944 GTR 3.1l 16v Turbo - 55,6 Kullen, varvrekord R-däck

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

944 GTR 3.1l 16v Turbo - 55,6 Kullen, varvrekord R-däck

#1 Post by gurra »

Tänkte det var hög tid jag skapade en byggtråd om min ”nya” bil!

Bilens bakgrund
Bilen byggdes av firma Gallon & Larsen Bil med mål att bli konkurrenskraftiga i ER Cup.
Jag vågar lugnt påstå att det här är Sveriges absolut mest utvecklade 944/968 och chassimässigt är det en av världens mest utvecklade. I USA finns en del extremt påkostade byggen (som är svåra att hitta på nätet) men de rör i regel aldrig grundkonstruktionen och behåller den gammalmodiga bakvagnen osv. Kanske inte är så noga för dem som alltid kör de bredaste, mjukaste Hoosier-slicksen..

Så det finns bilar i USA som har gått längre på grund av lösare regler vad gäller rörarmschassi men jag har aldrig sett eller hört om en bil som har lika välutvecklat chassi vad gäller hjulupphängningar och konstruktion osv som denna bil. Vad gäller chassikonstruktion ska den i sammanhanget mycket intressanta profilen "Gäddhultarn" haft ett finger med i spelet...

I ER Cup-utförandet körde man med Volvo-motor (4cyl sugis) på ca 240 hk och 205 breda R-däck. Vikt ca 1020-1050 kg. I detta utförande har man satt mycket respektabla varvtider under långloppsförhållande.

För ca ett år sedan dök bilen upp till salu och jag insåg vilken möjlighet det här var att bygga vidare på. I korta drag är min plan att förfina och vidareutveckla konceptet vilket bland annat involverar en stark turbomotor och bredare däck. Utsorterat och rätt inställt finns det en ohygglig potential för mycket låga varvtider. I långa loppet planerar jag att tävla med bilen men i första steget blir det till att lära känna bilen.

De flesta skulle nog bli förskräckta över köpesumman för en ”gammal 944”, men att bygga en seriös racebil kostar tid och pengar - oavsett om utgångsläget är en Volvo 240, Porsche 944 eller Lamborghini Aventador.
Plus att det är väldigt befriande att vara underdog :D

Jag köpte bilen förra vintern och den har sedan dess stått under täcke tills för ett par månader sen när jag tog in den i mitt garage för att påbörja bygget.


Lite intressanta specifikationer på bilen vid inköp
• 996 Cup bakvagn och hjulupphängningar (golvet bak bortkapat och allt ersatt)
• Framvagnen byggd från scratch med dubbla A-armar istället för McPherson
• Custom uprights fram
• Knivkränghämmare fram och bak
• 3-vägs Öhlinschassi
• Fullbur
• Breddad kaross fram och bak
• De flesta karossdelar gjorda i kolfiber eller glasfiber
• Kokeln GTR-front
• Diffusor bak med avgassystemet draget ovanför
• Plastrutor runt-om (ink framruta)
• AP Racing bromsskivor med alu bells
• ”Banan”-vinge bak med gurney flap
• Inbyggda air-jacks
• Motorsport elservostyrning
• Nytt golv bak med ATL 60 liters-tank
• Hjulhus bak breddade innåt
• Förarposition tillbakaflyttad och golvet sänkt
• Stående pedalställ med bromsvåg
• Custombyggd instrumentpanel i kolfiber
• Elektriskt brandsläckningsystem
• AIM Pista MXL dashlogger
• Porsche 968 6-växlad växellåda med torsendiff
• Customtillverkade mkt fina drivaxlar

Planer
Kort och gott är min plan att sätta i min turbomotor (baserad på Porsche 968) som leverar 514 hk på hjulen vid 1,15 bar.
Bilens vikt är ca 1050 kg och jag kommer till en början köra 9,5x17” fälgar med R-däck 255/40 runt om. Motorns effekt är helt oväsentlig till en början och kommer därför puttra runt på lågt laddtryck för att lära känna bilen utan det kaos och panik som under 2kg per hk innebär.

Det finns gott om framtida planer för bilen men som listan ser ut just nu innan jag tar ut den är:
• Bygga nytt elsystem
• Plocka ner hjulupphängningar blästra lacka
• Plocka ner och byt ut uniballs
• Fixa nytt styrrack
• Bygga om motorn till torrsump
• Bygga nytt avgassystem
• Bygga nytt ramverk i fronten med upphängningar för ny IC, kylare, oljekylare
• Bygga IC-rör
• Ny kabelstam till motor
• Koppla ihop CAN-kablage mellan styrsystem och AIM dash
• Renovera och ev. uppgradera bromsar
• Bygg upphägning för ny bränslepump+filter och montera
• Dra bränsleledningar
• Gör en ny bränsletankspåfyllning (istället för snabbtank)
..samt lite annat.

Bjuder på bilder upp till dags dato, dvs tidigare ägares byggbilder samt ett par bilder från dess rätta miljö.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Fortsättning följer!
Last edited by gurra on 2014-09-10 09:55:36, edited 18 times in total.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#2 Post by Sluggen »

Äntligen!!!
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#3 Post by gurra »

Hehe ja det är faktiskt på tiden! En forumtråd kanske kan öka min motivation att jobba på bilen istället för att jobba på :#cheers:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#4 Post by Mats Jacobsson »

OJ OJ OJ :shock:
Den var seriös....
Ska bli kul att följa den gurra
:#944burn:
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Säger detsamma!

Äntligen kommer lite info! :-D

En riktigt fin räser har du fått tag i Gurra!

En fundering, du skriver du ska bygga "vanlig" påfyllning till tanken. Kommer du har kvar snabbtankningsmöjligheten också? Rent tekniskt borde det inte vara ett hinder att ha båda möjligheterna.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#6 Post by gurra »

Tack grabbar!
Jag har inte full koll på snabbtank-setupen men det verkar bara vara dubbla vanliga rör ner i tanken och sen ventileras ett av dem under tankning.
Själva ventilerna utifrån sett trycks in ca 5-8 cm men de fälls inte åt sidan så det går inte att tanka med vanligt påfyllarrör där. Så det blir nog till att byta till ett vanligt enkelt tanklock istället.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#7 Post by kghas »

Seriøst bygge!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#8 Post by Cédric »

Kul att du börjar uppdatera, den har ju satt sjukt vassa varvtider så det finns ju en ruskig potential till galenskap här :)

Gillar GTR looken, mefast en er tidesenlig front hade gjort det lite vassare :)

Hur mycket mer väger Porschespisen tror du?

Satsar du på snabbast frontmotorporsche i sverige?

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#9 Post by YocaL »

Hur ser infästningen ut för den nedre A-armen fram?
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#10 Post by gurra »

Cédric wrote:Kul att du börjar uppdatera, den har ju satt sjukt vassa varvtider så det finns ju en ruskig potential till galenskap här :)

Gillar GTR looken, mefast en er tidesenlig front hade gjort det lite vassare :)

Hur mycket mer väger Porschespisen tror du?

Satsar du på snabbast frontmotorporsche i sverige?
Ja det är lite mix and match nu med GTR look och Kokeln front, men med tanke på diffusor bak och andra lösningar som hör "2000-talet" till så kan vi väl säga att det är det bästa av det gamla och det bästa av det nya :lol:

Allt annat än snabbaste frontmotorporsche vore otänkbart men tar nog sin lilla tid att få allt utsorterat. Sen är det en helt annan femma hur snabbt jag själv lyckas köra.

Tror porschemotorn i sig borde vara lättare (alublock vs gjutjärnsblock) men med turbo, intercooler och allt som behövs kan det säkert bli 20-30 kg tyngre. Dessutom byter jag från 8x16" med 205or till 9,5"x17" med 255or och där har vi ytterligare 10 kg.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#11 Post by gurra »

YocaL wrote:Hur ser infästningen ut för den nedre A-armen fram?
Har inga bra bilder på det. Den främre infästningen sitter i crossmembern som original fast höjd ett par cm. För den bakre infästningen har man kapat bort bakre casterfästet och gjort en inboxad infästning något högre upp.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#12 Post by Bubby »

även om bilen är lätt tror jag du lär gå upp till 275/40-17 bak med den effekten..

//Bubby
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#13 Post by gurra »

Tänkte börja med 255 just för att växla runt om. Bakre hjulhusen rymmer 300+ men det är tightare fram. Trots breddningen så tar dubbla a-armarna en del plats i infästningar osv.

Att bilen är lätt är bara en nackdel för fäste under acceleration, så långsamma kurvor på 2ans växel när man inte har så mycket downforce kommer bli svårt greppsmässigt.
Det bästa bak vore mjuka 335or R-däck eller 31 slicks :#944burn:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#14 Post by patand »

gurra wrote:Att bilen är lätt är bara en nackdel för fäste under acceleration, så långsamma kurvor på 2ans växel när man inte har så mycket downforce kommer bli svårt greppsmässigt
Det finns väl väldigt få så långsamma kurvor på Svenska banor, iaf för min bil har jag märkt. Med det bra chassie och breda däck du kommer ha så blir ju kurvhastigheterna garanterat högre än med min bil dessutom så 2:an kommer du nog inte använda ofta. :)

Jag har iof inte kört på alla svenska banor men på Kinekulle, Sviestad och Mantorp använder jag aldrig 2:an och på Knutstorp bara i den där "idioten" (hårnålen). Gelleråsen har jag också kört men inte med porschen tyvärr, tror dock inte 2:an skulle nyttjas där heller.

Borde alltså inte vara något stort problem. Alla fördelar som en lätt bil ger kommer garanterat överväga eventuellt brist på grepp på 2:ans växel. :#944burn:

Å andra sidan med den effekt du har möjlighet att ta ut så släpper det väl på 3:an och 4:an också... :mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#15 Post by gurra »

Med turbons långa utväxling får man använda 2an här och var om man vill ha max acc ut ur kurvan, men med den här bilen och 968-lådan tror jag inte heller 2an kommer bli så aktuell.

Har förresten aldrig kört Superstage, är riktigt sugen på att prova på det med den här bilen.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users