Jaha, vet inte riktigt hur man skall skriva ner det här. Den här tråden kunde slutat här...
Efter en sommar med segling tänkte jag avsluta säsongen med en sista slalomtävling och PCS banmöte på Knutstorp. Slalomen gick riktigt bra och förbättrade mig för varje åk. Tog en andraplats både i tävlingen och totalt i konkurrens med PCSR-preppade 944:or som man kan diskutera om de skall gå i klassikgruppen.
I söndags körde jag ner till Knutstorp för årets sista bankörning. Vädret var perfekt, bilen gick bra och jag började hitta rytmen i slutet på första körpasset när det hände. I slutet på start och målrakan när jag skulle börja bromsa hände ingenting. Först trodde jag att bromsarna överhettat och tog dåligt men jag kunde snabbt konstatera att det var mycket värre än så. Pedalen gick i botten utan något som helst motstånd och det fanns inga bromsar alls. Enda alternativet var att styra rakt ut i sandfållan och efter det var jag bara passagerare. Räcket och däcksvallen närmade sig obehagligt fort och någonstans på vägen började bilen glida sidledes. Som tur var voltade den inte och till slut slog jag i med hela sidan i däcksvallen.
När den första chocken lagt sig kunde jag konstatera och jag verkade vara ok. Körningen flaggades av och bilen bärgades och det gick ju fort att slå fast att bilen inte klarat sig lika bra som jag. Hela vänster sida var intryckt och bilen var full av glassplitter och grus.
Efter att jag fått lugna ner mig lite till, börjat städa ut bilen, fått bytt ett däck och böjt tillbaks de värsta skadorna visade det sig trots att allt att karossen ser rak ut, hjulvinklarna verkar stämma och att den är körbar bortsett från att den saknar bromsar. Jag fick hjälp av världens bästa vänner som hyrde ett bilsläp i Göteborg, körde ner och hämtade mig och bilen och körde hem oss till Tjörn.
20160925_134536.jpg
20160925_134649.jpg
20160925_134656.jpg
Där och då hade jag nog kunnat sälja bilen för ingenting på plats men efter lite noggrannare undersökningar i lugn och ro är det inte så illa som det först verkade. Framskärm och framspoiler är nog inga problem att knacka till. Bakskärmen bör nog också gå att få till, värst är det med tröskeln som är helt intryckt i hela sin längd. Det jag behöver är en ny förardörr med ruta (gärna vit) och en vänster baklykta. Är det någon som har liggande får ni gärna höra av er!
Återstår gör också att utreda orsaken till haveriet. Jag vet nu vad som hände men inte hur. Den ena kolven i hjulcylindern på vänster bak hade hoppat ur cylindern med resultat att allt tryck i systemet försvann. Detta borde ju vara helt omöjligt, kolven bör ju vara så lång att det även med helt utslitna bromsbackar finns goda marginaler kvar. Alla delar i bromssystemet är bytta under de senaste åren och nästa steg nu blir att plocka isär bakbromsen och jämföra delarna med de gamla orginaldelarna som jag har liggande men det ligger ju nära till hands att misstänka att det är något som inte stämmer med de nya hjulcylindrarna. En annan fråga jag funderat på är varför jag inte hade bromsverkan på två hjul? Det är ju det som är tanken med ett två-kretssystem. I och för sig beter sig ju systemet likadant när man luftar, att pedalen gå i botten men hela poängen med ett två-kretssystem är ju att man skall ha bibehållen bromsverkan på två hjul vid ett läckage?
Den första uppgivenheten har i alla fall ersatts med viss optimism och planen nu är att försöka få ordning på bilen igen även om det kommer att få lov att ta tid. Med tanke på att jag höll runt 150 km/h när jag gick av kunde det ju slutat riktigt illa och just nu är jag mest nöjd med att jag själv mår bra.
Avslutningsvis ett stort tack till Hasse och Janne J för hjälp och stöd på Knutstorp!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.