924 -80 | Med personlig servicetekniker

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#61 Post by QV_ »

Nu när man nästan är färdig så har min nya domkraft kommit hem.
Image
Här i sällskap med sin äldre broder (också från AC) Den var också för sin ålder låg i fronten men den nya är bara 80mm första knappa halvmetern

Den äldre brodern lyfte högt men den nya.......
Image
med den kommer man att ha tillräcklig lyfthöjd!

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#62 Post by QV_ »

Bilen är nu ett rullande renoveringsobjekt...

Det mesta är bättre än förra året, så den går bra att bruka även om jag har en del jobb på den.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#63 Post by QV_ »

Jag reagerade på att (kupe)fläkten gick hela tiden men inte ökade i fart vid läge . och ..

Desutom så började reglagen för värme och vent att "sitta fast"

(för nytillkommna så har jag bytt kupefläkten.)
Gjorde en djupdykning i elschemat och såg att fläkten är kopplad för "evig" gång. Kan ju vara en orsak att de går sönder rätt ofta på dessa bilar :idea: Eftersom bilen är taklös och inte har någon större brist på ventilation så kommer jag nog montera en brytare i serie med plusmatningen till kupefläkten så kan man använda den vid läge "tak på". Nåväll kom fram till att allt var rätt kopplat så jag juckade reglaget 50 gånger över läge . och .. så nu fungerar det!

Angående reglagen så gjorde jag en "justering av vajerlägena" genom att med ena handen tvinga reglagepanelen i ett läge där den "låg bättre i våg mot konsolen" så nu fungerar allt som det skall.

Höger fönsterhiss surrar men rutan stannade med en smäll på mittenläget förra helgen. Rev dörren i kväll och såg att hissmekaisken gått sönder i en gammal lagning. Rutan vart spärrad i toppläge med några träbitar och buntband. Hittar jag ingen beg hiss så går bilen utnärkt att använd hela sommaren. För rutan är mest i uppläge iallafall.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#64 Post by QV_ »

så en solig dag med den "rullande renoveringen"

Först ut var den trilskande bakbromsen. Efter att ha kollat belägg, trummdiameter mot de övriga som finns på lager sedan jag har rivit ner "slackbilen" så valde jag ut ett "mellanstag" och en handbromsarm som såg bra ut. Smörjde upp alt med alufet och moterade dit det. Verkar fungera.

Passade på att montera dit reservhjulet som jag plockade från "Grönsaken" så att den superfräsch fälgen kan komma på bilen.

Image
Nu är jag ingen extrem fälgfantast men en porig svartfläckig fälg är inte snygg.

En omkopplare vart monterad för att släcka ner kupefläkten
Image
bakrutevärmareknapp från VOLVO var kanske inte det bästa valet men den passar kalas i hålet framför växelspaken.

Slogs lite med värereglagen idag igen och det är värmeventilen som går tungt sista biten som gör att reglagen "hoppar ur".

Justerade upp fläktremen lite så att det inte gnäller när kylfläkten gårigång.

Nästa justering blir tomgången, den går upp i varv när motorn blir varm. Får läsa på i ämnet.

Det ständiga skrapet jag hade vid iläggning av backen är borta. Om det var det nya stödlagret till transaxeln eller rengörningen av splinsen på transaxeln vet jag inte men tyst vart det.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#65 Post by QV_ »

Man plockar lite med bilen på helgen när tillfälle ges.
Stolsskener har blivit tillfixade/utbytta från "slaktbilen" och infettade. På "slaktbilen" satt det original stolshöjardistanser i alu som vart monterade under förarstolen. Även låsningen för ryggstödet passagerarstolen vart fixat så det fungerar.

Vi hade funderingar på att ta den till Malmö i helgen men det vart flyg istället. Dock har man märkt att en vis typ av klagomål börjar infinna sig. Man prioriterar inte "rätt" saker på bilen. Det är suffletten jag skall fixa till så den ser snygg ut! Så man måste fixa en list hos Örebro agenturaffär så man får till det.

Förövrigt rullar den mest som glassätarbil förnärvarande även om den får sig en jobbresa emellanåt.

/Janne

för Er som inte har hittat den ännu http://www.agenturaffaren.se/

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#66 Post by QV_ »

Så då har paketet från Agenturaffären anlänt och detaljerna är ditmonterade.

Image
Image

Original var det tätningslister av gummi (inte specielt bra förklarat men men) dessa gjorde rätt hårt motstånd om man hissade rutan med dörren stängd. Så just den listen vart utbytt till en med borst istället den heter 1-416 på agenturaffären.Den vanliga heter 1-547 för de intresserade.

Vi tog en provtur med suffleten uppe och jag måste göra något åt avgassystemet... Vid 90 är det en bra möjlighet till samtal i kupen men dock inte vid 110... Vi har dock inte provat elhissen men det är delar på väg så det blir nog snart det också.

Kollade bromsen bak och den ligger fortfarande på. En polare kom förbi och vi tog en diskution om problemet. Det vi kom fram till att är det huvudbromscylindern det är fel på så kommer bromsen att släpa om man minskar på trycket genom att öppna nippeln vid bromscylindern.
Så detta kommer att provas i helgen.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#67 Post by QV_ »

Så bilen rullar vidare men har nu utvecklat sitt värmestartprobllem till ett regelrätt startprobelm oavset varm eller kall. Skall till Borås på tisdag så det blir att glida in på verktygsboden och fixa ett mätkitt. Mistänker att bränsletrycket sjunker men att mäta är att veta.

Förövrigt går bilen bra...

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#68 Post by QV_ »

Det rullar på som Petter sjunger fast inte på hjulen då....

Startproblemen skall åtgärdas. Eftersom jag tänkte vara lite pedagogisk och visa vilket startproblem jag jobbar med så riggades kameran för videoinspelning och jag började nöta på startmotorn. Bilen startar direkt.........

Nåväl, det finns ett fel och vi får väl köra den långa vägen. Från årsmodell 80 så måste man bygla relät eller koppla in sig på anslutningen till motorn. Jag är "lite" omständig emelanåt så jag tar den långa vägen.
Rycker ur relät för bensinpumpen och kollar på det. I princip lika ett "vanligt". Kollar över mina förråd och fastnar för ett från en Saab 9K

Image
Detta är utgångsläget
Image
Benen till relästyrningen klipper vi av
Image
Från + matningen lägger vi ner en matning till spolen
Image
och jorden till spolen tar vi genom plasthöljet
Image
Så här ser det ut klart
Image
Monterat i centralen
Nu är det bara att jorda kabeln så startar pumparna.

Image
Bränslemätningskittet från Verktygsboden ser ut så här.
Image
Naturligtvis drar man av anslutningen mot bränslehuvudet men den vänstervridna borren tar ut resterna med bravur.
Image
Inkopplingen runt bränslehuvudet
Image
Tryckmätare och strömbrytare till bensinpumparna

Mätningen visade att jag har för snabbt tryckfall både med och utan warm up regulator.
Warm up regulator har både för lågt och för högt tryck samt att den efter en en stund inte har något tryck alls... Alla mina tre reservregulatorer är kassa enligt mina första mätningar.

så jag måste ut och jaga dessa, skall vara 011 på slutet av Boschnummret till en 80'a

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#69 Post by QV_ »

Vid närmare eftertanke går ju WUR att skruva sönder.......

Image
På väg ner i sönderskruvarträsket. Den har blivit ihopsatt och läcker rakt igenom. Det får bli några försök till. Har funnit lite olika beskrivningar på hur man "skall göra". En fungerande är på väg via posten så vi får se hur det slutar.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#70 Post by QV_ »

Det är ju svårt att inte skruva på saker och ting.
så idag riggades det för borrning och gängning av WUR (tre st) så att man kan justera trycket i dessa.
Sedan rengjordes två och justerades tre regulatorer. Detta tog mindre än 2 timmar så nu har man fått upp farten.

En är fortfarande kass och kommar att tas isär helt för att lättare hitta rätt o-ring.

Av de två andra så vart en nästan helt OK, några hekto från de riktiga värdena varm och kall men bra mycket bättre än den som sitter på bilen nu.

/Janne

nu när pelarborren och testutrustningen är riggad så fixar man till en WUR på 20 minuter....

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#71 Post by QV_ »

Så nu går bilen igen.

Upptäckte i går att jag inte läst alla dokument ordentligt. I manualen som Patand har lagt upp finns en kurva över vilket styrtryck en WUR 011 skall ha. Dock läste jag inte raden under där det stog maxstyrtryck vid varm WUR.

Jag provade varm WUR genom att spänningsmata WUR i några minuter vilket inte ger rätt resultat.

Efter att ha valt en WUR som har 1,5 kg vid 18 grader och kom up till 3,2 kg med spänningsmatning så vart den monterad i bilen. Monterad i bilen vart grundrycket över 2,5 kg. Alltså 1 kg mer än vid min provning (jag provade WUR med fritt utlopp i bensindunk) Efter att justerat om WUR på plats (jag knackade in den ditmonterade insexskruven med hammaren) till 1,3 kg så varmkördes motorn och jag har ett maxtryck på 3,9 kg.

Den hemsända WUR typ 020 som kom med posten fungerar men den har ett värmemotstånd på 30 ohm istället för 011áns på 20 ohm. Detta gör att det tar längre tid för 020 att uppnå ett högre tryck vilket gör att bilen kommer gå fett under en längre tid vid uppstarten. Om en 011 uppnår 3 kg på 2 minuter så kommer en 020 inte upp i mer än 2,2 kg på 3-4 minuter. De kan mycket väl ha samma sluttryck vid varm motor men det har jag inte tid/lust att undersöka.

Jag har nu en bil som går på rätt tomgångsvarv, desutom stabilt. Innan varv tomgångsvarvet uppe i 1200 varv och varierade desutom från gång till gång. Om jag via testutrustningen sänker styrtrycket så åker tomgångsvarvet upp så WUR har varit defekt en stund.

Det känns som min accumulator inte fungerar, allternativt så fungerar inte backventilen (eller något annat)
Det som är rätt på bilen så här långt är:
Rätt max styrtryck
Korrekt flöde från bränslehuvudet
WUR
8 sek termobrytare

så det finns några saker till att kolla.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#72 Post by QV_ »

Varmstartsproblemet kvarstår, det märktes klart och tydligt när vi skulle åka iväg efter en fika... :evil:

Bilen går dock bra och snält och bilens ägarina är glad över motorns gång.

Efter att ha kollat på backventilens placering vid pumpen så bestämde jag mig för att inte röra detta utan att ha en ventil hemma!

Plockade ner några VDO hastighetsmätare istället. Det är 14 kugg i de jag monterade ner, skall beställa några drev från odmetergear.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#73 Post by QV_ »

Tänkte mecka lite fönsterhiss i dag men min sambo ville använda bilen istället vilket man måste tolka positivt och då får man hitta på något annat istället.

Passade på att öppna paketet med den beg elhiss jag köpt från porscheratt. Jag berömmer inte folk när de använder "sunt bondförnuft" men paketeringen som porscheratt gjort imponerade stort över hur skyddat det vart med så enkla medel. Så nu var månadens ryggdunk avklarad!

elhissen kommer från en 944 85b och skall in i en 924 80'a
en yttre koll så ser det bra ut
Image
Allt ser lika ut.

en check av stommen så der man att nummerna är identiska
Image
även armarna är lika så detta kommer att fungera.

På högersidan var motorn fastrostad vid bilköpet föra hösten men denna på vänster ser mycket bra ut
Image
Den blir en kalas reservdel nästa gång högersidans motor stannar
tills dess får den ligga på hyllan som komplett enhet
Image
Detta var det enda jag sparade av den gammla elhissen

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#74 Post by QV_ »

I kvällsvärmen vart elhissen ditmonterad. Passade mekaniskt rakt av men man var tvungen att förlänga elkablarna 1 dm.
Image

så plockar man hissen ur en 944 så kan man plocka med sig en snutt av kabeln också.
/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#75 Post by QV_ »

Varmstartsbekymmrerna är förstora med bilen så de måste åtgärdas. Eftersom jag inte har något tryck alls i systemet efter att bensinpumparna stannat så är det något som är fel.... (inteligent kommentar va).

Tittade till pumparna bak och det rör man inte i onödan... men har bestält ny backventil eftersom detta är en känd felkälla på dessa bilar enligt engelspråkiga forum. Denna har kommit och skall hämtas i morgon för inmontering i helgen. Hoppas bara att det inte går sönder för mycket där bak när man börjar rota i eländet. Tog inga delar från slaktbilen just "där bak" eftersom pumpar och accumulator redan var bortplockade. Dock ligger det en tank i ladan och väntar på bättre tider.

Det finns ju i princip tre felkällor till att trycket försvinner och jag har plockat den billigaste nu.... med lite flyt så räcker det. Helgen får utvisa hur det går.

/Janne

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users