vi måste stanna, han trodde jag drev med honom..
När vi stannat i Morup såg vi hur det rann kylarvatten ur min bil. Upp med huven och vi kunde snabbt konstatera att det gått hål på slangen mellan vattenpumpen och kylaren, en liten stråle sprutade rakt upp mot huven. I bästa MacGyver anda lindade vi slangen med eltape och satte ett spännband som tryckkompress. Mats tog den numera tomma dunken och traskade iväg mot någon form av kommunal verksamhet där han fick fylla dunken med vatten, tack dagcentralen i Morup.
Mats bil verkade klara sig hyggligt så vi bestämde oss för att fortsätta.
Vi åkte vidare men det dröjde dock inte länge innan Mats bil började gå på 3 cylindrar så vi stannade på infarten till en bondgård strax söder om Träslövsläge. Mats bor i Varberg och det var bara 5 kilometer hem till honom men vi ville inte chansa och förstöra motorn.
Bogsering var än så länge ett alternativ, jag var inte helt 100% säker på att det var en god ide med tanke på min MacGyver lagning men 5 kilometer kanske skulle funka.
Det blev ingen bogsering med 924:an, det finns inget att fästa en bogserlina i!
Vi lämnade turbon än en gång och åkte bägge två i 924:an hem till Mats för att hämta en annan bil att bogsera med. Jag kan nu upplysa om att det finns inget att fästa bogserlinan i bak på en Ford Mustang cab-67 heller, detta var den enda bil som vi hade tillgänglig.
Då så, då fanns det inget annat att göra än att vi fick ta 924:an de 5 milen hem till mig och garaget där Mats hade sin bruksbil så att han kunde köra tillbaka till Varberg och senare på kvällen tillsammans med sin sambo äntligen bogsera hem turbon. Vilken dag...
Idag rev vi av topplocket på turbon och hittade detta:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Äventyrligt värre men Mats fick ju en vältvättad kolvtopp, bara tre kvar att sota,hehe
944 85b
944S2 Racebil Såld
944S2 Racebil Såld
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Lite för händelserik dag kan tyckas...
Gissar på att du satt upp att ordna bogseringspunkt långt (längtst) upp på to-do-listan?
Är ju lämpligt att ha på en bil öht och lämpligare på en banbil.
Skönt att felet med turbon var lätthittat!
Gissar på att du satt upp att ordna bogseringspunkt långt (längtst) upp på to-do-listan?
Är ju lämpligt att ha på en bil öht och lämpligare på en banbil.
Skönt att felet med turbon var lätthittat!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Karl Birgander wrote:Lite för händelserik dag kan tyckas...
Gissar på att du satt upp att ordna bogseringspunkt långt (längtst) upp på to-do-listan?
Är ju lämpligt att ha på en bil öht och lämpligare på en banbil.
Skönt att felet med turbon var lätthittat!
Fram på 924:an finns det en jättefin ögla, till och med målad röd, snart kommer det en bak också
Brusten toppackning på 4:ans cylinder verkar inte vara ovanligt, nu ska toppen planas och samtidigt passar vi på att slipa in ventilerna och byter tätningarna. Kinnekulle 12 juni är målet.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Ser värre ut än så väl? En spricka i blocket tycks det?toyrace wrote:Äventyrligt värre men Mats fick ju en vältvättad kolvtopp, bara tre kvar att sota,hehe
Edit: Såg nu att det var nog bara packningen som gått.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Trist med motorproblem .
Måste passa på att fråga om detaljer kring hur de nya bromsarna kändes? Var det revolution eller bar en liten justering i nyanser .
Måste passa på att fråga om detaljer kring hur de nya bromsarna kändes? Var det revolution eller bar en liten justering i nyanser .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Som tur är har jag inga motorproblem, det är min kompis Mats som har problem med sin turbo.Eddie Varvstopp wrote:Trist med motorproblem .
Måste passa på att fråga om detaljer kring hur de nya bromsarna kändes? Var det revolution eller bar en liten justering i nyanser .
Bromsarna är faktiskt betydligt bättre, nu är jag den begränsande faktorn, tidigare låg jag på gränsen för vad bromsarna klarade, nu ligger gränsen längre fram än vad jag klarar. Utrymme för utveckling av mig som förare finnes...måste flytta bromspunkter..
På det hela taget upplevdes bromsarna ta en trackday med en klackspark. I min värld var det bra value for money! ( under 10k totalt )
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924S -88 | Janne J
Härlig feedback. Själv tycker jag att om jag klappar till allt med mina bromsar så låser jag upp . Men det där verkar ju riktigt lovande
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
Who is online
Users browsing this forum: No registered users