951 -86 | Porscheman Pat

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
podium
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2010-10-04 20:15:05
Bilmodell: 951-86, 924-79
Contact:

951 -86 | Porscheman Pat

#1 Post by podium »

Hej!

Jag har nyligen bilvit ägare till en 944 turbo -86.

Det var dock 2 veckor sen jag köpte bilen. Köpet i sig var en riktig soppa. Jag ringde på annonsen på en 951 som låg på blocket. De stog där att den hade ett mindre läckage från packboxen. Dagen som jag då skulle kolla på bilen så säger dåvarande ägare att han har inte lyckades köra hem bilen till sin bostad för bilens oljeläckage var så kraftigt.
Jag har länge velat ha en 951, helst vit som denna är så vi bestämde att jag skulle få se bilen där den nu stod (felparkerad i ett industriområde utanför globen).
Bilens skick var över förväntan (förutom oljeläckaget då). Vi startade bilen en kort stund och jag tittade under bilen. De kom verkligen en stråle på ungefär 5mm i diameter.
Jag ville ändå ha bilen!
Så jag köpte bilen där den stod efter lite prut.

Lånade grannens saab och hyrde en trailer och åkte för att hämta bilen vid globen. Jag tänker inte medge vad jag har för körkort eller vad maxvikten för släpet var.

När jag kommer dit så är det första jag lyckas göra är att starta larmet. (klockan är ca 22:00) på lördag kväll. Detta skapade lite uppmärksamhet av en taxi som sakta sakta rullade förbi mig medans jag började vincha upp bilen på släpet. 2 min senare kommer bevakningstjänst som också rullar sakta föri och glor på en. ytterligare två min går och då kommer polisen sakta rullande, åker bort, vänder och kommer tillbaka. Dom står sedan där med strålkastarna riktade mot mig medans jag spänner fast bilen. Jävlar tänkte jag. Dom kom aldrig ut och pratade med mig utan dom rullade vidare runt hörnet. Jag var då klar med lastningen. Jag tänkte åka åt samma riktning dit polisen hade svängt runt hörnet men av goda anledningar valde jag att vända ekipaget och köra åt andra hållet. Bilen kom i alla fall hem till mina föräldrars garage där den står idag.

Under allt ståhej med köpet så lyckades vi singera ett gammalt ägarbytespapper. Så ägarbytet gick inte igenom första gången men nya papper togs fram och jag är sedan i fredags ägare till bilen.

Aja..

Det är en vit porsche 944 turbo från 86 med oxblodsfärgad helskinn. Det är en USA-import med va allt det innebär. Jag tycker personligen att det ser ok ut me de extra positionslyserna. bakstötfångaren är riktigt ful på usa bilarna men jag tycker det är kul att ha den för bilen blir ju lite unik då. Samma sak med telefonisarna. Dom är nog de fulaste fälgar Porsche har gjort men samtidigt tycker jag dom är lite för "tuffa" för att byta ut (sålänge jag inte hittar några äldre BBS fälgar).

Jag har börjat skruva lite med bilen. Det visade sig ganska snart att det sora oljeläckaget inte kommer från vevaxelns packbox utan de kommer från topplock/ventilkåpa. Det har sedan runnit ned längs avgassystemet till sprängkåpan.
Jag har en begränsad mängd verktyg där bilen står idag så jag har inte kommit mkt längre än så.

Jag sitter nu här och hoppas på att det är ventilkåpspackningen som är trasig. Det är lite svårt att se för hela området är nerkladdat av packningsmassa. Frågan är om det kan rinna så mkt bara för att packningen är trasig?!?!

Jag återkommer när jag lärt mig ladda upp bilder.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 951 -86 | Porscheman Pat

#2 Post by Mattias 924 »

Om det är stopp i vevhusventilationen så kan det läcka rejält. Lyft lite på oljepåfyllningslocket och kolla om läckan minskar.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
podium
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2010-10-04 20:15:05
Bilmodell: 951-86, 924-79
Contact:

Re: 951 -86 | Porscheman Pat

#3 Post by podium »

Lite bilder:

Image

Image

Tack för tipset.
Jag tänkte också på det där med om det var för högt vevhustryck. Jag får pröva detta när jag åker upp till sthlm nästa gång.
Då blir det även byte av ventilkåpspackning samt inspektion av tätningsytorna.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 951 -86 | Porscheman Pat

#4 Post by emm »

Wohoo!
Grattis till en rolig bil, helt rätt årsmodell och färg (vaddå partisk?).

Om det läcker från bakre delen av kåpan (mot torpedväggen), så är det riktigt trångt att byta den, hade du funnits i skåne trakten kunde jag bytt den till dig (har nämnligen bytat den 3 gånger...), små slanka fingrar och lite svordomar så löser du detta lätt! Ingen raket-teknologi med andra ord =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

lutte
S-Poster
Posts: 81
Joined: 2008-04-15 20:49:03
Contact:

Re: 951 -86 | Porscheman Pat

#5 Post by lutte »

Grattis, spännande berättelse med Farbror Blå

Lycka till med motorfixet

Behåll den precis så, är på god väg att bli klassiker! 25 år nästa år!

(Har själv en S2 som är original ner till minsta skruv)

Thomas

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 | Porscheman Pat

#6 Post by DLS »

börja med att försöka lokalisera varifrån läckan kommer, kommer det från framkant eller bakkant?
är det i bakkant så kolla korkpackningen som sitter på kamkåpan som emm pratar om.
annars kolla så ingen slang är sprucken, t.ex oljereturen ner i trågen.
lustig bild med en slang med 3 slangklämmor på??
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
podium
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2010-10-04 20:15:05
Bilmodell: 951-86, 924-79
Contact:

Re: 951 -86 | Porscheman Pat

#7 Post by podium »

Jag har inte skrivit här på ett tag nu.

Ja, slangen med 3 slangklämmor på är inge vacker. Jag ska kika närmare på den en vacker dag... :)

Det stora läckaget kommer från ventilkåpspackningen undertill, precis ovanför cylinder 4 avgasport.

Det som har hänt sedan sist är att jag beställt ny ventilkåpspackning och planen var att byta den förra helgen.

Bytet av den gick dock inte som tänkt. Jag trodde ventilkåpan bara var just en ventilkåpa. Va fel jag hade. Varför har man lagrat kammen i ventilkåpan för? Jag ser inte fördelen med detta mot att ha den lagrad på toppen.
Aja... iom att kamremmen måste av för att byta packningen så har jag bestämt mig att den ska bytas i samma vända. Å då är det lika bra att byta balansaxelremmen också.
Fågan är om det är några rullar man byter utöver spännrullarna i samband med detta?

Utöver detta har jag skaffat en uppsättning BBS RS 16" som jag köpte från JBlom här på forumet. Jag byter gladerligen ut telefonerna mot dessa.

Jag har tagit ett par nya bilder på bilen också.
Image

Image

/ Markus

User avatar
podium
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2010-10-04 20:15:05
Bilmodell: 951-86, 924-79
Contact:

Re: 951 -86 | Porscheman Pat

#8 Post by podium »

Det är långt mellan uppdateringarna här!

Det som har hänt sedan senast är att bilen är körbar! Har använt den hela sommaren och den har gått som en dröm, även längre sträckor såsom linköping - örnsköldsvik ToR.

BBS fälgarna är på!

Köpte nya framdäck då det så det blev tyskstuk både fram och bak.

Nya blinkers fram

Monterat blaupunkt amsterdam kassetbandspelare med tillhörande telefon (med sladd :D )

Nya (beg) dimljus fram

Nytt porscheemblem

Omlackad frontplåt och lycktkåpor (det var en liten bula på frontplåten som jag inte kunde leva med)

Ny (beg) ratt inköpt men ej monterad. Funderar på att skaffa en 968CS ratt istället.

Bytt gasdämpare till huven

Ja, det var nog allt som är gjort sedan senast.

Det som ska ske under vintern är:

Nya baklycktor
Rengöring av spridare
Flytta in ändröret (sitter för långt ut)
Ev byta stötdäpare bak
Köpa fälgar och R-däck

En bild är på sin plats, denna tagen av amoz på forumet.
Image

marsj
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2017-02-19 22:23:36
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 951 -86 | Porscheman Pat

#9 Post by marsj »

Hyfsat långt mellan uppdateringarna här som sagt.... :D

Porschen finns kvar och det är samma ägare (även om jag bytt stad och forumsnick).

Såg på att göra listan att jag har gjort några av sakerna över dessa 5 år... :D

Nya baklycktor (fixat)
Rengöring av spridare (fixat ävan om det var DME-relät som var boven till de bekymmer jag hade)
Flytta in ändröret (inte gjort ännu...)
Ev byta stötdäpare bak (fixat)
Köpa fälgar och R-däck (inte gjort, jag använder bilen primärt som skön sommarbil)

För övrigt så har bilen sedan senaste inlägget rullat på utan större bekymmer.

Nu sker det dock lite större jobb med bilen då följande byts

Koppling
Stödlager
Vevaxelns packbox
Växelspak (pinnen som ansluter till den längsgående växelföraren var ordentligt sliten)
Växelförarkorset bak vid lådan
Kamrem samt balansaxelrem inkl rullar
Expansionskärl (mitt är gult och tråkigt)
Renovering av kopplingens huvudcylinder

Det är kul att avsluta med en bild också.
951an var en sväng nere på ringen för två år sedan. Gick som en dröm både ned, på banan och hem igen.
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 951 -86 | Porscheman Pat

#10 Post by fälgen »

Ordentligt trådlyft, kul att se dig här igen!

Nu vill vi ha bilder på en sliten lamell och nya glänsande delar :D

marsj
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2017-02-19 22:23:36
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 951 -86 | Porscheman Pat

#11 Post by marsj »

Kul att vara här igen! :D

Bild på sliten lamell kan jag inte bjuda på då den inte var så sliten. En bild på ett halvkasst svänghjul inklusive dåligt stödlager kan jag dock leverera.
Image

Svänghjulet är inlämnat på svarvning och nytt lager är monterat i veven.

Dessutom var nållagerna samt tillhörande axel till kopplingsarmen slut så de ska bytas. Har tyvärr ingen bild på dessa än.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Richardj0