924 -80 | Med personlig servicetekniker

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#31 Post by matsen »

Låter som om sakerna från grönsaken kommer väl till pass. Kul! " ler " // matsen

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#32 Post by QV_ »

Jo man viste inte hur bra det var med den turen..... Har några detaljer till som det är tänkt att de ska monteras på. Tur (eller otur) att vi inte kom med större bil!

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#33 Post by QV_ »

Så då har vi ägnat söndagen åt Porschen.
Växellåda vart ditmonterad, en 924 med Audilåda måste vara bland det enklaste som finns att demontera och montera. Helt klart lättare är en SAAB 9K....

Även drivaxlarna vart monterade.
Image
Draget till 4,5 kg/m

Som en liten avslutning så monterade jag också bakersta biten på avgassystemet.
Snart dags att börja med motorns ihopplockning.

/Janne

Det som tillkommit i renoveringslistan är elen till startmotorn. Nu när ändock härvan ligger på golvet kan jag ju lika gärna byta ut kabeln.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#34 Post by patand »

QV_ wrote:Så för att få fästena kvar i värmen men utan doft så har jag infört ett tillfälligt eldningsförbud i kökspannan

Planen är att lyfta dit växellådan i helgen :D
OJ! Får växellådan verkligen plats i kökspannan! :shock:



;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#35 Post by QV_ »

Eftersom man är lat och inte orkar klyva veden till småbitar får man kämpa lite vid luckan istället.... Så det var hur lätt som helst att lägga in växellådan (fästena) i pannan. :)

Lådan är faktiskt rätt smidig att ha att göra med. Ligger skapligt ballancerad på lyften så att man inte behöver tokhålla den med båda händerna när man pumpar upp höjden på domkraften med ena benet. Man vågar ju även släppa den för att byta sida med bara en bult monterad. Till skillnad från de SAABlåder jag monterat var detta en rätt avslappnad montering.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#36 Post by QV_ »

så då fick man börja kvällen med att fixa ett av transportmedlena till jobbet. Fick nämligen punka i morse och då måste man efterkontrollera och fylla upp reservdelsförrådet med nya delar...
Image

Efter det så vart oket ihopplockat och monterat på bilen 8,5 kg/m
Image

Mattias_924 har varit på mig om att jag skall kolla på regulatorn när generator ändock är nere.
Image
Den har inte så många varv kvar innan den ger sig....
Även kollektorn har sett bättre ut.
Image

Men nu är det dags att kolla reservdelsnummerna ooch skriva en beställningslista, annars tappar jag tempo.

/Janne

som just kom på att jag har en regulator liggandes på köksgolvet under ett skåp. Skall hämta den ....
tyvärr var den inte ny och nej fråga inte hur länge den har legat där :oops:

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#37 Post by QV_ »

Lite segt börja det bli med alla kvällar i mitt "kryp in" men denna kväll kom elhärvan till startmotor/generator i skottgluggen.

Har ni motron ur någon gång så kolla över detta elände. Det är inte så många kablar men de slits.
Märkte rätt snart att det är en mycket bra kvalite på isoleringen på dessa kablar (typ silikon) så att bara hänga dit vanliga kablar från någon slaktad bil kommer inte att fungera över tid. Det enklaste sättet att åtgärda detta är att vända på kabeln. Det är ju bara delen nere vid startmotorn som slits av värmen ifrån grenröret. Så efter att ha vänt på kablarna så har jag skarvat på mellan 25 och 50 centimeter ny kabel.

/Janne

som igentligten behöver en presstång för oisolerade kabelskor, men det får bli lödning istället.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#38 Post by QV_ »

Ytterligare en dag i verkstaden.

I dag vart jag färdig med elhärvan till startmotor/generator
Image
Om ni lyfter ur motorn så rekomenderar jag att kolla upp denna. Ni kan kolla in "spillet" i mitten av slingan, det är så det ser ut efter att någon har försökt laga oisolerade kablar med eltejp. Om nu inte värmetålig silikonkabel klarar av värmen så kommer inte eltejp att göra det heller.....

Har bestält ett original nyckelämne till bilen. Har bara en nyckel och en ny nyckel med Porsche logga blir trevligt. Kommer med posten från Tyskland om allt löper bra.

Hade en diskution men en som sålde en kopplingslamell med "30% kvar" denna var 7,2mm tjock så då borde min på 8,5mm hålla en stund. Börjar fundera på att montera dit den gammla lamellen. Såg en ny kopplingssats Sachs på Ebay i UK för 60 pund. Tyvärr så skeppades den bara inom UK. Är det mindre prylar så har jag en kurir men att han skulle släpa på en kopplingssats på flyget för att jag skall spara pengar..... sen var det bara 4 timmar kvar på auktionen när jag såg den så det fanns inte tid att komma i kontakt med kuriren.

Plockade av ventilkåpan för att kolla status under densamma. Får jämföra med Grönsakens inanmäte men det verkar vara OK.

/Janne

I morgon blir det inget meckande för då är det styrelsemöte.....

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#39 Post by Cédric »

Det kan vara en idé att byta ut plastvinkeln som sitter mellan toppen och röret som smörjer kamen.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#40 Post by patand »

Cédric wrote:Det kan vara en idé att byta ut plastvinkeln som sitter mellan toppen och röret som smörjer kamen.
Visst sjutton... det där diskuterade vi ju för flera år sedan och jag har ännu inte bytt på varken 931an eller cabben... :shock:

Är det PC som gäller för att inhandla den?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#41 Post by Cédric »

patand wrote:
Cédric wrote:Det kan vara en idé att byta ut plastvinkeln som sitter mellan toppen och röret som smörjer kamen.
Visst sjutton... det där diskuterade vi ju för flera år sedan och jag har ännu inte bytt på varken 931an eller cabben... :shock:

Är det PC som gäller för att inhandla den?
Jag beställde från ideola efersom jag skulle köpa en annan grej därifrån. PC kanske har den nu för tiden, förr hade dom den inte. Ska nog byta i vinter om jag ändå gör ventilspelsinställning..

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#42 Post by QV_ »

Så en dag vid bilen igen.
Denna dag ängndes åt att kontrollera de ingående detaljerna i CIS systemet.
Efter att ha bygt en kontrollhärva så kunde det konstateras att termoswitchen från Grönsaken inte fungerade som tänkt. Den slår av för fort (efter 1 sek Bieber efter 5 sekunder). Komponenterna på Bieber cab fungerar så långt som jag kan konstatera. Har ingen lös bensinpump så allt går ju inte att kolla.

För att komma åt plastvinken från Grönsaken så vart toppen riven
Image
Vinkel (som inte skall återanvändas) ligger här nu
Image
Vid rivning av Grönsakens topp konstaterade jag att kammen var helt slut.... en bild på första nocken
Image
en eller kanske två tryckare kan man lägga undan, resten är sopor.

Plastvinkel blir beställd från US tillsammans med lite andra prylar.
/Janne

imorgon har sambon hotat med IKEA ...... urk

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#43 Post by QV_ »

Eftersom jag lyckades byta ut turen till IKEA mot storstädning av huset så vart dagen rätt lyckad till slut!

Han med en sväng till bilen också.
Reparation av upphängning till främre röret
Image

Samt rengöring av svepet med infettning runt urtrampningslagret.
Image

Nu börjar det ta slut med jobb på "karossen" det är nästan bara motorn kvar!

/Janne

om man gör något varje dag så kommer man ett steg närmare slutet!

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#44 Post by Mattias 924 »

QV_ wrote:om man gör något varje dag så kommer man ett steg närmare slutet!

Om man skjuter ett problem framför sig tillräckligt länge så hinner man kanske aldrig ikapp det. :D

Blir det inget byte av lamell?
"patand" skrev:
Om inget strular...

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#45 Post by QV_ »

Välkommen tillbaka till den grå verkligheten Mattias!

Nej det verkar inte som det, men jag har fixat tågordningen för USA beställningen :D

Nu måste jag ta fram ullkläder för morgonens cykling :roll:

/Janne

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users