924S -88 | Janne J
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -88 Janne J
Jag har ju också tänkt att köra 7" ET55 fram och 225/50 däck, dock 16" (men det skall inte spela någon större roll eftersom bekymret nog blir däcket).
Men jag kan nog få samma bekymmer som du har på bilden, och även mer om jag kör med camber på t.ex. -3 grader, eftersom hjulet kommer att luta mer inåt än fjäderbenet gör.
Varför vill du inte ha spacers ?
I mitt fall blir det inte aktuell med större hjul än 16" eftersom de blir för tunga och däcken för dyra.
Men jag kan nog få samma bekymmer som du har på bilden, och även mer om jag kör med camber på t.ex. -3 grader, eftersom hjulet kommer att luta mer inåt än fjäderbenet gör.
Varför vill du inte ha spacers ?
I mitt fall blir det inte aktuell med större hjul än 16" eftersom de blir för tunga och däcken för dyra.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 Janne J
Ragnar Joensen wrote:Men jag kan nog få samma bekymmer som du har på bilden, och även mer om jag kör med camber på t.ex. -3 grader, eftersom hjulet kommer att luta mer inåt än fjäderbenet gör.
Varför vill du inte ha spacers ?
När jag har möjlighet att välja fälg så vill jag helst slippa spacers. Det blir mindre gänga till hjulbultarna ( om man inte byter till längre bultar ) och navstyrningen till fälgen blir mindre, därför undviker jag helst spacers. Har kört med 25 mm spacer på en annan bil så jag vet att det kan fungera
Camber på -3º , ganska brutalt, ska du köra slalom/konbana?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -88 Janne J
Just centrumstyrningen är jag också lite bekymrad över.
Tanken är använda till bilen till just slalom/konbana och bankörning.Janne J wrote:...
Camber på -3º , ganska brutalt, ska du köra slalom/konbana?
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -88 Janne J
-3 är rätt lagom för en standardbetonad bil som ska köra bana med rdäck. Det är ungefär det jag fått av att köra med maxinställningen nere vid fjäderbenet. Det gör en jäkla skillnad för platsen mot fjäderbenet, flera cm.Ragnar Joensen wrote:Just centrumstyrningen är jag också lite bekymrad över.
Tanken är använda till bilen till just slalom/konbana och bankörning.Janne J wrote:...
Camber på -3º , ganska brutalt, ska du köra slalom/konbana?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -88 Janne J
Hur menar du flera cm ?Cédric wrote:... Det gör en jäkla skillnad för platsen mot fjäderbenet, flera cm.
Trycks hjulet in mot fjäderbenet med flera cm vid -3 grader, eller är det nått annat ?
Om så är fallet, är det ju helt kört med ET55 på fälgarna fram, och nog mer ET20 eller nått sånt man skall ha.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 Janne J
Varde ljus! Åtminstone i mittkonsollen, nu är det bara den ena lampan i hastighetsmätaren kvar sedan lyser hela panelen.
Gasfjädrarna till baklucka och huv är bytta, vilken trevlig funktion det blev när man trycker på knappen för att öppna bagageluckan och den glider upp med ett lågt väsande.
Har fortfarande inte bestämt om jag ska använda 996 fälgar eller inte. Utseendet är helt ok även om jag hellre hade haft en uppsättning snygga BBS.
Så här ser de ut:
Gasfjädrarna till baklucka och huv är bytta, vilken trevlig funktion det blev när man trycker på knappen för att öppna bagageluckan och den glider upp med ett lågt väsande.
Har fortfarande inte bestämt om jag ska använda 996 fälgar eller inte. Utseendet är helt ok även om jag hellre hade haft en uppsättning snygga BBS.
Så här ser de ut:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Re: 924S -88 Janne J
Jag tror att 996-fälgarna kommer se för svulstiga ut till den slanka 924-karossen. BBS, som du var inne på, hade nog varit ett snyggare alternativ.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 Janne J
Jag är osäker, här är en risig bild på bara fälgen på bilen:Anton N wrote:Jag tror att 996-fälgarna kommer se för svulstiga ut till den slanka 924-karossen. BBS, som du var inne på, hade nog varit ett snyggare alternativ.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 Janne J
Tog en morgonrunda med Porschen idag, det känns som en bonus att ha en rolig bil som är försedd med vinterdäck. Småvägarna neråt Björketorp-Tostared är precis lagom kurviga och på en söndagsmorgon även ganska folktomma.
Bilen fortsätter att övertyga och imponera, balansen är underbar och motorn levererar på ett sätt som jag inte förväntar mig från en 4:a på 2,5 liter. Den är förvånansvärt tight i chassiet men det kommer ändå en omgång nya stötdämpare och bussningar.
Det enda smolket är körställning/ratt, jag måste sitta med lite för böjda ben för att nå ratten bra, och då tar låren i underdelen av ratten. Här finns utrymme för förbättringar.
Kompisen blev inspirerad av mitt Porscheköp och köpte och hämtade själv en 944:a igår, ska ner och titta på den ikväll.
Bilen fortsätter att övertyga och imponera, balansen är underbar och motorn levererar på ett sätt som jag inte förväntar mig från en 4:a på 2,5 liter. Den är förvånansvärt tight i chassiet men det kommer ändå en omgång nya stötdämpare och bussningar.
Det enda smolket är körställning/ratt, jag måste sitta med lite för böjda ben för att nå ratten bra, och då tar låren i underdelen av ratten. Här finns utrymme för förbättringar.
Kompisen blev inspirerad av mitt Porscheköp och köpte och hämtade själv en 944:a igår, ska ner och titta på den ikväll.
Last edited by Janne J on 2013-01-13 12:15:49, edited 1 time in total.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Re: 924S -88 Janne J
Hmm, såg definitivt bättre ut än vad jag hade föreställt mig... Kanske inte vore så dumt ändå.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -88 Janne J
Själv tycker jag inte 996 fälgarna passa särskilt bra, men alla får göra som dom vill
Ett tips är att flytta bak ratten, det ger sjukt mycket bättre sittställning och mycket mer plats för knäna. Antingen med en annan ratt+spejser eller bygga om orginalratten (se Berands 931 tråd). Fixar du det kommer det bli ännu roligare att köra bil
Ett tips är att flytta bak ratten, det ger sjukt mycket bättre sittställning och mycket mer plats för knäna. Antingen med en annan ratt+spejser eller bygga om orginalratten (se Berands 931 tråd). Fixar du det kommer det bli ännu roligare att köra bil
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 Janne J
Bra tips, ska kolla 931 tråden. Det skulle vara lite coolt att behålla originalet, bara modifiera djupet några centimeter.Cédric wrote:Själv tycker jag inte 996 fälgarna passa särskilt bra, men alla får göra som dom vill
Ett tips är att flytta bak ratten, det ger sjukt mycket bättre sittställning och mycket mer plats för knäna. Antingen med en annan ratt+spejser eller bygga om orginalratten (se Berands 931 tråd). Fixar du det kommer det bli ännu roligare att köra bil
Fälgarna är bara blingfälgar när bilen går på gata, så här ser det ut med däck: När det blir lite seriösare användning kommer det att bli andra hjul som är mer lämpade för ändamålet.
Här är en snygg fälg som jag har en uppsättning av, tyvärr är ET lite på gränsen:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 Janne J
Hade en ful skada vid höger bakhjul:
Kapar bort rostig plåt:
Hittar att innerskärmkanten delvis består av karosserikitt.
Kapar rent och blästrar bort ytrost:
Bygger upp ny innerskärm och fixar till en ny bit skärmkant.
Misstänkte att det var en gammal krockskada då svetsarna i hjulhuskanten inte såg fabriksmässiga ut.Kapar bort rostig plåt:
Hittar att innerskärmkanten delvis består av karosserikitt.
Kapar rent och blästrar bort ytrost:
Bygger upp ny innerskärm och fixar till en ny bit skärmkant.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
924S -88 Janne J
Snyggt jobbat! Ska du lacka hela bilen senare. Eller håller du dig till de du lagat bara?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -88 Janne J
Har en del bucklor och andra skador runtom bilen som måste fixas först. Har inte tänkt att hellackera men vi får se vad min kompis billackeraren säger, " under list" skulle vara en tänkbar möjlighet om det passar.
Den får inte bli för fin, jag vet hur det är när en bil är så där äckligt bra i passform och lack, då vågar man knappt använda den. Det är därför jag köpte den här bilen, för att köra och ha skoj, ribban ska ligga på en lagomnivå vad det gäller lack, annat är det med chassie-bromsar-motor där ska det funka till 100%.
Den får inte bli för fin, jag vet hur det är när en bil är så där äckligt bra i passform och lack, då vågar man knappt använda den. Det är därför jag köpte den här bilen, för att köra och ha skoj, ribban ska ligga på en lagomnivå vad det gäller lack, annat är det med chassie-bromsar-motor där ska det funka till 100%.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
Who is online
Users browsing this forum: No registered users