Page 1 of 8

924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-09-27 19:16:28
by Ragnar Joensen
Med en förtid med 3 stycken 928:or och en 968, har jag senaste åren kört 964 och Boxster.

Suget efter en fin 924S har funnits några år och tanken är att ha den som banåkarbil. Nivån jag har siktat efter är vit bil, fint skick, bra mekanik och inget eftersatt underhåll. Jag har tänkt att ha den i Club Sport skick, dvs. körbar på allmän väg och inte så kompromisslös som t.ex. Patands bil, men ändå bra väghållning, etc.

Jag köpte en fin 924S för någon vecka seden och lämnade in den direkt till Sandén at byta vattenpump och kamrem + balansrem. Även rullar och lite packdosar byttes.

Nästa är chassis uppgradering till Bilstein Club Sport (köpt) och 27 mm krängare (någon som har en sån ?). Stolar och bälten och 16" X 7" fälgar + R-däck.

Lägger med en bild på en ny kamrem + balansrem i fina, rena omgivningar. Tack till Peter Sandén !
IMG_4109.JPG

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-09-27 20:07:16
by Hasse
Grattis till en trevlig bil, kul med fler 924or på banorna.
Vi ses på Lördag, jag kommer med min 924S :D

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-09-27 20:18:00
by patand
Ragnar Joensen wrote:inte så kompromisslös som t.ex. Patands bil
Min är verkligen inte kompromisslös. Kallar den ju faktiskt för CS i min biltråd t.om. Det mest kompromisslösa är chassiet som är rätt hårt.

924S tror jag iaf är ett utmärkt val som banpiskarbil, lagom med effekt och bör vara lite mindre känslig motor än en 924 Turbo (men har man koll på turbomotorn så håller den för mycket stryk uppenbarligen). Tror du får mycket roligt! Hoppas vi ses på banorna! :-D

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-09-27 20:22:47
by Ragnar Joensen
Lite fler bilder:
Copy of P1040135.JPG
Copy of P1040136.JPG

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-09-27 20:26:01
by Ragnar Joensen
patand wrote:Min är verkligen inte kompromisslös. Kallar den ju faktiskt för CS i min biltråd t.om. Det mest kompromisslösa är chassiet som är rätt hårt.

924S tror jag iaf är ett utmärkt val som banpiskarbil, lagom med effekt och bör vara lite mindre känslig motor än en 924 Turbo (men har man koll på turbomotorn så håller den för mycket stryk uppenbarligen). Tror du får mycket roligt! Hoppas vi ses på banorna! :-D
Jag hoppas vi ses !

Jag övervägde att lägga slantarna på ett H&R Nürburgring chassis, men det blev Bilstein dämpare i stället. Jag tänkte ha hårdare fjädrar fram. Sandén tipsade om några från Forza, men jag är osäker vilka det är. Sen nämnde han också Jamex. Är det samma fjädrar ?

Andra tips åt det hårdare hållet ?

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-09-27 20:28:45
by fälgen
Ser jättefin ut! Jag köpte senaste numret av tidningen klassiker idag, de har ett reportage om 924, med bilder på en vit 924s. Kul sammanträffande att du postar din tråd precis efter jag läst det :D

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-09-27 20:31:51
by Ragnar Joensen
Hasse wrote:Grattis till en trevlig bil, kul med fler 924or på banorna.
Vi ses på Lördag, jag kommer med min 924S :D
Låter bra !

Jag är sugen på alla tips om dessa bilar.

Sv: Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-09-27 20:45:54
by Erol
Ragnar Joensen wrote:Nästa är chassis uppgradering till Bilstein Club Sport (köpt) och 27 mm krängare (någon som har en sån ?). Stolar och bälten och 16" X 7" fälgar + R-däck.
Kolla bland säljestrådarna, har för mig att jag såg en 27 mm krängare till salu här om dagen.


/ Erol

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-09-27 21:04:05
by Cédric
Kul! Ska bli att läsa tråden och se vad du kan tänkas hitta på. Gissar att stuket blir lite som min kärra? gatigare än patands bil, men fortfarande trevlig som bara den på bana. :-) Patrik, säger inte att din bil är ren rejsbil, men rätt så nära :-) Hoppas vi ses på en bana nästa sommar!

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-09-28 13:38:15
by patand
Cédric wrote:Patrik, säger inte att din bil är ren rejsbil, men rätt så nära :-)
Du har helt rätt. :)

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-09-29 17:27:57
by Ragnar Joensen
Första banmotet avklarat. Knutstorp i störtregn med mycket sladdande och en 360 graders i vänstersvängen efter hårnålen.

Jag monterade 17" hjulen från 964:an (255) bak. Detta innebar mycket understyrning och kasande i blötan.

Men skitnöjd med bilen !

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-09-30 06:51:52
by watp
Fin Kärra Ragnar :D

/ Micke

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-10-01 07:22:26
by Pehr Johnsson
Ragnar Joensen wrote:
Jag monterade 17" hjulen från 964:an (255) bak. Detta innebar mycket understyrning och kasande i blötan.
Jag hade föredragit understyrning istället för akut överstryrning i lördags. :mrgreen:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-10-08 11:50:42
by Ragnar Joensen
Då blev skönheten 26 år i dag. I alla fall om man utgår från försäljningsdatum.

Lasse Jönsson sålde bilen 8 oktober 1986.
A0020.jpg

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-10-08 19:37:23
by watp
Grattis :d=: :toot: :toot: :toot: