924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Det drar ihop sig !
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Turbo-Poster
- Posts: 754
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Hej Ragnar
Jag har en 27mm krängare till dig.
Kom förbi och känn på den, vet ja. Har för mig att du inte bor så långt ifrån mig (Bjärred). Stämmer det?
Vi kan köra lite garagesnack om 928. Du kanske kan ge mig lite tips?
mvh
Goran
Jag har en 27mm krängare till dig.
Kom förbi och känn på den, vet ja. Har för mig att du inte bor så långt ifrån mig (Bjärred). Stämmer det?
Vi kan köra lite garagesnack om 928. Du kanske kan ge mig lite tips?
mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Hej Goran,
Jag hämtade precis ut en 26,8 mm hämmare ut i dag, så behovet är löst.
Men jag tittade en extra gång, när jag såg din annons. Jag hade kommit direkt, om jag inte redan köpt en. Men länkarna i din tråd blir till bra hjälp.
Jag hämtade precis ut en 26,8 mm hämmare ut i dag, så behovet är löst.
Men jag tittade en extra gång, när jag såg din annons. Jag hade kommit direkt, om jag inte redan köpt en. Men länkarna i din tråd blir till bra hjälp.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Turbo-Poster
- Posts: 754
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Jaha. Där ser man. Taskig timing. Du är välkommen ändå om och när andan faller på.
Med vänlig hälsning,
Goran
Med vänlig hälsning,
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Jag söker ett par 27 mm stavar bak. Någon som har ?
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
På vilka bilar satt det orginal? För jag har stavar från en S2a 91a och en Turbo 86a.Ragnar Joensen wrote:Jag söker ett par 27 mm stavar bak. Någon som har ?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Jag vet inte om det fanns original, men det finns som eftermarknadsalternativ.
Vilka dimensioner har du på dina stavar ?
Vilka dimensioner har du på dina stavar ?
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Turbo-Poster
- Posts: 754
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Spontant känns det som för grova grejer bak på den bilen.
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
OK - vad är lämpliga dimensioner då ?Goran wrote:Spontant känns det som för grova grejer bak på den bilen.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Turbo-Poster
- Posts: 754
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Nu är jag ingen expert på krängare, oftast körde jag race utan. Hade drop-stop istället där fram och stenhårda fjädrar runt om.
Jag hade utgått från samma förhållande som bilen du hämtat framkrängarna (27mm) från. Är det inte en S2'a? Båda bilarna har liknande balans fram/bak, dvs 50/50.
Eddie Varvstopp kör race med krängningshämmare på liknande bil, en 944 N/A. Han har fördjupat sig i ämnet mha en "expert" på rejsa. Kolla med honom. Edvin är en hyvens grabb och delar säkert med sig.
Med vänlig hälsning,
Goran
Jag hade utgått från samma förhållande som bilen du hämtat framkrängarna (27mm) från. Är det inte en S2'a? Båda bilarna har liknande balans fram/bak, dvs 50/50.
Eddie Varvstopp kör race med krängningshämmare på liknande bil, en 944 N/A. Han har fördjupat sig i ämnet mha en "expert" på rejsa. Kolla med honom. Edvin är en hyvens grabb och delar säkert med sig.
Med vänlig hälsning,
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
OK - Det är inte krängare jag söker, utan stavar (fjädrar) bak.
Jag har köpt på mig ett Bilstein CS stötdämpar-kit, och skall ha fjädrar som passar. Jag har varit kontakt med Bilstein, och de säger att dämparna passar bra till fjädrar med en konstant runt 45 N/mm.
Enligt Clarks garage motsvarar en 27 mm torsionsstav 220 Lb/in, vilket motsvarar 38,6 N/mm.
Jag har Weltmeister fjädrar fram på 250 Lb/in (43,9 N/mm) och 26,8 krängningshämmare fram. Funderar på 19 mm justerbar hämmare bak.
Jag har köpt på mig ett Bilstein CS stötdämpar-kit, och skall ha fjädrar som passar. Jag har varit kontakt med Bilstein, och de säger att dämparna passar bra till fjädrar med en konstant runt 45 N/mm.
Enligt Clarks garage motsvarar en 27 mm torsionsstav 220 Lb/in, vilket motsvarar 38,6 N/mm.
Jag har Weltmeister fjädrar fram på 250 Lb/in (43,9 N/mm) och 26,8 krängningshämmare fram. Funderar på 19 mm justerbar hämmare bak.
Last edited by Ragnar Joensen on 2012-10-23 22:37:08, edited 1 time in total.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Turbo-Poster
- Posts: 754
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Stavar! Det stod det ju. Jag lovar att läsa noggrannare nästa gång. Ursäkta.
Vet inte om jag ska ge fler tips nu, men ett är att kolla med Pär Hylander. Han hade en välbalanserad 924 turbo när det begav sig. Här kanske han skrivit ner sina siffror: forum/viewtopic.php?f=17&t=1916
mvh
Goran
Vet inte om jag ska ge fler tips nu, men ett är att kolla med Pär Hylander. Han hade en välbalanserad 924 turbo när det begav sig. Här kanske han skrivit ner sina siffror: forum/viewtopic.php?f=17&t=1916
mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Jag kan mäta de stavar jag har liggande imorron. De ligger i källaren dock så får leta fram dom först.
Dock om det bara fanns som tillval så tror jag att det var något som kom på M030 kanske?
Dock om det bara fanns som tillval så tror jag att det var något som kom på M030 kanske?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Jag kommer att göra en liknande chassiuppdatering i vinter på min 924:a och har diskuterat detta en hel del med Cédric och kommer att gå på hans rekommendationer som stämmer väl överens med det jag lyckats läsa mig till på diverse andra sidor på nätet.
Jag har precis beställt Gaz GHA coilover kit som innehåller coilovers med ställbara dämpare fram och ställbara dämpare bak utan hjälpfjädrar. Fram kommer jag att köra med fjädrar på 245 lb/in vilket ju är ungefär som dina och bak kommer jag att ha 25,5 mm orginalstavar från Porsche 968.
Jag har precis beställt Gaz GHA coilover kit som innehåller coilovers med ställbara dämpare fram och ställbara dämpare bak utan hjälpfjädrar. Fram kommer jag att köra med fjädrar på 245 lb/in vilket ju är ungefär som dina och bak kommer jag att ha 25,5 mm orginalstavar från Porsche 968.
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Tack för ditt input, Kalle. Lättare när andra är samma situation och man kan bolla lite frågor.
Hur tänker du med krängningshämmare ? Du har väl inte diff på din bil, eller ?
Och tänker du att lätta bilen ? Och vilka däck kör du med fram och bak ?
Jag har som sagt 26,8 mm hämmare fram och funderar på 19 mm justerbar bak. Jag har inte diff, och vill därför bilen lite mjukare bak. Dock inte så att den understyr för mycket.
Jag tänker att lätta bilen genom att plocka bort all inredning, och montera skalstolar och båge (kanske 50-80 kg lättare). Och i första hand köra med samma däcksbredd fram och bak. Sannolikt 205/55-16 R-däck på 7" fälgar.
Någon som har åsikter/tips om balans i styvhet fram och bak ? Risk för understyrning ?
Hur tänker du med krängningshämmare ? Du har väl inte diff på din bil, eller ?
Och tänker du att lätta bilen ? Och vilka däck kör du med fram och bak ?
Jag har som sagt 26,8 mm hämmare fram och funderar på 19 mm justerbar bak. Jag har inte diff, och vill därför bilen lite mjukare bak. Dock inte så att den understyr för mycket.
Jag tänker att lätta bilen genom att plocka bort all inredning, och montera skalstolar och båge (kanske 50-80 kg lättare). Och i första hand köra med samma däcksbredd fram och bak. Sannolikt 205/55-16 R-däck på 7" fälgar.
Någon som har åsikter/tips om balans i styvhet fram och bak ? Risk för understyrning ?
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]