944 S2 -91 | Zyclam Red

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#181 Post by [Bobo] »

Den ofrivilliga roadtripen...

Jag tvingades idag, motvilligt, ge mig iväg på en helvetisk resa. Tur och retur Linköping-Mölle med avresa 07.45. Alla nämnda hastigheter och eventuella lagbrott är givetvis påhittade.
För den som inte kan sin karta kan jag meddela att det är 38mil. Enkel resa. 99% motorväg (om man har en deadline) och majoriteten av resan äger rum på raka, platta vägar som går över någon slags myr.

Då detta inte var en nöjestrip, utan ett dop (som jag medverkade på av ren artighet), så kändes bränsleförbrukningen som en viktig komponent på denna 76-mila-march.
S2:an går som snålast runt 120, så så fick det bli. Mil efter mil efter mil efter mil. Ambitionen var att klara resan på en tank.

En sprängande huvudvärk var med mig från det att jag passerade Braehus och när jag exakt 11.43 svängde in på den nykrattade parkeringsplatsen utanför Brunnby kyrka började jag ana att det var fråga om ett begynnande migränanfall... Mer än halv tank kvar dock! Så mina kalkyler höll så långt!
IMG_4410 - Copy.JPG
Dop och därmed förenlig verksamhet betades av på ungefär 2,5h och vid det här laget var migränanfallet ett faktum.

Hemfärden påbörjades enligt planerna. Den mänskliga farthållaren hölls på stadiga 120 tills jag blev ifattkörd av en 996 4S targa i höjd med Örkeljunga. Han kom ifatt mig i samband med att jag hamnade bakom två blåvalar som försökte para sig i en uppförsbacke...
Detta innebar ju att han omöjligt kunde veta att jag legat och puttrat i 120 hela dagen, så jag tog tillfället i akt att vrida ur lite. Efter att jag artigt släppt om honom förstås... Han hakade på, och var precis påväg att köra om mig för andra gången när vi möts av svarta skyar och ett sånt där härligt slagregn som man längtar efter i 180. Vi lugnade ner oss båda två och jag tog rygg tre stolpar bakom 996:an. Här, i spöregnet, mitt i tråkigaste Småland, började huvudvärken göra sig ordentligt påmind.

Vid det här laget hade jag gett upp planen om att klara mig hem på en tank. Nu handlade det om att ta ekipaget i mål.
Regnet fortsatte och trafiken blev tätare ju närmare Jönköping jag kom.
Jag hade nu utformat en ny plan.
Så fort som möjligt till första macken norr om Gränna. Splash n´ dash och kanske en flaska vatten och en Ipren och sen sista 45min hem.
Jag placerade mig i vänsterfilen med vänsterblinkers och helljus på och körde "tyskt" de sista milen in mot Jönköping.

Illamåendet smög sig på. Ögonen börjar flimra. Det här går inte.
10km till nästa mack. Spyan letar sig längre och längre upp i halsen och jag börjar leta efter alternativ,
om jag inte skulle hinna fram.
Jag vågar inte stå på, utan lägger mig bakom en långtradare, vevar ner båda rutorna och fokuserar på andningen. 3km. Det här kommer lösa sig!

Efter att ha förgyllt eftermiddagen för några fikande par på rastplatsen bredvid macken fick jag tag i lite vatten och lyckades mygla till mig en migräntablet av en snäll kassörska från hennes "private stash".
Satte mig i bilen och fattade dagens kanske enda vettiga beslut; jag stannar här!

3 timmar senare vaknade jag. Det hade slutat regna och jag kunde se igen. Jag kunde dessutom svälja utan att kräkas, så det var dags att åka hem.

Stannade till på Pizza Hut på vägen hem och har precis fått i mig en "Forest". Det var gott.
Önskar att min bror kunde nöja sig med dom barn han redan har.

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#182 Post by Malte »

Lider med dig angående migränen. Har själv samma åkomma och det tar en verkligen ner på jorden när man får sina anfall. Gött att det gick över fort.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#183 Post by [Bobo] »

Malte wrote:Lider med dig angående migränen. Har själv samma åkomma och det tar en verkligen ner på jorden när man får sina anfall. Gött att det gick över fort.
Ja, det tenderar att sabba även de bästa av dagar... Hade tur som kom hem igår.
Hade mycket väl kunnat tvingats övernatta i bilen om inte vilan och tabletten hade hjälpt...
Med facit i hand skulle jag givetvis stannat kvar i Mölle och åkt hem närjag mådde bra igen,
men alla beslut man tar kan ju inte vara bra... :?

Hoppas nästa roadtrip blir lite roligare.
Jag måste ge S2:an en eloge som klarade ordentlig marchfart i spöregn med en hel del vatten på vägen.
Överlag känns bilen väldigt bra. Den passerar snart 19000mil och det börjar bli dags för service.
Men just nu ligger fokus på att få Vintersläden klar och såld.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#184 Post by emm »

Sorry 4 ot:
Migrän är urk... Leta genast upp en läkare, ipren o dylikt är bara godis om du har klassisk migrän, totalt värdelöst.
Rekomenderar Sumatriptan, efter en läkarkontroll på dig såklart, har hjälpt mig fantastiskt bra, man känner att man får ett anfall, i med en tablett, ät ett knäckebröd så magen får jobba, vänta en stund... voila, gone (men du känner att du är dåsig och gäspar gärna, ohyggligt bättre än att kräkas o vilja mörda folk som kommer med härliga husmanstips, som typ ta en whiskey...).
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#185 Post by [Bobo] »

emm wrote:Sorry 4 ot:
Migrän är urk... Leta genast upp en läkare, ipren o dylikt är bara godis om du har klassisk migrän, totalt värdelöst.
Rekomenderar Sumatriptan, efter en läkarkontroll på dig såklart, har hjälpt mig fantastiskt bra, man känner att man får ett anfall, i med en tablett, ät ett knäckebröd så magen får jobba, vänta en stund... voila, gone (men du känner att du är dåsig och gäspar gärna, ohyggligt bättre än att kräkas o vilja mörda folk som kommer med härliga husmanstips, som typ ta en whiskey...).
Tack för omtanken! :D
Jo, jag vet att ipren inte gör så mycket nytta i det läget. Men så dags en söndag hade jag inga höga förhoppningar om att hitta något starkare längs E4:an...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#186 Post by emm »

[Bobo] wrote:
emm wrote:Sorry 4 ot:
Migrän är urk... Leta genast upp en läkare, ipren o dylikt är bara godis om du har klassisk migrän, totalt värdelöst.
Rekomenderar Sumatriptan, efter en läkarkontroll på dig såklart, har hjälpt mig fantastiskt bra, man känner att man får ett anfall, i med en tablett, ät ett knäckebröd så magen får jobba, vänta en stund... voila, gone (men du känner att du är dåsig och gäspar gärna, ohyggligt bättre än att kräkas o vilja mörda folk som kommer med härliga husmanstips, som typ ta en whiskey...).
Tack för omtanken! :D
Jo, jag vet att ipren inte gör så mycket nytta i det läget. Men så dags en söndag hade jag inga höga förhoppningar om att hitta något starkare längs E4:an...

Bobo
HAHA, har man rätt kontakter hittar man allt. Även längs E4 =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#187 Post by [Bobo] »

emm wrote:
[Bobo] wrote: Tack för omtanken! :D
Jo, jag vet att ipren inte gör så mycket nytta i det läget. Men så dags en söndag hade jag inga höga förhoppningar om att hitta något starkare längs E4:an...

Bobo
HAHA, har man rätt kontakter hittar man allt. Även längs E4 =)
Touché!
Väl spelat! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#188 Post by Samuelf »

Min drug-of-choice är Immigran. Det är säkert samma som föregående knarkares förslag...

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#189 Post by emm »

Samuelf wrote:Min drug-of-choice är Immigran. Det är säkert samma som föregående knarkares förslag...
Imigran = Sumatriptan
:#pray:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#190 Post by Samuelf »

emm wrote:
Samuelf wrote:Min drug-of-choice är Immigran. Det är säkert samma som föregående knarkares förslag...
Imigran = Sumatriptan
:#pray:
Good shit iaf. Kostar en hundring per piller eller nåt. Tre paket så har man frikort. ;)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#191 Post by [Bobo] »

Sen senaste (mardröms)resan har det mest blivit transportsträckor och inte särskilt mycket inspirerad körning.
Har lagt mesta tiden i soffan med näven i en chipspåse och suget efter att köra har varit, minst sagt, begränsat... :?

Men igår föll andan på av någon anledning (jag behöver egentligen ingen) och jag tog några relativt raska mil från Linköping på småvägarna ner till Åtvidaberg och hem igen.
Spöregn första halvan av turen och strålande solsken på hemvägen. :D

Knäppte av ett foto vid Bjärkasäby. Bara någon mil söder om den telefonkiosk som 3/4 av Sveriges befolkning med spänning såg två idioter gömma sig i för lite drygt 15 år sedan. Jag mins det som vore det igår. :D
IMG_4541 - Copy.JPG
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Porsche4meSoon
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2013-07-07 15:25:56
Bilmodell: Har ännu ingen porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#192 Post by Porsche4meSoon »

[Bobo] wrote:
jockes wrote:Fasen vad du är ute o flänger :D -Jo, jag är lite avundsjuk och abstinensbesvärad...
Då kommer du gilla min senaste tur... :-D

Jag åkte till Öland en sväng... Hade ingenting att göra, och hade aldrig varit där förut.
Måste säga att det är en fantastisk del av Sverige. Vägarna var helt OK och naturen är fantastisk.
Bilen gick som ett skott och det känns som att den bara går bättre och bättre för varje mil.
Det börjar dock bli akut att sätta på ett par nya framdäck, får fixa det innan jag får för mig att ge mig iväg på några ambitiösare äventyr...

Som vanligt knäppte jag av några bilder.
Öland1.jpg
Öland2.jpg
Öland3.jpg
Öland4.jpg
Bobo
Härliga vyer! :D

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#193 Post by [Bobo] »

Det har ju inte blivit så mycket kört den här säsongen. :?
För att råda bot på detta gav jag mig iväg på en lite halvdagsutflykt idag...

Målet för dagen var att ta mig till Björnö (utanför Västerhaninge, strax söder om Dalarö) för att hämta en gammal bensindunk, som i framtiden ska bli en soptunna till garaget...
0107672569.jpg
Jag packade in jycken i passagerarsätet (som för säsongen fått ett vackert sätesöverdrag från Biltema för att inte "hunda ner" så mycket) och gav mig iväg i nordostlig riktning.
Min vana trogen kollade jag kartan innan avfärd och såg till att ha några riktmärken att gå efter.
Södertälje, sväng mot Nynäshamn och fortsätt tills det skyltas mot Västerhaninge.
De första två punkterna gick bra, men så hamnade jag i ett samhälle som jag inte riktigt kunde placera.
Efter en snabb titt på Google maps kunde jag konstatera att tätorten jag befann mig i inte fanns med på kartan. :?
Plötsligt ser jag en man kliva ur en skåpbil som stannat till bakom mig på busshållplatsen och fram till passagerarfönstret kommer Freddie81 och hälsar glatt! :D Oväntat!
Efter lite skitsnack fick jag reda på vad orten jag befann mig på hette och åt vilket håll jag skulle svänga för att hamna på rätt spår. Tack för det Freddie! :#cheers:

Väl framme på Björnö träffade jag dunkförsäljaren Åke som bjöd på kaffe och krans.
Jycken vattnades, fick springa av sig och samla på sig några fästingar innan vi i sakta mak började rulla hemåt igen.
20130815_163641 - Copy.jpg
I höjd med Saltå kvarn kom jag ifatt en MC-förare som jag hamnade bakom ända till Sillekrog.
Där valde han på bågen att svänga av. Av någon anledning vinkade han till mig när han svängde av?!
Ungefär 1km senare fick jag ett telefonsamtal från patand, som tydligen hade varit MC-föraren som jag legat bakom! :D

Väl hemma kan jag konstatera att bilen fortfarande går som ett skott! :D
Dagens körning blev dessvärre inte så inspirerad eftersom lillkillen har lite svårt med viktförskjutningen vid acceleration och inbromsning. :D
Sidled går hur bra som helst...
Körde slingerbulten i båda riktningarna. Är nog roligare om man inte har vad som kan liknas vid en pälsbeklädd boll liggandes i passagerarsätet! :D

På det hela taget en härlig dag med S2:an.
Nästa dagstur går till Stjärnhov. Ska se till att tvätta bilen tills dess. :roll:

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#194 Post by [Bobo] »

Idag blev det en oplanerad roadtrip igen. :D
Jag har ju en förkärlek för gammal användbar skit, så idag var målet att hämta en antik handjagad symaskin.
symaskin.JPG
Den stod i Laxå, så det blev några timmar på småvägarna.
Bilen går som vanligt som ett skott och är fantastisk att lasta i. :D

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#195 Post by patand »

Blir det att sy bilinredning på den där? :-D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users