Förstår både det första och det sista!gurra wrote:Det var mycket jobb med mattan Men gav en otäck känsla av välbefinnande att koppla in den
944 GTR 3.1l 16v Turbo - 55,6 Kullen, varvrekord R-däck
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - uppstartad
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - uppstartad
Sjukt bra jobbat! Kommer du hinna klart till Mantorp? Har planerat att ta mig ner för att kika på STAC deltävling 1 för att kika lite..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - uppstartad
Kommer du köra både STAC och TA.NU? Ska stå funktionär på TA på Kinnekulle och de skulle ju minst sagt förgylla dagen att se din bil där
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - uppstartad
Är så sjukt nöjd med gasresponsen
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - uppstartad
Tackar!Cédric wrote:Sjukt bra jobbat! Kommer du hinna klart till Mantorp? Har planerat att ta mig ner för att kika på STAC deltävling 1 för att kika lite..
Första shakedown blir imorgon på Gelleråsen.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - uppstartad
Eventuellt kör jag TA.nu och då dyker jag upp på Kinnekullemartenheller wrote:Kommer du köra både STAC och TA.NU? Ska stå funktionär på TA på Kinnekulle och de skulle ju minst sagt förgylla dagen att se din bil där
Förutsatt att inget konstigt visar sig på shakedown imorgon.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - uppstartad
Snälla säg att det gick bra idag och att du kommer till Kinnekulle ?
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - uppstartad
Här kommer rapport från shakedown
--------Skrivet 30/4
Jo just det ja så var jag på Gelleråsen igår och körde shakedown. Blev en hel del in/ut varv för att justera mappen och det blev till slut bra körbarhet.
AIM-dashen fungerade perfekt med nya GPS-modulen och CAN-info osv.
Nya frambromsarna fungerade fint och allt nytt kring motorn fungerade felfritt gällande ny turbo, turbomontering och dess speciella oljeretur, grenrör, crossover-rör, avgasrör, wastegate, kabelmatta, nya givare osv. Gjorde översyn igår kväll och allt såg snustorrt och bra ut undertill.
Har fortfarande för lågt oljetryck trots större trycksektion och maxat oljetrycksventil på pumpen. Så det måste läcka någonstans inne i motorn. Efter en stunds funderande kom jag på att kamkedjespännaren läckte något när jag byggde ihop det där förra våren. Känns som det mest troliga att den lagningen inte håller rätt. Har en annan variocam-enhet som jag ska byta till. Behöver demontera kamaxlarna för att komma åt så det tar en stund.
ABS-systemet visste jag redan inte skulle fungera men det var inget som förvärrade bromsarna utan det kändes som att bromsa som vanligt så det var ju i alla fall positivt. Får kolla på det senare.
Blev inga snabba varv men det var ändå inte fokus på det. Tycker jag gått igenom allt noggrannt innan men trots det hade jag missat dra åt en mutter till en undre länkarm bak. På sista varvet jag körde så blev det en kraftig toe-förändring vänster bak när jag klev av gasen i 200 km/h. Bilen vobblade till kraftigt men som tur var så stabiliserades den under inbromsning. Hann bara tänka att "om den inte stabiliseras när jag bromsar så blir det jobbigt". Bakläxa och jag ska uppdatera mina pre-race-checklistor med alla länkaramar också
Smidigt med CAN-data från Link-boxen i AIM-dashen så man kan få upp all data i samma logg. Pressade som sagt inte särskilt hårt under dagen men kul att se att jag peakade på 1,75G i sidobelastning som mest Visserligen peak och med lätt bankning men tycker ändå det känns lovande på gamla R-däck i låg temp
--------Skrivet 30/4
Jo just det ja så var jag på Gelleråsen igår och körde shakedown. Blev en hel del in/ut varv för att justera mappen och det blev till slut bra körbarhet.
AIM-dashen fungerade perfekt med nya GPS-modulen och CAN-info osv.
Nya frambromsarna fungerade fint och allt nytt kring motorn fungerade felfritt gällande ny turbo, turbomontering och dess speciella oljeretur, grenrör, crossover-rör, avgasrör, wastegate, kabelmatta, nya givare osv. Gjorde översyn igår kväll och allt såg snustorrt och bra ut undertill.
Har fortfarande för lågt oljetryck trots större trycksektion och maxat oljetrycksventil på pumpen. Så det måste läcka någonstans inne i motorn. Efter en stunds funderande kom jag på att kamkedjespännaren läckte något när jag byggde ihop det där förra våren. Känns som det mest troliga att den lagningen inte håller rätt. Har en annan variocam-enhet som jag ska byta till. Behöver demontera kamaxlarna för att komma åt så det tar en stund.
ABS-systemet visste jag redan inte skulle fungera men det var inget som förvärrade bromsarna utan det kändes som att bromsa som vanligt så det var ju i alla fall positivt. Får kolla på det senare.
Blev inga snabba varv men det var ändå inte fokus på det. Tycker jag gått igenom allt noggrannt innan men trots det hade jag missat dra åt en mutter till en undre länkarm bak. På sista varvet jag körde så blev det en kraftig toe-förändring vänster bak när jag klev av gasen i 200 km/h. Bilen vobblade till kraftigt men som tur var så stabiliserades den under inbromsning. Hann bara tänka att "om den inte stabiliseras när jag bromsar så blir det jobbigt". Bakläxa och jag ska uppdatera mina pre-race-checklistor med alla länkaramar också
Smidigt med CAN-data från Link-boxen i AIM-dashen så man kan få upp all data i samma logg. Pressade som sagt inte särskilt hårt under dagen men kul att se att jag peakade på 1,75G i sidobelastning som mest Visserligen peak och med lätt bankning men tycker ändå det känns lovande på gamla R-däck i låg temp
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - uppstartad
Fix-rapport från ikväll
Sådär då hoppas jag att allt jag hittade på shakedownen är löst
Gick loss på ABSen i slutet av förra veckan och kortfattat så konsumerade Traction-systemet större delen av ABS-givarnas signal plus att den lade på en störning på signalen. Med traction-systemet bortkopplat från ABS-givarna och inkoppling av ytterligare en +12v kabel till ABS-enheten (går original till generatorn) så kände jag att det var koll på bitarna. Men det där jädra OBD2-uttaget lirar inte. Har provat de få varianter av inkoppling som finns men utan lycka.
Hur som helst så provbromsade jag idag i ett dammigt garage och ABSen fungerar finfint
Demonterade kamaxlarna förra veckan och bytte Variocam-enheten och testkörde idag tillräckligt för att få upp oljetempen till 73 grader och motorn har minst 5,5 bar över 2500 rpm så det problemet verkar också löst! Vågar inte riktigt ta ut segern ännu men på Gäälderåsen hade jag 65 grader i oljetemp som mest och då var trycket på låga 3,5 bar på varv. Kör 5w40 Nanodrive olja och det är ju skönt att slippa trycka runt tjock olja i onödan. Bygger bara onödig temp och belastning.
Nu är det lite småpyssel och sen bär det av för att köra TimeAttack på Kinnekulle på lördag! Har inga större förhoppningar på varvtider i det här läget. Kommer vara för fokuserad på att hålla koll på oljetryck och annat innan jag känner mig säker på att det lirar. Nya bromsar kommer också ta en stund att bygga förtroende för. Men det ska bli kul oavsett
Sådär då hoppas jag att allt jag hittade på shakedownen är löst
Gick loss på ABSen i slutet av förra veckan och kortfattat så konsumerade Traction-systemet större delen av ABS-givarnas signal plus att den lade på en störning på signalen. Med traction-systemet bortkopplat från ABS-givarna och inkoppling av ytterligare en +12v kabel till ABS-enheten (går original till generatorn) så kände jag att det var koll på bitarna. Men det där jädra OBD2-uttaget lirar inte. Har provat de få varianter av inkoppling som finns men utan lycka.
Hur som helst så provbromsade jag idag i ett dammigt garage och ABSen fungerar finfint
Demonterade kamaxlarna förra veckan och bytte Variocam-enheten och testkörde idag tillräckligt för att få upp oljetempen till 73 grader och motorn har minst 5,5 bar över 2500 rpm så det problemet verkar också löst! Vågar inte riktigt ta ut segern ännu men på Gäälderåsen hade jag 65 grader i oljetemp som mest och då var trycket på låga 3,5 bar på varv. Kör 5w40 Nanodrive olja och det är ju skönt att slippa trycka runt tjock olja i onödan. Bygger bara onödig temp och belastning.
Nu är det lite småpyssel och sen bär det av för att köra TimeAttack på Kinnekulle på lördag! Har inga större förhoppningar på varvtider i det här läget. Kommer vara för fokuserad på att hålla koll på oljetryck och annat innan jag känner mig säker på att det lirar. Nya bromsar kommer också ta en stund att bygga förtroende för. Men det ska bli kul oavsett
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Turbo-Poster
- Posts: 976
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - uppstartad
Lycka till Gustaf!
/Björn
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - uppstartad
Länge sen jag skrev här. Det kanske är några som sett på Rejsa eller i vissa sociala medier vad som hände förra veckan?
Jag var på Mantorp med Alx Danielsson och Alx satte 1:19.348 på R-däck
Fullkomligt krossade tidigare gällande inofficiella varvrekord med R-däck med över 2 sek
För de som vet så var det 1:21.7 som gällde förut.
Sveriges snabbaste R-däcksbil känns helt OK
Jag var på Mantorp med Alx Danielsson och Alx satte 1:19.348 på R-däck
Fullkomligt krossade tidigare gällande inofficiella varvrekord med R-däck med över 2 sek
För de som vet så var det 1:21.7 som gällde förut.
Sveriges snabbaste R-däcksbil känns helt OK
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Mantorp 1:19.348
Jag läser din tråd på rejsa, klart imponerande
När man tittar på dina loggar förstår man att det är bra tryck i maskin!
Ha det gött
Janne
När man tittar på dina loggar förstår man att det är bra tryck i maskin!
Ha det gött
Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Mantorp 1:19.348
Har också spökläst på rejsa utan att skriva, grymt imponerande!!
Lycka till på TA körningen, tror nog både Rx7 och Supra får se sig slagna!
Lycka till på TA körningen, tror nog både Rx7 och Supra får se sig slagna!
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Mantorp 1:19.348
Ja den rör på sig rätt friskt både rakt fram och i kurvor
Det kommer bli en tight fajt mellan mig och Supran på nästa tävling men RX7an blir svår att slå. Den har överlägsen downforce, lägre vikt, 900 hk, sekventiell växellåda och Hoosier-däck
Det kommer bli en tight fajt mellan mig och Supran på nästa tävling men RX7an blir svår att slå. Den har överlägsen downforce, lägre vikt, 900 hk, sekventiell växellåda och Hoosier-däck
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Mantorp 1:19.348
Hej Gurra!
Läser lite sporadiskt men följer dina äventyr mest på rejsa men kan bara sammanfatta det med BRA JOBBAT, vet inte om du löst oljepumpsgåtan annars verkar det fungera klart över förv'äntan
Grattis/Joakim
Läser lite sporadiskt men följer dina äventyr mest på rejsa men kan bara sammanfatta det med BRA JOBBAT, vet inte om du löst oljepumpsgåtan annars verkar det fungera klart över förv'äntan
Grattis/Joakim
Who is online
Users browsing this forum: No registered users