924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#436 Post by Cédric »

Riktigt kul att läsa om dina äventyr, bra gjort,.köra fort och försvara samtidigt är ganska svårt upptäckte jag på min första tävling :) Kanske du får snegla på ett lithiumbatteri, då får du en jäkla snurr på startmotorn, och det väger som om det vore i kartong, kan cranka bra länge på mitt 12ah från topend, inte billigt dock..

Du får gnugga på och försöka hitta dom där sekunderna till nästa år :), jämförde med en decenium gammal logg från min bil och i dom flesta kurvorna är mitt Vmin liknande eller ett par km högre(tex 82 mjölby,63 i f2, 68 sista kurvan), borde gå att hämta lite där, men hastigheten på rakorna var min långt därifrån, då va min motor helt orginal och mäktade inte med mer än 176 på långa rakan, bra fjong i din maskin helt klart!

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#437 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-10-05 18:11:48Riktigt kul att läsa om dina äventyr, bra gjort,.köra fort och försvara samtidigt är ganska svårt upptäckte jag på min första tävling :) Kanske du får snegla på ett lithiumbatteri, då får du en jäkla snurr på startmotorn, och det väger som om det vore i kartong, kan cranka bra länge på mitt 12ah från topend, inte billigt dock..

Du får gnugga på och försöka hitta dom där sekunderna till nästa år :), jämförde med en decenium gammal logg från min bil och i dom flesta kurvorna är mitt Vmin liknande eller ett par km högre(tex 82 mjölby,63 i f2, 68 sista kurvan), borde gå att hämta lite där, men hastigheten på rakorna var min långt därifrån, då va min motor helt orginal och mäktade inte med mer än 176 på långa rakan, bra fjong i din maskin helt klart!
Tackar Cedric. Det är kul att lära sig att köra på sätt man aldrig behövt göra innan, även om det inte är med dem som är snabbast på banan.
Inför nästa säsong är kraftigt batteri och bättre kylning ett måste. Det lutar åt ett sånt här från Wiborg som passar i min batterihållare - https://www.wiborg-engineering.se/produ ... acing-16ah . Sedan en S2- eller kina-kylare med en spalfläkt på det som man kan flippa på när man vill, då kan jag antingen köa med motorn på- eller avstängd utan att behöva lita till utomstående hjälp.

Image
Här är 3 loggar från testbanan.
1:a är med lång splitter och aluminiumvingen
2:a är med kortare splitter och lite uppställd 968-vinge
3:e är med nerställd 968-vinge (och gatdäck).
Tänk att det skiljer nästan 4 sekunder mellan 100-200km/h, och på 175m kortare sträcka!.
3:an körde jag för att kunna jämföra med när VEMS motorstyrsystemet åkt i.
Kanske jag ska köra med den korta gummivingen på långa banor som Anderstorp och Mantorp?

Image
En proffsbild från Mikael Palmqvist från Track Monday

Image

Image

Image
och 3 proffsbilder från photobyrobban, också från Track Monday


och en skakig racechrono inboard från Track Monday, det ligger även uppe en stabilt filmad snutt med GoPro på kanalen


Image
och även 2 fina bilder som P.P. tagit från när jag testade den på en konbana i början av september med Kalmar Sportvagnsklubb . Den funkade verkligen inget vidare där nu med allt köande och kalla däck, och hela bilen kändes ”tippig” och malplacerad där.

Image
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#438 Post by gtBen »

Och så klart filmen från race2 med pcsr, jag klippte in texten från youtube-beskrivningen så man slipper se igenom alla 28minuter


2 laps warm up and line up
4:34 rolling start, me starting dead last to the left (with an empty space ahead)
some action in the first 2 laps
then 11 laps with action in my mirrors only
25:08 finish
27:30 parc ferme
P8 of 11, best laptime 1:33,56 in 3rd lap
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#439 Post by Cédric »

Jag tror att skillnaderna i dina accmätningar beror på något annat än vikt/aero :) . För att få en siffra på det gjorde jag en varvtidssimulering på gelleråsen med min bil och ca 200hk. Om man skulle öka Cd koefficienten rätt dramatiskt från 0,35->0,4 så slår det ca 0,3 sekunder på hela varvet. Skulle man slänga ut 30kg från bilen skulle det ge ca 0,55s på ett helt varv. En bra vingprofil som jobbar i sitt tänkta arbetsområde blir svårslaget då drag/downforce förhållandet är ganska stort normalt sett. Sen är det extra svårt såsom du har vingen, det är nog väldigt lätt att stalla vingen när den sitter så nära bakluckan och den bakre kanten, som det ser ut så saknar du också den undre delen på vingen (Se bilden), vilken troligtvis är rätt viktigt för att inte luften ska släppa på undersidan av vingen.
stallwing.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#440 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-10-06 08:59:53 Jag tror att skillnaderna i dina accmätningar beror på något annat än vikt/aero :) . För att få en siffra på det gjorde jag en varvtidssimulering på gelleråsen med min bil och ca 200hk. Om man skulle öka Cd koefficienten rätt dramatiskt från 0,35->0,4 så slår det ca 0,3 sekunder på hela varvet. Skulle man slänga ut 30kg från bilen skulle det ge ca 0,55s på ett helt varv. En bra vingprofil som jobbar i sitt tänkta arbetsområde blir svårslaget då drag/downforce förhållandet är ganska stort normalt sett. Sen är det extra svårt såsom du har vingen, det är nog väldigt lätt att stalla vingen när den sitter så nära bakluckan och den bakre kanten, som det ser ut så saknar du också den undre delen på vingen (Se bilden), vilken troligtvis är rätt viktigt för att inte luften ska släppa på undersidan av vingen.
stallwing.JPG
Ok, katalysatorn är borttagen med 3,5-4kg viktbesparing och nån pålle till. Vanliga besiktningshjulen kanske är ytterligare 10kg lättare. Lägger man ihop all minskad vikt kan det inte överstiga 20kg. Jag förstår inte riktigt vad jag mer kan ha gjort utan att vara medveten om det ...som gör bilen så snabb :!: jag har inte lagt nån dynamitgubbe i tanken heller :mrgreen:
Stall:ad vinge :shock: borde inte det göra att bilen får långsammare acceleration och att varvtiderna skulle öka efter mina justeringar av vingbladets vinkel :?:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#441 Post by gtBen »

I god tid till Jul kommer här min önskelista för bilen inför nästa säsong:

* byta motorstyrsystem till VEMS och mappa bilen med det.
* byta till ett kraftigt lithiumbatteri.
* byta ut kylare och fläkt till nya/ större/ modernare.
* byta till tak helt i glasfiber. Nu sitter takplåten och plåtförstärkningarna kvar efter targa-taket, och det är bara själva targa-luckan som är bytt mot ett plastskal.
* ta bort stålplåten ovanför tanken och ersätta med aluminium, samt "lägga igen" reservhjulsbaljan.
* byta ut röret hjulupphängningen sitter monterad i till en betydligt lättare variant.
* lägga energi på att få till dörrar som är lätta att stänga även om det blir på bekostnad av några kg.
* sätta dit led-lager fram och bak på främre bärarmarna.
* bredda 2 fälgar till 9" så jag kan köra med 245-däck bak istället för de 225:or som jag kör med idag.
* få till en bil som ligger än närmare klassgränsen 5kg/hk.

glömde lägga till
* skaffa diffbroms eller växellåda med diffbroms
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#442 Post by gtBen »

Nu får denna säsongen anses avslutad.
Det har nästan varit för mycket i år med totalt 25 dagar körning/tävling på bana/ ringen/ konbana/ superstage/ slalom, + cirka extra 10 res-dagar i samband med körningarna. Det har varit en riktig motivationshöjare att äntligen tävla på riktigt på bana, och 924:an känns så rätt för det att jag inte skulle ha velat börja med något annat som var snabbt på riktigt. Jag har inte känt någon press alls, förutom möjligen första deltävlingarna på Anderstorp där jag innerligt hoppades att jag inte skulle ställa till med något ...typ ett stort oljespill eller något annat som skulle förskjuta hela tidsschemat för hela Carrera Cup-dagen :shock:
Men allt har gått bra, på typ en folkrace-budget har jag ändå kört bilen för fullt ända in i kaklet i alla 6 deltävlingar jag ställde upp i. Visst har jag blivit omkörd/varvad av snabbare förare/bilar, men jag har fått kämpa mot och köra ifrån liknande bilar i klasser både under och över den jag själv kört i. Det har varit så jäkla kul, och kan verkligen rekommenderas att göra nån gång i livet :mrgreen:
Likaså att köra på Nurburgring, friheten att kunna dra sitt kort vid bommen och sen köra så snabbt man kan är oslagbar 8) ...och hittills har jag åkt hem med hel bil även om det vara "nära på" en annan utgång vid senaste besöket pga jag åkte in i ett oljespill :shock:

Idag var första mek-passet i garaget inför nästa säsong.
Det blev mest städning och flyttning av 18 hjul med R-däck till källargaraget där de får en bättre vinterförvaring, jag har skaffat ett gäng rullbrädor och de gör livet lite lättare ...rekommenderas

Image
tog också en runda till kommunens återvinningsstation och vägde bilen ...1040kg med nästan kvarts tank och mig på vågen, vågen vägde mellan 1060 och 1040 men stannade på 1040 när jag stod still.

Image
sedan plockade jag runt med fälgar och hittade fina/coola kandidater för att breddas till 9" ...när såg nån senast JP SlotMags på en 924:a :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#443 Post by Cédric »

kul önskelista!

Vilka ledlager kikar du på, köpa eller fixa ihop nåt själv?

Skulle råda dig att kika på om du kan fixa nåt liknande det inringade på bilden ovan under vintern, det kommer båda hjälpa vingens funktion och få luften att följa taket bättre hela vägen=lägre drag. Stal en bild från en YTfilm där dom gjorde en del avancerat aeroarbete på en supra, Där kan du se hur dom gjort med bakluckans avslut för att få det att lira med en (rätt extrem) vinge, så mycket behövs kanske inte om du kör med riktigt låga vinklar på vingen men man ser iden, det var nog så orginalbiten är tänkt att fungera, men det är bra att hålla kolla på vingens vinkel i förhållande till bakluckans lutning för att det inte ska bli för mycket, ganska lätt hänt såsom våra bakluckor ser ut.

Imponerande att bilen funkat så bra med såpass mycket körning!

Sist jag kollade så var det nästan billigare att köpa custom braid hjul med exakt den bredd och ET som jag ville jämfört med att bredda och lacka ett par fälgar. Dom enklare Braid hjulen var inte superlätta dock..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#444 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-10-10 14:16:28 kul önskelista!

Vilka ledlager kikar du på, köpa eller fixa ihop nåt själv?

Skulle råda dig att kika på om du kan fixa nåt liknande det inringade på bilden ovan under vintern, det kommer båda hjälpa vingens funktion och få luften att följa taket bättre hela vägen=lägre drag. Stal en bild från en YTfilm där dom gjorde en del avancerat aeroarbete på en supra, Där kan du se hur dom gjort med bakluckans avslut för att få det att lira med en (rätt extrem) vinge, så mycket behövs kanske inte om du kör med riktigt låga vinklar på vingen men man ser iden, det var nog så orginalbiten är tänkt att fungera, men det är bra att hålla kolla på vingens vinkel i förhållande till bakluckans lutning för att det inte ska bli för mycket, ganska lätt hänt såsom våra bakluckor ser ut.

Imponerande att bilen funkat så bra med såpass mycket körning!

Sist jag kollade så var det nästan billigare att köpa custom braid hjul med exakt den bredd och ET som jag ville jämfört med att bredda och lacka ett par fälgar. Dom enklare Braid hjulen var inte superlätta dock..
Dock så är det bara en önskelista, jag lär inte hinna få tag i allt eller hinna med allt.
Jag har inte "läst på" om vilka som säljer ledlager än, förutom https://en.9xx-parts.com/product/1037/caster-block och design911 och Elephantracing.
Egentligen är jag nöjd med 968-vingen bak som den är nu, och det var med mening jag inte köpte bling-listerna till vingen :roll: men kanske ändå sparar nåt kg och sätter tillbaka gummivingen ...så slipper jag fundera på inställning.
JP-fälgarna 7" vägde in ett knappt hekto under telefon 7", och jag behöver inte använda så mycket spacer som på telefonisarna. Förra gången kostade breddningen 2k/fälg, plus att jag vill ha lite andra jobb gjorda på dem. Det blir jäkligt cool med slotmags 8) och antingen vanliga r-däck 245x15 eller med Michelin TB5R+ 23/60x15.
Jag har "bara" kört 3 superstage + 4 test- och träningsdagar på bana + 3 tävlingsdagar + 1 konbana = 11 dagar med 924:an. Det enda strulet är att jag fått starta den med starthjälp och att den gått varm vid kökörning, vardera ett par gånger.

Idag installerade jag VEMS:et, men jag och Magnus lyckades inte få det att få kontakt med laptopen ...men jag ska kolla en sak imorgon innan jag börjar meka i kontaktdonen.

edit: det var en till superstage, så 11 körningar med bilen i år
Last edited by gtBen on 2023-10-12 12:52:23, edited 1 time in total.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#445 Post by Eddie Varvstopp »

Jättekul att läsa rapporterna!
Jag är rätt imponerad över den låga vikten :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#446 Post by gtBen »

Eddie Varvstopp wrote: 2023-10-11 13:34:03Jättekul att läsa rapporterna!
Jag är rätt imponerad över den låga vikten :D
Tack Edvin
1040kg bil minus 80kg för mig och 10kg bränsle = 950kg tom bil. Men då var inte de tyngre rejs-hjulen monterade.

Jag hoppas jag kan mappa motorn med vems styrsystem till 200hk på naven, och då få det uppräknat med 10% till 220hk på motorn. 220hk x 5kg/hk blir 1100kg, minus 50kg rabatt för att jag saknar abs = ny målgångsvikt 1050kg. Årets målgångsvikt har varit 1005kg, en vikt som jag har överstigit rejält.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#447 Post by Cédric »

gtBen wrote: 2023-10-10 22:45:38
Cédric wrote: 2023-10-10 14:16:28 kul önskelista!

Vilka ledlager kikar du på, köpa eller fixa ihop nåt själv?

Skulle råda dig att kika på om du kan fixa nåt liknande det inringade på bilden ovan under vintern, det kommer båda hjälpa vingens funktion och få luften att följa taket bättre hela vägen=lägre drag. Stal en bild från en YTfilm där dom gjorde en del avancerat aeroarbete på en supra, Där kan du se hur dom gjort med bakluckans avslut för att få det att lira med en (rätt extrem) vinge, så mycket behövs kanske inte om du kör med riktigt låga vinklar på vingen men man ser iden, det var nog så orginalbiten är tänkt att fungera, men det är bra att hålla kolla på vingens vinkel i förhållande till bakluckans lutning för att det inte ska bli för mycket, ganska lätt hänt såsom våra bakluckor ser ut.

Imponerande att bilen funkat så bra med såpass mycket körning!

Sist jag kollade så var det nästan billigare att köpa custom braid hjul med exakt den bredd och ET som jag ville jämfört med att bredda och lacka ett par fälgar. Dom enklare Braid hjulen var inte superlätta dock..
Dock så är det bara en önskelista, jag lär inte hinna få tag i allt eller hinna med allt.
Jag har inte "läst på" om vilka som säljer ledlager än, förutom https://en.9xx-parts.com/product/1037/caster-block och design911 och Elephantracing.
Egentligen är jag nöjd med 968-vingen bak som den är nu, och det var med mening jag inte köpte bling-listerna till vingen :roll: men kanske ändå sparar nåt kg och sätter tillbaka gummivingen ...så slipper jag fundera på inställning.
JP-fälgarna 7" vägde in ett knappt hekto under telefon 7", och jag behöver inte använda så mycket spacer som på telefonisarna. Förra gången kostade breddningen 2k/fälg, plus att jag vill ha lite andra jobb gjorda på dem. Det blir jäkligt cool med slotmags 8) och antingen vanliga r-däck 245x15 eller med Michelin TB5R+ 23/60x15.
Jag har "bara" kört 3 superstage + 4 test- och träningsdagar på bana + 3 tävlingsdagar + 1 konbana = 11 dagar med 924:an. Det enda strulet är att jag fått starta den med starthjälp och att den gått varm vid kökörning, vardera ett par gånger.

Idag installerade jag VEMS:et, men jag och Magnus lyckades inte få det att få kontakt med laptopen ...men jag ska kolla en sak imorgon innan jag börjar meka i kontaktdonen.

edit: det var en till superstage, så 11 körningar med bilen i år
Har du stålbärarmar fram? Enda grejerna jag hittat till stålbärarmarna är racers edge https://www.paragon-products.com/Spheri ... mc2500.htm

Tyvärr kostar det 627usd vilket med dagens dollarkurs och tull+moms kommer bli en väldigt onajs summa pengar. Som gjort att jag tappade intresset lite, och att min motor inte fungerar förstås.

Jag tror inte alls att 968 vingen är så tokig om man använder den rätt, anledningen till att jag är lite besvärlig är att beroende på vingprofil kan det vara ca 3 ggr mer downforce som skapas av undersidan av vingen jmf med ovansidan, om den är stallad pga tex bakluckans utformning så går du potentiellt mist om en del av funktionen. :)

När jag kollade svenska priser 2020 så skulle en 8x16 Braid fullrace med mitt önskade ET 52 kosta 2499/st, starkare och lättare smidda fälgar dyrare förstås. Lär ju dock ha gått upp i pris som så mycket annat, speciellt med den värdelösa svenska kronan. Har aldrig sett slotmags i 5x130, var kommer dom ifrån?

Borde bli kanon om ni får ordning på sprutet och kan få en bra mappning av det i bromsbänken!

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#448 Post by safe »

Går det byta från stål till aluminiumarmar, eller passar inte spindlarna då?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#449 Post by Cédric »

safe wrote: 2023-10-13 12:09:13 Går det byta från stål till aluminiumarmar, eller passar inte spindlarna då?
Då får man andra nackdelar som dyra kulleder som är inpressade och jobbiga att byta. Har sett en del som rejsar med 944or i usa byta till stålarmar istället av olika anledningar. :) Men jag tror att det ska gå om man vill

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#450 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-10-13 10:30:44Har du stålbärarmar fram? Enda grejerna jag hittat till stålbärarmarna är racers edge https://www.paragon-products.com/Spheri ... mc2500.htm

Tyvärr kostar det 627usd vilket med dagens dollarkurs och tull+moms kommer bli en väldigt onajs summa pengar. Som gjort att jag tappade intresset lite, och att min motor inte fungerar förstås.

Jag tror inte alls att 968 vingen är så tokig om man använder den rätt, anledningen till att jag är lite besvärlig är att beroende på vingprofil kan det vara ca 3 ggr mer downforce som skapas av undersidan av vingen jmf med ovansidan, om den är stallad pga tex bakluckans utformning så går du potentiellt mist om en del av funktionen. :)

När jag kollade svenska priser 2020 så skulle en 8x16 Braid fullrace med mitt önskade ET 52 kosta 2499/st, starkare och lättare smidda fälgar dyrare förstås. Lär ju dock ha gått upp i pris som så mycket annat, speciellt med den värdelösa svenska kronan. Har aldrig sett slotmags i 5x130, var kommer dom ifrån?

Borde bli kanon om ni får ordning på sprutet och kan få en bra mappning av det i bromsbänken!
Jojust det är stålbärarmar. Jag påminner mig att jag funderade mycket på det när jag bytte bärarmar senast, och då fick det ju bli de tuffaste plast/gummi-bussningarna som Powerflex kunde erbjuda istället. Det gäller nog att kolla med respektive försäljare innan man köper något, då jag är tveksam att grejorna passar. Det får bli en senare fråga.

968-vinge ...använd rätt :shock: haha, litar du inte på att min uppfattning för mig är som jag beskriver den :roll: eller :mrgreen: den sitter på en "folkracebil" och ingen rymdraket :#cheers:
Kanske att jag kör/mixtrar med den på Kinnekulle nästa gång, men förmodligen gummivingen på Anderstorp och Mantorp. Detta efter att jag pratade med en mek i Carrera Cup som sa att de kör mycket vinge på korta banor och lite vinge på långa banor, det var deras övervägande kriterium.

Slotmags:en är av fabrikat JP från Tunaverken Eskilstuna. Har du inte sett bilder på gamla rallycross-porschar med JP Slotmags som Waldegård, Matti Alamäki och Åke Bryggarn m.fl körde på -70/-80-talet (oftast bara fram) - https://porschepicturespast.com/forums/ ... allycross/
Cédric wrote: 2023-10-13 12:28:21
safe wrote: 2023-10-13 12:09:13 Går det byta från stål till aluminiumarmar, eller passar inte spindlarna då?
Då får man andra nackdelar som dyra kulleder som är inpressade och jobbiga att byta. Har sett en del som rejsar med 944or i usa byta till stålarmar istället av olika anledningar. :) Men jag tror att det ska gå om man vill
Det går säkert men det är väl bättre att byta åt andra hållet, från alu till stål. Det jag tänker på är att man får med sig cambern istället för att hjulen skulle ta emot fjäderbenen om man gör tvärt om. Men det finns säkert flera anledningar och flera sätt att få ihop det.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], johan944