924 -85 | Blåbäret som gillar bana | Norgetrippen 2014
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana
En vinterbild
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana
Fina bilder och kul läsning!
Kanske står i tråden någonstans, men vad är det för mätare du har på radions plats framför växelspaken?
Kanske står i tråden någonstans, men vad är det för mätare du har på radions plats framför växelspaken?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana
Det är temperaturmätare för inne och ute temp. Kostade bara 20kr/st så det fick bli såpatand wrote:Fina bilder och kul läsning!
Kanske står i tråden någonstans, men vad är det för mätare du har på radions plats framför växelspaken?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana
Aha! Jag trodde nog det kunde vara någon form av tempmätare, men hade ju kanske gissat vattentemp och oljetemp. Men det kan ju vara trevligt att veta tempen på omgivningen och kupén också.Harpin wrote:Det är temperaturmätare för inne och ute temp. Kostade bara 20kr/st så det fick bli så
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana
Vattentemp, oljetemp, oljetryck och volt har jag i de små VDO mätarna i mittenkonsollen.patand wrote:Aha! Jag trodde nog det kunde vara någon form av tempmätare, men hade ju kanske gissat vattentemp och oljetemp. Men det kan ju vara trevligt att veta tempen på omgivningen och kupén också.Harpin wrote:Det är temperaturmätare för inne och ute temp. Kostade bara 20kr/st så det fick bli så
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana
Årets första men långt ifrån första! Premiären blev iår på Knutstorp. Började resan i fredags morse, runt 8 rycket. Dagens mål var Ullared. Vaknar alltid tidigt så då kan jag beta av de resterande 20milen på morgonen.
Hursom kom inte längre än till Södertälje (ca 5mil avverkade) innan problem 1 dök upp. Började känna att det luktade avgaser och det blev kallt. Och resterande hände på under loppet av ½ sekund: Tittar bak. F-n vad ren bakrutan är! Men varför dinglar det en ända av spännbandet? Shit bakrutan är ju helt öppen! HUR!? Saktade ned och svängde av på närmsta avfart och då slog bakrutan igen.. Fortsatte en bit in och tankade och kom fram till att bakrutan kanske inte var stängd från första början? Så måste det ju vara. Helt klart.
Kom upp på motorvägen igen och den åkte upp igen! Bara lägga sig o köra sakta och av igen.. funderade ett tag och kom fram till att det måste ju vara ekipaget på taket som skapar ett "vakuum" som öppnar bakluckan. För låsen är inte perfekta och den går att öppna utan nyckel. Viss teknik krävs dock Här började försöken med att få rutan att sitta kvar. Började med ett litet rep som gick från högre låstapen till dragöglan. Upp på motorvägen: Nehe.. Av igen. Och så här höll jag på hela vägen, varje avfart och olika taktiker, fram till Nyköping där jag stannade för att äta. Tiden hade gått. Och jag hade planerat att vid det här laget vart i Jönköping.. Och nu tröt tålamodet och det fick bli ett spännband. Funkade kalas!
Nu vidare mot delmål 1: Gulf i Borås. Ingen anledning att det blev Gulf. Nu var delmål 1 klart, obligatorisk inför delmål 2, som var vägning i Viared som Janne använt sig av. Gled upp på vågen och den visade 1340kg. Ägaren hoppade ur och nu stod det 1240. Provade även att mäta skillnaden på fram och bakvagn. Fram 560kg och bak 760kg (med 100kg ägare). Har nu här hemma vägt allt som låg i bilen och det var 148kg. Så ca 1092kg med knökfull tank. Går inte att lätta så mycket mer utan att skapa problem för sig själv, te.x framlamporna och kupévärmen. Som nedan bevisligen behövs även i maj
Nu vidare mot Ullared där natten skulle tillbringas. Körde småvägar mellan Borås och Ullared. Vilket underbart land vi bor i! Fina och bra vägar nästan överallt. Kom fram till Ullared runt 17.30 så begav mig till incheckningen direkt för att kolla om det fanns en stuga kvar. Det gjorde det! Dock en för 8pers som kostade över 1000kr så nää. Det fick bli tält iaf. Dock var jag ju förberedd på det och jag gillar galenskaper! Blev lite kallt så åkte lite tidigare. Fick dock skrapa insidan av framrutan, med valfritt kort från plånboken. Vart den fukten nu kommit ifrån. Vet att det kan bli fuktigt i bilen när man sover (tro mig jag vet, har gjort det en gång vid gränsen till Norge, även det en galenskap, men det går!).
Nu var målet Knutstorp. Hade dock under gårdagen samlat på mig en del smärta på låren då stolarna är lite för smala iår Så det blev många stopp. Ett av dem någonstans.
Vid ett annat, senare stopp blev jag omkörd av Janne J och hans kumpan. Bara gasa ikapp.
De passade på att tanka på OK vid Billesholm eller vad det nu heter.
Janne visar fingret.. Tummen uppåt alltså!
Forts..
Last edited by Harpin on 2014-05-04 17:24:52, edited 2 times in total.
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana
Framme på Knutstorp var det dags att lasta ur och lasta av. Lät de eminenta takräckena sitta kvar under bangenomgången men de åkte sen av. Skulle ändå inte ha de kvar på hemvägen. För allt får ju plats i bilen. Men nu var det testat och de funkar bra. Dock blev bilen grymt seg! Hallandsåsbacken fick jag växla ned till fyran då femman inte ens orkade hålla bilen uppe i 100km/h. Mätte även lite bränsle förbrukning. Inte jätte exakt, men ungefär 1.12liter/milen. Men det ser ballt ut
Knutan gav under dagen ett fint väder. Jag körde under dagen både LoF och Klassik. Ska nog hålla mig till LoF i fortsättningen. Skönare tempo för mig där Hursom dagen gick bra och felfritt.
Nu var det dags för hemfärd. Åkte lite tidigare då jag var rätt trött och seg. Orkade inte ens sätta på r-däcken, nästa gång ska jag sätta på de på en gång så det blir av.. Efter bara 2-3mil blev jag påmind om att stolarna krympt.. Bara till och stanna på närmaste mathak och passa på att äta, och fundera på jag ska klara av 60mil hem om jag inte ens klarade av 3mil? Då fick jag världens bästa idé någonsin! Jag kan ta dynan från den andra stolen och ha dubbla. Och jäklar vad skönt det blev! Sen en hopknölad tjocktröja bakom huvudet så satt man som i vilken bil som helst. Nästa stopp blev faktiskt hemmavid där jag tankade för att kunna se hur mycket bilen dragit, och svaret blev 0.89liter/milen. 55mil i en skumpande bil utan stopp är rätt bra jobbat om jag får säga det själv.
Sista bilden för denna resa, med matsäck från "mathaket".
Bilder från Knutan lägger jag i Knutan tråden senare..
Knutan gav under dagen ett fint väder. Jag körde under dagen både LoF och Klassik. Ska nog hålla mig till LoF i fortsättningen. Skönare tempo för mig där Hursom dagen gick bra och felfritt.
Nu var det dags för hemfärd. Åkte lite tidigare då jag var rätt trött och seg. Orkade inte ens sätta på r-däcken, nästa gång ska jag sätta på de på en gång så det blir av.. Efter bara 2-3mil blev jag påmind om att stolarna krympt.. Bara till och stanna på närmaste mathak och passa på att äta, och fundera på jag ska klara av 60mil hem om jag inte ens klarade av 3mil? Då fick jag världens bästa idé någonsin! Jag kan ta dynan från den andra stolen och ha dubbla. Och jäklar vad skönt det blev! Sen en hopknölad tjocktröja bakom huvudet så satt man som i vilken bil som helst. Nästa stopp blev faktiskt hemmavid där jag tankade för att kunna se hur mycket bilen dragit, och svaret blev 0.89liter/milen. 55mil i en skumpande bil utan stopp är rätt bra jobbat om jag får säga det själv.
Sista bilden för denna resa, med matsäck från "mathaket".
Bilder från Knutan lägger jag i Knutan tråden senare..
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana
Slog en kik på bilen idag. Glappade en del om hjulen. Dags för hjullager byte på båda högerhjulen. Höger bak har jag aldrig bytt och det var ändå inplanerat. Men höger fram är jag mer fundersam på. Rätt så slut.. Gick inte ens att dra åt så att skivan satt fast. Dessutom en hel del metallspån. Glittrade om fingrarna. Det har iaf gått varm så fettet blivit till olja. Kände även glapp i någon styrled när jag röck i hjulet. Visade sig dock bara vara kontramuttern som var lite lös..
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana
Kul story, hoppas ni hade det skoj på knutan
Hade ett framhjulslager som gick åt fanders efter bara några banmöten, hela lagerbanan hade spruckit, fick ett nytt från Utzon, den andra gången ett "riktigt" SBF lager. Efter det bytte jag aldrig mer, det gäller min gamla blå bil..
Förutom att hålla koll på inspänningen är det viktigt att köra med bra fett i lagret, bytte till Red line på min turbokärra, fungerade mycket bra. Ibland kan man annars se att fettet har börjat rinna ur koppen av värmen från bromsarna.
Hade ett framhjulslager som gick åt fanders efter bara några banmöten, hela lagerbanan hade spruckit, fick ett nytt från Utzon, den andra gången ett "riktigt" SBF lager. Efter det bytte jag aldrig mer, det gäller min gamla blå bil..
Förutom att hålla koll på inspänningen är det viktigt att köra med bra fett i lagret, bytte till Red line på min turbokärra, fungerade mycket bra. Ibland kan man annars se att fettet har börjat rinna ur koppen av värmen från bromsarna.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana
Jotack. Såg ganska tidigt att det fanns "rinnspår" från centrumkåpan. Kollade glapp bara någon dag innan så det hände ju uppenbarligen under dagen. Det finns inga skador på lagerna förutom på lagerbanorna, de som sitter i skivan, de har porer på slitytan. Har tagit isär fram och inväntar montering då jag inte ska använda mig av Biltemas fett utan det blir, antagligen samma som du använt, CV-2. Andra sidan ska också få en behandling. Antagligen lagerbyte där med så man inte blir stående. De kostar inte så mycket, speciellt om man redan har hemma. Blir antagligen till att köpa SKF nästa gång och inte Utzons "Koyo" och vad det nu stod på det andra.Cédric wrote:Kul story, hoppas ni hade det skoj på knutan
Hade ett framhjulslager som gick åt fanders efter bara några banmöten, hela lagerbanan hade spruckit, fick ett nytt från Utzon, den andra gången ett "riktigt" SBF lager. Efter det bytte jag aldrig mer, det gäller min gamla blå bil..
Förutom att hålla koll på inspänningen är det viktigt att köra med bra fett i lagret, bytte till Red line på min turbokärra, fungerade mycket bra. Ibland kan man annars se att fettet har börjat rinna ur koppen av värmen från bromsarna.
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana
Riktigt kul story
Sedan blir jag alltid glad att se Porschar med tackräcken+räserdäck
Sedan blir jag alltid glad att se Porschar med tackräcken+räserdäck
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana
Man fick mer blickar än vanligt kan jag ju säga Nu är det iaf invigt och det funkade över förväntan. Nästa stora äventyr är samma som du gjorde för några år sedan, ACREddie Varvstopp wrote:Riktigt kul story
Sedan blir jag alltid glad att se Porschar med tackräcken+räserdäck
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana | Norgetrippen 2014
Inte långt tid kvar nu men förberedelserna pågår för fullt sedan en tid tillbaka. Det blir nämligen en liten fisketripp till Nord Norge. Fiske och ACR står på listan
Planeringen i stora drag är att vi åker onsdag morgon, övernattar i Sorsele, fiska torsdag och fredag, ACR lördag och hemfärd Söndag.
Ni får hålla er tills onsdag då uppdateringarna börjar. Det kommer finns mycket tid att uppdatera här. Blir många timmar i en underbar bil
Planeringen i stora drag är att vi åker onsdag morgon, övernattar i Sorsele, fiska torsdag och fredag, ACR lördag och hemfärd Söndag.
Ni får hålla er tills onsdag då uppdateringarna börjar. Det kommer finns mycket tid att uppdatera här. Blir många timmar i en underbar bil
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana | Norgetrippen 2014
Nu är vi i Ramsjö. 16mil kvar till delstoppet Östersund. Första mecket avklarat.. Kupefläkten började gnissla så lite 5-56 löste det.
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users