944 Turbo -86 | Gamle svarten
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Den ser oförskämt fräsh ut invändigt för att vara 30år gammal och dessutom svart!
Med de svarta banfälgarn är den ett riktigt monster.
Svart på svart på svart är snyggt...
Bobo
Med de svarta banfälgarn är den ett riktigt monster.
Svart på svart på svart är snyggt...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Skaffade precis tapatalk, nu verkar det gå att ladda upp bilder direkt ifrån telefonen, men det gick inte via safari. Nackdelen är att forumet inte ser ut som det brukar..
Här är alltså nya stolen, där skinnbiten vid insteget är utbytt. Bilden blev inte jättecharmig med en bygglampa som lyser upp, men den påminner åtmistone mig att ratten behöver bytas och golvet dammsugas.. Det blev en klar förbättring på bankörning med denna stol, tyvärr väger den ju bly så den kommer kanske bytas ut någon gång.
Här är alltså nya stolen, där skinnbiten vid insteget är utbytt. Bilden blev inte jättecharmig med en bygglampa som lyser upp, men den påminner åtmistone mig att ratten behöver bytas och golvet dammsugas.. Det blev en klar förbättring på bankörning med denna stol, tyvärr väger den ju bly så den kommer kanske bytas ut någon gång.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Dags att börja dokumentera vinterns uppgraderingar, under slalomen och bankörningar förra året var det uppenbart att jag behöver en styvare bil
Velade rätt länge över vad jag skulle köpa för dämpare, att det skulle vara coilover visste jag men kunde inte bestämma vilka. När gruppköpet dök upp på gaz så kändes det som ett vettigt val!
Så kommande chassie blir gaz gold coilovers, har velat angående fjäderstyvheter men om jag minns rätt så blev det 1000lbs/in bak och 650lbs/in fram. I och med det valet kommer bilen bli mer raceinriktad, kommer ändå inte köra så mycket söndagskörning framöver. Dessa borde komma de närmsta veckorna.
Till det så blir det 968 cs krängningshämmare, dvs 19mm bak ställbart i tre lägen och 30mm fram. Dessutom så köpte jag powerflex black series till alla bussningar.
Tror detta kommer göra underverk för väghållningen
Velade rätt länge över vad jag skulle köpa för dämpare, att det skulle vara coilover visste jag men kunde inte bestämma vilka. När gruppköpet dök upp på gaz så kändes det som ett vettigt val!
Så kommande chassie blir gaz gold coilovers, har velat angående fjäderstyvheter men om jag minns rätt så blev det 1000lbs/in bak och 650lbs/in fram. I och med det valet kommer bilen bli mer raceinriktad, kommer ändå inte köra så mycket söndagskörning framöver. Dessa borde komma de närmsta veckorna.
Till det så blir det 968 cs krängningshämmare, dvs 19mm bak ställbart i tre lägen och 30mm fram. Dessutom så köpte jag powerflex black series till alla bussningar.
Tror detta kommer göra underverk för väghållningen
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Hela mitt chassie som nu är bortmonterat är till salu, se annons forum/viewtopic.php?f=6&t=30571" onclick="window.open(this.href);return false;. Perfekt för dig som mest kör på gata eller som har en lättare bil och vill köra hårt på bana.
Kommer förresten köra utan torsionsstavarna också med det nya chassiet
Eftersom främre krängningshämmare 30mm inte finns hos Porsche längre så beställde jag den ifrån USA, Lindsey racing. För mindre pengar hade jag kunna köpt en ställbar, men dessa känns beprövade vilket är en trygghet. Det finns mycket att justera ändå med dämpare, vinklar och däcktryck.
968cs mot 944 turbo 86 på bilden nedan. Bak skiljer det bara en millimeter.
Kommer förresten köra utan torsionsstavarna också med det nya chassiet
Eftersom främre krängningshämmare 30mm inte finns hos Porsche längre så beställde jag den ifrån USA, Lindsey racing. För mindre pengar hade jag kunna köpt en ställbar, men dessa känns beprövade vilket är en trygghet. Det finns mycket att justera ändå med dämpare, vinklar och däcktryck.
968cs mot 944 turbo 86 på bilden nedan. Bak skiljer det bara en millimeter.
Last edited by fälgen on 2015-04-19 19:12:50, edited 2 times in total.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Hade tänkt jag skulle böja ner torsionsröret lite på varje sida för att få ur stavarna, men som allt annat den här meksäsongen så blev det problem som skapade massa mer jobb, men som gör att det blir bättre i slutänden.
Skruvarna som håller de yttre hållarna i torsionsröret hade reagerat med aluminiumet och satt stenhårt. Fick ta ner torsionsröret, hade problem att få ner det eftersom krokarna på torsionsröret tog tag i korkarna på transaxelröret. Svårt att se kanske, men detta är alltså i mitten på torsionsröret. Lösningen var att ta bort handbromskabeln och förstyvningen som sitter framför torsionsröret. Sen släppte det fint och jag kunde fokusera på att försöka få bort de skruvarna som gått av. Det krävde väldigt mycket värme, våld och ett par extra händer ( tack Bobo) innan de till slut släppte. Sen gick det att få ur stavarna.
Skruvarna som håller de yttre hållarna i torsionsröret hade reagerat med aluminiumet och satt stenhårt. Fick ta ner torsionsröret, hade problem att få ner det eftersom krokarna på torsionsröret tog tag i korkarna på transaxelröret. Svårt att se kanske, men detta är alltså i mitten på torsionsröret. Lösningen var att ta bort handbromskabeln och förstyvningen som sitter framför torsionsröret. Sen släppte det fint och jag kunde fokusera på att försöka få bort de skruvarna som gått av. Det krävde väldigt mycket värme, våld och ett par extra händer ( tack Bobo) innan de till slut släppte. Sen gick det att få ur stavarna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Eftersom det är tråkigt att montera tillbaka smutsiga delar bestämde jag mig för att köpa ett blästerskåp, har ändå velat ha det länge så nu var det ju rätt tillfälle.
Insåg rätt snart att det är lite beroendeframkallande att blästra så det mesta fick gå ett varv igenom blästern och har sedan lackats eller ytbehandlats.
Även sånt som ser riktigt tråkigt ut går att hitta lite fräscht material på under rosten
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Har förövrigt fortfarande problem med att ladda upp bilder, när jag gör det via tapatalk så kommer de i omvänd ordning mot hur jag la in dem, irriterande och det gör att jag hamnar efter med uppdatering för att det är jobbigt att gå in och ändra.. Tips?
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
När ändå drivaxlar och allt var ur vägen passade jag på att plocka ner växellådsfästet och balken som lådan hänger i. Fästet såg ut som alla andra delar under bilen som inte fått uppmärksamhet på 30 år och det var mycket spel i gummibussningen, drog givetvis av skruvarna också.
Det blev hyfsat efter att ha blästrats och rätt fint efter att ha lackats.
Hade inget att förlora så jag testade att fylla fästet med polyuretan, i form av Biltemas vindrutetätning. Fick i nästan en hel tub och en del kladd runt om och på händerna (rekommenderar handskar för det gick inte att få bort). Min förhoppning är att det blir ungefär som ett semi-solitt fäste.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
På tal om bussningar och fästen, vissa delar rår inte blästring och ny färg på, det övre fästet för hållarna till torsionsröret gick i delar.
Blev först rädd att det var karossen som var så här kexig, men den var fin.. Fästet däremot var slut Många gummibussningar var riktigt dåliga, bussningen vid casterjusteringen( bakre infästningen av främre bärarmen) vred jag av för hand så att bussningen gick i två delar. Så bussningsbytet var välbehövligt och det ska bli kul att uppleva skillnaden, hoppas på att bilen kommer kännas mycket stabilare!
Blev först rädd att det var karossen som var så här kexig, men den var fin.. Fästet däremot var slut Många gummibussningar var riktigt dåliga, bussningen vid casterjusteringen( bakre infästningen av främre bärarmen) vred jag av för hand så att bussningen gick i två delar. Så bussningsbytet var välbehövligt och det ska bli kul att uppleva skillnaden, hoppas på att bilen kommer kännas mycket stabilare!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Ser bra ut! Kul att du skaffat ett blästerskåp, ett sånt skulle man ha. Hur stort skåp blev det?
Tack för senast förresten, om jag inte sagt det. Drömmer fortfarande om ditt garage
Tack för senast förresten, om jag inte sagt det. Drömmer fortfarande om ditt garage
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Det blev en golvmodell, lite större än jag tänkte, men det var nog bra. Hoppas att 17"-fälgar ska kunna gå in nån gång. Du vet vart jag finns om du behöver blästra något!jockes wrote:Ser bra ut! Kul att du skaffat ett blästerskåp, ett sånt skulle man ha. Hur stort skåp blev det?
Tack för senast förresten, om jag inte sagt det. Drömmer fortfarande om ditt garage
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Med risk för att bli tjatig så blir det några före/efter-bilder till. Köpte glaskulor för att kunna blästra aluminiumdelar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Glasblästrade även alla skruvar, brickor och muttrar m.m. och lämnade dessa på ytbehandling. Blev riktigt nöjd med resultatet och förhoppningsvis håller det sig fint ett tag.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Blästring blir snart en sjukdom när man ser hur bra det blir..
Det kommer att bli kanon det här!
Det kommer att bli kanon det här!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 775
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Snyggt jobbat!!!
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
Who is online
Users browsing this forum: No registered users