924 -85 | Blåbäret som gillar bana | Norgetrippen 2014

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#46 Post by Harpin »

En vinterbild :)

Image

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#47 Post by patand »

Fina bilder och kul läsning! :)

Kanske står i tråden någonstans, men vad är det för mätare du har på radions plats framför växelspaken?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#48 Post by Harpin »

patand wrote:Fina bilder och kul läsning! :)

Kanske står i tråden någonstans, men vad är det för mätare du har på radions plats framför växelspaken?
Det är temperaturmätare för inne och ute temp. Kostade bara 20kr/st så det fick bli så :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#49 Post by patand »

Harpin wrote:Det är temperaturmätare för inne och ute temp. Kostade bara 20kr/st så det fick bli så :)
Aha! :) Jag trodde nog det kunde vara någon form av tempmätare, men hade ju kanske gissat vattentemp och oljetemp. Men det kan ju vara trevligt att veta tempen på omgivningen och kupén också. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#50 Post by Harpin »

patand wrote:
Harpin wrote:Det är temperaturmätare för inne och ute temp. Kostade bara 20kr/st så det fick bli så :)
Aha! :) Jag trodde nog det kunde vara någon form av tempmätare, men hade ju kanske gissat vattentemp och oljetemp. Men det kan ju vara trevligt att veta tempen på omgivningen och kupén också. :)
Vattentemp, oljetemp, oljetryck och volt har jag i de små VDO mätarna i mittenkonsollen.

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#51 Post by Harpin »

:D :D :D

Årets första men långt ifrån första! Premiären blev iår på Knutstorp. Började resan i fredags morse, runt 8 rycket. Dagens mål var Ullared. Vaknar alltid tidigt så då kan jag beta av de resterande 20milen på morgonen.
Hursom kom inte längre än till Södertälje (ca 5mil avverkade) innan problem 1 dök upp. Började känna att det luktade avgaser och det blev kallt. Och resterande hände på under loppet av ½ sekund: Tittar bak. F-n vad ren bakrutan är! Men varför dinglar det en ända av spännbandet? Shit bakrutan är ju helt öppen! HUR!? Saktade ned och svängde av på närmsta avfart och då slog bakrutan igen.. Fortsatte en bit in och tankade och kom fram till att bakrutan kanske inte var stängd från första början? Så måste det ju vara. Helt klart.

Kom upp på motorvägen igen och den åkte upp igen! Bara lägga sig o köra sakta och av igen.. funderade ett tag och kom fram till att det måste ju vara ekipaget på taket som skapar ett "vakuum" som öppnar bakluckan. För låsen är inte perfekta och den går att öppna utan nyckel. Viss teknik krävs dock :wink: Här började försöken med att få rutan att sitta kvar. Började med ett litet rep som gick från högre låstapen till dragöglan. Upp på motorvägen: Nehe.. Av igen. Och så här höll jag på hela vägen, varje avfart och olika taktiker, fram till Nyköping där jag stannade för att äta. Tiden hade gått. Och jag hade planerat att vid det här laget vart i Jönköping.. Och nu tröt tålamodet och det fick bli ett spännband. Funkade kalas!

Image

Nu vidare mot delmål 1: Gulf i Borås. Ingen anledning att det blev Gulf. Nu var delmål 1 klart, obligatorisk inför delmål 2, som var vägning i Viared som Janne använt sig av. Gled upp på vågen och den visade 1340kg. Ägaren hoppade ur och nu stod det 1240. Provade även att mäta skillnaden på fram och bakvagn. Fram 560kg och bak 760kg (med 100kg ägare). Har nu här hemma vägt allt som låg i bilen och det var 148kg. Så ca 1092kg med knökfull tank. Går inte att lätta så mycket mer utan att skapa problem för sig själv, te.x framlamporna och kupévärmen. Som nedan bevisligen behövs även i maj :lol:

Image

Nu vidare mot Ullared där natten skulle tillbringas. Körde småvägar mellan Borås och Ullared. Vilket underbart land vi bor i! Fina och bra vägar nästan överallt. Kom fram till Ullared runt 17.30 så begav mig till incheckningen direkt för att kolla om det fanns en stuga kvar. Det gjorde det! Dock en för 8pers som kostade över 1000kr så nää. Det fick bli tält iaf. Dock var jag ju förberedd på det och jag gillar galenskaper! Blev lite kallt så åkte lite tidigare. Fick dock skrapa insidan av framrutan, med valfritt kort från plånboken. Vart den fukten nu kommit ifrån. Vet att det kan bli fuktigt i bilen när man sover (tro mig jag vet, har gjort det en gång vid gränsen till Norge, även det en galenskap, men det går!).

Image

Image


Nu var målet Knutstorp. Hade dock under gårdagen samlat på mig en del smärta på låren då stolarna är lite för smala iår :? Så det blev många stopp. Ett av dem någonstans.

Image

Vid ett annat, senare stopp blev jag omkörd av Janne J och hans kumpan. Bara gasa ikapp.
De passade på att tanka på OK vid Billesholm eller vad det nu heter.

Image

Image

Janne visar fingret.. Tummen uppåt alltså!
Image

Forts..
Last edited by Harpin on 2014-05-04 17:24:52, edited 2 times in total.

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#52 Post by Harpin »

Framme på Knutstorp var det dags att lasta ur och lasta av. Lät de eminenta takräckena sitta kvar under bangenomgången men de åkte sen av. Skulle ändå inte ha de kvar på hemvägen. För allt får ju plats i bilen. Men nu var det testat och de funkar bra. Dock blev bilen grymt seg! Hallandsåsbacken fick jag växla ned till fyran då femman inte ens orkade hålla bilen uppe i 100km/h. Mätte även lite bränsle förbrukning. Inte jätte exakt, men ungefär 1.12liter/milen. Men det ser ballt ut 8)

Image

Knutan gav under dagen ett fint väder. Jag körde under dagen både LoF och Klassik. Ska nog hålla mig till LoF i fortsättningen. Skönare tempo för mig där :wink: Hursom dagen gick bra och felfritt.

Nu var det dags för hemfärd. Åkte lite tidigare då jag var rätt trött och seg. Orkade inte ens sätta på r-däcken, nästa gång ska jag sätta på de på en gång så det blir av.. Efter bara 2-3mil blev jag påmind om att stolarna krympt.. Bara till och stanna på närmaste mathak och passa på att äta, och fundera på jag ska klara av 60mil hem om jag inte ens klarade av 3mil? Då fick jag världens bästa idé någonsin! Jag kan ta dynan från den andra stolen och ha dubbla. Och jäklar vad skönt det blev! Sen en hopknölad tjocktröja bakom huvudet så satt man som i vilken bil som helst. Nästa stopp blev faktiskt hemmavid där jag tankade för att kunna se hur mycket bilen dragit, och svaret blev 0.89liter/milen. 55mil i en skumpande bil utan stopp är rätt bra jobbat om jag får säga det själv.

Sista bilden för denna resa, med matsäck från "mathaket".
Image

Bilder från Knutan lägger jag i Knutan tråden senare..

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#53 Post by Harpin »

Slog en kik på bilen idag. Glappade en del om hjulen. Dags för hjullager byte på båda högerhjulen. Höger bak har jag aldrig bytt och det var ändå inplanerat. Men höger fram är jag mer fundersam på. Rätt så slut.. Gick inte ens att dra åt så att skivan satt fast. Dessutom en hel del metallspån. Glittrade om fingrarna. Det har iaf gått varm så fettet blivit till olja. Kände även glapp i någon styrled när jag röck i hjulet. Visade sig dock bara vara kontramuttern som var lite lös..

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#54 Post by Cédric »

Kul story, hoppas ni hade det skoj på knutan :)

Hade ett framhjulslager som gick åt fanders efter bara några banmöten, hela lagerbanan hade spruckit, fick ett nytt från Utzon, den andra gången ett "riktigt" SBF lager. Efter det bytte jag aldrig mer, det gäller min gamla blå bil..

Förutom att hålla koll på inspänningen är det viktigt att köra med bra fett i lagret, bytte till Red line på min turbokärra, fungerade mycket bra. Ibland kan man annars se att fettet har börjat rinna ur koppen av värmen från bromsarna.

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#55 Post by Harpin »

Cédric wrote:Kul story, hoppas ni hade det skoj på knutan :)

Hade ett framhjulslager som gick åt fanders efter bara några banmöten, hela lagerbanan hade spruckit, fick ett nytt från Utzon, den andra gången ett "riktigt" SBF lager. Efter det bytte jag aldrig mer, det gäller min gamla blå bil..

Förutom att hålla koll på inspänningen är det viktigt att köra med bra fett i lagret, bytte till Red line på min turbokärra, fungerade mycket bra. Ibland kan man annars se att fettet har börjat rinna ur koppen av värmen från bromsarna.
Jotack. Såg ganska tidigt att det fanns "rinnspår" från centrumkåpan. Kollade glapp bara någon dag innan så det hände ju uppenbarligen under dagen. Det finns inga skador på lagerna förutom på lagerbanorna, de som sitter i skivan, de har porer på slitytan. Har tagit isär fram och inväntar montering då jag inte ska använda mig av Biltemas fett utan det blir, antagligen samma som du använt, CV-2. Andra sidan ska också få en behandling. Antagligen lagerbyte där med så man inte blir stående. De kostar inte så mycket, speciellt om man redan har hemma. Blir antagligen till att köpa SKF nästa gång och inte Utzons "Koyo" och vad det nu stod på det andra.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#56 Post by Eddie Varvstopp »

Riktigt kul story :D
Sedan blir jag alltid glad att se Porschar med tackräcken+räserdäck :wink:
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#57 Post by Harpin »

Eddie Varvstopp wrote:Riktigt kul story :D
Sedan blir jag alltid glad att se Porschar med tackräcken+räserdäck :wink:
Man fick mer blickar än vanligt kan jag ju säga :) Nu är det iaf invigt och det funkade över förväntan. Nästa stora äventyr är samma som du gjorde för några år sedan, ACR :D

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana | Norgetrippen 2014

#58 Post by Harpin »

Inte långt tid kvar nu men förberedelserna pågår för fullt sedan en tid tillbaka. Det blir nämligen en liten fisketripp till Nord Norge. Fiske och ACR står på listan :)

Planeringen i stora drag är att vi åker onsdag morgon, övernattar i Sorsele, fiska torsdag och fredag, ACR lördag och hemfärd Söndag.


Ni får hålla er tills onsdag då uppdateringarna börjar. Det kommer finns mycket tid att uppdatera här. Blir många timmar i en underbar bil :)

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana | Norgetrippen 2014

#59 Post by Harpin »

:) Nu är vi i Ramsjö. 16mil kvar till delstoppet Östersund. Första mecket avklarat.. Kupefläkten började gnissla så lite 5-56 löste det.
Image

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana | Norgetrippen 2014

#60 Post by Harpin »

Östersund. Matdags.Image

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users