924S -88 | Janne J

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#16 Post by Ragnar Joensen »

Jag har ju också tänkt att köra 7" ET55 fram och 225/50 däck, dock 16" (men det skall inte spela någon större roll eftersom bekymret nog blir däcket).

Men jag kan nog få samma bekymmer som du har på bilden, och även mer om jag kör med camber på t.ex. -3 grader, eftersom hjulet kommer att luta mer inåt än fjäderbenet gör.

Varför vill du inte ha spacers ?

I mitt fall blir det inte aktuell med större hjul än 16" eftersom de blir för tunga och däcken för dyra.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#17 Post by Janne J »

Ragnar Joensen wrote:Men jag kan nog få samma bekymmer som du har på bilden, och även mer om jag kör med camber på t.ex. -3 grader, eftersom hjulet kommer att luta mer inåt än fjäderbenet gör.

Varför vill du inte ha spacers ?

När jag har möjlighet att välja fälg så vill jag helst slippa spacers. Det blir mindre gänga till hjulbultarna ( om man inte byter till längre bultar ) och navstyrningen till fälgen blir mindre, därför undviker jag helst spacers. Har kört med 25 mm spacer på en annan bil så jag vet att det kan fungera :wink:

Camber på -3º , ganska brutalt, ska du köra slalom/konbana?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#18 Post by Ragnar Joensen »

Just centrumstyrningen är jag också lite bekymrad över.
Janne J wrote:...
Camber på -3º , ganska brutalt, ska du köra slalom/konbana?
Tanken är använda till bilen till just slalom/konbana och bankörning.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#19 Post by Cédric »

Ragnar Joensen wrote:Just centrumstyrningen är jag också lite bekymrad över.
Janne J wrote:...
Camber på -3º , ganska brutalt, ska du köra slalom/konbana?
Tanken är använda till bilen till just slalom/konbana och bankörning.
-3 är rätt lagom för en standardbetonad bil som ska köra bana med rdäck. Det är ungefär det jag fått av att köra med maxinställningen nere vid fjäderbenet. Det gör en jäkla skillnad för platsen mot fjäderbenet, flera cm.

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#20 Post by Ragnar Joensen »

Cédric wrote:... Det gör en jäkla skillnad för platsen mot fjäderbenet, flera cm.
Hur menar du flera cm ?

Trycks hjulet in mot fjäderbenet med flera cm vid -3 grader, eller är det nått annat ?

Om så är fallet, är det ju helt kört med ET55 på fälgarna fram, och nog mer ET20 eller nått sånt man skall ha.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#21 Post by Janne J »

Varde ljus! Åtminstone i mittkonsollen, nu är det bara den ena lampan i hastighetsmätaren kvar sedan lyser hela panelen.
Gasfjädrarna till baklucka och huv är bytta, vilken trevlig funktion det blev när man trycker på knappen för att öppna bagageluckan och den glider upp med ett lågt väsande.

Har fortfarande inte bestämt om jag ska använda 996 fälgar eller inte. Utseendet är helt ok även om jag hellre hade haft en uppsättning snygga BBS.
Så här ser de ut:
Fälg1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#22 Post by Anton N »

Jag tror att 996-fälgarna kommer se för svulstiga ut till den slanka 924-karossen. BBS, som du var inne på, hade nog varit ett snyggare alternativ.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#23 Post by Janne J »

Anton N wrote:Jag tror att 996-fälgarna kommer se för svulstiga ut till den slanka 924-karossen. BBS, som du var inne på, hade nog varit ett snyggare alternativ.
Jag är osäker, här är en risig bild på bara fälgen på bilen:
Fälg2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#24 Post by Janne J »

Tog en morgonrunda med Porschen idag, det känns som en bonus att ha en rolig bil som är försedd med vinterdäck. Småvägarna neråt Björketorp-Tostared är precis lagom kurviga och på en söndagsmorgon även ganska folktomma.
Bilen fortsätter att övertyga och imponera, balansen är underbar och motorn levererar på ett sätt som jag inte förväntar mig från en 4:a på 2,5 liter. Den är förvånansvärt tight i chassiet men det kommer ändå en omgång nya stötdämpare och bussningar.
Det enda smolket är körställning/ratt, jag måste sitta med lite för böjda ben för att nå ratten bra, och då tar låren i underdelen av ratten. Här finns utrymme för förbättringar.

Kompisen blev inspirerad av mitt Porscheköp och köpte och hämtade själv en 944:a igår, ska ner och titta på den ikväll.
Last edited by Janne J on 2013-01-13 12:15:49, edited 1 time in total.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#25 Post by Anton N »

Hmm, såg definitivt bättre ut än vad jag hade föreställt mig... Kanske inte vore så dumt ändå.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#26 Post by Cédric »

Själv tycker jag inte 996 fälgarna passa särskilt bra, men alla får göra som dom vill :)

Ett tips är att flytta bak ratten, det ger sjukt mycket bättre sittställning och mycket mer plats för knäna. Antingen med en annan ratt+spejser eller bygga om orginalratten (se Berands 931 tråd). Fixar du det kommer det bli ännu roligare att köra bil :)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#27 Post by Janne J »

Cédric wrote:Själv tycker jag inte 996 fälgarna passa särskilt bra, men alla får göra som dom vill :)

Ett tips är att flytta bak ratten, det ger sjukt mycket bättre sittställning och mycket mer plats för knäna. Antingen med en annan ratt+spejser eller bygga om orginalratten (se Berands 931 tråd). Fixar du det kommer det bli ännu roligare att köra bil :)
Bra tips, ska kolla 931 tråden. Det skulle vara lite coolt att behålla originalet, bara modifiera djupet några centimeter.

Fälgarna är bara blingfälgar när bilen går på gata, så här ser det ut med däck:
Fälg3.jpg
När det blir lite seriösare användning kommer det att bli andra hjul som är mer lämpade för ändamålet.
Här är en snygg fälg som jag har en uppsättning av, tyvärr är ET lite på gränsen:
Fälg4.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#28 Post by Janne J »

Hade en ful skada vid höger bakhjul:
Rost1.jpg
Misstänkte att det var en gammal krockskada då svetsarna i hjulhuskanten inte såg fabriksmässiga ut.

Kapar bort rostig plåt:
Rost2.jpg


Hittar att innerskärmkanten delvis består av karosserikitt.
Rost3.jpg
Kapar rent och blästrar bort ytrost:
Rost4.jpg
Bygger upp ny innerskärm och fixar till en ny bit skärmkant.
Rost5.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

924S -88 Janne J

#29 Post by Freddie_81 »

Snyggt jobbat! Ska du lacka hela bilen senare. Eller håller du dig till de du lagat bara?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#30 Post by Janne J »

Har en del bucklor och andra skador runtom bilen som måste fixas först. Har inte tänkt att hellackera men vi får se vad min kompis billackeraren säger, " under list" skulle vara en tänkbar möjlighet om det passar.

Den får inte bli för fin, jag vet hur det är när en bil är så där äckligt bra i passform och lack, då vågar man knappt använda den. Det är därför jag köpte den här bilen, för att köra och ha skoj, ribban ska ligga på en lagomnivå vad det gäller lack, annat är det med chassie-bromsar-motor där ska det funka till 100%.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users