Page 11 of 15

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-07-07 16:05:07
by QV_
Så när vi nu väntar på att sonens flyg skall gå ikväll så vart det en "vilodag"
Porschen skall in under tak för natten och jag har det lite långtråkigt.
Har legat och läst BOSCH fuel injection så man vet hur man grundjusterar ett system (skall/vill göra detta tillsammans med Fredde81)
Här stog det att man skall checka allt innan grundjustering (det gillar jag, det har hållt på med det sedan bilen inköptes)
Man skall bland annat kolla tändkablar, det har jag aldrig gjort innan så det skulle bli skoj.
Fram med ohmmetern och loss med kablarna.

1:an 4,75 kohm
2:an 4,o kohm
3:an avbrott
4:an några Mohm
Rotor 4 kohm
kabel mot tändspole 1,9 kohm
kolstift tillför "något"

Image
några trasiga tändkablar

Image
några "nya blå" i motorutrymmet

Image
och så en liten bild på skönheten så ni inte bara får se detaljer

Nå går den bättre och för första gången under mina ägor svarar tomgångsskruven konsekvent på justeringarna.
Nu är det dags för tändningen igen och sedan kan vi kanske justera CO halten (för första gången).

/Janne

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-07-18 14:54:10
by QV_
Så nu var första semestern med bilen avklarad
En tur till Campingen i Höllik (Hudiksvall) med några dagars tältning.

Öl
Campingbord
Tält
plånbok
ev lite kläder (man kan krypa i grottor här)

Ägarinnan tittar fram bakom luckan...

Image

så nu har den rullat nästan 200 mil i år, det vart 85 mil denna vecka
Trippmätaren (den renoverade) fungerade i 50 mil av de 200 och har nu fått sig en till översyn.
En plastdistans gjort av isoleringen från en tändkabel skall hindra drevet att flytta på axeln. Så vi får se hur länge det håller denna gång

Oljetrycksmätaren kan inte visa rätt så jag byte till min "reserv" som låg på hyllan.
Den fungerade inte alls så jag får leta reda på en att låna. Fredde81 ligger pyrt till i detta fall :-)

Har även tröttnat på att tankmätaren leker flipperspel nästan hela tiden så "original" vart imonterad igen.
Jag byte ju tankmätare samtidigt som tanken vart bytt.
Vet inte om den är bättre men sämre lär den inte vara...

Tankmätaren vart förövrigt nedmonterad och felet med "flipperspelet" ligger troligtvis i nitningen.
Alltså övergången mellan nit och kabelsko. Det är med andra ord renoveringsbart om de är för dyra att köpa nya.

Allt detta skrivet inomhus i sommarvärmen
/Janne

924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-07-18 16:27:20
by Freddie_81
Jag har oljertycksmätare på hyllan. 2 st tror jag :) så de är bara att låna på!

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-07-19 07:47:37
by QV_
Trippmätaren höll i 8,0 km :evil: undrar vad som gick sönder denna gång...

oljetrycksmätaren visar "rätt" nu.
Det gäller också tankmätaren. När bilen köptes var den också av varianten "flipperspel" men nu är den stadig och fin.

Var och felsökten på en A3 som troligen har havererad högtryckspump 2011 med 3000mil (inte kul)
Samtidigt så justerades CO halten upp till 3%. Det krävdes ett halvt varv på justerskruven så den stod magert.

/Janne

"problemet" med den nya inställningen på COskruven är att gasspjälet står "fel" eftersom tomgångsskruven inte sänker motorvarvet tillräckligt. Dock så ser det ut som att ingen har rört denna justering. Så då är det en fråga om Aux air valve är tät nog? eller om jag har en luftläcka någonstans.

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-07-19 09:39:56
by patand
QV_ wrote:"problemet" med den nya inställningen på COskruven är att gasspjälet står "fel" eftersom tomgångsskruven inte sänker motorvarvet tillräckligt. Dock så ser det ut som att ingen har rört denna justering. Så då är det en fråga om Aux air valve är tät nog? eller om jag har en luftläcka någonstans.
Man kan också få för hög tomgång om tändningen står lite fel. Kanske inte så troligt om du har justerat in den med stroboskoplampa tidigare men kanske du ska ta en titt på det också nu när du har bytt tändkablar. :)

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-07-20 14:56:08
by QV_
Med en "ny" auxilury air valve så är tomgången som den skall vara både varm och kall.
Det går framåt med motorgången men jag har oxidproblem att hitta för mina mätare.

Oljetryck och motortemp djävlas just nu. Får kolla upp kopplingen vid tändspolen hur det ser ut där.

/Jan

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-07-28 12:23:18
by QV_
Image

Var förbi Swedol i Västerås och köpte 20 liters dunkar med motorolja och glykol till vinterslädorna.
Även sommarbilarna fick i sig lite ny glykol denna dag.
Nu står det inte kvalite VW G12+ i instruktionsboken (Longlife) men det ser jag inte som något bekymmer.

Är på G att byta bromsvätskan också men eftersom just denna service inte har blivigt utförd frekvent på denna bil så hållar jag på att försöka rengöra behållarens andra kammare med frekventa byten av vätska... och inte går det fort heller.

Trippmätaren har börjat fungera igen :?:
Tempmätare och oljetryck gör lite som de vill...

/Janne

fixade föresten gnället från kupefläkten, den har ju gnällt en del på låga farter men lite olja längts fram på en tunn lång skruvmejsel oljade upp den översta bussningen på fläktmotorn och vips så var det tyst.

Varmstartsbekymmrerna är fortfarnade "väck" men i denna (härliga) sommarvärme så har man några känningar av de i form av ojämn motorngång de första 1-5 sekunderna. Men startar gör den jämt!

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-07-28 13:06:40
by Janne J
Den bilden på en silverfärgad bil på pallbockar med en balja under känns väldigt bekant :wink:

Det har varit en riktigt bra cab-sommar i år, jag misstänker att du har varit ganska ensam om att åka 924 cab. Dussinbilar som 996 cabbar får inte mina ögonbryn att lyftas nämvärt, men hade jag sett din bil i trafiken hade jag nog reagerat annorlunda :mrgreen:

Ha det gött

Janne

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-07-28 14:37:57
by daza
QV_ wrote:Trippmätaren har börjat fungera igen :?:
Jag har samma symtom på min 924 S, dvs tripp-/vägmätaren går lite när den känner för det. Den har nyligen stått still Stockholm-Bohuslän t.o.r. men när jag var ute en sväng igår gick den igen. Om du hittar orsaken är jag mycket intresserad!

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-07-29 17:45:28
by QV_
min mätare stog helt stilla och det var ett drev invändigt som var spräckt på grund av ålder (misstänker jag).
Jag köpte ett nytt drev (dyrare än guld) och monterade detta.
Nu går/gick/går igen väg och trippmätaren.
Vad det beror på att den inte fungerar jämt just nu har jag ännu inte kollat efter.
Just nu står den på 35mil eller så, vill gärna ha en fungerade vägmätare eftersom det förenklar serviceintervallerna.

/Jan

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-07-29 19:11:17
by QV_
Janne J wrote:Det har varit en riktigt bra cab-sommar i år,
Jo det har varit en kalas cab-sommar. Knappt något regn och massor med härlig värme :mrgreen:

De två andra 924 cab jag sett i Sverige (på bild) är ombyggda till 944... cab och det är ju inte heller så ovanligt.

/Janne

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-07-30 08:22:58
by patand
QV_ wrote:De två andra 924 cab jag sett i Sverige (på bild) är ombyggda till 944... cab och det är ju inte heller så ovanligt.
Hmmm, den vi har är ju faktiskt ombyggd till 924 GTR front, DET kan inte vara en vanlig syn! 8)

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-08-12 19:54:22
by QV_
Håller på att städa för att kunna få plats för ett garagebygge.
Så under min städning fanns jag ett par bromsskivor som var "nya" fast rostiga.
Efter en stunds funderande så kom jag på att jag hade köpt dessa av Mattsen.
Min sambo gillar bilen och brukar den mer och mer. Eftersom skivorna fram inte är något vidare så stod nya skivor på den framtida listan....
IMG_2135.JPG
"Före" och efter bortagningen av rost.

Tyvärr så var inte klossarna något att ha men monteringssatsen fungerar ett varv till.

Mitt förråd av delar skall väck nu (det mesta) så det kommer lite annonser löpande med start i dag.

/Janne

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-08-12 20:02:49
by patand
Nu förekommmer jag säljes annonserna här: Inredningsdetaljer typ knappar i mittkonsollen kommer jag behöva till Impulsköpet om du har det över. :-)

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-08-12 20:28:55
by QV_
om de "är de små" så skall jag ha dom liggandes extra någonstans.
Får kolla upp det tillsammans med fettkapseln.

/Janne