924 -80 | Med personlig servicetekniker

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#46 Post by QV_ »

Ibland tar det stopp men nu har jag iallafall delar för nästa moment.

Image
Packningar till topen samt gummiknät.
Hittade även hängarna till avgassystemet. När de bara kostade 35:- st så vart de två till bilen även om jag nu redan har svetsat och hängt dit den.....

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#47 Post by QV_ »

Börjat plocka ihop motorn. Insugningsröret och vänster motorfäste är monterat samt remspännaren. Håller på att plocka blan slangar och annat bara för att se att delarna finns kvar och inte fått fötter under vinterdvalan.

Var förbi Biltema och plockade upp en laddningsregulator
Image
Det ser lovande ut iallafall.

Satte mig och kollade upp alla deras monteringssatser men fann bara denna
Image
Pinnarna i satsen är för korta, men de på bilen är inte genomrostiga så de faller isär så jag köpte inte en sats till för pinnarnas skull. Nu fans det ingen sats med rätt pinnar men nästan.

Funkar det så kopieras infon över till reservdelstråden.

/Janne

Som lekte med lilla kameran och minskade man alla inställningar till minimum så vart bilderna som ovan. Rätt lagom för webb

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#48 Post by QV_ »

Vore det liiiite närmare så skulle man köpa denna pryl.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... ink:top:de

Ingen som har vägarna förbi och kan plocka upp den.....

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#49 Post by QV_ »

Så lite kvalitetid i garaget när det är plus ute är aldrig fel.

Motorn börjar bli komplett igen
Image
Man förstår att kablarna till startmotor/generator får stryk av värmen.

Image
Behöver finna något att fästa den bakre lyftkätting i får ringa runt till några skrotar och se om dom har bygeln där.

Bromsdetaljen från Biltema behöver ni inte köpa. Med lätt modifiering så passar den men inte blir det kalas.
Det lär iallafall fungera så den får sitta.
Image

Laddningsregulatorn passade utan problem, i vår får vi se om den fungerar!

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#50 Post by QV_ »

Så då var det vår ute! Man kan nämligen vara i garaget på våren när det har varit + i någon vecka och det mesta av kölden har gått ur betonggolvet.

Eftersom det känns som att tiden inte kommer att räcka till i mars/april så får man passa på när det är rätt temp.

Kupen vart fixad idag
först ut var en rep av fläktanslutningen som gick av vid demonteringen
Image

Efter det så kollade jag min stereo från 85 om den ville fungera eller inte. Tidens tand har satt sina spår i den. Displayen var "död" och någon rem i drivningen av kassettbandet ville inte röra på sig. Så det får bli montage lite senare.
Image
Märkt under provspelningen att högtalaren vänster bak har gjort sitt i denna verklighet.

En liten ASUS dator med Linux duger som bildvisare under monteringen
Image

Skulle lyfta ner bilen på bakhjulen men domkraften har läckt så mycket olja nu att den inte kan lyfta specielt högt. Domkraften köpte min bror på 70 talet. Den skall renoveras i sommar. Min nyinköpta ligger fortfarande kvar i Danmark i väntan på gratistransport upp till hemmet. Tyvärr så har "transportören" fått ryggskott så tidpunkten är framskjuten en stund.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#51 Post by QV_ »

En liten bild på "den nya"
Image

En DK-HLQ13 från AC

/Janne

Vist ja, bytte låscylinder till min nytillverkade i förardören. Nu är det bara tändningslåset kvar så har man samma nyckel till alla lås.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#52 Post by QV_ »

Har tagit hem "nymotorn" som jag just köpt (skall hämta bilen snart) och plockat lite delar från denna så att sambons motor blir lite mera komplett (samt snyggare).

Passade även på att byta ut knät som matar upp olja till kamen
Image
Det vart rätt mycket våld inblandat i bytet, för att vara en plastbit man höll på med var jag lite orolig men det gick bra.

Rensade några hål med gängtappen så att startmotorns värmesköld sitter fast i alla original fästpunkter.
Även rangerhållarna till tändkablarna vart uppriktade och ditsatta. Det åtgår lite tid att hitta brickor till alla bultar och muttrar. Tur att man har extra från "nymotorn" och "Grönsakens" motor så att man får ihop det. Dom som skruvat med bilen innan mig har inte prioriterat att det skall vara som från fabrik....

Nu är det bara en gummikudde kvar att fixa till sedan kan man släppa på valfri gummiupphängning till insprutning/kylsystem utan att bli frusterad.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#53 Post by QV_ »

Då har man fått lite delar att jobba med igen. Har ju köpt ett lik som skall slaktas ner i beståndsdelar. Tranaxeln va sne så att sälja den kändes inte riktigt rätt. Däremot är det ett bra ämne för centreringsverktyg till kopplingen :mrgreen: Så efter en justering med vrålapan så har man detta fixat. Med några brickor så kan man även montera stödlagret lätt i vevaxeln

Image

Om allt står bra till i morgon så läggs motorn i bilen
Image

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#54 Post by QV_ »

Slaktbilen fick släppa till en framvagsbalk i dag. Med kompressorn uppdragen till 10 kg och stora mutterdragaren så börjar demonteringen. Om inte bulten släpper i gängan så går den av! Cabben har stått i gräs någon gång under sitt liv och det sliter en del på bilen eftersom den är "torr". Slaktbilen var inte torr utan dess balk var tjock av klägg. Vilket lätt drogs bort med en spackelspade.
Image
Den uppmärksamme ser bultresterna på den rostiga balken. Man känner inte i mutterdragaren om bulten går ur eller går av... i dessa klena dimentioner

Motorn åkte i idag.
Image

Det gick rätt bra tills jag drog lyftcylinderns åt fel håll. Skulle stänga men öppnade istället. Vart nog bara backventilen på bromsservot som gick i krasch.
Image

Det är rätt tomt under bilen när man skall lägga i en motor
Image
Centreringen av kopplingen vart perfekt. Man kände inget motstånd utan motorn bara gled in till läget 5mm från transaxeln. Så bra brukar det inte vara.

Såg förövrigt att krängningshämmaren på slaktbilen hade plastdistanser mot karossen medans cabben har plåt. Det vissade sig att slaktbilen har original 21mm medans cabben har option 23mm
Image
Denna på 21 mm är tillsalu

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#55 Post by QV_ »

Idag var dat avgassystemets tur att bli monterat på bilen.

Slaktblien fick släppa till bakre skyddsplåt . Inte för att den var super men bra mycket bättre än "varuprovet från Götebors kex"
Image
Den håller knappt ihop när man lyfter den.

Mina nya fästdetaljer kom på plats istället för de två som satt där
Image

Innan "grönsakens" avgasrör vart monterat på bilen så fixades bakre fästpunkten först
Image
Inte för att man är en höjdare på att svetsa men för detta ändamål duger det. Det var inte bara min okunskap som djävlades i dag utan även blåsten hjälpte till.

Så nu har man fått i hopp ett avgassystem till cabben med delar från Grönsaken, slaktbilen och cabben.. Det är bara synd att det skall ta så lång tid som en "hel dag" men visa av dessa skyddsplåtar siter bra illa till.

/Janne

fast helt färdig är jag inte, saknar en klämma (54mm) och så skall bandet bak ev bytas ut.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#56 Post by QV_ »

En före/efter bild på renoverade bromok måste man lägga in också :twisted:
Image
Image

RKS4850 heter renoveringssatsen, kostar som hos utzon men man behöver inte betala frakt hos Mekonomen. kostade 170:- ungefär.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#57 Post by QV_ »

Så ytterligare en dag med Porschemeckande. Gårdagen var vikt åt att slackta ner "slacktbilen" vilket är klart nu.

I dag rullades Cabben ut för att få frambromsarna monterade.
Efter montage av det högra oket så var det dags för att lufta huvudcylindern. Alla pratar om att detta inte är något kul jobb. Har bara gjort det en gång tidigare och det var inte så djävligt även om det tog lite tid. Så jag rigade denna huvudcylinder direkt med det jag lärde mig förra gången.
Image
man pumpar då runt bromsvätskan tills ingen luft finns kvar, gick på en tio pumpningar
Image
Eftersom man är ensam om att lufta provade jag på att bygga om en värdelös damsugare till vakuumsug.
Image

Vet inte om den gjorde någon nytta, får köpa en vakuumpump istället

Gannen kom förbi och jag nämde att hjulinställningen är helt åt he... på bilen, den har en synbar toout. Han nämde då att han har en hjulinstälningsutrustning jag kunde få låna.
Image
DÅ var det bara att gå på och lossa alla inställningsmuttrar varar en satt fast ordentligt.
Då kom bilmeckens bästa kompis fram
Image

Motorn vart uppstartad senare på kvällen.

bromsar bak skall luftas justeras
köpa insexbult till klämman mellan transaxeln och lådan
Hänga dit motorhuven
justera framvagnen

sen kan vi åka igen

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#58 Post by QV_ »

Så ytterligare en kväll med Porschen som sällskap (och det är inte ens min!)

Gårdagen bjöd på några inslag jag inte skrev om men kopplingsvajern skulle dit. Märkte rätt snart att man skall montera dit den tidigare än vad jag gjorde, åkte på att montera bort motorfästet och lossa på kudden för att jag skulle kunna peta dit kopplingsvajern på plats. När man låg under bilen för hundrade gången för att slutdra motorkudden så slannat man och träffade läppen så fint. Så hade man blodsmak i munen den kvällen...

Kvällens braavader var lite lättare men kopplingen mellan transaxel och låda vart aldrig borttagen från lådan så jag rensade inte gängen där. Detta framgick med stor tydlighet under kvällen när insexen inte riktigt ville vara "lättdragen" utan höll emot hela tiden. Men dessa PU nycklar från Kamasa med inbyggt spärrskaft är kalas i dessa tillfällen.
Image
Även om det går trögt så går det framåt.

Snart är detta ett minne blått
Image

Idag kunde man iallfall köra in bilen. Bara att slippa putta är kul.

Någon liten avgasläcka finns kvar runt grenröret. Detta är rätt tråkigt eftersom man har ont om plats där...

/Janne

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#59 Post by Nahpets »

Smärtfria (s)mekningar ... :)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#60 Post by QV_ »

En söndag med Porschen... Det börjar iallafall ta slut med "nödvändiga" jobb på bilen.

Kollat camber och caster idag de låg strax utanför max värden men lika på båda sidor, Justerat en "to out" till "to in" förhoppningsvis parallelt men det beror på hur bakvagnen stog eftersom jag använde den som riktlinje när jag grundinställde styrstagen fram.....

Nu är det bara kontrolldragning av en mängd bultar runt bilen samt montering av motorhuv kvar, om man bortser från en triskande bakbroms som jag måste söka info om på forumet.

/Janne

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users