Page 1 of 33

924S -88 | Janne J

Posted: 2013-01-06 12:27:00
by Janne J
Gårdagen resulterade i en Porsche 924S 1988:

Image

Långt från en pärla, en hel del omsorg kommer att behövas:

Image

Skälet till att jag köpte den här 924:an sitter här:

Image

Nu börjar resan...:)

Janne

Re: 924S -88 Janne J

Posted: 2013-01-06 12:44:26
by Bathory
Grattis :D

Re: 924S -88 Janne J

Posted: 2013-01-06 19:37:26
by watp
Kul :#cheers: :#cheers:

Grattis till bilen :D

Mvh

/ Micke

924S -88 Janne J

Posted: 2013-01-06 20:27:18
by Gintonic
Grattis!

Re: 924S -88 Janne J

Posted: 2013-01-06 21:43:20
by Janne J
Tack så mycket :D

Bilen har inte haft ett lätt liv de senaste åren, det har varit en del vårdslöshet och kanske inte alltid helt kompetenta mekaniker inblandade.
Elsystemet går på knäna, listan på vad som inte fungerar är längre än det som funkar. En hel del spår av friska överkopplingar och kreativa lösningar finnes. Som ni såg på interiörbilden hängde det en sladd runt ratten, det var en ersättning för den ickefungerande termogivaren på kylaren. Nu var det så att sladden var i längsta laget och personen som hade gjort kopplingen virade sladden runt kopplingspedalen ett par varv ( sant!) med påföljd att pedalen inte gick tillbaka ordentligt...
Blinkersrelä saknas helt, istället hängde det ett löst relä i ett buntband under panelen, det fick sin matning från en borttagen säkring till elspeglarna.
Instrumentbelysningen är halvdöd, elfönsterhissarna fungerar bara till hälften, passagerarsidans fönster kan köras ner från passagerardörren men bara köras upp från förardörren. Förardörrens elhiss är helt död.
Jag har inte vågat trycka på knappen till takluckan ännu, vem vet hur det slutar?

Ha det gott

Janne

Re: 924S -88 Janne J

Posted: 2013-01-06 23:53:15
by taxiande
Precis som det ska vara på gamla bilar!
Inte så roligt alla gånger, men charmigt på sitt sätt!

Re: 924S -88 Janne J

Posted: 2013-01-08 17:28:42
by Janne J
Efter att ha monterat ett nytt blinkrelä och klippt bort flera meter konstiga ledningar har följande funktioner återfunnit sig:
Blinkers
Varningsblinkers
Elbackspeglar
Backljus

Nästa elproblem blir vindrutespolaren.

Uppsmörjning av lucklåsen till bakluckan gjorde också gott, nu låser bägge sidorna varje gång!

Väntar på ett paket från Utzon med bland annat nya gasfjädrar till huv och bagagelucka, det känns lite B-aktigt med en 2tum2 som stöd.

Tycker ½ ljuset är rätt klent, måste kolla eventuella spänningsfall, vägrar acceptera att min ålder skulle ha något att göra med saken..

Re: 924S -88 Janne J

Posted: 2013-01-08 17:59:55
by [Bobo]
Janne J wrote:Efter att ha monterat ett nytt blinkrelä och klippt bort flera meter konstiga ledningar har följande funktioner återfunnit sig:
Blinkers
Varningsblinkers
Elbackspeglar
Backljus

Nästa elproblem blir vindrutespolaren.

Uppsmörjning av lucklåsen till bakluckan gjorde också gott, nu låser bägge sidorna varje gång!

Väntar på ett paket från Utzon med bland annat nya gasfjädrar till huv och bagagelucka, det känns lite B-aktigt med en 2tum2 som stöd.

Tycker ½ ljuset är rätt klent, måste kolla eventuella spänningsfall, vägrar acceptera att min ålder skulle ha något att göra med saken..
Bra jobbat! :D
Någon annans hemmapulade el vill jag aldrig behöva ta i...

Tycker det stora problemet med våra bilar på vintern är att lyktorna blir skitiga fort...
Jag skulle skylla på det om jag var du om det skulle visa sig vara bra matning... :wink:

Bobo

Re: 924S -88 Janne J

Posted: 2013-01-08 18:09:36
by Ragnar Joensen
Janne J wrote:...
Väntar på ett paket från Utzon med bland annat nya gasfjädrar till huv och bagagelucka, det känns lite B-aktigt med en 2tum2 som stöd.
..
Ett tips, när du skall byta/montera gasfjädrar till huven: Se till att du inte lyfter huven så mycket att den kommer i kontakt med vindrutan. Det kan skapa början till sprickbildning i vindrutan och det vill man inte ha.

Re: 924S -88 Janne J

Posted: 2013-01-08 19:04:16
by Lilja
Ragnar Joensen wrote:
Janne J wrote:...
Väntar på ett paket från Utzon med bland annat nya gasfjädrar till huv och bagagelucka, det känns lite B-aktigt med en 2tum2 som stöd.
..
Ett tips, när du skall byta/montera gasfjädrar till huven: Se till att du inte lyfter huven så mycket att den kommer i kontakt med vindrutan. Det kan skapa början till sprickbildning i vindrutan och det vill man inte ha.
Ja försök hellre att dra ihop dom och linda någon stråltråd runt eller så så att dom hålls ihopa.
Jag gjorde detta när jag skulle byta på S2an, spräckte rutan alltså. Som tur va så var denna rutan redan spräckt.

Re: 924S -88 Janne J

Posted: 2013-01-08 19:10:32
by Janne J
Goda råd, tackar så mycket.

Re: 924S -88 Janne J

Posted: 2013-01-08 22:59:07
by taxiande
Tycker ½ ljuset är rätt klent, måste kolla eventuella spänningsfall, vägrar acceptera att min ålder skulle ha något att göra med saken..



Nya reflektorer kostar inte mycket(samma som till golf1).
Även om dom ser ok ut så blir dom matta med åren...

Re: 924S -88 Janne J

Posted: 2013-01-09 05:56:00
by Janne J
taxiande wrote:

Nya reflektorer kostar inte mycket(samma som till golf1).
Även om dom ser ok ut så blir dom matta med åren...
Då blir det nya reflektorer och kvalitetslampor också.
Tack för hjälpen.

Janne

Re: 924S -88 Janne J

Posted: 2013-01-10 10:02:04
by Janne J
Tittar efter lämpliga fälgar, skulle gärna åka på 17" men inte överdrivet breda. Har lånat 2 st 7*17 ET55 från en 996:a för att kolla frigången. De breddar ju lite mer inåt än originalet och jag funderar på om det kan bli för lite marginal till fjäderbenet fram. Att lägga dit en 3 mm spacer är ett alternativ men jag skulle gärna undvika det om det går.

Originalfälgen har en backspace på 15 cm och 996 fälgen 15,5 cm.

Tänkte köra med förhållandevis smala däck typ 205/50, och samma fälgbredd och däck runt om.
Viktbalansen ligger runt 50/50 och jag har inte överdrivet stor motoreffekt så jag tror att samma dimension fram och bak kan funka bra.

996 fälgen har ju också den trevliga egenskapen att inte väga mer än 9,4 kg.

Tips och råd från er uppskattas.

Janne

924S -88 Janne J

Posted: 2013-01-10 10:07:18
by Freddie_81
Jag har perfekta fälgar till dig. 7" breda cup 1:or. Nu sitter de iof helt oanvända goodyear f1 225/45 på kanske i bredaste laget. Men de funkar fint på 944. ET är 52 har jag för mig.
För övrigt är de 5 st fälgar.