924 -76
- Erik D
- S-Poster
- Posts: 80
- Joined: 2007-08-31 12:39:50
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1976
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76
Och tack Kalle för bilderna från Rudskogen!
Har du möjlighet så får du gärna skicka några högupplösta bilder på gröna faran
Har du möjlighet så får du gärna skicka några högupplösta bilder på gröna faran
Erik Danielsson
- Erik D
- S-Poster
- Posts: 80
- Joined: 2007-08-31 12:39:50
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1976
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76
Efter 3 år av vila var det äntligen dags att köra bilen igen på slingriga vägar! Fick bli en tur till Skanssundet söder om Stockholm tillsammans med Cedric och hans 931:a. Det var troligtvis både premiär och avslutning för denna säsong. Ser redan fram emot nästa vår/sommar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Danielsson
- Cédric
- Addict
- Posts: 4632
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76
Vilket trådlyft blev ju en kanonpremiär för säsongen, man fick definitivt mersmak. Får hoppas att det blir nån runda till innan snön lägger sig
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 352
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -76
Kul att hitta den här tråden, ganska precis de modifieringarna och skick/stuk som jag vill ha på min.
Använde du spacers till cittrafälgarna också?
Vad är det för märke på halvburen? Heico?
Använde du spacers till cittrafälgarna också?
Vad är det för märke på halvburen? Heico?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- Erik D
- S-Poster
- Posts: 80
- Joined: 2007-08-31 12:39:50
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1976
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76
Har aldrig kört Citra fälgarna (6x15 et18) tillsammans med mina spacers men det bör funka. Får väl prova nån gång i sommar.
Halvburen är från Wiechers Sport om jag minns rätt. Vi var några stycken som gjorde ett gruppköp några år tillbaka.
Halvburen är från Wiechers Sport om jag minns rätt. Vi var några stycken som gjorde ett gruppköp några år tillbaka.
Erik Danielsson
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 352
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 352
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -76
Vad kör du förresten med för chassi/hjulupphängning?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- Erik D
- S-Poster
- Posts: 80
- Joined: 2007-08-31 12:39:50
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1976
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76
Fram har jag höjdjusterbara coilovers(egenbyggda) med 230lbs/in fjädrar och justerbara dämpare från GAZ.
Bak sitter det 25.5mm torsionsstavar från 951 M030 och justerbara dämpare från GAZ.
Sedan på det har jag monterat justerbara krängningshämnare från Weltmeister både fram och bak.
Funkar bra för slalom och bankörning tycker jag. Trevligt att enkelt kunna finjustera balansen med krängarna.
Bak sitter det 25.5mm torsionsstavar från 951 M030 och justerbara dämpare från GAZ.
Sedan på det har jag monterat justerbara krängningshämnare från Weltmeister både fram och bak.
Funkar bra för slalom och bankörning tycker jag. Trevligt att enkelt kunna finjustera balansen med krängarna.
Erik Danielsson
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 352
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -76
Då är det ungefär samma som setup som jag har tänkt mig.Erik D wrote: ↑2021-04-01 09:44:33 Fram har jag höjdjusterbara coilovers(egenbyggda) med 230lbs/in fjädrar och justerbara dämpare från GAZ.
Bak sitter det 25.5mm torsionsstavar från 951 M030 och justerbara dämpare från GAZ.
Sedan på det har jag monterat justerbara krängningshämnare från Weltmeister både fram och bak.
Funkar bra för slalom och bankörning tycker jag. Trevligt att enkelt kunna finjustera balansen med krängarna.
Har 23 mm krängare fram som standard och polyuretanbussningarna till hela framvagnen ligger i garaget.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- Cédric
- Addict
- Posts: 4632
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76
Vill minnas att det är 250 fjädrar fram? Eller blev det 230?
Oscar, bussningar är helt klart bra att fixa. Har du ingen krängare bak? Isåfall kan erik visa bilder på hur man löser det, om det inte finns i tråden redan
Oscar, bussningar är helt klart bra att fixa. Har du ingen krängare bak? Isåfall kan erik visa bilder på hur man löser det, om det inte finns i tråden redan
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 352
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -76
Sitter krängare bak också runt 19-20 mm ögonmåttat.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- Erik D
- S-Poster
- Posts: 80
- Joined: 2007-08-31 12:39:50
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1976
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76
Blev tvungen att dubbelkolla fjäderhårdheten, vi hade båda fel Cédric 240 lbs/in var det visst. Inte lätt att komma ihåg en alla detaljer, det var trots allt 12 år sedan jag beställde prylarna
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Danielsson
- johan944
- Addict
- Posts: 3332
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76
Erik, du kan väl slänga upp bilder på krängaren bak?
- Erik D
- S-Poster
- Posts: 80
- Joined: 2007-08-31 12:39:50
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1976
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76
Visst Johan!
Eftersom min bil är en tidig 924:a så saknar den bakre krängningshämnaren infästning mot karossen, en ganska udda lösning som åtgärdades på senare bilar.
Hursomhelst så var jag tvungen att snickra ihop en infästning på röret för torsionsstavarna för att efterlikna infästningen på senare 924:or. Jag använde rörklammer diverse brickor och muttrar samt original plåtöverfall till gummibussningen. Bilderna nedanför förklarar nog det hela bättre.
Eftersom min bil är en tidig 924:a så saknar den bakre krängningshämnaren infästning mot karossen, en ganska udda lösning som åtgärdades på senare bilar.
Hursomhelst så var jag tvungen att snickra ihop en infästning på röret för torsionsstavarna för att efterlikna infästningen på senare 924:or. Jag använde rörklammer diverse brickor och muttrar samt original plåtöverfall till gummibussningen. Bilderna nedanför förklarar nog det hela bättre.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Danielsson
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 352
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]