924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#466 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-11-01 15:55:29Bengt ska det bli nåt mer gjort med 944 motorn senare eller är du "klar" såhär?
Den här hade jag missat ...
Jag tror motorn är rätt så klar som det är nu, i alla fall för ett år eller 2. Blir det bara några fler hk så blir bilen tyngre och tyngre, fram till dess att jag trimmar till 275 motor-hk och platsar in i 8C med 1050kg.
Om jag fortsätter så länge att jag vill köra så mycket snabbare är för tidigt att säga nu, var det så att jag verkligen ville ha en vinnarbil så vore det bättre att köpa årets mycket optimerade vinnarbil (Boxster S runt -03) i 8B som är till salu.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#467 Post by gtBen »

Här har det varit bil-vila i ett par månader, men bilen är tillbaka i garaget och redo för att mekas med.

Proviantering av delar pågår;
lithiumbatteri - redan hemma och även appen installerad
generator - några kg lättare och det är väl 10 år sen jag lödde och limmade fast en lös tråd, det känns som den går på övertid
vattenkylar - en ny och modern
kylfläkt - modern
2" bälte istället för 3" som är lite för brett för att ligga still när man kör med hans/hybridskydd
bakre hjulupphängningsrör mm - jag blir inte direkt överbelastad av info om pris och leveranstid från plastis!
glasfiber tak-skinn - samma här
fälgbreddning - till 2st för bakdäck
2 bredare bakdäck - det är redan nu klart att det är fritt val av däcktillverkare även 2024 i pcsr
ledlager i hjulupphängningar från Racers Edge - jag håller på att läsa in mig på det
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#468 Post by gtBen »

Äntligen är jag igång och mekar, jag var på G lite tidigare men då såg det ut att bli is.

Jag börjar i den roliga änden med invägningen.

Image
Image
5,45kg - förra årets batteri (för Stiga Park)
2,45kg - Lithium från Wiborg Engineering, black-friday-köp
-3,00kg

Image
Image
2,55kg - gamla original-fläkten, jag såg att båda kablarna var avnötta efter Mantorp-tävlingarna
1,30kg - ny lite större sugande från Spal, inte deras värsting som är för tung + för tjock + drar för mycket ström
-1,25kg

Image
Image
4,20kg - gamla kylaren, jag såg nu att nedersta 10-15cm varit hårt utsatt för gummirester så det har inte gått igenom mycket luft där
3,55kg - ny i aluminum från ebay/Tjeckien
-0,65kg

Image
Image
5,85kg - den gamla originalgeneratorn som var lappad och lagad för länge sedan
2,80kg - är på 45A och är till Daihatsu Charade men ska passa med lite jobb, från ebay/Spanien.
-2,05kg

totalt 6,95kg lägre vikt (3 + 1,25 + 0,65 + 2,05)
Last edited by gtBen on 2024-02-14 13:40:55, edited 2 times in total.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#469 Post by gtBen »

Är det nån som har en övre gummibit som med plåtbiten håller fast kylaren upp till ...jag köper gärna en sån gummibit :#pray:

Image
Image
Image
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#470 Post by gtBen »

Surprise, jag hittade en M6-bricka av den vanliga typen på oljepluggen :shock: ...så då är frågan om det finns någon lös M6-skruv där nånstans :#drool:
Det blev till att kolla med lilla sladd-kameran genom båda oljepuggarna, men allt man ser ser fint ut. Jag lyfte även av ventilkåpan för att kolla om något med M6-skruvar lossnar, men skruvarna till fästet för glidskenan till kammarna satt där de skulle.
Jag kollade i pet och kan inte hitta att det finns några M6:or nere vid sumpen, Sandén kommer inte heller på att det finns några M6 i blocket förutom skruvarna till fästet för glidskenan.
Så nu håller jag tummarna att det "bara" var en M6-bricka från något annat som råkat hamna i motorn :#pray:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#471 Post by Cédric »

Å fy, jobbig känsla att inte vara helt säker på om det finns en skruv kvar där inne. Vi får hoppas att det ör lugnt nu.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#472 Post by safe »

Lätt att en lite m6 bricka trillar ner i nått hål, skulle inte oroa mig.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Arne87
S2-Poster
Posts: 246
Joined: 2017-09-08 15:48:14
Bilmodell: Porsche 944 S / S2
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#473 Post by Arne87 »

Låter intressant med generator. Vad är det för märke/typbeteckning?

Mvh Arne

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#474 Post by gtBen »

Brickan på oljepluggen - jag har mentalt blåst faran över :mrgreen: då den inte verkar komma från nån lös skruv nere i blocket.
Arne87 wrote: 2024-02-17 12:24:52Låter intressant med generator. Vad är det för märke/typbeteckning?
Mvh Arne
Det är HC-cargo som har tagit fram denna (men för att köpa direkt så måste man vara moms-registrerad) - https://hc-cargo.se/catalog/p/110374
Men sök på ebay efter HC-cargo 110374 så finns det flera säljare att välja på till bra priser.

Image

Image
Det jag har behövt göra för att få dit den är att ta den gamla remskivan och gräva bort lite material på insidan. Gamla remskivan passar nu bolt-on på båda generatorerna.

Image
sedan tillverka ett shims på 0,6mm och sätta emellan, lite frigång blev det

Image
nu sitter gamla remskivan på exakt samma djup på nya generatorn

Nu återstår bara att ta en remsa med 1mm-plåt och shimsa upp axeln på den nya generatorn, från 13mm till 15mm ...och sedan dra åt muttern ordentligt.
Man får byta den långa skruven genom generator-fästet till en M10 (var M8), gamla remmen är lite lång men det finns juster-mån nog att få dit den tror jag.


Image
så här illa såg nederdelen ut på gamla kylaren, nu kommer jag att sätta ett galler/nät framför kylaren som i allafall fångar upp gummirester
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

ohellst
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2023-08-11 20:01:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#475 Post by ohellst »

Snyggt hittat med alla lättare delar. Kul att följa ditt bygge.
Vilket exakt modell av kylare köpte du från Ebay/tjeckien?
Hur verkar kvalite och passform?

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#476 Post by gtBen »

ohellst wrote: 2024-02-19 13:41:31 Snyggt hittat med alla lättare delar. Kul att följa ditt bygge.
Vilket exakt modell av kylare köpte du från Ebay/tjeckien?
Hur verkar kvalite och passform?
Tackar :#pray: det har varit en sport i nu mer än 10 år att preppa upp den gamla bilen så den blir lite snabbare och fortfarande behåller tillförlitligheten ...numera ett lagom tidsfördriv :mrgreen:

Jag köpte denna kylaren som är tullad och klar, den ser likadan ut som de som säljs i usa men vet inte varifrån ursprunget är. Det fanns flera olika att välja på - https://www.ebay.com/itm/284027020579
Än så länge har jag bara känt på den i handen och den ser bra ut, men vi får se när/om den väl kommer på plats senare i veckan.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#477 Post by safe »

Jag har "samma" kylare i min 924a, stod att den var till 944 turbo och s2.
Nu har jag inte min på original postionen (flyttat den längre fram), men den såg ut att ha hålen på rätt ställe för att passa där. Jag fick med ett par mindre fläktar, vet inte om det var för att original inte längre passade, eller något annat.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

ohellst
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2023-08-11 20:01:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#478 Post by ohellst »

Tack för svar!
Ska spana in kylarna. Verkar ju vara ett bra och prisvärt mot att skaffa en ny OEM kyl.

Ska bli kul att fortsätta följa ditt bygge!

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#479 Post by gtBen »

gtBen wrote: 2024-02-19 17:12:55
ohellst wrote: 2024-02-19 13:41:31 Snyggt hittat med alla lättare delar. Kul att följa ditt bygge.
Vilket exakt modell av kylare köpte du från Ebay/tjeckien?
Hur verkar kvalite och passform?

Jag köpte denna kylaren som är tullad och klar, den ser likadan ut som de som säljs i usa men vet inte varifrån ursprunget är. Det fanns flera olika att välja på - https://www.ebay.com/itm/284027020579
Än så länge har jag bara känt på den i handen och den ser bra ut, men vi får se när/om den väl kommer på plats senare i veckan.
Image
Nu har jag plockat lite med kylaren, och det är inte kast-passning att få den på plats i min 924S då den är typ 3-4cm högre och 0,5cm bredare än min originalkylare.
Kanske är det den storleken på en vanlig 944? S2? turbo? ...men för mig blev det mycket jobb för att skapa plats och fixera den och sedan se till att luftströmmen inte tar fel väg. Bild kommer när det sitter på plats.
:idea: - mät på din originalkylare innan du köper en ersättare om du vill slippa en överaskning, någon av ebay-kylarna var nån centimeter mindre på nåt av måtten också tror jag.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

ohellst
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2023-08-11 20:01:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#480 Post by ohellst »

Där ser man! Bra tips, tack! Ska mäta lite och se vilka mått jag har på min kylare original och se om de stämmer någorlunda mot kylen på ebay.

Det kan bli lite pill för dig att få dit. Men tror det kommer bli riktigt bra!
Spännande att se om det nya kylet kan hålla ner temperaturen bättre på motorn.
Ser fram emot resultatet!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: johan944